A
Pratade med min granne idag, han hade varit industrielektriker med fokus på felsökning, ibland ganska avancerad sådan med plc, persondatorer, programmering ned på bit-nivå (som han sa).

Koppla ihop saker är lätt men man ska följa lagar och paragrafer också som blir nya år från år och man inte är uppdaterad enligt honom.

Under alla år har ingen behörig på företaget kollat på vad han gjort, tydligen litade de på honom.

Men hjälpa mig med el går inte enligt lagen.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
P pöölsa skrev:
Tack för inbjudan. Själv visste jag inte att man behövde någon men eftersom du har 15000 inlägg mer än mig så vet du uppenbarligen mer än mig
Man behöver ingen inbjudan. Det är bara ett trevligt välkomnande av nya medlemmar som är brukligt på forumet.
 
  • Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
J johfo skrev:
Ca 2.5 lekmän per år alltså. Jag kan inte minnas att jag sett något i media alls på många år om att någon förolyckats. Konstigt.
Det hade varit intressant att ta del av deras underlag, men det är väl inte offentligt antar jag?
Ur rapport 2021 elsäkerhetsverket:


Lekmän på fritiden, antal elolyckor med dödlig utgång 2000-2021 per verksamhet och orsak.

verksamhet arbetsfel teknisk fel teknisk fel vid totalt
under ibruktagning
användning
elbanedrift 20 20
hushåll och bostäder 5 5 5 15
elnät, elförsörjning 10 1 11
handel, transport 2 1 3
gruvor, industri 1 1
totalsumma 38 6 6 50

elbanedrift = klättrat på vagnar

arbetsfel:
ett fel vid genomförande av viss verksamhet till exempel ett elarbete.
Exempel på arbetsfel när arbetsmetoden arbete utan spänning valts är
att det inte skett någon frånkoppling eller att ingen kontroll av att
driftspänningen är frånkopplad har utförts.

tekniskt fel:
ett fel på elektrisk materiel tillhörande den fasta elinstallationen
eller övrig elektrisk materiel. Exempel på ett tekniskt fel är en trasig
kapsling eller en skadad kabelisolering. De tekniska felen uppdelas
i sin tur på fel som fanns vid ibruktagande och fel som tillkommit
under användning.
 
Ooops! tabbningen försvann! Se rapporten på elsäkerhetsverkets hemsida!
 
H Hammarfall skrev:
Är pensionerad läkare som inte jobbat senaste årtionden har möjlighet till fritidsförskrivning av läkemedel men en pensionerad elektriker får bara byta en säkring.
Intressant jämförelse.
 
per2anders per2anders skrev:
Jag är elektriker och har under rätt många år tagit bilder som visar hur galet knäppa folk kan vara när det gäller el. Bristande kunskap om regler, fel material o fel verktyg.

Sedan kan jag hålla med om att vissa personer inte ska byta kranar heller, knappt pumpa en cykel :)
jag har tyvärr fått fixa till efter en elektriker som bränt en induktionsspis och en FTX då den elektriker inte fattade skillnad mellan enfas och tvåfas. Men han ansåg sig själv som världsmästare. Klåpare finns även om man är ”elektriker”
 
P pöölsa skrev:
Du får som sagt anse dig som vad du vill men vad du än kallar dig så får du ej arbeta som elektriker om du inte själv är auktoriserad Eller arbetar på ett företag med ett egenkontrollprogram. Det är reglerat i svensk lag genom ellagen samt elsäkerhetsverkets föreskrifter.
Bara för att en person utan auktorisation och utan att jobba under någons auktorisation gör olagliga elinstallationer så är det inte olagligt att den kalla sig elektriker.

P pöölsa skrev:
Vad menar du med att vem som helst för kalla sig Elektriker? Så klart att man kan ljuga och säga att man är elektriker,
Ja, vem som helst får säga att man är elektriker utan att någon ljuger. Det som är olagligt, om man inte har egen auktorisation eller jobbar under en som har det, är själva handlingen att utföra en elinstallation.

Att kalla sig för elektriker kan inte heller vara brott mot brottsbalken i form av ”föregivande av allmän ställning” eftersom en elektriker inte tillhör någon myndighetsorgan eller har det allmänna som huvudman.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O
B b50gud skrev:
En elektriker har inte behörighet normalt men någon på firman han jobbar på har det därför kan han dra el på jobbet. Hans arbetsledare som har behörighet står för den.
Nu pratar du om den gamla lagstiftningen som försvann 2017. I den nya lagen är det företagsledningen som har ansvaret och det är egenkontrollprogrammet som styr. Det behöver inte längre finnas någon auktoriserad elinstallatör på företaget. Varken på golvet eller i företagsledningen. Enda kravet är att styrelsen knutit en auktoriserad elinstallatör till företaget och som agerar stöd i deras arbete för regelefterlevnad. Det kan vara en konsult som sitter i andra änden av landet, men är behjälplig vid behov.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Pratade med min granne idag, han hade varit industrielektriker med fokus på felsökning, ibland ganska avancerad sådan med plc, persondatorer, programmering ned på bit-nivå (som han sa).

Koppla ihop saker är lätt men man ska följa lagar och paragrafer också som blir nya år från år och man inte är uppdaterad enligt honom.

Under alla år har ingen behörig på företaget kollat på vad han gjort, tydligen litade de på honom.

Men hjälpa mig med el går inte enligt lagen.
Och att få hjälp av en industrielektriker med installationer i en bostad är inget bra val då det handlar om två helt skilda saker. Industrielektriker vet normalt inget om bostadel och installationselektriker vet lika lite om industriel. Och att folk inte förstår skillnaden förvånar mig inte då folk i allmänhet inte har så stor koll på vad arbetet innebär. Men det är lite som med läkare, det finns mycket inom den branschen som är olika beroende på vilken sorts läkare man är.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bara för att en person utan auktorisation och utan att jobba under någons auktorisation gör olagliga elinstallationer så är det inte olagligt att den kalla sig elektriker.



Ja, vem som helst får säga att man är elektriker utan att någon ljuger. Det som är olagligt, om man inte har egen auktorisation eller jobbar under en som har det, är själva handlingen att utföra en elinstallation.

Att kalla sig för elektriker kan inte heller vara brott mot brottsbalken i form av ”föregivande av allmän ställning” eftersom en elektriker inte tillhör någon myndighetsorgan eller har det allmänna som huvudman.
Nej precis, men diskussionen har väl egentligen aldrig handlat om vad man, enlig lagen, får kalla sig, utan om hurvida TS granne Får utföra elarbete hos honom eller inte. Jag trodde därmed att vi när vi säger att någon får kalla sig elektriker också pratade om att man får utföra elarbeten men meningen i detta forum verkar ju snarare vara att märka ord och ha rätt i sak snarare än att hjälpa varandra..
 
  • Gilla
Blauvinge och 2 till
  • Laddar…
P pöölsa skrev:
Mellan år 2000 och 2020 dog 17 elyrkespersoner till följd av en elolycka. Under samma period förolyckades 49 lekmän på sin fritid.
Statistik från elsäkerhetsverket
Förutom att riktigheten i siffrorna kanske inte stämmer helt, så är det ändå intressant att så många yrkesverksamma omkommer. De är inte speciellt mycket bättre än övriga verkar det som.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pöölsa skrev:
Mellan år 2000 och 2020 dog 17 elyrkespersoner till följd av en elolycka. Under samma period förolyckades 49 lekmän på sin fritid.
Statistik från elsäkerhetsverket
Frågan är väl om de 49 dog av egen förskyllan eller om det var apparatfel el dog de av felkoppling som gjordes av yrkesmän?
Kan du inte länka?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K kortis skrev:
Frågan är väl om de 49 dog av egen förskyllan eller om det var apparatfel el dog de av felkoppling som gjordes av yrkesmän?
Kan du inte länka?
elsakerhetsverket.se
https://www.elsakerhetsverket.se › ...PDF
Elolyckor 2020 Rapport - Elsäkerhetsverket
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Behörighet handlar inte om någons säkerhet. Handlar om att skydda elektrikernas inkomst.
Absolut inte.
Om så vore fallet så skulle ju tex elektriker vara väldigt mycket dyrare att anlita än tex rörmockare som vem som helst får kalla sig utan någon som helst utbildning.

Då skulle vi nog också ha något som heter Vattensäkerhetsverket eller motsvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.