BirgitS
Då får du nog byta riktning på trappan för när man kommer hem och ska direkt upp för trappan vill man ju inte vara tvungen att gå förbi trappan och matbordet innan man kan börja gå uppför. Matplatsen kommer också att kännas rymligare med en trappa åt andra hållet och utan förråd under eftersom man då kommer att se och kunna använda väggen mot köket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då får du nog byta riktning på trappan för när man kommer hem och ska direkt upp för trappan vill man ju inte vara tvungen att gå förbi trappan och matbordet innan man kan börja gå uppför. Matplatsen kommer också att kännas rymligare med en trappa åt andra hållet och utan förråd under eftersom man då kommer att se och kunna använda väggen mot köket.
Det har du rätt i. Känns också som att man nästan snubblar över matbordet påväg till köket.
 
Nu har jag gjort lite justeringar, inomhus i placering av trappan.

Utomhus har jag gått lite bananas och justerat till terasserna. Vi får se om så mycket terass är möjligt men det skulle vara riktigt trevligt att få till en sådan terass under tak med plats för matbord, loungemöbler och en öppen spis. Det passar bra utanför den lilla utbyggnaden då den inte skuggar något rum innanför. I vinkeln ska poolen vara.
 
  • Ritning av husplan som visar en intern justerad trappplacering och utomhus terass under tak, samt plats för pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takförsedd terass med matbord och loungemöbler vid en husutbyggnad, intill en pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
puffar i tråden och hoppas på att lite fler kommer in i tråden
 
puff
 
Nu har det gått några månader och det har skett några mindre förändringar. Kom gärna med era tankar och idéer!

Trappan är förändrad, många skjutdörrar är utbytta mot vanliga, eldstad tillagd.
 
  • Arkitektonisk ritning av en villa med våningar, rum, möbler, terrasser och garage för två bilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Går det att göra trappan så att den inte skjuter ut i passagen/öppningen?
Det gör ju inget att de sista stegen är ovanför dörren till köket.

Jag ser att jag inte har länkat till broschyren om tillgänglighetskraven. Det är nog bra om du kollar allt i den. Om det fortfarande är aktuellt med att det ska kunna vara två bostäder så gissar jag att det behöver finnas två badrum med varsin dusch och uppfylla övriga tillgänglighetskrav som rullstolsplats bredvid toaletten (duschväggen mellan toaletten och duscharna behöver nog gå att montera bort lätt).
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
Hej! Det ser ju lovande ut, men om jag förstod det rätt så är alltså baksidan av huset vänd mot sydväst? Och förstod jag det rätt att sovrummet på nedre plan inte kommer vara det primära föräldrasovrummet, utan ev. hyras ut? Om detta stämmer så finns det några problem med solinsläpp och trädgårdskontakt som ni bör fundera på.

Inga av vardagsrummen har kvällssol? Jag skulle fundera på om det är viktigt att hyresgästen har så pass bra trädgårdskontakt, och nära till poolen? Jag skulle nog vända på den delen av huset och sätta vardagsrummet där istället så att kök. matrum och vardagsrum ligger i fil med varandra (med stängbara dörrar), så att de sociala ytorna vänder sig mot trädgården och att hyresgästen kan komma och gå utan att gå runt huset och att det nordöstra vardagsrummet istället fungerar som tv-rum. Det är ju härligt att ni har dusch i badrummet i kontakt med poolen, men det kan lösas på andra sätt - utedusch, eller möjlighet till dusch i tvättstugan osv osv...

Sen bör ni fundera på uteplatserna och hur de ska användas. Oftast så är det ju på kvällen man är ute så ni har ju många rätt där, men var kommer morgonsolen? Kan man äta frukost ute på semestern på ett bra sätt? I övrigt så ser uteplatsen under tak väldigt härlig ut, men beroende på hur utformningen blir mer exakt så kan den ju ev. skugga poolen, men det är lite svårt att säga utan att veta mer om tomten och väderstrecken. Det behöver ju inte heller vara dåligt med uteplatser i skugga heller, bara man har kontroll på var skuggan är.

Köket kommer bli ganska mörkt, då det enda direkta ljusinsläppet är fönstret vid vasken - de andra fönstren vetter mot väster och norr och ligger under tak samt att tvättstugan blockerar det mesta ljuset på förmiddagen och mitt på dagen. Likaså matrummet, indraget under det stora takutsprånget samt väldigt långt till ljus från köket = inget direkt solljus. Köket är en fin social yta, och ni har möjlighet att trolla bort mycket stök in i tvättstugan, men vill man verkligen hänga i det rummet? För att köket och matrummet ska bli de där härliga sociala ytorna som man önskar så måste de vara ljusa och inbjudande - jag tycker att det är synd att placera tvättstugan och förrådet på vad som verkar vara husets bästa hörn rent väderstrecksmässigt - det är en vettig rumskombination men det går att lösa på andra sätt.

Måste garaget ligga söder om huset? Ni tappar mycket chans till ljusinsläpp och kvalitetsyta på tomten med denna placering, men då ni har ganska stor tomt kanske det det finns gott om trädgård att ta av.

Ni har kommit långt och det finns många kvaliteter som är härliga, men ni skulle nog behöva en hårdare prioritering av era behov och önskemål och kanske lite hjälp att sålla i vad som är viktigast för er. Det kanske känns som att ni har ritat så mycket och kommit så långt för att börja om helt, men det krävs att man kommer till denna punkt för att förstå vad som funkar och inte, och om det passar er. Poängen med att ta in professionell hjälp är arkitekter ofta kommer till denna punkt snabbare, och i flera parallella spår, så att man slipper bli så investerade i idéer.

Jag skulle som sagt börja med att försöka få till ett vardagsrum mot baksidan och sen kanske titta på olika sätt att få in ljus i kök och matrum, de är de viktigaste rummen i denna planlösning och tyvärr de mörkaste just nu. Utnyttja hörnen - i nuläget är TV-rummet är det enda rummet där man får in ljus från två håll, men det ligger mot nordöst?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finns alltid många åsikter man kan ge en planlösning, men några punkter efter en snabbare översikt;

Jag har faktiskt inte heller läst varje kommentar så ursäkta om frågorna redan ställts.

*I ett nybygge behövs det bland annat FTX ventilations aggregat med ventilation till bland annat sovrum och WC.
Utrymme för värmekällan, (Bergvärme kräver ganska stort utrymme, fjärrvärme mindre, osv)
Vart hade ni tänkt att ha denna teknik?

*Vill ni verkligen behöva gå genom hela klädkammaren för att komma till sovrummet? Pröva byt sida med Badrummet. Det blir även en mindre kall vägg för sovrummet.
*Ta bort dörren utifrån till klädkammaren, onödig energiförlust tycker jag.
*Köket skulle behöva ett större fönster eller ett lika stort extra som det finns nu på ritningen.
*Se till att garaget är lågt så att tillräckligt ljus kommer in i köket, annars skulle jag försöka flytta på garaget!

Ta kontakt med arkitekt! Det brukar underlätta samt kunna dra ner kostnaden på diverse som underlättar när man bygger.

Lycka till!
 
Hej o hå

Nu har det gått några månader och här kommer en justering efter den feedback ni kommit med och den vi själva haft. Den största förändringen är att sovrum och vardagsrum har bytt plats och till följd av det har nu vardagsrummet hamnat i fil med matsal och kök vilket är mkt positivt. Det har också fin utsikt ut mot trädgården. Sovrummet hamnar dock ut mot gata vilket är mindre positivt, jag hoppas kunna ha en tät vägg ut mot gata och bara ha fönster ut mot sidan.

Vi har också tagit bort terrasstaket utanför matsal och dåvarande sovrum så vi får in mer ljus där. Även dragit in dåvarande sovrumsdelen så den livar med matsalen, vi får alltså lite mer ljus in i köket vars fönster inte hamnar så långt in under tak. Den stora terassen har vänt riktning.

Vad tycks?

Nästa fråga är vilken sida av huset garaget ska stå på. Den uppenbara fördelen med att ha det på kökssidan är att ha närhet till kök, ha det i norr. Huset hamnar då längre "högerut" på ritningen och vi får mer öppen tomtyta "bakom" terrassen vilket delar upp tomten och ger en del som är skuggad. Detta ser vi som mindre positivt.

Om garaget hamnar till höger i ritningen hamnar den (nord)västerut. Det negativa blir att det hamnar väldigt långt ifrån kök vilket jag spontant känner är jobbigt, men kanske inte? Det stora positiva är att man får en stor solig gräsmatta till "höger" om poolen vilket ligger i sydväst.

Kom gärna med era tankar.
 
  • Ritning av husplanlösning utan garage, genererad av RoomSketcher, daterad 25 augusti 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man garage på ena eller andra sidan.
 
  • 3D-planritning av ett hus med pool, terrass, garage och grönområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsplan för enstaka våningshus med pool, terrass, garage och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
För att tycka något om var garage (och mycket annat) passar bäst måste man ju se hela tomten med omgivningar, dvs. vägar och grannhus samt med väderstreck utritade, eftersom man behöver anpassa för att hålla nere mängden insyn, inte skymma fin utsikt, ge bra uteplatser i olika lägen. Uteplats och/eller gräsmatta med skugga mitt på dagen är ju toppen när det är värmebölja på sommaren.

Tillägg:
Badrummet ser inte tillgänglighetsanpassat ut.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att tycka något om var garage (och mycket annat) passar bäst måste man ju se hela tomten med omgivningar, dvs. vägar och grannhus samt med väderstreck utritade, eftersom man behöver anpassa för att hålla nere mängden insyn, inte skymma fin utsikt, ge bra uteplatser i olika lägen. Uteplats och/eller gräsmatta med skugga mitt på dagen är ju toppen när det är värmebölja på sommaren.

Tillägg:
Badrummet ser inte tillgänglighetsanpassat ut.
Väderstecken kan du se i planritningen. Det övre högra hörnet i ritningen är söder.

Runtomkring finns inte mycket, det är typ ett öppet fält/äng med gles bebyggelse. Ingen särskilt utsikt, kommer nog vilja ha häck runt tomten. Grannar på 50-100 m avstånd från varandra. I vårt fall har vi en granne ca 70 m sydvästerut från tomtgräns, längs med den nordöstra sidan av tomten går en infartsväg som leder till 3-4 fastigheter 400 m bort. Den infartsvägen har en grind så det kör ingen obehörig trafik, så väldigt lite trafik. Går ca 4 m från tomtgräns. Att det inte är grannar tätt inpå idag är dock ingen garanti för att det inte blir det. Området ligger precis på gränsen till ett nyligen detaljplanerad stadsdel med mestadels radhus, så även om det inte planläggs här så lär markägaren stycka av ett par tomter till och sälja loss.

Framför huset går en smal grusväg (knappt så man kan mötas) som leder till en hamn och ca 10-20 bostäder längs en sträcka på ett par kilometer. Populärt promenadstråk ut i skogen. Eftersom att området byggs ut så kan det dock bli bättre standard på vägen och fler målpunkter, kanske en mer levande hamn i jämförelse med dagens.

Vad gäller tillgängligheten på badrummet så tror jag ändå att det är tillgängligt? Ena handfatet går ju att plocka bort och då har man plats bredvid toaletten och i och med dubbelduschen finns även extra yta vid duschen. Väggen vid duschen kan vara av glas om det krävs att den är lätt att montera bord av tillgänglighetsskäl.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grisbacka
  • Laddar…
BirgitS
Vill ni inte ha kvällssol på matbordet som är utomhus?

Att kunna se långt över ett fält är väl trevligare än att bara se själva tomten.

Om vinterunderhållet är olika på de två vägarna kan det ju vara bra att ha garaget med infart från den "bättre" vägen.

Det här med om garaget ska ligga nära köket eller inte är ju bara relevant om det är meningen att förrådet ska fungera som en ingång (groventré) till huset, annars är det ju avståndet mellan ytterdörren och köket som bestämmer hur långt matkassarna ska bäras.

Fungerar garaget som ett bra insynsskydd i någon av placeringarna eller är det så att det blir mer insyn via infarten till det i något av fallen?
 
Det ser ju superbra ut i stora delar! När kompassrosen kom dit så klarnade mycket av hur ni tänkt och tomten funkar bättre än vad jag trodde innan.

MEN: Nu kommer jag vara lite hård och rak, men det är alltid bra att "kill your darlings" i en kreativ process: Nu är det dags att släppa den här idén om tvätt/förråd i anslutning till köket. Den blir lite av en stoppkloss för andra idéer och rumssamband, och är inte så funktionell som ni tror.

99% av all tvätt genereras ju i sovrummen - det är där kläderna förvaras och byts, så varför inte hitta en annan placering som gör att man inte behöver gå igenom hela huset med tvätt? Jag tycker ni börjar närma er något bra nu, jättebra att ni bytte plats på sov och vardagsrum, men jag tror att ni fortfarande måste tänka större och ta stora grepp - vad händer om vi gör så här, eller så här, eller så här? Och tillåta sig att undersöka hur det blir om man gör på ett helt annat sätt - oftast hittar man andra kvaliteter som kan leda till nya upptäckter, och sen kanske man kan ta tillbaka de idéer man tagit bort, men då har man lärt sig och upptäckt andra saker på vägen.

Men med det sagt så ser allting verkligen mycket bättre ut, också bra att vi förstår lite mer om tomt och väderstreck, även om det som sagt är många okända faktorer som spelar roll här. Gällande garagets placering så tycker jag inte riktigt att det går att säga - beroende på hur det ser ut runt omkring, om det kan bli aktuellt med grannar till väster så vill ni ju inte ha ert hus för nära ditåt och vice versa. Finns det träd, var landar deras skugga på olika tider på dygnet och på året osv.

Jag gillar den lite udda trädgårdsbiten som blir mellan huset och garaget i den östra placeringen - det skulle kunna bli en fin plats om man planerar den ordentligt, lite som ett atrium med vackra skuggsökande växter - om köket öppnade upp sig lite mer ditåt kunde det bli en fin bakgrund till matlagningen, men om det bara blir en mossig gräsmatta mellan två stängda fasader är det ju bara slöseri på tomtyta, då är det bättre att tänka om.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.