F
Scouten skrev:
Jag har visst missat din fråga, och ha i beaktande att jag arbetar med stora fastigheter normalt sett, Där är det betydligt lönsammare att byta gamla ventilationsaggregat mot nya med bättre återvinning. Sitter man med 25-30 år gammal återvinning så sparar du enorma pengar både på el och värme genom att byta. Jag tänker mig att det är ungefär samma hemma, men i mindre skala.

Sitter man med direktverkande el, så är en luft/luftvärmepump så snabbt återbetalad att du knappt hinner blinka. Med dagens elpriser tror jag att en konvertering till någon värmepumpslösning och vattenburen värme också skulle löna sig bra. Sen sätter man solcellerna som grädde på moset.

Historiskt sett så är en börsen bättre avkastning på än solceller, men sen kommer år som i år och då ska gudarna veta att åtminstone mina investeringar på börsen inte har varit något jag skryter om bland mina vänner.
Ok. Jag har FTX-vetilation och jag har bergvärme. Min uppvärmning av hus (exklusive driftskostnad för FTX) och produktion av varmvatten stannar på 3500-3800 kWh/år så spontant känner jag inte att det finns skitmycket att göra på den delen. Jag trodde du hade nåt bra direktavkastande, mina börsbravader i år är en skräck..... Vill bara påpeka att jag faktiskt får en avkastning på solcellerna som precis tangerar genomsnitts börsindex även om elpriset skulle vara 0kr.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Sannolikt är börsen rätt bra nu, den har fallit kraftigt.
Själv köper jag billigt och säljer med bra vinst var och varannan dag nu. Aktierna går ju upp o ner hela tiden.. :)
Ja, det gör dom väl alltid. Fast jag lyckas rätt dåligt med kostsiktiga börsaffärer bara. Sen är jag inte säker alls på att börsen nåt botten, vi har inte sett effekterna av elpriset en kall vinter och vi har sett väldigt lite effekter av en depression så jag vet inte, det kan vara en lysande affär att gå in hårt och det kan vara läge att vänta lite.
 
A
F fsn skrev:
Ok. Jag har FTX-vetilation och jag har bergvärme. Min uppvärmning av hus (exklusive driftskostnad för FTX) och produktion av varmvatten stannar på 3500-3800 kWh/år så spontant känner jag inte att det finns skitmycket att göra på den delen. Jag trodde du hade nåt bra direktavkastande, mina börsbravader i år är en skräck..... Vill bara påpeka att jag faktiskt får en avkastning på solcellerna som precis tangerar genomsnitts börsindex även om elpriset skulle vara 0kr.
Då är vi ganska lika både i börsutveckling och övriga investeringar. Så jag sätter solceller på sommarstugan också…
 
F
T Tossegubbe skrev:
Jaha det var ju tydligen bekvämt att inte nämna en sannolik 50% skatt i dina kalkyler som många kommer åka på nu med dagens elpriser och där rätt många redan kommer upp till dom där 40k genom att hyra ut attefallshus eller liknande.
Som sagt om något verkar för bra för att vara sant så är det troligen det också när staten får ett finger med i leken.
Där faller ju då även alla argument för att kunna återinvestera avkastning/överskott i fler solceller.

Slutsatsen blir alltså att en väldigt liten del av Sveriges befolkning kan på ett rent ekonomiskt plan räkna hem anläggningen. (Moraliska/miljöargument är en annan sak)
Du bör bo i elzon 4
Du måste ha rätt tak/läge
Du får inte ha några andra sidoinkomster
Du bör ha investeringskapitalet liggandes
Du måste ha lämpligt hus som inte missgynnas värdemässigt av panelerna och kan få bygglov, dvs inga kulturminneshus.
Och inte minst en tilltro på att div stöd fortsätter på dagens nivå framöver och att elpriserna är fortsatt höga.

Visst finns det säkert många som uppfyller ovan krav och kan räkna hem det men att kunna generallisera och säga att det alltid är en bra investering? Knappast!
Varför skall jag nämna nåt i mina kalkyler som inte berör mig? Min anläggning är på 17kWp, det är en klart större anläggning än genomsnittsinstallationen, det är en försvinnande bråkdel av mikroproducenterna som är berörda av nån beskattning på såld el så det är inte nåt som många kommer att åka på.

Jag säljer för runt 28000kr i år eller nåt sånt. Hur får du det till 40000kr? Du bör inte heller bo i Elområde 4, du får mer in på försäljninen men kan inte dra samma positiva effekter av som man kan i elområde 3 då nattpriserna är betydligt högre i elområde 4. Det fungerar ypperligt att sälja en i elområde 3 med.
 
H Hamstraren skrev:
Diesel! Rädda planeten! Facit vet ni nu alla.
E85! Rädda planeten! Facit vet ni nu alla.
Du var här igår : Elbilar!!! Rädda planeten! (Började när el var under 50 öre KWh, fattar inte folk som luras fortfarande)
Du är hä nu: Solpanneler! Rädda planeten!

Ser ni en trend?
Nu blandar du att rädda planeten med att köpa något ekonomiskt. Det är inte samma sak.
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Jag har också funderat på att installera paneler på mitt tak , vi byggde nytt hus år 1991...men, det känns pyrt att "för säkerhets skull" även byta pannor/undertak i samband med installation av solpaneler för ca 240 k...Landar alltså runt × 2 = 500 k med takbytet...I stället har jag investerat i 20 paneler i Solarpark (ekonomisk förening i Helsingborg) för 60.000 kr...Till en tredjedel av kostnaden, utan takbyte, utan egen installation till 1/3 av kostnaden, perfekt:)!
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nu får du fan kamma dig gubbtjuv! Varför skall jag nämna nåt i mina kalkyler som inte berör mig? Min anläggning är på 17kWp, det är en klart större anläggning än genomsnittsinstallationen, det är en försvinnande bråkdel av mikroproducenterna som är berörda av nån beskattning på såld el så det är inte nåt som många kommer att åka på.

Jag säljer för runt 28000kr i år eller nåt sånt. Hur fan får du det till 40000kr? Lär dig räkna eller håll kakhålet stängt. Du bör inte heller bo i Elområde 4, du får mer in på försäljninen men kan inte dra samma positiva effekter av som man kan i elområde 3 då nattpriserna är betydligt högre i elområde 4. Det fungerar ypperligt att sälja en i elområde 3 med.
Ja kanske för att tråden inte frågade efter DINA förutsättningar utan avser förutsättningarna/ekonomin i att investera i en solanläggning.
Det kommer kanske som en överraskning men världen är större än dig och ditt kvarter och eftersom jag är medveten om det försöker jag hjälpa till att ge en så heltäckande bild jag kan med fördelar/nackdelar jag känner till på en bred front.
Har jag faktafel om något är det självklart bra om någon upplyser om detta men man kan ju tycka att vuxna människor kunde hålla sig till just fakta och avstå från div förolämpningar/personangrepp som inte tillför något alls.
Att just DU säljer för 28k och inte har någon annan inkomst och/eller ligger under brytgränser för skatt betyder knappast att det saknar relevans för typ en miljon andra i Sverige som ev överväger en solanläggning och sannolikt har andra förutsättningar än just DU och ditt hushåll har.
 
  • Gilla
Hamstraren och 1 till
  • Laddar…
F
T Tossegubbe skrev:
Ja kanske för att tråden inte frågade efter DINA förutsättningar utan avser förutsättningarna/ekonomin i att investera i en solanläggning.
Det kommer kanske som en överraskning men världen är större än dig och ditt kvarter och eftersom jag är medveten om det försöker jag hjälpa till att ge en så heltäckande bild jag kan med fördelar/nackdelar jag känner till på en bred front.
Har jag faktafel om något är det självklart bra om någon upplyser om detta men man kan ju tycka att vuxna människor kunde hålla sig till just fakta och avstå från div förolämpningar/personangrepp som inte tillför något alls.
Att just DU säljer för 28k och inte har någon annan inkomst och/eller ligger under brytgränser för skatt betyder knappast att det saknar relevans för typ en miljon andra i Sverige som ev överväger en solanläggning och sannolikt har andra förutsättningar än just DU och ditt hushåll har.
Fast nu svarade du på mitt inlägg adresserat till mig i en rätt anklagande ton. Tror du på riktigt att nån mörkar den ganska uppenbara grejen? Tror du eventuellt att det kan vara nämnt i nåt av de drygt 600 inläggen i tråden? Anledningen att det inte kommer upp hela tiden är ju naturligtvis för att ingen som skrivit är i i den situationen. Och du ”försöker jag hjälpa till att ge en så heltäckande bild”…. Sluta, jag garvar ihjäl mig. Du har inte lyft ett jävla finger för att ta fram nån information, du har din bild helt klar från början och är mest ett troll som springer (klumpigt och osofistikerat) på de inlägg som passar din agenda av förutfattade meningar helt baserade på tyckande och noll fakta.

Och om du har faktafel… Du kommer garanterat att få veta när/om du mot all förmodan har faktarätt, det har inte hänt ännu och jag betvivlar att det händer.
 
Nissens
F fsn skrev:
Ja, det gör dom väl alltid. Fast jag lyckas rätt dåligt med kostsiktiga börsaffärer bara. Sen är jag inte säker alls på att börsen nåt botten, vi har inte sett effekterna av elpriset en kall vinter och vi har sett väldigt lite effekter av en depression så jag vet inte, det kan vara en lysande affär att gå in hårt och det kan vara läge att vänta lite.
Nja, jag menar att många aktier rör sig upp och ner ganska frekvent sedan en tid.

Men frågan var vilken investering som är mer lönsam än solceller. Eftersom vi då pratar om ROI om 10-15 år, så är jag övertygad om att börsen är en bättre affär. Det kan vara så att den kommer att sjunka ytterligare innan det vänder, men tror inte det spelar så stor roll med det tidsperspektivet…

Det är ju gissningar, men det är ju kalkylerna på solcellerna också, men de har mindre potential än börsen, speciellt om elpriset sjunker.
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Bli inte blåst. Skippa cellerna. Bättre med rörligt hederligt elavtal och vänta på att elsubventionen kommer från 1 nov.
 
  • Gilla
  • Haha
Rolle85 och 2 till
  • Laddar…
C Classe73 skrev:
Värmer två gånger då ;)
I vedboden värmer veden knappast. Jag måste elda min...:rofl:
 
  • Gilla
Classe73
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Nja, jag menar att många aktier rör sig upp och ner ganska frekvent sedan en tid.

Men frågan var vilken investering som är mer lönsam än solceller. Eftersom vi då pratar om ROI om 10-15 år, så är jag övertygad om att börsen är en bättre affär. Det kan vara så att den kommer att sjunka ytterligare innan det vänder, men tror inte det spelar så stor roll med det tidsperspektivet…

Det är ju gissningar, men det är ju kalkylerna på solcellerna också, men de har mindre potential än börsen, speciellt om elpriset sjunker.
Spelar mindre roll vid tex månadsköp men går man in tungt så spelar tex ytterligare nedgång in nåt så förbannat.
 
F
M Matte Bygg skrev:
Bli inte blåst. Skippa cellerna. Bättre med rörligt hederligt elavtal och vänta på att elsubventionen kommer från 1 nov.
du tror inte solcellsägare får subventioner då?
 
P Putte 9497 skrev:
Elpriset lär sjunka med åren
Källa?
Både Sverige och Tyskland har politiker som lägger ner fungerande baskraftsproduktion utan att ha ersättning på plats.
 
F fribygg skrev:
Källa?
Både Sverige och Tyskland har politiker som lägger ner fungerande baskraftsproduktion utan att ha ersättning på plats.
Källan är sittande regerings energipolitik
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.