Isakare Isakare skrev:
r det den där lådan som väntar en stund innan den växlar, så farten sjunker 5 km/h mellan växlarna ?
Inte så djävligt, men lite grann som när man körde osynkad låda.
Lär man sig hantera den så är den ganska bra.

Tror att det finns en mjukvaruuppdatering som är gjord på hustruns.
 
galento
Isakare Isakare skrev:
Är det den där lådan som väntar en stund innan den växlar, så farten sjunker 5 km/h mellan växlarna ??
Dottern hade en sån i deras 508sw, otäck låda som man fick nackspärr av.
Låter som tekniken har gått bakåt med dessa :thinking:
 
galento galento skrev:
Låter som tekniken har gått bakåt med dessa :thinking:
Om inte annat känns det som bilen går bakåt en stund innan den åker framåt igen ;):rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
åter som tekniken har gått bakåt med dess
Den här lådan förekommer nog inte i några bilar efter typ 2015. Dubbelkopplingslådorna är en HEEELT annan sak!
Har en sån i min Megane och den är en fullständig dröm!!!!
 
L lat skrev:
Den här lådan förekommer nog inte i några bilar efter typ 2015. Dubbelkopplingslådorna är en HEEELT annan sak!
Har en sån i min Megane och den är en fullständig dröm!!!!
Kanske hållbar iaf ?? Dotterns bil hade gått 22" när de nyss sålde den, och lådan hade inte rasat iaf.
 
Kanske här är en som är en fena på citroen berlingo.
Ska ha in kupevärmare inför vintern. Men efter väldigt liten titt så kan jag inte hitta något vettigt hål i torpeden.
Sitter ju fan isolering överallt i bilen så kommer ju krävas lite letande =)
Men om någon här vet om det finns en färdig genomföring så vore det ju toppen, annars får borren letas fram.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kanske här är en som är en fena på citroen berlingo.
Ska ha in kupevärmare inför vintern. Men efter väldigt liten titt så kan jag inte hitta något vettigt hål i torpeden.
Sitter ju fan isolering överallt i bilen så kommer ju krävas lite letande =)
Men om någon här vet om det finns en färdig genomföring så vore det ju toppen, annars får borren letas fram.
Även jag är intresserad då jag kikar på motor och kupevärmare till nybileb.
 
L lat skrev:
Den här lådan förekommer nog inte i några bilar efter typ 2015. Dubbelkopplingslådorna är en HEEELT annan sak!
Har en sån i min Megane och den är en fullständig dröm!!!!
Vad är det egentligen för fel på en vanlig automat med momentomvandlare? De nyare går ju dessutom rätt snålt.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vad är det egentligen för fel på en vanlig automat med momentomvandlare? De nyare går ju dessutom rätt snålt.
Dyrare att tillverka. Kan inte gå riktigt lika snålt som direkta kugghjul, tillverkarna jagar ju cl för att kunna visa upp rätt siffror, annars får de ju böter.
 
Isakare Isakare skrev:
Dyrare att tillverka. Kan inte gå riktigt lika snålt som direkta kugghjul, tillverkarna jagar ju cl för att kunna visa upp rätt siffror, annars får de ju böter.
Fast låser inte moderna automatlådor turbinen rätt snabbt (lockup) så fort man ligger på jämn hastighet?
 
S Styrman_jansson skrev:
Fast låser inte moderna automatlådor turbinen rätt snabbt (lockup) så fort man ligger på jämn hastighet?
Jo, men innan de låser slirar de än dock lite.
Min egen skapligt moderna bil har en uppgiven förbrukning på 0,84 med automat, och 0,81 med manuell.
Ingenting för oss som äger bilen, men massor för tillverkaren.
De får ju böter för varje gram över 120 g/km i genomsnitt på alla tillverkade bilar.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vad är det egentligen för fel på en vanlig automat med momentomvandlare? De nyare går ju dessutom rätt snålt.
Inget fel och det har andra fördelar, t.ex. om du kör med adaptiv farthållare och ofta där det är köer så kan bilen stanna och starta automatiskt utan att du behöver göra något mera än hålla kolla på bilen.
Med manuell låda och adaptiv farthållare blir det istället "halvautomat" där man kan växla upp och ned utan att behöva röra gasen, brukar finnas en nedre gräns där på t.ex. 30 km/h där den inte fungerar.
Här kan det skilja mellan olika fabrikat.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inget fel och det har andra fördelar, t.ex. om du kör med adaptiv farthållare och ofta där det är köer så kan bilen stanna och starta automatiskt utan att du behöver göra något mera än hålla kolla på bilen.
Med manuell låda och adaptiv farthållare blir det istället "halvautomat" där man kan växla upp och ned utan att behöva röra gasen, brukar finnas en nedre gräns där på t.ex. 30 km/h där den inte fungerar.
Här kan det skilja mellan olika fabrikat.
Jag tror inte det oftast är växellådan som hindrat kö-körning med adaptiv farthållare utan att man inte lyckats implementera den bra nog eller sensorerna är bra nog.

Typiskt så fångar en "vanlig" gammal radar bara rörliga mål, dvs din bil ska röra sig och de andra bilarna ska röra sig. Står allt stilla är den usel på att "se" omgivningen. Parkeringsvarnare är ofta ultraljud. Kameran i bilen kan ofta fånga annat än vad radarn ser. Med sensor fusion eller mer avancerad radar kan bilen "se" även när den står stilla.

Jag har haft ett antal VW bilar, alla med dubbelkopplingslåda, de första hade bara vanlig radar, som inte funkade under 30, de tre sista klarade kö-körning lite bättre då de hade aktiv styrning (lane-keep) och radar även bakåt, men den enda som var riktigt bra av dem var den sista Passaten från 2020, den klarade i princip köra helt själv, men den krävde att man hjälpte igång den efter ett lite längre stopp. Den funktionen är sannolikt för att bilen inte ska stanna i en kö och föraren somna eller klättra till baksätet eller liknande och bilen sen drar iväg i motorvägsfart utan förare. På en relativt lågtrafikerad motorväg kunde ju bilen köra säkert 10 mil "själv" om man bara höll fingret på ratten, men så fort det blev mer komplext så klarade bilen inte av det.

Så. Jag tror växellådan är av mindre betydelse för autonom körning.

Den stora fördelen med en låda med momentomvandlare är väl att den klarar mycket högre moment. Ska man dra nåt riktigt tungt eller har en jätteeffekt i bilen så gäller fortfarande lådor med momentomvandlare.

Sen tror jag själv att dubbelkopplingslådor är ett helvete att äga när de blir gamla. Men det kan ju vanliga automater eller för all del bilar med sönderslirad koppling och dåliga synkringar också vara...

Men, alla dessa växellådor kommer väl ändå i praktiken vara döda om 10 år, ersatta med elbilar.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror inte det oftast är växellådan som hindrat kö-körning med adaptiv farthållare utan att man inte lyckats implementera den bra nog eller sensorerna är bra nog.

Typiskt så fångar en "vanlig" gammal radar bara rörliga mål, dvs din bil ska röra sig och de andra bilarna ska röra sig. Står allt stilla är den usel på att "se" omgivningen. Parkeringsvarnare är ofta ultraljud. Kameran i bilen kan ofta fånga annat än vad radarn ser. Med sensor fusion eller mer avancerad radar kan bilen "se" även när den står stilla.

Jag har haft ett antal VW bilar, alla med dubbelkopplingslåda, de första hade bara vanlig radar, som inte funkade under 30, de tre sista klarade kö-körning lite bättre då de hade aktiv styrning (lane-keep) och radar även bakåt, men den enda som var riktigt bra av dem var den sista Passaten från 2020, den klarade i princip köra helt själv, men den krävde att man hjälpte igång den efter ett lite längre stopp. Den funktionen är sannolikt för att bilen inte ska stanna i en kö och föraren somna eller klättra till baksätet eller liknande och bilen sen drar iväg i motorvägsfart utan förare. På en relativt lågtrafikerad motorväg kunde ju bilen köra säkert 10 mil "själv" om man bara höll fingret på ratten, men så fort det blev mer komplext så klarade bilen inte av det.

Så. Jag tror växellådan är av mindre betydelse för autonom körning.

Den stora fördelen med en låda med momentomvandlare är väl att den klarar mycket högre moment. Ska man dra nåt riktigt tungt eller har en jätteeffekt i bilen så gäller fortfarande lådor med momentomvandlare.

Sen tror jag själv att dubbelkopplingslådor är ett helvete att äga när de blir gamla. Men det kan ju vanliga automater eller för all del bilar med sönderslirad koppling och dåliga synkringar också vara...

Men, alla dessa växellådor kommer väl ändå i praktiken vara döda om 10 år, ersatta med elbilar.
Det jag skrev var att det krävdes automat för att få det att fungera vid start och stopp vid kökörning, inte att det var något problem.
 
galento
Nog tur man har äldre automater utan all ny teknik och det funkar att köra dem
också :cool:
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.