findus42 findus42 skrev:
Råmaterialet är kasserat embalage.
Härlig up-cycling av materialet :love:
 
  • Gilla
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
Hittat och sträckläst tråden. Vilken bra tråd!
Tackar.
 
  • Gilla
cmb och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Nu kanske du har övergivit iden att värma båten med pellets (dyrt bränsle)
Men hittade detta , verkar använda en 2 stegs förbränning .
Första fasen i förbränningen sker i en trådkorg (grövre rundjärn i rostfritt)
Andra fasen av förbränningen sker strax under på en platta med små hål .
Askan hamnar strax under i en plåtlåda .
Funkar utan el + har ett rejält förråd för pellets .
Får 370 gr C i toppen på fyrkantsrören (y)
 
  • Gilla
Askebro och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu kanske du har övergivit iden att värma båten med pellets (dyrt bränsle)
Har 22 säckar köpta innan vansinnet. Eldar upp dem sedan får vi se. Finns obegränsat med råvara på snick. Kanske går att köpa eller göra en egen press. Gissar på hög inlärningskurva på ett sådant projekt :thinking:.

Mitt tidigare sätt att göra skåp, limma ramar på plyfa, är rätt omständigt. Tidsmässigt från råämnen ligger det ganska lika massivskåpen. Det som tillkommer är att väldigt mycket skall foglimmas innan det blir ämnen.

Väldigt lyckosamt att jag just nu ramlar över tryckluftsknektar att göra en limvägg av. Fanns i yrkesskolan i början på 1980-talet. Inte sett en sådan sedan dess. Städa fram en bänk, rigga och släpa vanliga knektar tar mer tid än man kan tro. Är allt redan framme är en fog bara sågning och hyvling från att ligga i press. Konceptet att veva ihop några skivor före eller efter jobbet är nu mycket enklare.

Mvh Findus
 
  • Gilla
kristofo och 9 till
  • Laddar…
Bra tråd, kul och följa.. då vår plan hela tiden var att bygga egna köksstommar (y):)

Men vi satte Ikea så länge.. vi får väl se om vi kommer längre än så nån gång hehe - men tanken finns där! Och nu när man ser dig pyssla.. vaknar inspirationen :cool:(y)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hur många hyvelstål förbrukades. Sådant virke är det strängt förbjudet i vårt hobbysnickeri.
 
Inga. Det är inte lastpallar. Det är rena mellanlägg för transport av fabriksnya dörrar.
Mvh Findus
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Med fler lådor i ett skåp bestämmer glidlisterna höjden. Det finns olika sätt att placera ut dem. Rita och sätta efter streck eller använda mallar. Jag använder så kallad tolk. En bit i rätt mått klämd med listen. Förborrar på plats och skruvar.
Moderna skåp är förborrade för alla eventualiteter.
Inbyggnad av glidlist i träskåp under konstruktion, förberett för lådor, på ett bygggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två skåp är klara för målning nu.
Ommålade träskåp med lådor och svarta handtag, klara för målning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
kristofo och 25 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Stiligt! Blir det linoljefärg på skåpen?
Ska du måla greppen oxå?
 
Har inte tålamod med linoljefärg. Kommer använda Alcro snickerifärg. Har använt sådan till allt invändigt hittills. Tillräckligt länge för att veta att det blir snyggt slitage.

Handtagen är bara monterade för att se hur det ser ut.

Helmassiva skåp ändrar arbetssättet. Det blir mer utdraget på grund av alla limningar. Alla större delar byggs upp med ram och fyllning. Alltså måste alla mått vara bestämda från start.
Har gjort ritning och kapnota på skåpen till köket. Ca 130 detaljer varav 54st ramar. Vid sidan av annat i dag gjort de största lådsidorna.
Obemålade träramar och fyllningar för helmassiva skåp, staplade i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter ordinarie jobbet i dag en liten svacka. Muntrar upp mig med lite otrohet mot skåpprojektet.
Snidade fram ett pilbågsämne av en hasselpinne som jag skördade i augusti. Bara som avkoppling.
Bågar av hela naturpinnar måste göras helt och hållet på känsla.
Verkstadsscenario med hasselpinne i förgrunden snidad till ett pilbågsämne och trädelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klockan har blivit 1822. Dags att åka hem...
Mvh Findus
 
  • Gilla
Snigla och 11 till
  • Laddar…
Ett värdelöst prång under skarndäck är uppgraderat. Rör på tvären och som alltid i båtar inga räta vinklar.

Skåpen jag gjort satta ovanför och under röret.
Träramar på trappa, oavslutad konstruktion, inomhus, renoveringsprojekt, kaotisk scenario, material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappan var väldigt smal redan tidigare men jag tror inte någon cm till gör något.
Trätrappor, öppna vita kökslådor, värmeelement, skor, inredning i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret sitter en bit in. Blir en hylla framför senare lämplig för lite städgrejer kanske.
Vita skåp med lådor, en är öppnad. Parkerad på en trappa, oordnat, oväntat läge. Avklippt bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Snailman och 24 till
  • Laddar…
Ang kaminen, tror du man skulle kunna bygga en liknande och mata med rå eller torr flis?
 
Inte funderat på flis. Inbillar mig att det bränslet varierar en del i storlek från damm till långa stickor. Därmed har jag svårt att se hur kaminen skall kunna brinna utan kontinuerlig tillsyn.

Det som talar för flis är att en flistugg är lätt att komma över. Blir enkelt att fixa bränsle själv när pellets är oekonomiskt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Inte funderat på flis. Inbillar mig att det bränslet varierar en del i storlek från damm till långa stickor. Därmed har jag svårt att se hur kaminen skall kunna brinna utan kontinuerlig tillsyn.

Det som talar för flis är att en flistugg är lätt att komma över. Blir enkelt att fixa bränsle själv när pellets är oekonomiskt.

Mvh Findus
Ja lite så jag tänkte, kan nog köpa sorterad flis men visst är det olika storlekar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.