K
K Kekistan skrev:
Nej, men jag vet att det är andra saker såna som du försöker skylla på andra än just de ansvariga vänsterpolitikerna. Således är det en högst relevant fråga till dig.

Vänstern har varit drivande i nedläggning och bestraffning av kärnkraft. I och med den blev vi av med flera av de så nödvändiga stora generatorerna i kärnkraftverken som är essentiella för ett stabilt elnät som klarar av att flytta runt elen ut i nätet. Tex från norr till söder. Samtidigt har man förlitat sig på den miljövidriga och extremt opålitliga vindkraften. På grund av det har vi blivit beroende av andra faktorer, som tex el-marknaden och vädret med både svajiga priser och framförallt mycket högre priser.

Du vet detta men väljer att spela dum. (eller så är du helt enkelt så dum.) Politikerna hade också vetat detta om de hade lyssnat på riktiga experter inom området istället för att låta sig ledas av media och tokiga aktivister som Greta Thunberg.
Förutsåg du elprisets utveckling före 2021?
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Jag har kikat på att investera i ett system i några år nu, typ 5,, med får inte ihop kalkylen trots optimalt läge och ett stort ladugårdstak i bra skick Vi gör av med för lite el helt enkelt med en årförbrukning på 15000 kWh.

Man ska tänka sig för både tre och fyra gånger innan man investerar in något som är så hajpat som solceller är just nu, och när alla springer in i samma hörn! Det gäller även andra områden där det råder en liknande osund Klondyke rush.
Den enda motiveringen just nu till att investera är om man på riktigt är livrädd för att elpriserna kommer att skena även i framtiden, detta i samband med att man har en så pass hög förbrukning att inga vettiga alternativ finns för att kunna bo kvar.

Om elpriserna sjunker eller återgår till "normala" nivåer så blir payoff kalkylen inte lika sexig längre, utan rent av usel med de ockerpriser som man offererar just nu.

Nej, vänta tre till fem år till så ser vi vart det barkar hän, om inte annat så är jag övertygad om att man kan få samma effekt installerad på en mindre yta med längre livslängd för halva pengen mot idag.

Att vi inte kommer att ha dessa nivåer på elpriserna i framtiden utan lägre liknande de före det att stollerierna tog fart tar jag för givet, alternativet är ju ett haveri som ingen kan tro på långsiktigt.
 
  • Gilla
Tossegubbe och 3 till
  • Laddar…
Ojojoj,
Jag tycker det är filosofiskt intressant att se hur folk tänker på allt de köper som investment bankers. Man vill hitta hacks i systemet och bli rik. Samma tugg och kalkyler senaste 20 åren när det kommit till bostäder och elbilar etc och jag vet till och med folk som ser sina kläder som "investeringar". Allt utgår ju från ett individuellt perspektiv och man vill "tjäna" pengar på allt man köper. Det finns ju (i min värld) många fler anledningar att köpa saker, speciellt om man tänker ur ett perspektiv som samhälle eller globalt. Det är ju jätteintressant att vi idag har teknik att minska vår energikonsumtion och även producera energi själva. Det är också lyxigt att vi är såpass rika (tänk ur ett globalt perspektiv) att vi har råd att ens tänka tanken att göra dessa investeringar. Fortsätter det i den riktningen kommer vi i framtiden behöva mindre energi för att hålla våra mer effektiva bostäder på en stabil och behaglig temperatur och vi kommer behöva förbränna allt mindre fossila bränslen för att producera den el som behövs till resten. Jättekul, intressant och spännande.

Att se det som ett sätt att tjäna pengar och bli rik är nog lite att lura sig själv. Dels ett ganska platt och tråkigt sätt att leva livet och dels baseras ju allt på fantasikalkyler på elpriser, räntor, marknader och världslägen på extremt långa horisonter som ingen vet något om. Allt vi köper i livet är en kostnad tills dagen vi säljer det och man kan se om det blev vinst. Klart att vissa saker vi köper kan minska löpande utgifter och således ge en besparing under tiden men besparingen bygger som sagt på väldigt många rörliga faktorer så det går inte att garantera att den alltid kommer vara konstant.
Att t.ex. säga att "takbyte höjer värdet på huset med X" är ju ett ganska ytligt uttalande och bygger på att allt annat är som det är och kommer fortsätta vara (t.ex. att det finns fler köpare än säljare). Bytte du tak till en viss kostnad vid en viss tidpunkt och nu huspriserna minskar med 8% per månad så har ju inte det faktiska värdet på huset ökat alls. Du har betalat ett tak och ditt hus är värt vad någon är beredd att betala för det och det kan vara mycket lägre än de var beredda att betala för det för flera månader sedan även om du bytt taket. Sedan försöker många försvara sina köp med att "hade jag inte bytt tak hade jag fått ännu mindre". Ja kanske. Ingen vet och du kan aldrig få svar på den frågan men du kanske kan sova bättre.

Min filosofi är mycket enklare. Tycker du det är spännande och roligt med energi, teknik och försöka driva en utveckling åt ett positivt håll och har pengarna att lägga ut så kör (du skall ju givetvis inte bli blåst utan ta in fler offerter och betala så lite som möjligt för likvärdig investering). Ha roligt. Men se dig inte om efter "vinst".
Om investeringen för dig är så stor att det kommer påverka alla andra aspekter av ditt liv negativt och sätter dig i en sits där du kan behöva sälja din bostad mot din vilja så kanske du inte skall göra den. Investera i saker som tillför något till din livskvalitet och som du intresserar dig för. Se alla köp som utgifter så slipper du bli besviken. Alla som predikar att de kan räkna ut hur en investering kommer belasta dig eller återbetala dig på så lång sikt antingen ljuger eller har en otroligt skev självuppfattning. Ingen kan förutse en framtida utveckling. Väldigt få blir rika på investeringar över tid och de som står där med extremt mycket kapital när alla andra kraschar är oftast inte mer "skickliga" än andra utan faktorer som tur och rätt-plats-rätt-tid har mycket mer med saken att göra. Du råkade köpa vid rätt tillfälle och råkade sälja vid rätt tillfälle. Den enda gemensamma trenden man kan ana hos människor som blir extremt framgångsrika inom sina fält är möjligtvis att de är otroligt intresserade, engagerade och brinner för det de gör och har inte rikedom som initialt incitament. Sedan kommer oftast en viss ekonomisk stabilitet med tiden i takt med framgång inom ett område.

God måndag
 
  • Gilla
LaoLars och 11 till
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Nej, men jag vet att det är andra saker såna som du försöker skylla på andra än just de ansvariga vänsterpolitikerna. Således är det en högst relevant fråga till dig.

Vänstern har varit drivande i nedläggning och bestraffning av kärnkraft. I och med den blev vi av med flera av de så nödvändiga stora generatorerna i kärnkraftverken som är essentiella för ett stabilt elnät som klarar av att flytta runt elen ut i nätet. Tex från norr till söder. Samtidigt har man förlitat sig på den miljövidriga och extremt opålitliga vindkraften. På grund av det har vi blivit beroende av andra faktorer, som tex el-marknaden och vädret med både svajiga priser och framförallt mycket högre priser.

Du vet detta men väljer att spela dum. (eller så är du helt enkelt så dum.) Politikerna hade också vetat detta om de hade lyssnat på riktiga experter inom området istället för att låta sig ledas av media och tokiga aktivister som Greta Thunberg.
Sant. Men något som oxå är sant är att det har tagits politiska beslut av olika regeringar från 2009 som tagit oss dit vi är nu. Och där har det nog förekommit "typ" alla partier utan SD (av förklariga skäl). Så att peka ut ett enskilt parti blir väldigt fel. Sen har säkert olika partier olika stor del i att vi är där vi är.

Energipolitiken kräver långsiktiga beslut över partigränserna. Går inte att ändra sig var 4:e år beroende på vem som har majoritet.
Nu senast slog man undan benen för havsbaserad vindkraft med motiveringen att alla kraftslag ska bära sina egna kostnader. Sen i nästa andetag avsätter man pengar till kärnkraft och höjer det gröna bidraget till solceller. Då bär dom ju ändå inte sina egna kostnader...
Tror f-n ingen vågar investera i Sverige.

Tycker att alla elproducenter borde vara tvungna att även erbjuda basenergi som komplement till vindkraftverk och solenergi när det inte blåser eller solen skiner. Blir svårt att få ordning på detta annars.
 
  • Gilla
LaoLars och 3 till
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Sant. Men något som oxå är sant är att det har tagits politiska beslut av olika regeringar från 2009 som tagit oss dit vi är nu. Och där har det nog förekommit "typ" alla partier utan SD (av förklariga skäl). Så att peka ut ett enskilt parti blir väldigt fel. Sen har säkert olika partier olika stor del i att vi är där vi är.

Energipolitiken kräver långsiktiga beslut över partigränserna. Går inte att ändra sig var 4:e år beroende på vem som har majoritet.
Nu senast slog man undan benen för havsbaserad vindkraft med motiveringen att alla kraftslag ska bära sina egna kostnader. Sen i nästa andetag avsätter man pengar till kärnkraft och höjer det gröna bidraget till solceller. Då bär dom ju ändå inte sina egna kostnader...
Tror f-n ingen vågar investera i Sverige.

Tycker att alla elproducenter borde vara tvungna att även erbjuda basenergi som komplement till vindkraftverk och solenergi när det inte blåser eller solen skiner. Blir svårt att få ordning på detta annars.
Du sätter huvudet på spiken. Det som förstör för alla är bristen på långsiktiga breda partiöverenskommelser. Samma sak går igen när det gäller fordon och drivmedel. Det är därför ingen jävel vågar köpa bil utan leasar för att nästa regering kan vända på en femöring och köra i andra riktningen.
 
  • Gilla
Kirev och 1 till
  • Laddar…
D
K Kekistan skrev:
Nej, men jag vet att det är andra saker såna som du försöker skylla på andra än just de ansvariga vänsterpolitikerna. Således är det en högst relevant fråga till dig.

Vänstern har varit drivande i nedläggning och bestraffning av kärnkraft. I och med den blev vi av med flera av de så nödvändiga stora generatorerna i kärnkraftverken som är essentiella för ett stabilt elnät som klarar av att flytta runt elen ut i nätet. Tex från norr till söder. Samtidigt har man förlitat sig på den miljövidriga och extremt opålitliga vindkraften. På grund av det har vi blivit beroende av andra faktorer, som tex el-marknaden och vädret med både svajiga priser och framförallt mycket högre priser.

Du vet detta men väljer att spela dum. (eller så är du helt enkelt så dum.) Politikerna hade också vetat detta om de hade lyssnat på riktiga experter inom området istället för att låta sig ledas av media och tokiga aktivister som Greta Thunberg.
Jag väljer att inte försöka bedöma dig, bara vad du skriver och det är väldigt vilselett.

Ordet elkris idag är förknippat med att priserna är höga och detta beror inte på för låg produktion, den är högre än någonsin och överskottet av el i Sverige detsamma, priserna har drivits upp som en konsekvens av hur elmarknaden är konstruerad, att göra ännu mer för mycket el ändrar inte på systemet. Det andra du har fått för dig existerar heller inte i verkligheten, det är sagor som ska driva flocken till en extrem. Beklagligt och farligt, ja, men nu är det så en del väljer att uttrycka sig.
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
D
T Tossegubbe skrev:
Jo jag håller med, fast det gör ju inte per automatik att det är fel, eller hur?
Jag har rätt många fastigheter med de flesta typer av system och ser mest till verkliga fakta och inte skrivbordsberäkningar och teorier. Just solceller har jag bara på ett par stugor men där ser kalkylen lite annorlunda ut då dom var hemräknade från dag 1 som jag ser det då dom kostade ca 50k och kostnaden för nätanslutning hade varit ca 250k.
Detta då i kombination med ett dieselelverk för ca 25k ger en väldigt rimlig årskostnad med ca 2k för bränsle/drift.
Men att räkna hem det på en reguljär villa i Se1 eller 2 går inte i min värld, gränsfall i 3.

Betyder inte att jag är negativ till tekniken utan bara att det finns bättre och sämre förutsättningar. Samma sak med Vp, en LVP kan räcka och fungera som enda värme i en stuga i skåne, glöm den tanken i Kalix med -40 på vintern och skeptisk för det i värmland
Jag tror nog att jag kan hålla med, jag bor själv i SE4 så mitt misstag är att jag utgår från det, självklart blir det mindre lönsamt med lägre elpris och fortsätter elen "vara gratis" (jmf med i Skåne) norröver så faller säkert caset i många fall, skulle förutsättningarna ändras så kanske det blir mer relevant.
 
  • Gilla
Tossegubbe och 1 till
  • Laddar…
H
[
K Kekistan skrev:
Starka argument där. Undrar vem som är grundlurad.

Elen har just nu sossepriser. Punkt. Inte Putinpriser som de ohederliga sossarna försöker få det till. Men det kanske är Putins fel att vi har skuggsamhällen, islamister på frammarsch, kriminella gäng som styr förorter med järnhand, skjutningar är vardagsmat, terrordåd, rekordlånga vårdköer, otrygghet, rasistiska pissrån och gruppvåldtäkter i parti och minut också?
Måste hålla med, du är helt grundlurad.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Diesel! Rädda planeten! Facit vet ni nu alla.
E85! Rädda planeten! Facit vet ni nu alla.
Du var här igår : Elbilar!!! Rädda planeten! (Började när el var under 50 öre KWh, fattar inte folk som luras fortfarande)
Du är hä nu: Solpanneler! Rädda planeten!

Ser ni en trend?
 
  • Gilla
  • Haha
Tjureda och 2 till
  • Laddar…
Ja. Att vi måste rädda planeten.
 
  • Gilla
Anne1515 och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja. Att vi måste rädda planeten.
Exakt! :D
Om du inte var ironisk så representerar du gemene man.
Om du var det, så hatten av till dig.

Spetsnatz går inte runt och snor våra fartkameror, och planeten behöver inte räddas.
 
  • Wow
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D
H Hamstraren skrev:
Exakt! :D
Om du inte var ironisk så representerar du gemene man.
Om du var det, så hatten av till dig.

Spetsnatz går inte runt och snor våra fartkameror, och planeten behöver inte räddas.
Du menar att du inte tror på växthuseffekten, läser jag det som?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Batteriet med dagens teknik får du räkna med att byta inom 5-7 år. Har du tur håller det 10 men det är osäkert. Batterier är dessutom dyra i förhållande till livslängd idag. Men som sagt utvecklingen går framåt.
G Guzzen1 skrev:
Batteriet med dagens teknik får du räkna med att byta inom 5-7 år. Har du tur håller det 10 men det är osäkert. Batterier är dessutom dyra i förhållande till livslängd idag. Men som sagt utvecklingen går framåt.
Batteriet (Huawei Luna) har 10 års produktgaranti.
 
D djac skrev:
Du menar att du inte tror på växthuseffekten, läser jag det som?
Den fällan kommer jag inte trampa på.

Snart lever Svensson igen som i stenåldern vad det gäller energi och kriminalitet och kommer skita fullständigt i narativet. Folk skiter sedan länge sedan i narativet men när det finns oxfille varje vecka på bordert och 10000:- extra på kontot efter räkningar och ränta så går det bra att leka denna lek. Ge detta ett år till så kommer folk tröttna helt på din växthuseffekt och alla andra spöken. 5.5% ränta i December lagom till 5 SEK KWh som efterätt?
 
  • Gilla
Kekistan
  • Laddar…
D
H Hamstraren skrev:
Den fällan kommer jag inte trampa på.

Snart lever Svensson igen som i stenåldern vad det gäller energi och kriminalitet och kommer skita fullständigt i narativet. Folk skiter sedan länge sedan i narativet men när det finns oxfille varje vecka på bordert och 10000:- extra på kontot efter räkningar och ränta så går det bra att leka denna lek. Ge detta ett år till så kommer folk tröttna helt på din växthuseffekt och alla andra spöken. 5.5% ränta i December lagom till 5 SEK KWh som efterätt?
Ok, svårt att förstå vad du menar men jag läser det som att du antingen inte förstår vad som händer, eller menar att andra inte förstår och att det därför inte kommer kunna gå att göra något åt det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.