Jag tycker det är trevligt med ett väl sorterat forum, så jag sticker ut hakan med en ny tråd för oktober.

Dessutom är jag minst sagt stolt över våra insatser, vi har sänkt elförbrukningen med 56% för värmen, jämfört med ett snitt 2017-2021 :surprised:
En grad varmare ute, men den största skillnaden är nog att VP fått order om att värma till 17°C inne, sen tar vi över med kaminen när vi känner att det behövs. Funkar såå mycket bättre än förväntat så här långt.

Stapeldiagram visar data för VP och HH över flera år med temperaturnoteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ftj och 24 till
  • Laddar…
Rickard.
Har lyckats sänka lite drygt 700kWh i år mot förra året bara genom ny llvp, riktigt imponerad över skillnaden och även med SE1 priser blir det inte många år för att spara in investeringen.

Mindre än en grad varmare medeltemperatur men betydligt varmare kallaste mätning och lite svalare varmaste än förra året men jag vet inte om det påverkar.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Jag sänkte förbrukningen i oktober med 8%. Lite mindre än vad jag hade förväntat mig, men då har vi laddat frugans elbil hemma några gånger också (vilket vi inte gjorde i oktober ifjol).

Gissningsvis så här sänkningen legat på minst det dubbla annars.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Okt 2021: 1855kWh (medel temp 9,3°)
Okt 2022: 1151kWh (medel temp 9,2°) 863 från nätet, 288 från solceller.
Störst skillnad är bättre styrning av värmen. Lite mindre bil åkande, men mer hemmakontor märks i hur förbrukningen flyttats runt enligt Tibber.
38% minskad förbrukning känns bra. Nästan på öret samma spot pris gav en trevlig besparing i kr också.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Reduktion med 25% i oktober. Från 2000 kwh till 1500 kwh. Och sänkte elpriset genom att bara värma på natten. Tar man bort bilen ligger vi på 1200 kwh. Vi är faktiskt nöjda. 275m2 hus från 1960. SE3. 5 i huset. Totalt landade vi på 739kr för inköpt el. Rätt ok.
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Elområde 4. Oktober 2021 932 kWh.
2022 433 kWh plus 172 kWh i egenförbrukning från solen, totalt 605 kWh.

Sänkning från 22 grader till 19 gör mycket. Lägg till att medelspotpris för el i oktober hamnade på 81 öre vilket är det lägsta sedan juli 2021.
 
  • Gilla
Thomas.magn och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Elområde 4. Oktober 2021 932 kWh.
2022 433 kWh plus 172 kWh i egenförbrukning från solen, totalt 605 kWh.

Sänkning från 22 grader till 19 gör mycket. Lägg till att medelspotpris för el i oktober hamnade på 81 öre vilket är det lägsta sedan juli 2021.
Var hittar man information om medelspotpris?

Vi sänkte med 25%. Mest beroende på att sänkt medeltemperatur i källaren till 18-19 grader och justering av elvärme i badrum. Övriga huset har strax över 20 grader.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
14% lägre i år jämfört med förra året, men jag vet inte varför... Det har kanske varit varmare i år?
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Har lågt bundet pris och inte sänkt något i oktober direkt men kommer att bidra med att minska belastningen på nätet om priset rusar genom stänga av elvärme/luftvärmepump och elda i kamin och kakelugn. Har också införskaffat en fotogenvärmare men priset per kWh där blir runt 5 kr,

Annars imponerande besparingar ni gjort! Räknat i procent blir det dock svårare att få ner förbrukningen när vädret bli kallare.
 
  • Gilla
Tintin24 och 1 till
  • Laddar…
Så här blir det när två st ungdommar flyttar....
Gränssnitt för elanvändningsrapport som visar 620 kWh för oktober 2022, jämfört med tidigare månaders förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Kulturbalans och 25 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag sänkte förbrukningen i oktober med 8%. Lite mindre än vad jag hade förväntat mig, men då har vi laddat frugans elbil hemma några gånger också (vilket vi inte gjorde i oktober ifjol).

Gissningsvis så här sänkningen legat på minst det dubbla annars.
Jag har nu räknat ut hur mycket jag tjänade på timpriserna också. Inte så mycket som jag hoppades, men 291 kr sparade jag in i oktober. Då har jag ändå 43,7% av elförbrukningen under 6h på natten.

Jag sparade in ytterligare 105 kr på den minskade elförbrukningen så totalt ca 400 kr denna månaden. Förra månaden var jag ca 2200 kr plus (men då gick inte värmen igång i onödan, denna månaden har värmen ändå behövts, samt att familjen krävde en viss höjning av temperaturen hemma).
 
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Oktober
2016 1767 kWh
2020 510 kWh
2021 851 kWh
2022 499 kWh

Hade redan sänkt oktoberförbrukningen drastiskt från 2016 till 2020, men ändå nytt rekord i år efter en rejäl ökning förra året. Ingen eldning överhuvudtaget, värme sporadiskt från LLVP (plus en testkörning av elpannan i samband med service av VVB). Dessutom timpris med genomsnitt under 60 öre (SE3) så ännu en låg elräkning.
 
  • Gilla
fredand44 och 3 till
  • Laddar…
Oktober 2021, 576.
Oktober 2022, 376.
 
  • Wow
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Oktober 2021: 1339kWh + elbilsladdning
Oktober 2022: 1007kWh + elbilsladdning
Nästan all minskning är på uppvärmning enligt tibberappen.
Har en ntune installerad i år men det är väl enda skillnaden vad jag vet.
Sparat 30% på timdeb enligt offpeak.se och det är väl elbilsladdning + ntune-styrningen av värmen som står för det.
 
  • Gilla
Erhant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.