K klimt skrev:
I vart fall för mig är det inte entydigt vad som skett i detta fall. TS har gjort en ombyggnad som innebär ingrepp i ventilationen, ett system som föreningen är ansvarig för. Föreningen bör då genom krav säkerställa att det inte innebär problem, till exempel vid OVK. Det verkar som att föreningen ställt krav, men att det nu är olika tolkning av vad som gäller. Det företag som föreningen anlitar gjorde nyligen en OVK- besiktning. En viktig faktor är om denna besiktning gjordes före eller efter ombyggnad av TS lägenhet. Om den gjordes efter ombyggnad och allt är godkänt bör det inte var något problem. Om det inte är så bör en kontroll göras, lämpligen av samma företag som gör den vanliga OVK- besiktningen. Det verkar vara en viss blandning av begrepp, den kontroll som föreningens fastighetsskötare gjort gäller troligen att bygget gjorts korrekt, men inbegriper inte mätning av ventilation. Om det även behövs en ventilationsmätning bör lägenhetsägaren betala kostnaden, men det bör ju inte behövas om det finns godkänd OVK efter färdig ombyggnad.

Om det finns en tvist beträffande ventilationen är det lämpligt att föreningen informerar spekulanter om bostaden säljs. Däremot är det inte troligt att en köpare blir ansvarig om det behövs ombyggnader som medför kostnader. Sådana krav kan föreningen bara ställa på den som gör ombyggnaden, så om föreningen missar detta drabbar en sådan kostnad alla andra föreningsmedlemmar. Det är ett skäl till att det är viktigt att allt görs korrekt i detta skede.
OVK besiktningen gjordes efter min renovering, den vart godkänt! Men det struntar styrelsen i dem säger om fel upptäcks ska jag bli skdeståndskyldig för hela huset och pålägg på det min tillsyn är inte godkänd för jag inte bekostade en egen OVK besiktning, trots att jag redan haft en som vart godkänd. Vad ska jag göra bara betala hela tiden? Klimt hjälp mig :(
 
Claes Sörmland
K klimt skrev:
I vart fall för mig är det inte entydigt vad som skett i detta fall. TS har gjort en ombyggnad som innebär ingrepp i ventilationen, ett system som föreningen är ansvarig för. Föreningen bör då genom krav säkerställa att det inte innebär problem, till exempel vid OVK. Det verkar som att föreningen ställt krav, men att det nu är olika tolkning av vad som gäller. Det företag som föreningen anlitar gjorde nyligen en OVK- besiktning. En viktig faktor är om denna besiktning gjordes före eller efter ombyggnad av TS lägenhet. Om den gjordes efter ombyggnad och allt är godkänt bör det inte var något problem. Om det inte är så bör en kontroll göras, lämpligen av samma företag som gör den vanliga OVK- besiktningen. Det verkar vara en viss blandning av begrepp, den kontroll som föreningens fastighetsskötare gjort gäller troligen att bygget gjorts korrekt, men inbegriper inte mätning av ventilation. Om det även behövs en ventilationsmätning bör lägenhetsägaren betala kostnaden, men det bör ju inte behövas om det finns godkänd OVK efter färdig ombyggnad.

Om det finns en tvist beträffande ventilationen är det lämpligt att föreningen informerar spekulanter om bostaden säljs. Däremot är det inte troligt att en köpare blir ansvarig om det behövs ombyggnader som medför kostnader. Sådana krav kan föreningen bara ställa på den som gör ombyggnaden, så om föreningen missar detta drabbar en sådan kostnad alla andra föreningsmedlemmar. Det är ett skäl till att det är viktigt att allt görs korrekt i detta skede.
Det framgår av både trådstart och senare inlägg av TS att OVK gjordes efter TS renovering. Det framgår också att styrelsen hade gett tillstånd till renoveringen utan krav på några extra OVK av ventilationsanläggningen efteråt. Styrelsen tycks inte ens förstå skillnaden mellan en OVK och en ventilationsanläggning av deras text att döma, kanske är det orsaken till att de är så nervösa och hittar på nya krav varefter. De har inte en jäkla aning.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 14 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det låter lämpligt att informera nästa ägare om att ändringar genomförts efter föregående OKV och att risken följer lägenheten. Vad skulle vara fel med det?
Det har jag inga problem med, men dem säger att dem kommer informera nästa ägare att min renovering är inte godkänd jag har gjort mer än ventilation, badrum och kök och dessa har jag alla intyg på och besiktning att det är godkänt. Så varför bekostade jag en förmögenhet på besiktningar och tillsyn om dem ändå kommer säga till nästa ägare att det ej är godkänt. Då kunde jag lika gärna tagit in svart jobb från polen?
 
  • Gilla
Skogsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det framgår av både trådstart och senare inlägg av TS att OVK gjordes efter TS renovering. Det framgår också att styrelsen hade gett tillstånd till renoveringen utan krav på några extra OVK av ventilationsanläggningen efteråt. Styrelsen tycks inte ens förstå skillnaden mellan en OVK och en ventilationsanläggning av deras text att döma, kanske är det orsaken till att de är så nervösa och hittar på nya krav varefter. De har inte en jäkla aning.
TAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAACK Jag älskar Claes!
 
  • Gilla
  • Haha
RolfoHelena och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
OVK besiktningen gjordes efter min renovering, den vart godkänt! Men det struntar styrelsen i dem säger om fel upptäcks ska jag bli skdeståndskyldig för hela huset och pålägg på det min tillsyn är inte godkänd för jag inte bekostade en egen OVK besiktning, trots att jag redan haft en som vart godkänd. Vad ska jag göra bara betala hela tiden? Klimt hjälp mig :(
Alla kan alltid påpeka att man är skadeståndsskyldig för alla möjliga saker som de inte begriper. Det ändrar inte det faktiska skadeståndsansvaret. Så släpp deras billiga hot. Du har ju dessutom en ordinarie OVK som gjordes efter renoveringen och omfattade även din lägenhet. Detta är ett mycket tydligt kvitto på att dina entreprenörer gjorde ett bra jobb med ventilationen om protokollet är rent.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OVK ska endast göras om man har gjort en väsentlig ändring av ventilationssystemet. Detta definieras som en ändring som kräver anmälan till kommunens byggnadsnämnd. Att förlänga en kanal så att den får ett annat läge betraktas inte av Stockholms stads byggnadsnämnd som en väsentlig ändring (har frågat i min förenings vägnar) och OVK ingår således inte i processen. Nästa OVK sker vid ordinarie tillfälle och ansvaret ligger som vanligt på föreningen.

Det är också en felaktig föreställning att ansvar för ventilationssystemet följer med lägenheten till nästa köpare. Det är föreningen som ansvarar för ventilationssystemet och får åtgärda det på föreningens bekostnad om fel visar sig i framtiden. Vanliga skadeståndsrättsliga principer gäller så föreningen kan begära skadestånd från TS om denne har varit oaktsam eller vårdslös och därmed skadat föreningens ventilationssystem. Men det lär inte vara framgångsrikt eftersom TS har haft styrelsen tillstånd att göra ingreppen i ventilationssystemet och låtit fackmän göra det.

Så mitt råd kvarstår, släpp detta och gå vidare. Att styrelsen är skraja och tror att de kan helgardera sig och föreningen från framtida ansvar och kostnader är ett missförstånd. Att förvalta lägenheter innebär kostnader ibland och det är inget som går att lasta över på bostadsrättshavarna. Även om ens privatmoral stipulerar det.
Jag vill bara tacka dig inerligt för du kollade upp detta även med din förening. Jag kommer lyssna på ditt råd och sova med gott samvete alltså släppa det och gå vidare. För precis som du beskriver verkar dem skraja och vet inte vad dem sysslar med. Jag har pratat med valbredningen som har flaggat att dem vill byta ut styrelsen då det inkommit mycket klagomål och man vill få in flera kompetenser just nu sitter det en konsultation som aldrig jobbat tidigare eller har någon erfarenhet av något whatsover. Dem flesta männen där är hemmafruar.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
styrelsen /…/ just nu sitter det en konsultation som aldrig jobbat tidigare eller har någon erfarenhet av något whatsover. Dem flesta männen där är hemmafruar.
Du tappar i trovärdighet när du upprepat sänker dig till den här typen av personangrepp.

Ingen här tror att du har annat än rätt i sak, men om du är lika nedlåtande mot styrelsen i verkligheten som här, så förstår jag om de inte är tillmötesgående.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 27 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag vill bara tacka dig inerligt för du kollade upp detta även med din förening. Jag kommer lyssna på ditt råd och sova med gott samvete alltså släppa det och gå vidare.
Det här är nog mer en relationell fråga än en juridisk. Ni har ett väldigt tråkigt tonläge i den kommunikation som har framgått av tråden. Jag kan förstå styrelsen på på ett mänskligt plan. Ett scenario:

Här ställer styrelsen upp och sliter ideellt, ibland med någon tramsarvode som inte täcker all den tid det tar för uppdraget och så tar medlemmar som du initiativ till ändringar av lägenheter som involverar föreningens delar, t ex ventilationen. Styrelsen kan endast lite om det tekniska eller kanske inget alls. Man har på senaste styrelsemötet de jobbiga OVK-nedslagen från i somras att hantera. Mängder av medlemmar har monterat bort eller ändrat på venilationsanläggningen utan att de ska. Och någonstans där mitt i stressen så hetsar man upp sig över din renovering som går mot sitt slut men hamnar mitt i röran:

"Nu måste det blir ordning i föreningen!". Det primitiva tar över i den lilla okunniga styrelsegruppen: "Vi måste ställa krav!". "Han har pillat på ventilationsanläggningen, det kan bli ännu fler framtida kostnader." "Det här frår Kycklingen lösa själv, det är faktiskt inte vårt jobb att sköta hans renovering!" Så tar man ett ogenomtänkt beslut till som inte är beredd eller förankrat någonstans och skickar dig ett email. Manegen är krattad, showen kan börja. Snart svarar du med arga med servicekrav och hänvisar till jurister.

Livet i bostadrättsföreningen
 
  • Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 17 till
  • Laddar…
Men om det nu är så att OVK gjordes efter ombyggnaden så kan det ju vara läge att försöka börja om från början med styrelsen. Tex skriva ett mail där du beklagar att tonläget blivit så upptrissat och föreslår att börja på nytt och att den fråga du vill ha svar på är varför fler insatser behövs trots att OVK gjordes _efter_ att din renovering blev klar. ...för det låter ju som att det någonstans föreligger ett missförstånd.

Det är ju inte omöjligt att 1) styrelsen missförstått att OVK gjordes _efter_ renoveringen, eller 2) att du kanske missförstått något kring OVK-resultatet. Så jag skulle börja med att fråga dem om just det: vad är OVK-resultatet för din lgh och när gjordes inspektionen? Om svaren är "ja" respektive "efter renoveringen" så bör ju allt vara lugnt.
 
  • Gilla
micke_c72 och 5 till
  • Laddar…
I all välmening Kycklingen. En stor del av problemet här är troligen din reaktion på språket hos den som svarar dig. Tro det eller ej, men det är mer eller mindre helt vanlig svenska i företagssammanhang där man diskuterar avtal. Inget juristspråk, inget någon lägger sig till med för att verka smart.

Du har helt enkelt råkat i händerna på människor som utifrån sina egna förutsättningar och kunskap/okunskap försöker säkerställa att föreningen inte hamnar i en fälla och därför ska försöka friskriva sig från ansvar. Att de uttrycker som de gör beror på att de är vana att hantera avtalsfrågor och liknande i sina respektive arbeten. De har alltså föreningens bästa i åtanke, inte att försöka sätta dit dig.

Följ råden från Claes så kommer detta att reda ut sig. Inta en ganska ödmjuk ton och visa på sakfrågor och sakfel. Skriv ned en tydlig tidslinje för hur saker gått till och vad som sagts och håll dig konsekvent till denna.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 15 till
  • Laddar…
Jag måste jobba på språket ni har helt rätt!!! Är så ung och ivrig ibland, pratar innan jag tänker. Får känslan att det Claes beskriver är precis så dom tänker, ska försöka ta kontakt igen och ta det ödmjukt!
 
  • Gilla
micke_c72 och 10 till
  • Laddar…
Om du lär dig skillnaden på. De och dem och är saklig utan lösa beskyllningar och personangrepp så funkar sannolikt kommunikationen bättre. När man kommunicerar skriftligt kan man ju läsa igenom några gånger och se till att det blir bra innan man skickar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag måste jobba på språket ni har helt rätt!!! Är så ung och ivrig ibland, pratar innan jag tänker. Får känslan att det Claes beskriver är precis så dom tänker, ska försöka ta kontakt igen och ta det ödmjukt!
Tips, styrelsen gör det här ideellt och varje email från dig är ytterligare arbete och säkert en och annan suck. Ställer du frågor så måste de ju besvaras och det skapar ännu mer osäkerhet. Ingen har riktigt svaret. Jag kan ofta känna så som styrelsemedlem.

Snart är det jul, ta en paus med kommunikationen till efter nyår så att frågan förlorar i aktualitet. Folk blir så mycket mer lösningsorienterade några månader eller något år senare. Hela vår rättsapparats hantering av civilrättsliga tvister bygger på denna modell.

Är det något konkret som styrelsen har begärt att du omedelbart ska göra? T ex betala någon räkning?
 
  • Gilla
  • Älska
hus520 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tips, styrelsen gör det här ideellt och varje email från dig är ytterligare arbete och säkert en och annan suck. Ställer du frågor så måste de ju besvaras och det skapar ännu mer osäkerhet. Ingen har riktigt svaret. Jag kan ofta känna så som styrelsemedlem.

Snart är det jul, ta en paus med kommunikationen till efter nyår så att frågan förlorar i aktualitet. Folk blir så mycket mer lösningsorienterade några månader eller något år senare. Hela vår rättsapparats hantering av civilrättsliga tvister bygger på denna modell.

Är det något konkret som styrelsen har begärt att du omedelbart ska göra? T ex betala någon räkning?
Jag ska göra så, ja dom vill jag ska betala fakturan på tillsynen trots att jag inte får protokollet eller något utslag godkänt/nekat. Jag betalar det då och ligger lågt till nästa år?
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Kycklingen behöver er hjälp - igen.

Först lite bakgrundsfakta om min styrelse:

- Ordförande går under namnet "surgubbe" är från en öststat och driver stället med en järnnäve. Flera grannar rapporterat hot och misstänkt bedrägeri då ingen har tillsyn på fakturorna han attesterar. Han har dessutom tillgång till valberedning mejlen och är i princip i full makt. Har själv blivit knuffad av honom och polisanmält.
- Sekreteraren går under namnet "kärringen" och ingen vet riktigt vad han gör. När man frågar om hjälp svarar han "jag vet ingenting - och springer därifrån"
- Ledarmot en extremt överviktig person som närvarar på alla stämmor där det bjuds på tilltugg, han gillar spela jurist och det är han jag bifogar diskussionen med nedan.

Nu till problemet:
Jag har renoverat min lägenhet och fått godkänt av styrelsen med krav att jag innan start inkommer med ventilationfirma uttalande och artiektritnkngar hur ventilation ska göras om när min 1a blir 2a trots jag ska ha kolfilter och ingreppet berör 1 pipa, mycket löjligt kostade massa pengar och styrelsen tvingade mig välja deras firma. När arbetet vart klart så skedde det i samma veva ovk görs i vårt hus runt aug och jag fick ingen anmärkning. Tänkte inte mer på det renoveringen avslutades och styrelsen krävde jag bekostar en tillsyn av vår fastighetsskötare som godkände allt på plats för att senare ändra sig i krav från styrelsen. Nu vill inte fastighetsskötare kommentera ärendet och menar styrelsen agerar självmant, se bifogat. Styrelsen kräver jag ska bekosta en egen OVK i min lägenhet, något jag inte kommer köra för det kostar enorma pengar och inget jag är skyldig att göra. Styrelsen vägrar acceptera detta och säger nu om i justeringen blir fel ska jag betala skadestånd för hela huset - samt att dem kommer göra mitt liv ett helvete den dagen jag säljer genom säga min tillsyn inte godkänd. Vad tycker ni jag ska göra?
"Surgubbe" och "kärringen", jag ser jag redan här att du är fel ute och fått avig inställning till er styrelse. Styrelsen ska arbeta, inte för sig själv utan för föreningens bästa. Angående fakturor så finns det alltid professionella revisorer som har koll på ekonomin och fakturor i föreningen. Angående ventilation finns mycket stricta bestämmelser vad man får göra i sin lägenhet och inte, oftast väl presenterat i stadgarna eller annan information till föreningens medlemmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.