Tomture61
useless useless skrev:
Några fuktskador på grund av att fuktig inneluft läcker ut genom hålen och kondenserar i isoleringen?
Mitt hus har undertryck (FLVP) Risken finns att kall uteluft kommer in i innerdelen som påverkar temp avkänningen .
Du kan hålla på hela dagen och propagera för att sätta diffplast precis bakom byggskivor , men det kommer att vara den mest korkade lösningen , ser inga fördelar ngn stans .
 
Nissens
F Filipl89 skrev:
Det kommer endast användas som förråd och hobbylokal(cykelmek).

Jag ska bygga upp väggen så här(utifrån och in):
120mm isolering, ångspärr/broms, 45mm installationsskikt för el som även isoleras, OSB och gips.

Nu i vinter kommer jag förmodligen inte hinna få dit någon värme så då kommer det stå kallt. I värsta fall en byggfläkt.
Jag har byggt upp mitt garage likadant, men har plyfa istället för OSB, och 95+45 i väggarna, och 200 i taket.
Har vattenburen golvvärme från husets bergvärmepump via kulvert. Min tanke är att alltid ha frostfritt, och dra upp till rumstemp vid behov. Har separat förrådsdel, garagelokalen blir hobby och p-plats för bil.
 
Tomture61
F Filipl89 skrev:
Det kommer endast användas som förråd och hobbylokal(cykelmek).

Jag ska bygga upp väggen så här(utifrån och in):
120mm isolering, ångspärr/broms, 45mm installationsskikt för el som även isoleras, OSB och gips.

Nu i vinter kommer jag förmodligen inte hinna få dit någon värme så då kommer det stå kallt. I värsta fall en byggfläkt.
Då blir inte fuktpåslaget som i ett bostadshus (dusch , kök , tvättstuga , massa människor)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du kan hålla på hela dagen och propagera för att sätta diffplast precis bakom byggskivor , men det kommer att vara den mest korkade lösningen , ser inga fördelar ngn stans .
Jag propagerar inte för den konstruktionen. Jag tycker bara det blir lite onyanserat när vissa hävdar att hela byggnaden kommer att ruttna bort på kort tid om man råkar dra en skruv genom plasten.
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du kan hålla på hela dagen och propagera för att sätta diffplast precis bakom byggskivor , men det kommer att vara den mest korkade lösningen , ser inga fördelar ngn stans .
Det är väl ingen som propagerar för något direkt, men man kan ju hålla sig till fakta. Det finns fördelar med att ha ångspärren direkt bakom plyfan, och det är ju onödigt att använda för långa skruv.

Man kan ju undra varför du vill dra tex 5 cm långa skruv i ett skivmaterial som är 25mm tjockt…

I ett garage finns det klara fördelar att ha ångspärren direkt bakom plyfan, i ett bostadshus har man med fördel ångspärren en bit in i isoleringen.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Det är väl ingen som propagerar för något direkt, men man kan ju hålla sig till fakta. Det finns fördelar med att ha ångspärren direkt bakom plyfan, och det är ju onödigt att använda för långa skruv.

Man kan ju undra varför du vill dra tex 5 cm långa skruv i ett skivmaterial som är 25mm tjockt…

I ett garage finns det klara fördelar att ha ångspärren direkt bakom plyfan, i ett bostadshus har man med fördel ångspärren en bit in i isoleringen.
Hur får du tätt runt elinstallationen i ditt garage ?
Kör du utanpåliggande el ?

När man väljer att köra tex OSB i väggar och vill sätta upp ngt tungt , hur är tanken att välja rätt skruvförband då ?
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur får du tätt runt elinstallationen i ditt garage ?
Kör du utanpåliggande el ?

När man väljer att köra tex OSB i väggar och vill sätta upp ngt tungt , hur är tanken att välja rätt skruvförband då ?
Jag använder åldersbeständig byggtejp vid de flesta genomföringar, förutom eldosor, där skär jag plasten innerkant doskanten och pressar sedan plasten över dosan, då smiter den åt väldigt bra runt dosan.

Tyngre prylar går ofta bra att skruva i plyfan, räcker inte det så får man sätta rejäla skruv i reglarna, de sitter på cc 60. Högst upp på väggen har jag satt en extra kraftig liggande regel (95mm) som man kan fästa riktigt tunga grejor i vid behov.
 
  • Gilla
jrosenthal och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Jag använder åldersbeständig byggtejp vid de flesta genomföringar, förutom eldosor, där skär jag plasten innerkant doskanten och pressar sedan plasten över dosan, då smiter den åt väldigt bra runt dosan.

Tyngre prylar går ofta bra att skruva i plyfan, räcker inte det så får man sätta rejäla skruv i reglarna de sitter på cc 60. Högst upp på väggen har jag satt en extra kraftig liggande regel (95mm) man kan fästa riktigt tunga grejor i vid behov.
Kör du silikon i alla rörskarvar + inkopplingen i dosan också .
Ska man märka upp alla reglar på målade väggar eller köpa en svindyr regelsökare .
Tror jag skrev OSB i väggar .
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kör du silikon i alla rörskarvar + inkopplingen i dosan också .
Ska man märka upp alla reglar på målade väggar eller köpa en svindyr regelsökare .
Tror jag skrev OSB i väggar .
Jag tror inte att jag skrivit något om någon silikon… vet inte var du fick det ifrån. Nej, tätar inte rörskarvar, det gör inte byggare heller. Har inga rörskarvar i väggen, men känner man sig orolig för anslutningen i eldosan så kan man väl tejpa där också.

Eftersom jag vet att reglarna sitter på cc60 liggande så behöver jag inte märka upp något, en tumstock duger bra. 95mm regeln går högst upp på alla väggar, den är lätt att hitta också, då behövs inte ens tumstock.

Jämfört med ångbroms så blir det väldig mycket tätare med ångspärr, även med de grejorna du tar upp.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
H
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har exakt så i mitt hus , dummaste iden på detta jordklot .
Man vågar knappt sätta upp ngt på väggar !
Hur få tätt tunt eldosor , var dra elrör / flexslang !
därför man idag har installationsskikt när man för att inte ha hål i plasten .
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
H Hallerudsbo skrev:
därför man idag har installationsskikt när man för att inte ha hål i plasten .
Tack för att du håller med mig (y)
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tack för att du håller med mig (y)
Ja, och det beror ju på att folk drar i för långa skruvar. Att sätta skruv i isoleringen får inte skruven att sitta bättre…
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
H
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tack för att du håller med mig (y)
nja hålla med vet ja kanske inte.
Men det jag mena är att det byggs med installationsskit nu för tiden för att slippa att göra hål i plasten.

men jag tror inte det är ett stort problem om det är ett hål i plasten eller tre heller.
Beror på om det är ett badhus med konstant fukt eller vad det ör för byggnad.

ångspärr kontra ångbroms är ju helt beroende på hur huset är byggt från början.
Typ av ventilation osv.

men ska man skruva upp något så behöver man inte längre skruv än vad regel, skiva är tjockt för det fäster inte bättre.

mitt garage som jag byggde så har jag extra reglar i väggen där man vet att man kommer hänga tungt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Tomture61
Allra bäst är ju att köra plyfa bakom gipset , men har man en ekonomi att hålla sig till kan det bli OSB eller 2 lager gips .
För att fästa tunga saker i väggen då så räcker det ej med kort skruv + man måste veta var reglarna i väggen bor . Har man ej byggt garaget själv så .....
Som jag skrev i inlägg #5
Om man väljer ångspärr så bör man ej kallställa byggnaden .
Man bör även hålla min. +16 gr för att daggpunkten ej ska hamna på fel sida av ångspärren .
Kallställa eller hålla en låg temp i byggnaden så är en ångbroms lämplig .
Sen finns ångbroms vario också på marknaden .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Allra bäst är ju att köra plyfa bakom gipset , men har man en ekonomi att hålla sig till kan det bli OSB eller 2 lager gips .
För att fästa tunga saker i väggen då så räcker det ej med kort skruv + man måste veta var reglarna i väggen bor . Har man ej byggt garaget själv så .....
Som jag skrev i inlägg #5
Om man väljer ångspärr så bör man ej kallställa byggnaden .
Man bör även hålla min. +16 gr för att daggpunkten ej ska hamna på fel sida av ångspärren .
Kallställa eller hålla en låg temp i byggnaden så är en ångbroms lämplig .
Sen finns ångbroms vario också på marknaden .
Därför jag varit inne på ångbroms, eftersom det kommer vara ouppvärmt i vinter och kommande vintrar hålla en temperatur runt 10 grader. Tillverkarna skriver att ångbroms inte ska användas mot kallvind, därför min fundering att sätta ångspärr i taket.

Verkar vara en svårt hitta ett korrekt svar. Alla metoder verka ha sina för- och nackdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.