Får man svårt med motivationen så tänk att varje sparad kwh också sänker gaspriset och därmed Putins intäkter.
 
  • Gilla
  • Älska
Kulturbalans och 14 till
  • Laddar…
2021: 1984kWh
2022: 715kWh

installerade vedpanna under september som jag driftsatte sista september och därmed stängde av jordvärmepumpen.
Varmare och skönare inne än någonsin och familjen får bada och duscha hur mycket de vill
 
  • Gilla
Hålis och 7 till
  • Laddar…
G
2021 683kWh
2022 572kWh
Alltså ca -16%
Någon vitvara bytt, några standby saker nu helt avstängda mha shelly men det är naturligtvis utetemperaturen som varit högre i år som gör någon märkbar skillnad.
 
Oktober 2020: 715 kwh
Oktober 2021: 944 kWh
Oktober 2022: 681 kWh
 
B
Nej, jag ökade faktiskt förbrukningen med runt 10% okt 22 jämfört med okt 21. Jag passade på att spara en del ved när elen var billig, och lät värmepumpen värma upp istället.

Men tittar man framåt så är det inte många dagar som värmepumpen lär vara i drift i vinter kvar för min del, det kommer bli en lång och jobbig vinter om den blir kallare än normalt.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
464 till 360.
Har inte gjort nått, pannan (FLVP) är på som vanligt.
Gissar på det varma vädret, det har inte ens varit kallt på nätterna mer än nån enstaka natt.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
2019: 1396 kWh
2020: 1394 kWh
2021: 1133 kWh
2022: 284 kWh

Minskat med 75 %!!

Elanvändningsdiagram i oktober med veckovis jämförelse mellan 2021 och 2022, temperaturkurva, månadsförbrukning i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bytt ut gammal och för stor (400 l) VVB till en ny mindre (200 l) och mycket mer välisolerad beredare.
Ännu inte börjat med LLVP/elvärme utan kört med biobränsle (ved/murspis) vid behov.
Varit återhållsam med varmvatten, kortare duschar, kortare diskprogram. Inte värmt upp källare/gillestuga (80 m2) utan vistats på entre/övervåning (130 m2).
Har stängt av värme o varmvatten under några dagar, ca en vecka, då vi varit bortresta.
 
  • Gilla
  • Wow
TickyNucker och 13 till
  • Laddar…
G
K Karrie skrev:
2019: 1396 kWh
2020: 1394 kWh
2021: 1133 kWh
2022: 284 kWh

Minskat med 75 %!!

[bild]

Bytt ut gammal och för stor (400 l) VVB till en ny mindre (200 l) och mycket mer välisolerad beredare.
Ännu inte börjat med LLVP/elvärme utan kört med biobränsle (ved/murspis) vid behov.
Varit återhållsam med varmvatten, kortare duschar, kortare diskprogram. Inte värmt upp källare/gillestuga (80 m2) utan vistats på entre/övervåning (130 m2).
Har stängt av värme o varmvatten under några dagar, ca en vecka, då vi varit bortresta.
Detta bevisar att det går att göra något för många och det är ju bra MEN att sänka ännu mer är väldigt svårt. Vi har också minskat rejält men det mesta gjorde vi för ca 20 år sedan, sedan dess lite småsaker som led och modernare vitvaror och mindre på standby.
 
S
K Karrie skrev:
2019: 1396 kWh
2020: 1394 kWh
2021: 1133 kWh
2022: 284 kWh

Minskat med 75 %!!

[bild]

Bytt ut gammal och för stor (400 l) VVB till en ny mindre (200 l) och mycket mer välisolerad beredare.
Ännu inte börjat med LLVP/elvärme utan kört med biobränsle (ved/murspis) vid behov.
Varit återhållsam med varmvatten, kortare duschar, kortare diskprogram. Inte värmt upp källare/gillestuga (80 m2) utan vistats på entre/övervåning (130 m2).
Har stängt av värme o varmvatten under några dagar, ca en vecka, då vi varit bortresta.

Vad gör man i huset om man har så låg förbrukning egentligen?

Bara min dator drar 238 kwh per månad och då finns det fler datorer, sen ska det duschas och värmas osv.
 
S SueCia skrev:
Vad gör man i huset om man har så låg förbrukning egentligen?

Bara min dator drar 238 kwh per månad och då finns det fler datorer, sen ska det duschas och värmas osv.
Ja den siffran var imponerande. Jag tycker att vi försöker vara snåla, men bara hushållselen här drar lite över 7 kWh per dygn även de dagar vi håller igen.
 
R
504 kwh 2021
340 kwh 2022

Landar på runt 6000kwh 2022
 
S SueCia skrev:
Vad gör man i huset om man har så låg förbrukning egentligen?

Bara min dator drar 238 kwh per månad och då finns det fler datorer, sen ska det duschas och värmas osv.
Jo, jag är själv överraskad av att kunna få ned förbrukningen så pass mycket.

Vi har förbrukrat 4,9 kWh/dygn i "tomgångsläge", dvs kyl, frys, vvb, apparat-standby mm.
Med matlagning, några snabb-duschar, tv, dator mm så blir det ca 10 kWh i snitt per dygn. Obs, hittills ingen elvärme utan endast ordentlig vedbrasa morgon och kväll. Får då 18-20 grader i vardagsrum och kök, men betydligt svalare i övriga rum och på natten.

Två personer i hushållet, barnen utflugna...
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
2021: 784 kwh.
2022: 419 kwh.
220 kvm plus lägenhet.(total yta 250).
-46%.
Har tyvärr en Vvb på 500 liter då sambon vid inflyttning skulle bada varje dag, toppar Vvb:n var annan natt, nog sagt med det men: på jobb är det jag som bestämmer hemma :rofl:.
Nu e det slut på det dagliga badandet blir 1ggr/veckan.
Pojk på 5, så blir en del tvättmaskiner i veckan, slutat köra torktumlaren, tvätten torkas vid kaminen.
Skruvat ner värmen till 19 grader, stöttar upp med en brasa då och då.
Inga stora uppoffringar, men ändå nöjd med resultatet.
 
  • Gilla
Hålis och 2 till
  • Laddar…
Sänkte vår riktigt mkt. Men behöll samma inomhus temperatur som i fjolåret
 
  • Stapeldiagram: jämför elanvändning oktober 2022 mot 2021, temperaturkurva, 549 kWh förbrukning i oktober 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anaii
  • Laddar…
Helt ok.. Har fortfarande inte satt på elementen och LLVP står på 18 grader..
Mobilskärm med elanvändningsdata för oktober, Vattenfall app, jämförelse mellan två år, stolpdiagram, energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.