Du verkar ha koll på detta Mathias
Har en fråga till dig, måste man ha sån här inbyggnadsdosor när man går genom tätskiktet utanför duschen?
 
andi_j skrev:
Du verkar ha koll på detta Mathias
Har en fråga till dig, måste man ha sån här inbyggnadsdosor när man går genom tätskiktet utanför duschen?
Jag har inte koll men är bra på att gissa.

Vill man hålla sig till ett "fackmannamässigt" utförande - vilket är klokt - bör man nog använda fixturer (antar att det är vad du menar?!) överallt. Det är ju också det enklaste sättet att få röret genom väggen och fixerat på rätt ställe. Speciellt dyra är dom ju inte heller jämfört med allt annat jox man ska ha.

Bara en sån sak som att rören kommer ut på rätt cc-avstånd mha den där plåtbiten är ju guld värt....
 
MathiasS skrev:
Jag har inte koll men är bra på att gissa.

Vill man hålla sig till ett "fackmannamässigt" utförande - vilket är klokt - bör man nog använda fixturer (antar att det är vad du menar?!) överallt. Det är ju också det enklaste sättet att få röret genom väggen och fixerat på rätt ställe. Speciellt dyra är dom ju inte heller jämfört med allt annat jox man ska ha.

Bara en sån sak som att rören kommer ut på rätt cc-avstånd mha den där plåtbiten är ju guld värt....
Jo det har du ju rätt i, men till exempel ska jag ha en komod med handfat på och då hade jag tänk komma ut med PEX röret bakom komoden och koppla på blandarrören där. Där är ju inte cc mått så väldigt viktiga. Skall även ha en vägghängd toalett där också kopplingarna kommer att vara dålda. Vad tror du om det?
 
andi_j skrev:
Jo det har du ju rätt i, men till exempel ska jag ha en komod med handfat på och då hade jag tänk komma ut med PEX röret bakom komoden och koppla på blandarrören där. Där är ju inte cc mått så väldigt viktiga. Skall även ha en vägghängd toalett där också kopplingarna kommer att vara dålda. Vad tror du om det?
CC-måtten blir viktiga även i kommoden. Även på dessa ställen ska du ju ha en vattensäker genomföring och överging till kromade rör eller vad det nu kan vara som är lämpligt. Om du tex använder en väggbricka med två anslutningar är det ju viktigt att rören sitter på rätt ställe:

PICT3934.jpg

Man kan ju förstås använda väggbrickor med en anslutning, men även där vill man ju fixera röret på ett bra sätt.
 
Precis, fixering av röret är viktigt. Till mitt handfat använde jag två enkelbrickor av samma typ som MathiasP visar på sin bild. Satte dem CC160 med avloppet till handfatet mitt emellan. Då brickorna är rätt långa gick det inte att montera dem horisontellt utan att de krockade med avloppet. Satte dem därför horisontellt. OBS! Var då noga med att dra rören så att du inte kör skruven till brickan rakt in i röret!
 
Jag har också tänkt montera en FMM enkelbricka vertikalt. Hur är det med skvallerhålet på baksidan som indikerar läckage funkar den även vertikalt?
 
hecke skrev:
Jag har också tänkt montera en FMM enkelbricka vertikalt. Hur är det med skvallerhålet på baksidan som indikerar läckage funkar den även vertikalt?
Ja fast det krävs några extra droppar innan det rinner över....
 
Gav mej ut i fredags e.m. för att köpa RiR till mitt badrumsprojekt. Så snopen jag blev när de stora byggvaruhusen (Bauhaus, K-Rauta) inte hade det i sitt sortiment?! Lindströms och VVS-varuhuset kunde beställa hem, men finns det verkligen ingen som säljer det här över disk? Och varför?

Snygg bild på monteringen med fixtur och fästplåt, MathiasS. Ser verkligen ut att vara lätt att få det rätt.
 
BlueThumb65 skrev:
Gav mej ut i fredags e.m. för att köpa RiR till mitt badrumsprojekt. Så snopen jag blev när de stora byggvaruhusen (Bauhaus, K-Rauta) inte hade det i sitt sortiment?!
BAuhaus och K-rauta är väl mer inredning än riktigt bygg.
Hornbach har dem på hyllan.

beställ annars via nätet, mycket billigare än att ta det via en rörskojare.

Bynor , Dinvvsbutik , Rinkabyrör , Sigro , Mani armatur , med flera är avsevärt billigare på en rulle pex med tillbehör.
Min lokala jättestora rörskojare med fin utställning på Hisingen som kallar sig "billig grossist" var mer än dubbelt så dyr när jag plockat ihop hela paketet.

Mvh
 
Precis, Hornbach har Roths RiR-sortimang
 
Jag beställde en rulle RiR från DinVVSbutik och hade grejorna hemma två dagar senare. Comfortbutikena kan ha sånt på lager men jag vill minnas att jag betalade nästan hälften på nätet.
 
Väcker tråden igen med en riktigt grundläggande fråga:

Går det att byta PEX-röret om något skulle gå fel (t ex om man kapar det för mycket när täckbrickan ska monteras)?
Det ser ut att bli ganska liten radie på PEX-röret på MathiasS bild, så det kanske inte är alldelse lätt att få ett nytt PEX-rör genom kröken.

Dessutom undrar jag om RiR går att köpa över disk någonstans i Stockholmstrakten?

Rören ska dras under mellandagarna och p g a dålig framförhållning har jag inte skaffat de delar som behövs. Det kanske slutar med Prisol i stället. Det går i alla fall att få tag på överallt.
 
Ja det går att byta ut röret om du skulle vilja. Vet inte hur svårt det är men de skall gå.

//DVE
 
Beställer du via Rinkaby rör www.rinkabyror.se och betalar med kort så har i vart fall jag fått grejorna på 3 dagar. Om du själv kan hämta vid Schenkers omlastning (Västberga för den som bor i Stockholm) så kan det gå på två.

Om du inte kan hämta själv så uppge ett mobilnummer. Det är nämligen detta nummer Schenker ringer för att avisera utkörningen. Om de inte får tag i dig så blir grejorna liggande.

Jag har köpt ganska mycket från Rinkaby och hittills har de haft allt i lager.
 
Strulputten skrev:
Väcker tråden igen med en riktigt grundläggande fråga:

Går det att byta PEX-röret om något skulle gå fel (t ex om man kapar det för mycket när täckbrickan ska monteras)?
Det ser ut att bli ganska liten radie på PEX-röret på MathiasS bild, så det kanske inte är alldelse lätt att få ett nytt PEX-rör genom kröken.

Dessutom undrar jag om RiR går att köpa över disk någonstans i Stockholmstrakten?

Rören ska dras under mellandagarna och p g a dålig framförhållning har jag inte skaffat de delar som behövs. Det kanske slutar med Prisol i stället. Det går i alla fall att få tag på överallt.
Du kan knalla in på fredells och beställa/betala och sedan åka till grossist och hämta varorna direkt (inte på helg förstås). När jag handlat lite mer på det viset har priset faktiskt varit riktigt bra, lika bra eller bättre än nätbutikerna. Om du måste ha rören i mellandagarna skulle jag skippa nätbutikerna. Även om dom är snabba så är det mycket som ska fungera över helgen för att det ska blir bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.