Se3
Okt 2021 853 kWh
Okt 2022 709 kWh

Sänt termostater lite och mer ved.
 
Okt 2021: 1473
Okt 2022: 655

Sänkning med 56% mot föregående år.
Vet faktiskt inte vad jag gjort förutom att låta källaren vara svalare än tidigare år.
 
Okt 21: 1135kWh
Okt 22: 765kWh

Har sänkt innertempen, men också börjat sätta mig in i hur värmepumpen fungerar, har därmed tvingat den i sommarläge för att slippa värma upp källaren som håller 18grader utan uppvärmning just nu.

Troligen lite skillnad på hur mycket vi laddar hybriden hemma, jobbade en del hemma förra hösten, men inte heltid, i år är jag föräldraledig.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ca 30% lägre, mest tack vare att vi knappt använt värmen. Maken har börjat ta på sig flanellskjorta istället, förut gick han omkring i T-shirt. Dotter två flyttar ut 1:a december, då slipper vi kostnaden för hennes dagliga bad och hennes elektronikprylar, så december blir också intressant.

Vi kikar lite på ny bil, och det blir ju en elbil eftersom vi har solceller, man får försöka räkna det separat så att det går att jämföra i fortsättningen också.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
52% ner i kWh jämfört med oktober 2021, men vi hade också orimligt hög elförbrukning oktober 2021 - och det har varit en varm oktober.

Är mer nöjd med att mha timpris fått ner priset till 48,6 öre före moms och påslag. Det sparade ytterligare runt 600 kr inkl moms, utöver besparingen på förbrukningsminskningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Oktober 2019: 1 110 kWh
2020: 1 115 kWh
2021: 1 120 kWh
2022: 609 kWh
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Förra året 920kwh och i år 426kwh 105m2 + källare. Har värmen ställd rätt låg på bergvärmen men slår på luft vp någon timme om jag känner mig lite frusen.
Lite hjälp av solceller denna månad
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K
52% lägre förbrukning i Oktober 2022 mot 2021.

Nytt för denna månad, mot åtgärderna i September är;
Jag startade upp en av servrarna kring månadsskiftet, men tweakat ner spänning till CPU och RAM samt även ställt in att hårddiskarna går in i sleep istället för att spinna 24/7. Gick från 65W till 30-35W på på den servern, så det får duga.

Förra veckan la jag in schema på FTX aggregatet att gå ner till minflöden vardagar 07-16, vilket i teorin skulle ge en besparing på 10kWh per månad.

Den 29/11 laddade jag bilen 2 ggr, det tog emot att förstöra grafen, men el är fortfarande billigare än bensin så det var en no-brainer.
 
  • Energianvändning och temperaturer jämfört över oktobermånad två olika år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
G
Anna_H Anna_H skrev:
Ca 30% lägre, mest tack vare att vi knappt använt värmen. Maken har börjat ta på sig flanellskjorta istället, förut gick han omkring i T-shirt. Dotter två flyttar ut 1:a december, då slipper vi kostnaden för hennes dagliga bad och hennes elektronikprylar, så december blir också intressant.

Vi kikar lite på ny bil, och det blir ju en elbil eftersom vi har solceller, man får försöka räkna det separat så att det går att jämföra i fortsättningen också.
Finns väl egentligen ingen som säger att egna solceller och elbil har något samband?
De flesta med solceller och elbil säljer elen på dagarna och laddar bilen på nätterna och sen används säker bilen även från oktober till mars.
 
  • Gilla
Capitalk och 1 till
  • Laddar…
Mina siffror för oktober, jämfört med samma månad förra året.
Skärmklipp av energiförbrukning med jämförelse, visar 51% minskning år till år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen förra året har vi sänkt från 22 till 20 grader inomhus, bytt ut llvp och har bara ett av elelementen igång.

Och så har dottern flyttat och tack vare det har tvätt, tork, disk, dusch och annan energianvändning minskat. Oktober var lite varmare också.

Kan dock ännu inte se hur mycket som ska betalas för elanvändningen under oktober. För även om man minskat förbrukningen med hälften så är väl summan att betala mer nu än för året.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ni som har 300-500kwh i förbrukning. Hur stora/små är era hus? Fattar inte hur ni lyckas. Vi skulle kunna komma ned till kanske 850 kwh om vi försökte jäkligt hårt. Men det skulle krävas stora livsstilsförändringar. Kaffe en gång om dagen tex. Och byta sängkläder en ggr i månaden. Och sänka värmen till 18 grader. För vi har 275m2. Och vi båda jobbar hemifrån. fattar inte hur folk kommer ned till så låga siffror.
 
  • Gilla
Pjer Polanski och 3 till
  • Laddar…
harry73
Oktober 2021 1870 kWh
Oktober 2022 663 kWh
Så det blev 65% lägre än förra året, lyckades även mer än halvera fakturabeloppet jmf med förra året.
Största skillnaden var:
- reparerade FLVP
- lägre inomhustemp = ca 18-19 grader
- kortare duschar och inget bastubad

200 kvm villa i Skåne
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Vi sänkte en gnutta jämfört med september i år, så jag är nöjd. Oktober förra året kan vi inte jämföra mot, då var vår förbrukning ovanligt hög för att vi inte insåg att växelventilen krånglade.

Vi har nu kopplat in en Husdata + HA på värmepannan och kan följa förbrukningen eftersom värmepannan även rapporterar strömmen på faserna. Det är jättetydligt att det är bergvärmepumpen som är storförbrukaren, men vi har beställt ett par Shelly för att kolla vad frysar och sånt egentligen drar.

Vi håller nere temperaturen och går runt och småfryser med extra sjal och ylletofflor. Får se hur länge vi orkar hålla på så. Jag ska försöka gå på gym lite oftare så att jag kan duscha där och värma mig i bastun. Jag har årskort så det kostar inget extra.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
2021 = 1280kWh
2022 = 490kWh
 
  • Stapeldiagram visar månatlig elanvändning jämfört mellan 2021 och 2022, inkluderar temperaturkurva och totalförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ansgar46 och 3 till
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
2021 = 1280kWh
2022 = 490kWh
Du har helt enkelt bara inte dragit igång värmen ännu eller... :D
Skämt åsido - snyggt jobbat!
 
  • Gilla
ArlebjerDOMUS Interiors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.