Hade samma problem hos svärfar att trallen låg för tätt och bildade en pool. Bara att lyfta bort innersta brädan, lägg till rätt distans och sen flytta varje bräda en efter en till rätt avstånd. Det låter kanske jobbigare än vad det är.

Du gör det själv på en solig dag. En halv om du bjuder in några polare och bjuder på ett par kalla.

Nu låter det iof som du inte vill göra det själv eftersom du köpt tjänsten vilket jag förstår 100% men ibland får man väga mellan hur jobbigt det är att åtgärda själv vs. hur dränerande det är psykiskt att bråka med hantverkare som vägrar erkänna att dom gjort fel.
 
  • Gilla
Snwbrdrsthlm och 2 till
  • Laddar…
B Bendish skrev:
Vad jag tror så har dessa "hantverkare" lagt trallen med kärnsidan neråt samtidigt som dom lagt kant i kant = vattensamling.
Tror inte fallet ska ha sån stor betydelse.

Ser man på det positiva slipper du sopa all skit som fastnar i det rillande ;)
VIlka amatörer ! Det är bara att riva upp och bygga om.
 
Finns det avtal med entreprenören typ ABS18 el. ABT06?
Om i så fall kan du hävda att jobbet är inte fackmannamässigt utfört! Kräv att entreprenören åtgärdar, annars kommer du göra detta med annan part på entreprenörens bekostnad!
 
  • Gilla
HejsanSvejsanJa
  • Laddar…
dreamie007 deamie007 skrev:
Hade samma problem med en Organowood-trall. Det enda som funkade var att lyfta allt och lägga tillbaka med distans. Är det första året kanske trallen ändå kommer repa sig framöver. Tänkt dock på att träet är fuktigt nu så kanske inte för mycket distans.
Organowood är dessutom ännu mer benäget att ta åt sig fukt då den är behandlad med kisel. Samma ämne som fuktslukarpåsarna som stoppas i nya produkter som packas för att skydda produkten. Organowood har ännu större rekommenderat mellanrum.
 
  • Gilla
Gutta68
  • Laddar…
H HejsanSvejsanJa skrev:
Har byggt hus och i entreprenaden, vilken vi själva inte fått upphandla utan fått nåt slags kontakt med fan och hans moster, ingick en altan i thermowood.

detta ska som jag förstår läggas med distans, då det tvärtom mot vanligt virke sväller.
Här har ”hantverkarna” lagt det dikt an vilket gör att det spricker..
De har dessutom lagt den rillade sidan ner..kompetensen genomsyrar ju hela alltet så att säga.

det som ändå gör mig mest arg är att vi har en (blivande) isränna utanför altandörren, min lekmannagissning är att det saknas fall på altanen..

det är iofs en smaksak om man lägger den rillade sidan ner eller upp bägge fungerar. vanlig tryckad trall läggs med fördel kant i kant så att den när den torkat klart så har man springor som inte skedar ramlar genom så tror du ska avvakta en sommar och se hur det blir spricker virket får du ta det på garantibesiktningen om 3 år.


Vad hade ni gjort?
De tyckte jag kunde borra hål och sanda i vinter men det hoppas jag ni förstår är uteslutet.. De ska ju få åtgärda eländet men era bästa tips mottages tacksamt.
 
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Enligt Svenskt Trä och Moelven som jag varit i kontakt med sågas virket till nominell bredd (120mm) vid 13-16% fuktkvot.
Det sågas rått och till ca 5-6mm övermått på bredden och 1.5-2mm på tjockleken.
Efter torkning så går det genom hyvel och justerverk
 
nino nino skrev:
Det sågas rått och till ca 5-6mm övermått på bredden och 1.5-2mm på tjockleken.
Efter torkning så går det genom hyvel och justerverk
ja, fel av mig. Vad jag menade är att det tillverkas till nominellt mått vid den fuktkvoten, sen om det sågas eller hyvlas är för mig mer semantik.
 
H HejsanSvejsanJa skrev:
Har byggt hus och i entreprenaden, vilken vi själva inte fått upphandla utan fått nåt slags kontakt med fan och hans moster, ingick en altan i thermowood.

detta ska som jag förstår läggas med distans, då det tvärtom mot vanligt virke sväller.
Här har ”hantverkarna” lagt det dikt an vilket gör att det spricker..
De har dessutom lagt den rillade sidan ner..kompetensen genomsyrar ju hela alltet så att säga.

det som ändå gör mig mest arg är att vi har en (blivande) isränna utanför altandörren, min lekmannagissning är att det saknas fall på altanen..


Vad hade ni gjort?
De tyckte jag kunde borra hål och sanda i vinter men det hoppas jag ni förstår är uteslutet.. De ska ju få åtgärda eländet men era bästa tips mottages tacksamt.
Jag hade nog mest bekymrat mig över vatteninträngning under tröskeln.
 
  • Ledsen
HejsanSvejsanJa
  • Laddar…
Cheesen
H HejsanSvejsanJa skrev:
”Besiktningsmän tittar inte på trall”, var svaret jag fick där..
å andra sidan var ju detta inget jag som lekman upptäckte på slutbesiktning heller, men då var trallen nylagd och solen sken..
när bekymren uppdagades reklamerade vi givetvis, men entreprenören tycker att det kan vänta tills tvåårsbesiktning.
Ej upp till denne att avgöra säger jag.

Men ja, det blir en annan besiktningsman till tvåårsbesiktningen..
Du kan och ska reklamera snarast, inte vänta till någon tvåårsbesiktning. Fråga entreprenören om det vart hål i taket om denne tyckt att det vart lämpligt att vänta två år då också.
Dessutom bör det ju vara i huvudentreprenörens intresse att ta tag i saken så fort som möjligt då denne har köpt in tjänsten från en annan firma och då ej kan utverka några påtryckningar på den firman efter 1 år.
 
  • Gilla
HejsanSvejsanJa
  • Laddar…
G Gutta68 skrev:
Finns det avtal med entreprenören typ ABS18 el. ABT06?
Om i så fall kan du hävda att jobbet är inte fackmannamässigt utfört! Kräv att entreprenören åtgärdar, annars kommer du göra detta med annan part på entreprenörens bekostnad!
Annars är det enkelt att konstatera att det är inte korrekt utfört då man inte följt tillverkarens instruktioner.
 
  • Gilla
HejsanSvejsanJa
  • Laddar…
Lite dum fråga kanske! men är det inte bara ta upp det och vända på brädorna? skruvhålet blir ju på samma position!?
 
Cheesen
O ommik skrev:
Lite dum fråga kanske! men är det inte bara ta upp det och vända på brädorna? skruvhålet blir ju på samma position!?
Det är inget som säger att alla skruvarna är skruvade rakt. Dessutom kommer trallen att vara i en annan färg där den legat på regeln.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är inget som säger att alla skruvarna är skruvade rakt. Dessutom kommer trallen att vara i en annan färg där den legat på regeln.
färgen är inget problem, det går till sej efter ett tag.
 
Eftersom det ska vara lite glep mellan brädorna så kommer ju inte skruven att "träffa" tidigare hål.
 
  • Gilla
HejsanSvejsanJa
  • Laddar…
bara hänvissa till monterings beskriving och säga i vinter blir detta vår huvudingång och alla sjukvårdskonstander vid brutna ben och handleder landar på ert bord :D så blir det billigare att ni åtägärdar det istället
 
  • Gilla
HejsanSvejsanJa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.