V VillEksjö skrev:
Vi har kollat av med mäklaren , enligt dom så kan varken sökets eller mäklaren göra något åt detta , säljaren behöver inte göra något om han inte vill. Finns ingen bygglov på detta . Vi måste kontakta kommunen angående detta. Vi kommer att plantera en thuja häck på ca 180-200 m hög så vi slipper se det , utsikten e borta endå så det är skitsamma. Problemet är att det finns ca 5 hus i området, detta är en släktgata där modern har sålt sitt hus där den nya ägaren ( våran granne ) har gjort massa ändringar som ser helt tråkigt ut för området .
Men återkommer hur det slutar iallafall .
Varför plantera en thujahäck för dyra pengar när ni har goda möjligheter att få bort svartbygget och få er utsikt återställd?
 
  • Gilla
Annelundarn och 23 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det var en rejäl häck det! :surprised::crysmile:;)
Glöm inte placera ut flygvarningsljus i topparna!


Till TS: Anmäl svartbygget direkt i kommunen! Gör det innan ni flyttar in, så om grannen kommer och är arg vid senare tillfälle (och ni vill undvika grannfejder) så kan ni prata lite svävande om att "detta dök upp i diskussioner med kommunen och mäklaren i samband med ägarskiftet och då uppmärksammade kommunen att detta måste vara ett svartbygge osv".

Men det bygger på att du skriver ut och äter upp den här tråden så inte din idiotgranne hittar den... =)
 
  • Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
V VillEksjö skrev:
Vi har kollat av med mäklaren , enligt dom så kan varken sökets eller mäklaren göra något åt detta , säljaren behöver inte göra något om han inte vill. Finns ingen bygglov på detta . Vi måste kontakta kommunen angående detta. Vi kommer att plantera en thuja häck på ca 180-200 m hög så vi slipper se det , utsikten e borta endå så det är skitsamma. Problemet är att det finns ca 5 hus i området, detta är en släktgata där modern har sålt sitt hus där den nya ägaren ( våran granne ) har gjort massa ändringar som ser helt tråkigt ut för området .
Men återkommer hur det slutar iallafall .
Typisk svensk konflikträdsla... Varför inte göra på rätt sätt och försöka få bort bygget med hjälp av kommunen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Annelundarn och 18 till
  • Laddar…
Fairlane
V VillEksjö skrev:
stor carport ca 50cm från tomtgräns samt taket går över på våran sida ,
En thujahäck löser ju inte problemet med att han inkräktar på er tomt. Ni kommer dessutom få framtida konflikter när han vi måla sin carport etc.

Se till att anmäla skiten istället för att plantera en thujahäck. Vill du ha en thujahäck kan du sätta det ändå, men det är en annan fråga.
 
  • Gilla
FreQa och 16 till
  • Laddar…
Se till att få bort den, en carport är ju inte svår att flytta.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
galento
useless useless skrev:
Typisk svensk konflikträdsla... Varför inte göra på rätt sätt och försöka få bort bygget med hjälp av kommunen?
Ja varför vika sej för nån som gjort fel ? Lika bra att ta tag i detta direkt så inte
grannen tror han kan göra som han vill i framtiden.
 
  • Gilla
Brasselamell och 10 till
  • Laddar…
V VillEksjö skrev:
Man blir bara så paff när man i princip älskar den utsikten som va , något måste gå att lösa eller kräva förutom kontakta kommunen, det kommer vi göra .
Kontakta kommunen. Om de konstaterar att det rör sig om ett svartbygge kommer så skall de kontakta fastighetsägaren och meddela att denne ålagts att riva svartbygget inom viss tid, annars kan vite utdömas. Jag är inte 100 på gången i detta men konstaterande, åtgärdsmöjlighet, vite brukar det vara. Vad som händer för er del om fastighetsägaren bara skiter i att riva och betalar vite vet jag inte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
V VillEksjö skrev:
Kan man vara så fräck och begära att säljaren sätter upp en tuja häck så man slipper se skiten
Men utan medgivande från granne med inom 4,5 m så är det ju lagbrott. Det är väl bara att be honom riva det alternativt be kommunen se till reglerna följs.

Väldigt tråkigt med pantad granne.

Men jag skulle inte finna mig i detta utan se till att er fina utsikt återställs.

Dock kan grannen plantera växter för att sabotera er utsikt i framtiden.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
jonas.o jonas.o skrev:
Men utan medgivande från granne med inom 4,5 m så är det ju lagbrott. Det är väl bara att be honom riva det alternativt be kommunen se till reglerna följs.

Väldigt tråkigt med pantad granne.

Men jag skulle inte finna mig i detta utan se till att er fina utsikt återställs.

Dock kan grannen plantera växter för att sabotera er utsikt i framtiden.
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det var precis det jag skrev. Jag har inte påstått att det är förbjudet att bygga närmare än 4,5 m.
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det var precis det jag skrev. Jag har inte påstått att det är förbjudet att bygga närmare än 4,5 m.
Ursäkta om jag missuppfattade dig.
Du skrev "4,5m gäller oavsett"
Nu förstår jag att du menade att bygglov är nödvändigt för att bygga nära tomtgräns.
Vid grannehörande har grannen (TS) ingen formell beslutanderätt, det är alltid byggnadsnämnden som avgör om det föreligger "goda skäl" att motsätta sig bygglov.
Det är inte ovanligt att "utsikt" inte betraktas som goda skäl. Däremot kan garage/carport i tomtgräns innebära goda skäl att motsätta sig bygglov pga risk för brandspridning och bristande brandklassning på planerad byggnad.
Byggnadsnämder har lättare att förhålla sig till teknikaliteter än subjektiva mjuka värden (utsikt).
Förhoppningsvis tar byggnadsnämnden tag i detta ärende.
De kan:
Bevilja retroaktivt bygglov
Besluta om sanktionsavgift
Besluta om rivningsföreläggande
Besluten kan överklagas i flera instanser, slutliga besked kan dröja flera år.

Tyvärr så är förmodligen grannsämjan körd om inte TS har en stor diplomatisk talang och tar upp detta med sin granne för att hitta en lösning de båda kan vara nöjda/missnöjda med.
Plantera Tujahäck leder inte framåt, är bara missnöjesdemonstration.
Att taket går in över TS tomt är inte OK.
Om Carporten blir kvar går det att kräva att takfoten kapas av. Dessutom har grannen inte formell rätt använda TS tomt vid underhåll av Carporten.[/QUOTE]
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
V VillEksjö skrev:
Kan man vara så fräck och begära att säljaren sätter upp en tuja häck så man slipper se skiten
Du kan nog begära att det flyttas eller rivs!
 
O
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Säljaren bör ha fått ge sitt medgivande och borde då också kontaktat er
jonas.o jonas.o skrev:
Men utan medgivande från granne med inom 4,5 m så är det ju lagbrott.
Som @Bernt Ö97 redan påpekat har forumet svårt att förstå en del saker.

Lagstiftningen innehåller ett antal undantag från bygglovskravet. T.ex. attefallshus och friggebodar. Om dessa byggs mindre än 4,5 meter från tomtgränsen krävs inte medgivande från berörda grannar. Ligger de närmare tomtgräns måste grannen ge sitt medgivande. Det här gäller enbart för bygglovsbefriade åtgärder, och där inte detaljplanen satt dessa allmänna regler ur spel.

För allt annat, det vill säga: Allt som kräver bygglov är det kommunen som bestämmer. I många fall behöver de varken informera eller höra grannarna, och när de ändå tvingas göra det kan de ignorera de åsikter de får in. Så här kan ni glömma allt vad "medgivande från grannen" och "närmare än 4,5 meter" heter. Det finns inga sådana regler och inga sådana krav.

Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/

Edit: Ibland är det bra att skriva snabbare och/eller att göra "reload" lite oftare på sidan så slipper man upprepa sånt som precis skrivits! =)
 
  • Gilla
Stationshuset 6:31 och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Ursäkta om jag missuppfattade dig.
Du skrev "4,5m gäller oavsett"
Nu förstår jag att du menade att bygglov är nödvändigt för att bygga nära tomtgräns.
Vid grannehörande har grannen (TS) ingen formell beslutanderätt, det är alltid byggnadsnämnden som avgör om det föreligger "goda skäl" att motsätta sig bygglov.
Det är inte ovanligt att "utsikt" inte betraktas som goda skäl. Däremot kan garage/carport i tomtgräns innebära goda skäl att motsätta sig bygglov pga risk för brandspridning och bristande brandklassning på planerad byggnad.
Byggnadsnämder har lättare att förhålla sig till teknikaliteter än subjektiva mjuka värden (utsikt).
Förhoppningsvis tar byggnadsnämnden tag i detta ärende.
De kan:
Bevilja retroaktivt bygglov
Besluta om sanktionsavgift
Besluta om rivningsföreläggande
Besluten kan överklagas i flera instanser, slutliga besked kan dröja flera år.

Tyvärr så är förmodligen grannsämjan körd om inte TS har en stor diplomatisk talang och tar upp detta med sin granne för att hitta en lösning de båda kan vara nöjda/missnöjda med.
Plantera Tujahäck leder inte framåt, är bara missnöjesdemonstration.
Att taket går in över TS tomt är inte OK.
Om Carporten blir kvar går det att kräva att takfoten kapas av. Dessutom har grannen inte formell rätt använda TS tomt vid underhåll av Carporten.
[/QUOTE]

Ingen fara, det jag menade var att grannens medgivande krävs och det känns osannolikt att säljaren givit ett godkännande om denne sålt fastigheten, men man förvånas inte så ofta längre.
 
Det finns inget växthus i närheten?
 
Kan man se en tomtkarta med era tomter (går bra utan betäckningar). Jag tänkte man kan se hur stor tomt grannen har om han har plats innanför eller om det är tajt.

Som många skriver så är utsikten inte något man äger och även om grannen flyttar carporten och får 4,5 m till din tomtgräns så kanske han ändå stör utsikten, tyvärr.

Hur säkert är det att det är din fastighetsgräns? Ibland planterar grannar gemensamt en häck på ena tomten så den synliga gränsen ser ut att ha flyttats.

Kontakta kommunen är bästa rådet. Grannen har gjort fel!
 
V VillEksjö skrev:
Kan man vara så fräck och begära att säljaren sätter upp en tuja häck så man slipper se skiten
Dewt verkar ju inte vara säljarens fel, han är inte ens medveten om det - snarare grannen som skall göra det isf ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.