D
Scouten skrev:
Jag startar en tråd, åker till Tyskland och handlar öl och bjuder! På min scoutheder. Ingen blir gladare än jag om det händer, men det är ett problem som det inte hjälper att kasta pengar på, det tar en jävla tid att bygga upp något som blivit raserat.

Kanske kan man få upp en SMR-anläggning på prov och försök, men ingen riktig reaktor som F3 eller O3.
Det finns absolut ingen som vill lägga pengar på mer svensk kärnkraft (många av oss önskar dock att någon skulle vilja göra det), däremot ligger det 400miljarder på bordet, redo att investeras i vindkraft men pga att sittande regim målat in sig i ett känslomässigt labilt hörn så ser vi ut att vaska de slantarna. Det bidde inte ens en tumvante, snopet!
 
D
Tillbaks till solcellerna, va...?

Verkar som att vi kan enas om att om man bor i SE3 eller 4, omständigheterna tillåter, takets utformning, begränsad förfulning, rimligt inköpspris, ekonomi som tillåter investeringen, någon form av teknikintresse, så är det bara att köra?

Är nog inte svårare.
 
  • Gilla
IngemarB och 3 till
  • Laddar…
A
Jag kan berätta om en anläggning som byggdes 2008, den blev på dryga 100kWp, monterad på flera huskroppar och vinklar mm. Har mer än ett dussin små växelriktare, Panelerna är på styvt 100W styck, så ni inser att det är många paneler… Den anläggningen kostade 20 miljoner, men till den fick man 70% (japp, 70%!) bidrag. Elva år senare byggdes en ungefär lika stor anläggning intill. Nu var panelerna på 350W och det sitter två växelriktare, den anläggningen kostade under 2 miljoner, med 30% bidrag.

Vart vill jag komma? Teknikutvecklingen går rasande fort, samma storlek på paneler ger idag nästan 400W, kostnaden per installerad effekt (om vi bortser från dagen lite stressade situation) har sjunkit enormt. Vissa inser kanske inte att tekniken har mognat rejält, solceller är numera en rimlig investering.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Källa? Har du inte levt i Sverige en längre tid?
Du @videopac har kanske ingen källa till ditt påstående då du nu försöker blanda bort korten med orelevanta frågor om var jag levt.

Kom istället med riktiga argument och källor till dina påståenden, eller pudla och erkänn att du har j*vligt fel.

Kolla ekomodernisterna.se där ser du en miljörörelse med medlemmar från bla Miljöpartiet som är kärnkraftspositiva.
 
D djac skrev:
Det finns absolut ingen som vill lägga pengar på mer svensk kärnkraft
Investor's Jacob Wallenberg uttalade sig kärnkraftspositivt i DI 21/8 och i SVT förklarade han i början på Dec - 21 att han var beredd att investera i ny kärnkraft.
 
D
F fribygg skrev:
Investor's Jacob Wallenberg uttalade sig kärnkraftspositivt i DI 21/8 och i SVT förklarade han i början på Dec - 21 att han var beredd att investera i ny kärnkraft.
Jo jag vet det och det är många som talar på det sättet, inklusive jag själv, men att verkligen slänga pengarna i ett sånt projekt kommer inte hända, det är för dålig investering hel enkelt.

Han är väl som de flesta, han vill att någon annan ska betala och talar därför positivt om det.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du @videopac har kanske ingen källa till ditt påstående då du nu försöker blanda bort korten med orelevanta frågor om var jag levt.

Kom istället med riktiga argument och källor till dina påståenden, eller pudla och erkänn att du har j*vligt fel.

Kolla ekomodernisterna.se där ser du en miljörörelse med medlemmar från bla Miljöpartiet som är kärnkraftspositiva.
Det här frågandet om källor på helt självklara saker borde folk upphöra med. Det är ju som att begära att man skall ge källor på att vatten är vått eller något liknande. Så, nej, jag har inte fel och du får tro vad du vill men verkligheten säger något helt annat. Eller tror du jag har tid och lust att hitta självklarheter till dig?

Att det sedan finns en liten andel av medlemmarna i MP som säger sig vara för kärnkraft är en sak, men varför de inte lämnar sekten och engagerar sig i något vettigt parti kan man ju fundera över.

Sedan är det inte irrelevant med frågor om var du levt då man kan antaga att någon som inte är från Sverige (eller bott här på många år) inte har någon riktig bild av hur saker och ting ligger till.
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Det finns absolut ingen som vill lägga pengar på mer svensk kärnkraft (många av oss önskar dock att någon skulle vilja göra det), däremot ligger det 400miljarder på bordet, redo att investeras i vindkraft men pga att sittande regim målat in sig i ett känslomässigt labilt hörn så ser vi ut att vaska de slantarna. Det bidde inte ens en tumvante, snopet!
Ja, och tur är väl det.
 
F
JLyck JLyck skrev:
Ja, och tur är väl det.
Jag tror ni har fel båda två. Jag tror det finns de som vill lägga pengar på det och jag tror att det är tur. Det behövs baskraft och jag är övertygad om att det finns investeringskapital för det. Som jag ser det är baskraft idag synonymt med kärnkraft.
 
Menade att det är tur att inget händer med vkv pengarna. Kärnkraft vill jag ha.
 
A
Jag tror och hoppas att det kommer byggas ny kärnkraft i Sverige, men jag tror att det tar tid, som allt annat.

Jag tror och att vindkraften kommer att byggas ut.

Jag tror att solceller kommer vara det nya normala på hustak i framtiden, de utan kommer att vara de udda fåglarna.
 
  • Gilla
IngemarB och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo jag vet det och det är många som talar på det sättet, inklusive jag själv, men att verkligen slänga pengarna i ett sånt projekt kommer inte hända, det är för dålig investering hel enkelt.

Han är väl som de flesta, han vill att någon annan ska betala och talar därför positivt om det.
Wallenberg och Lundberg är nog de första som i verkligheten kan och kommer beställa SMR när tekniken är färdig och regelverket är anpassat.
 
D
F fribygg skrev:
Wallenberg och Lundberg är nog de första som i verkligheten kan och kommer beställa SMR när tekniken är färdig och regelverket är anpassat.
Man kan ju hoppas men jag är inte lika optimistisk, dels skulle det vara en helt ny marknad för dem, bara där tvekar jag. Sen har jag respekt för nya produkter av denna dignitet, jag skulle inte vilja köpa alphaversionen, det handlar nog ändå om rätt mycket pengar, så för mig skulle referenser vara viktiga och det tar ju tid i det här fallet.

Sen kommer ju den ständiga frågan, om man vill bygga energiproduktion och tjäna pengar på det, så borde inte överflödslandet Sverige ligga högt på listan. Jag skulle nog hellre bygga där bristen är som störst och spara in på transportkostnader etc.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
D
Scouten skrev:
Jag tror och hoppas att det kommer byggas ny kärnkraft i Sverige, men jag tror att det tar tid, som allt annat.

Jag tror och att vindkraften kommer att byggas ut.

Jag tror att solceller kommer vara det nya normala på hustak i framtiden, de utan kommer att vara de udda fåglarna.
Allt låter rimligt tycker jag och gällande KK gissar jag att det kommer handla om ersättningsbyggande, i princip like-for-like. Det kommer fortsätta behövas synkron kraft men sen kommer vind att vara så billigt att ingen kommer kunna motstå att bygga ut.
 
Fick nu offert från Takproffset. De vill ha 168k för samma tak och de räknar med att jag genererar 6500kwh/år. Nu är de riktigt dyrt!
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.