D Daniel 109 skrev:
Varför byta jord? Men om du kör iväg massor, så se till att det görs på ett sätt som inte sprider den.
För att jag vill bli av med Parksliden som växer där.
Och ja, vi ska ta hand om jorden på korrekt sätt, men det är inte frågan här
 
N noone70 skrev:
För att jag vill bli av med Parksliden som växer där.
Och ja, vi ska ta hand om jorden på korrekt sätt, men det är inte frågan här
Igenom tolkar jag som att beståndet är större än vägbredden. Att bli av med det genom att ta bort jorden kostar en del. Det blir stora massor om man helt ska eliminera den.
 
D Daniel 109 skrev:
Igenom tolkar jag som att beståndet är större än vägbredden. Att bli av med det genom att ta bort jorden kostar en del. Det blir stora massor om man helt ska eliminera den.
Beståndet epicentrum är beläget ganska precis där vägen ska gå sen blir det kanske 100 kvm till för att vara säker på att få med de rötter som spridit sig.
Det är ju bara där det är vägen ska fram som jag behöver gräva bort allt biologiskt, resten räcker det med 20-30 cm.
Vi har gott om plats att förvara det till dess vi kan destruera skiten
Det är en helt annan diskussion :cool:
 
S
N noone70 skrev:
Har läst lite om speciella markdukar mot invasiva arter som Parkslide
Men hur fungerar fiberduk N2-N3 för att stoppa parkslide? Kan den tränga igenom den?

Är nämligen tvungen att dra väg igenom en koloni med parkslide och hade(efter bortforsling av jord) tänkt täcka allt med täckduk och på med grus och ny frisk jord
Intressant att du haft en diskussion med Daniel och inte fått något svar alls. I vilket fall så är N-klassningarna inte till för de egenskaper som behövs för att hindra rötter. Syftet med dem är hållfasthet så att inte duken går sönder och möjliggör sammanblandning av olika jordar. Man kan alltså tänka sig två olika fabrikat med samma N-klassning men som ändå har olika förmåga att hindra parksliderötter. Därför har din fråga inget helt korrekt svar.

Som du säkert läst i mitt dokument http://bit.ly/parkslide så finns Plantex Platinum som marknadsförs som duk för att hindra rötter. Då krävs också en förläggning med godkända skarvar för att inte rötterna skall kunna komma igenom där.

I din situation skulle jag nog försökt med att lägga dubbla lager N2 på ett sådant sätt att lagren överlappar varandra maximalt. Det borde ge ett hyfsat skydd till en rimlig peng. Har du råd så är det ju inte fel att gå upp till N3 eller N4. Jag vill dock betona att detta är rena spekulationer från min sida och att jag inte utfört några egna tester eller ens hört om någon som gjort det.
Det säkraste sättet är att anlita Invaterm som kan döda hela beståndet på några dagar, men det blir ju en mycket högre prislapp. Måste även påpeka att jag är partisk i min rekommendation av Invaterm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.