H hakfre skrev:
Du kan ställa in avfuktaren så att fläkten bara går när det behövs, dock minst var fjärde timme för att röra runt på luften.

Sen kan du också ställa in ”sparläge”, då anpassas luftfuktigheten efter temperaturen.

Båda dessa inställningar bör minska förbrukningen.

Skickar med ett skärmklipp från manualen, som fortfarande finns tillgänglig på acetec:s hemsida.

[bild]
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lägre luftfuktighet betyder ju högre kostnad...

Min Acetec står på 62% enligt manualen som jag fick med för 10 år sen.. 30% låter onödigt torrt?
Jag har mätt fuktigheten i krypgrunden under en tid och den ligger i princip alltid över 60% någon gång under dagen och dagslägsta varierar mellan 55-59%.
S Stugmannen skrev:
om jag minns rätt så kom läge 3 (sparläge) först på 2012 års modell men kan ha fel.
S Stugmannen skrev:
om jag minns rätt så kom läge 3 (sparläge) först på 2012 års modell men kan ha fel.
Jag tog ett foto på hygrometern och där ser jag nu att det finns olika inställningar för fläkt och fukt. Tack för tipset! Men hur gör man själva inställningen - finns ingen switch/knapp eller sådant?

Indikeringspanelen såg jag ingen - var hittar man den?
 
  • En närbild av en hygrostat med justerbar röd ratt och märkningar för fuktighetsnivåer mellan 30-80%, indikerad på ett kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Joacim Fredriksson Joacim Fredriksson skrev:
Jag har mätt fuktigheten i krypgrunden under en tid och den ligger i princip alltid över 60% någon gång under dagen och dagslägsta varierar mellan 55-59%.



Jag tog ett foto på hygrometern och där ser jag nu att det finns olika inställningar för fläkt och fukt. Tack för tipset! Men hur gör man själva inställningen - finns ingen switch/knapp eller sådant?

Indikeringspanelen såg jag ingen - var hittar man den?
Joacim Fredriksson Joacim Fredriksson skrev:
Jag har mätt fuktigheten i krypgrunden under en tid och den ligger i princip alltid över 60% någon gång under dagen och dagslägsta varierar mellan 55-59%.

Kanske switchen sitter till höger om kretskortet?



Jag tog ett foto på hygrometern och där ser jag nu att det finns olika inställningar för fläkt och fukt. Tack för tipset! Men hur gör man själva inställningen - finns ingen switch/knapp eller sådant?

Indikeringspanelen såg jag ingen - var hittar man den?
kanske längst ut till höger på kretskortet, lite bakom. Har för mig att på min 2012a så satt switchen precis bredvid hygrometerratten. Ring acetec (grym support) och fråga. Det kan vara så att du måste ha ett tillbehör till 2011 års modell.
En fråga, står hygrometern inställd på 30?
Om du isåfall har ca rf60 i grunden så är det fel på avfuktaren. Förmodligen ett element som har gått (inte ovanligt). Du kan enkelt testa detta genom att stänga av avfuktaren och sedan när du sätter på igen så ska elmätaren du har kopplat på peaka väldigt kort på (kommer inte ihåg exakt) men en bra bit över 2000w. Du kan köra handtestet med på våtslangsuttaget. Ska vara så varmt att du knappt kan hålla handen där när den blåser ut fuktig varmluft. Det kan förklara den höga driften.

men annan sak som du borde pröva när du ändå är igång där nere är att stänga av avfuktaren helt och läsa av fuktnivåerna under en veckas tid. Bara för att se hur förhållanden är då. Då får du även reda på hur väl avfuktaren fungerar. Kanske är det så att rf-nivån inte går högre än 70-75% och då skulle jag överväga en annan lösning. Anledningen till att jag säger detta är för att dina fuktgrafer i startinlägget ser märkliga ut. De diffar mellan 60 och 72%. Det borde dem inte göra. Det får mig att tänka att det kanske aldrig blir mer än 72% utan avfuktning. Kan naturligtvis ha helt fel men klart värt ett test. Och nej, det är absolut ingen fara att stänga av den nån vecka eller två.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joacim Fredriksson
  • Laddar…
Har sedan 1år tillbaka Acetec sorptionsavfuktare i vårt fritidshus med inbyggd krypgrund. Första 10 månaderna körde jag på RF60% då drog den 76-185kwh/mån. Har sedan några veckor justerat till RF+temp65%. Om jag förstått rätt accepteras över 65% när temp går under 15 grader. Just nu med 11C i krypgrund ligger luftfuktighet på 69%.

Förra året innan installation i sep uppmättes fuktkvot på vissa ställen på 19%. När jag mätte för några veckor sedan var fuktkvot 10-13% på olika mätpunkter. Så visst verkat avfuktare göra skillnad. Men det bör ju vara en balans mellan elförbrukning och vad man lägger sig på för luftfuktighet.
 
Jag har en Acetech Evodry 12h installerad i en krypgrund om ca 150 m2 med 5 olika fack. Troligen är den något för klen för min grund, särskilt eftersom huset är dåligt dränerat (står på berg).
Inställd på 60 %rh och den förbrukar ca 350-400 kWh per månad (uppmätt juni tom oktober). Tråkiga pengar, men men
 
S Stugmannen skrev:
kanske längst ut till höger på kretskortet, lite bakom. Har för mig att på min 2012a så satt switchen precis bredvid hygrometerratten. Ring acetec (grym support) och fråga. Det kan vara så att du måste ha ett tillbehör till 2011 års modell.
En fråga, står hygrometern inställd på 30?
Om du isåfall har ca rf60 i grunden så är det fel på avfuktaren. Förmodligen ett element som har gått (inte ovanligt). Du kan enkelt testa detta genom att stänga av avfuktaren och sedan när du sätter på igen så ska elmätaren du har kopplat på peaka väldigt kort på (kommer inte ihåg exakt) men en bra bit över 2000w. Du kan köra handtestet med på våtslangsuttaget. Ska vara så varmt att du knappt kan hålla handen där när den blåser ut fuktig varmluft. Det kan förklara den höga driften.

men annan sak som du borde pröva när du ändå är igång där nere är att stänga av avfuktaren helt och läsa av fuktnivåerna under en veckas tid. Bara för att se hur förhållanden är då. Då får du även reda på hur väl avfuktaren fungerar. Kanske är det så att rf-nivån inte går högre än 70-75% och då skulle jag överväga en annan lösning. Anledningen till att jag säger detta är för att dina fuktgrafer i startinlägget ser märkliga ut. De diffar mellan 60 och 72%. Det borde dem inte göra. Det får mig att tänka att det kanske aldrig blir mer än 72% utan avfuktning. Kan naturligtvis ha helt fel men klart värt ett test. Och nej, det är absolut ingen fara att stänga av den nån vecka eller två.
Då har ytterligare två veckor gått.
Eftersom jag för 2 veckor sedan sänkte till 30% så kunde man tro att elförbrukningen skulle öka. Och den dubblade faktiskt. 232 kw på 2 veckor. Helt oacceptabel nivå.
Våtluften som går ut ligger i varje fall på 44° (min termometer är inte så exakt så det kan vara ytterligare någon grad uppåt) så avfuktaren verkar göra vad den ska med luften.
Har nu satt hygrometer på 50 igen.

Min fundering när jag var nere i krypgrunden idag var att byggplatsen troligen inte för vad den ska längre. Det är glipor på 1-3 dm längs med sidorna i princip längs alla väggar. Så funderingen är att lägga ny plast, nisolex, isoreflekt. Då borde avfuktaren inte behöva jobba så mycket som idag... Vad tror ni?
 
Joacim Fredriksson Joacim Fredriksson skrev:
Då har ytterligare två veckor gått.
Eftersom jag för 2 veckor sedan sänkte till 30% så kunde man tro att elförbrukningen skulle öka. Och den dubblade faktiskt. 232 kw på 2 veckor. Helt oacceptabel nivå.
Våtluften som går ut ligger i varje fall på 44° (min termometer är inte så exakt så det kan vara ytterligare någon grad uppåt) så avfuktaren verkar göra vad den ska med luften.
Har nu satt hygrometer på 50 igen.

Min fundering när jag var nere i krypgrunden idag var att byggplatsen troligen inte för vad den ska längre. Det är glipor på 1-3 dm längs med sidorna i princip längs alla väggar. Så funderingen är att lägga ny plast, nisolex, isoreflekt. Då borde avfuktaren inte behöva jobba så mycket som idag... Vad tror ni?
Nu lyckade jag fånga termometern när den stod på 49,5°.
 
Ang fukt & mögel så tycker jag att denna bild är bra
Graf som visar relation mellan relativ fuktighet, temperatur och mögelrisk över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så sätter man att avfuktaren på 65% och den klarar av att hålla under 70% så är det lungt.
Det är nog därför fabriksinställningar är på 60% ... då är det lite mer marginal
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ang fukt & mögel så tycker jag att denna bild är bra
[bild]

Så sätter man att avfuktaren på 65% och den klarar av att hålla under 70% så är det lungt.
Det är nog därför fabriksinställningar är på 60% ... då är det lite mer marginal
Precis. Det är helt onödigt att försöka hålla fuktnivån lägre än 70%, det kostar bara pengar i onödan.

Är materialet torrt och den relativa luftfuktighet lägre än 75 % kan inget angrepp utvecklas.

https://www.traguiden.se/om-tra/mat...-och-kvalitet/bestandighet1/mikroorganismer1/
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Joacim Fredriksson Joacim Fredriksson skrev:
Då har ytterligare två veckor gått.
Eftersom jag för 2 veckor sedan sänkte till 30% så kunde man tro att elförbrukningen skulle öka. Och den dubblade faktiskt. 232 kw på 2 veckor. Helt oacceptabel nivå.
Våtluften som går ut ligger i varje fall på 44° (min termometer är inte så exakt så det kan vara ytterligare någon grad uppåt) så avfuktaren verkar göra vad den ska med luften.
Har nu satt hygrometer på 50 igen.

Min fundering när jag var nere i krypgrunden idag var att byggplatsen troligen inte för vad den ska längre. Det är glipor på 1-3 dm längs med sidorna i princip längs alla väggar. Så funderingen är att lägga ny plast, nisolex, isoreflekt. Då borde avfuktaren inte behöva jobba så mycket som idag... Vad tror ni?
Det är nog marginell skillnad.
Börja med att ställa hygrostaten på runt 65 och mät värdena under en veckas tid. Det kommer att sänka förbrukningen rejält. Nästa steg är ju att fundera på om en kondensavfuktare kan vara en lösning i ditt hus.
 
S Stugmannen skrev:
Det är nog marginell skillnad.
Börja med att ställa hygrostaten på runt 65 och mät värdena under en veckas tid. Det kommer att sänka förbrukningen rejält. Nästa steg är ju att fundera på om en kondensavfuktare kan vara en lösning i ditt hus.
Häromdagen tecknade jag nytt elavtal som blir timbaserat. Eftersom det är ett fritidshus så tänkte jag köra värmepympen på natten och även avfuktaren får gå när det är billigt. Det är ett sätt att hantera problemet.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Joacim Fredriksson Joacim Fredriksson skrev:
Häromdagen tecknade jag nytt elavtal som blir timbaserat. Eftersom det är ett fritidshus så tänkte jag köra värmepympen på natten och även avfuktaren får gå när det är billigt. Det är ett sätt att hantera problemet.
Jag har samma avfuktare som du .
Har satt den på ca 70 fuktighet och styr den med schema via Mill norway från Claes Ohlsson.
Denna läser temp och fuktighet .
Kan styra när på dygnet och till vilken temp.
Så kör den 00-04 om det behövs .
Verkar funka bra dock är det ju så kallt i den delen av källaren så behövs ej köra så mycket ..
Innan kördes den dygnet runt på bara inbyggda styrningen satt till 60 och det va extremt dyrt !
Har timdebitering nu ..
 
  • Skärmdump av mobilapp visar statistik för avfuktare med temperaturdata över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Veckoschema i app för källaruppvärmning, komfortläge nattetid, avstängt dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilappskärmbild för avfuktare visar temperatur, fuktighet, individuell kontroll och barnlås funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smart hem-app gränssnitt visar temperaturinställningar, energianvändning, och programval för hushållsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart bakgrund, vit text "mill", slogan under, minimalistisk design, varumärkesidentitet, ingen bild eller person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilappskärm med statistikförbrukning, energiförbrukningens tidslinje, avfuktarens energianvändning på en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter mycket intressant. Är det Mills smartplug som styr det hela? Tyvärr sitter min kontakt utanför källaren, men jag får väl ordna det på något sätt.
 
Joacim Fredriksson Joacim Fredriksson skrev:
Låter mycket intressant. Är det Mills smartplug som styr det hela? Tyvärr sitter min kontakt utanför källaren, men jag får väl ordna det på något sätt.
På min sitter det en 220 kontakt direkt vid enheten. Så kapa ev kabel och gör en skarv så du kan placera den i på lämpligt ställe.
 
  • Gilla
Joacim Fredriksson
  • Laddar…
4 4väggarochtak skrev:
@Joacim Fredriksson Hur har det gått?
Jag har gjort några små rön kring elförbrukningen.

Det är ett fritidshus, bra att veta när ni läser nedan.

Vinter
Under jan-feb låg förbrukningen i huset på 10 kwh/dag. I det ingår kyl,frys, 2 x luftvärmare (som låg på ca 16 grader) (installerades dec 2022) och avfuktaren. Under en enskild vecka i feb (då vi inte var i huset) låg jag på dryga 8 kwh/dag ca 6% utetemperatur. Lite fukt på vintern.

Sommar
Under de perioder under sommaren när vi inte var i huset och luftvärmarna var avstängda så låg snittet per dag på 15 kwh. Mycket fukt på sommaren.

Totalen
Juli var den månad när vi hittills under 2023 förbruka mest ström; 544 kwh. I januari låg vi på 473 kwh.

Så vi kan konstatera att sorptionsavfuktaren drar hiskeligt med ström - men det är då ändå en tröst att det är mest på sommaren då elpriserna är lägre än på vintern. Jag kan också konstatera att luftvärmepumparna (en på varje våning) är grymt effektiva och strömsnåla.
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.