Kom gärna med synpunkter på vårt bottenplan.

Lite förklaring bakom: tomten ligger i närheten av ett nytt villaområde, men detta ligger alltså utanför det nya villaområdet. Tomten är på 1500 kvm och baksidan av huset ligger åt sydväst. Öppna omgivningar runtomkring men det kommer krävas häck runt hela tomten för insynsskydd då det rör sig folk omkring.

Huset är tänkt att vara stort och rymligt med många sociala ytor. Jag är inte överförtjust i öppen planlösning utan gillar att kunna stänga om mig, vi har försökt att ha en balans mellan det i huset där vi ändå har vardagsrum-kök-matsal i anslutning till varandra med stora öppningar, men möjlighet att stänga igen köket. Matsalen som jag känner aldrig behöver stängas igen ligger centralt i huset vid trappan. Vill man kan man möblera annorlunda.

Förrådet i anslutning till tvättstugan är tänkt att användas dels som förråd, plats för att hänga tvätt, yta för eventuell teknik som inte passar i tvättstugan osv. Finns även möjlighet att använda det som en groventré men vi tror inte att vi kommer ha det behovet. Har en vän som har liknande lösning med kök-tvättstuga-förråd och det är väldigt praktiskt!

Sovrumssviten är tänkt att funka som en uthyrningsdel när den inte behövs, därav ser man ett pentry i klädkammaren. Meningen med klädkammarens placering är dels att vi inte gillar att man kommer in i sovrummet direkt från de sociala ytorna och dels att man inte låser badrummet till just det sovrummet på samma sätt. Badrummet har också dörr ut till trädgården då vi tänkt oss pool där bak.

Klädkammaren direkt vid entrén är superviktig för det städade intrycket och att vi inte känner att det finns ett behov för en groventré. Perfekt plats att förvara stök, skolväskor, träningsväskor osv säsongskläder. Tack vare det stora sovrummet med tillhörande badrum kan vi ha en liten gästWC. Ett separat Tv-rum som går att stänga dörren till lite avsides ersätter allrummet man brukar ha på ovanvåningen.

På övre plan (som inte redovisas här) kommer det att finnas två sovrum om ca 12 kvm och ett sovrum om ca 16 kvm, ett stort badrum, en liten klädkammare/förråd och en ljus trapphall med plats för en fåtölj. Det är full takhöjd på övre plan, men planet är mkt mindre än entréplan.

Det är min första tråd men jag har läst länge så det ska bli intressant att höra era synpunkter och bli utmanad.
 
  • 3D-ritning av en våningsplanslayout med namngivna rum och mått, inklusive kök, vardagsrum och terrasser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag är fundersam över det här med uthyrningsdel. Som det ser ut nu så kan hyresgästen bara komma in via sovrummet vilket är via terrassen, men det verkar inte så kul för er att ha en hyresgäst som passerar terrassen för den vill ni vill ha mer privat.

Går det att möblera sovrummet på ett sätt som gör att det passar för uthyrning med matplats, skrivbord, soffa?
Det är mycket väggyta som inte kan användas pga. dörrar och fönster.

Är det tillräckligt med skåp i pentryt så att skafferivaror, tallrikar och kastruller etc. får plats?
 
Kul med svar, tack!

Jag måste erkänna att uthyrningsdelen är något av en efterkonstruktion som jag kom på var möjlig sent i skissandet. Tänker dels att man kan skärma av terassen för om det är aktuellt att hyra ut och något som inte syns här är att precis vid pentryt är det en dörr, den är stängd på ritningen så det ser bara ut som ett fönster. Vi gillar tanken av att ha möjlighet att hyra ut något om det ekonomiska behovet skulle uppstå, detta känns som en bra bonus. Den där kanske vara aktuell ett par år när man har småbarn(som inte existerar än) som inte kan sova själva på ovanvåningen eller i framtiden när barn är utflyttade och huset blir överdimensionerat.

Jag tror absolut inte att det är för litet eller för svårmöblerat, det kanske beror på var det ligger men just detta kommer att byggas i en förort där man enkelt kan nå både Stockholm och Uppsala, dessutom finns en mycket stor arbetsplats i närheten med en stor senior arbetsstyrka som behöver övernattningslägenheter med möjlighet till parkering. Jag tror att detta är ett väldigt attraktiv alternativ. Många i området vi bor i nu, några hundra meter bort, gör om sina enkelgarage till små lägenheter och hyr ut för nära 10 000 kr i månaden.

Pentryt har överskåp och det finns även utrymme (där bänken är placerad) för ett fristående skåp/vitrin om det inte skulle räcka. Man får plats med mycket i rummet tycker jag, det beror självklart på vad man jämför med men jämför man med en etta så är detta ju inte sämre. Möjligtvis blir dubbeldörren in till sovrummet lite begränsande och den kan jag tänka mig ändra så man får plats med en bredare säng. Bifogar två alternativ.

Kom gärna med synpunker på resten :)
 
  • Ritning över en etagelägenhet med badrum, sovrum och kök, inklusive möblering och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhet med badrum, sovrum, och klädkammare indikerande möjlig uthyrningsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Bra, du verkar ha tänkt igenom det ordentligt även om uthyrningen kom in sent i ritandet :)

Annars tyckte jag det såg bra ut överlag, men lite att tänka på kan ju vara att det är lite ont om siktlinjer och axlar som arkitekter brukar tycka är viktigt. Jag rekommenderar 120 cm mellan diskhon och hällen. 120 cm måste det vara mellan köksön och skåpen längs väggen (svårt att se på bilden). Hyllorna i förrådet ser grunda ut så jag rekommenderar 50 cm djupa i stället för då får man plats med rejäla förvaringslådor.
 
  • Gilla
MaAnd5
  • Laddar…
Tack för dina tankar BirgitS!

Det är just 120 cm mellan häll och ho och 120 cm mellan arbetsbänk och kökön :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker detta är en av de mest genomtänkta planlösningarna jag sett här i trådstart. Det kanske redan är det, men utöver det BirgitS påpekar vill jag även tillägga att det är bra om både ho och häll är 80 breda!
 
L lillanutten skrev:
Jag tycker detta är en av de mest genomtänkta planlösningarna jag sett här i trådstart. Det kanske redan är det, men utöver det BirgitS påpekar vill jag även tillägga att det är bra om både ho och häll är 80 breda!
wow tack! Jag blir så smickrad. Jag har följt trådar länge och lärt mig av allas tips, tänkt efter noga hur vi vill leva och lärt mig av att bo i hus. Självklart har jag även ritat om 1000 ggr, och tänkt om minst lika många gånger.

Några exempel på sånt som jag inte insåg förrän vi flyttade till hus var;

- Vardagsrum-trappa-allrum är en värdelös lösning om man bara vill höra sin egna TV, eller sin egen konversation.
- Hur värdelöst det är ha allrum precis utanför sovrummen, man blir ju superstörd om man vill sova!
- Hur skönt det är att kunna stänga dörren om köket. Blir som ett separat sällskapsrum, sätta sig vid matbordet och prata, eller laga mat själv. Mer värdefullt än det där allrummet ovanför vardagsrummet.
- Hur viktig trädgårds-kökskontakten är

Har ni några konkreta tips på hur jag kan förbättra siktlinjerna?
För övrigt är häll och ho 80 cm :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En mycket generell spaning. Vi har bott både stort och litet och tom riktigt litet och landat i att storleken har ringa betydelse om man tänker till ordentligt när man bygger/inreder. Däremot blir stort så klart dyrare, både att bygga men sedan att underhålla och inte minst driftkostnaden.

Bygger man mindre blir det mer pengar över till högre kvalité och lyx.. Iaf för den som har begränsad budget :)
 
BirgitS
M MaAnd5 skrev:
Har ni några konkreta tips på hur jag kan förbättra siktlinjerna?
Om du flyttar köksdörrarna nedåt så får du en lång rak axel ända från högskåpet med ugnen ända bort till dörren i klädkammaren. Likaså om du flyttar dörrarna till TV-rummet åt höger så blir det en siktlinje hela vägen mellan fönster/dörr i uppåt/nedåtriktningen på ritningen.
 
  • Gilla
nanders
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
En mycket generell spaning. Vi har bott både stort och litet och tom riktigt litet och landat i att storleken har ringa betydelse om man tänker till ordentligt när man bygger/inreder. Däremot blir stort så klart dyrare, både att bygga men sedan att underhålla och inte minst driftkostnaden.

Bygger man mindre blir det mer pengar över till högre kvalité och lyx.. Iaf för den som har begränsad budget :)
Tack Ulltand. Du har en poäng så klart, jag tycker att det blev lite väl stort faktiskt. Skulle vilja hålla mig runt 250 kvm totalt, även om även det är väldigt stort. Vi har möjlighet att bygga stort, men pengar växer ju inte på träd så självklart behöver man förhålla sig till en budget. Som tur är bor vi i ett område där det lönar sig väldigt bra att bygga, så det kommer hur som helst bli en bra investering och inga pengar som kastas i sjön.
 
BirgitS
M MaAnd5 skrev:
jag tycker att det blev lite väl stort faktiskt.
Det är väldigt mycket passageutrymme i köket. Även i badrummet är det mycket fri golvyta i förhållande till möblerad yta pga. den långsträckta formen. Så om du vill dra ner på ytan så finns det möjligheter.

Att ha många vinklar på ytterväggarna fördyrar bygget.

Är måtten på hus och väggar anpassade till standardmåttet 60 cm?
 
  • Gilla
MaAnd5
  • Laddar…
M MaAnd5 skrev:
Tack Ulltand. Du har en poäng så klart, jag tycker att det blev lite väl stort faktiskt. Skulle vilja hålla mig runt 250 kvm totalt, även om även det är väldigt stort. Vi har möjlighet att bygga stort, men pengar växer ju inte på träd så självklart behöver man förhålla sig till en budget. Som tur är bor vi i ett område där det lönar sig väldigt bra att bygga, så det kommer hur som helst bli en bra investering och inga pengar som kastas i sjön.

Låter bra. På lång sikt kommer säkert energipriserna stabiliseras på en vettig nivå men i närtid finns en risk att de ligger kvar högt att efterfrågan på större och dyrare hus minskar.

Ett lite kul exempel. Ett rum på Grand Hotell i Stockholm kostar klart över en miljon att inreda och installera och är ca 30 kvm. Men då får man det absolut bästa av allt inkl japanska toaletter med underspolning och varmluftsstorkning. Min spaning är att det finns så mycket mervärde än en massa yta i normal tveksam kvalité. Helt generellt igen då :) Slut på OT från mig!
 
  • Gilla
MaAnd5
  • Laddar…
Nu har jag gjort en variant där jag minskat ner rummen något. Bottenplan minskade med ca 14 kvm, ca 7-8 %. Jag är lite orolig över att klädkammarna och sovrummet blivit lite små. Det är ju fortfarande bra storlekar men tänker med tanke på husets storlek vill man ju ha rymliga rum som matchar helheten på något sätt. Vad tror ni?
OBS vissa möbler har justerats i storlek för att passa de rummen.

Skickar med bild på "originalet" och bild på den justerade mindre planlösningen.
 
  • Planritning av ett minskat bottenplan med angivelser på rum och storlekar, inklusive kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktlig planlösning av en bostad med markerade rum som kök, vardagsrum, sovrum, terrass och klädkammare, med angivna ytmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Med tanke på hur svårt det är att se var du har minskat ner så skulle jag inte bekymra mig för det. Men det är upp till dig att värdera yta i förhållande till pris.

Tänk på att skjutdörrar inte dämpar ljud lika bra och är betydligt jobbigare att hantera så det är tveksamt om man vill ha dem till badrum och tvättstuga.
 
Testar en ny form på trappan. Känns som att det blir mindre hallyta och mer funktionell yta i matsalen. Vad tror ni?
5cd45e36d4cf8ab9ffe9cb5a069771a8.jpg
 
  • Översiktsplan av en bostad som visar en ny utformning av en trappa nära matsalsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.