kisumisu kisumisu skrev:
Är inte FTX med ventilation göra?
Måste man ansöka tillstånd till det? Jag förstår hyreshus, skolor, kontor mm men hemma i sin egen villa, tillstånd och årliga kontroller? :surprised:
Det behövs bygganmälan och inväntade av startbesked för installation- eller väsentlig ändring av befintligt ventilationssystem,
https://www.boverket.se/sv/byggande...r-kravs-anmalan-for-atgarder-for-ventilation/

https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/installationer/ventilation-av-byggnader/
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag har inga sånna special prylar, känner huset utan och innan så det finns inget som kan överraska mig.
Tänkte att om du har reningsverk, så kanske du även har egen vattenbrunn med pump!
 
Sittställning
H hempularen skrev:
Tänkte att om du har reningsverk, så kanske du även har egen vattenbrunn med pump!
Ahh nej har kommunalt vatten
 
Sittställning
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vi spar det där citatet och kollar när tråden är klar. :)

Huset var väldigt basic när vi flyttat hit om man säger så. 3e ägare så det har inte varit en massa GDS:are
 
Sittställning Forlowt skrev:
Har bara 2 st cirka pumpar varav en är en Grundfos alpha 2 och drar ca 14 watt-20 watt

Den andra är för köldbärare och körs bara vid värme

Pumpen gör bara varmvatten för tillfället
IVT's pumpar vid det årtalet har en intern och en extern cirkulationspump för att hantera bypassfunktionen. Min pump drar 220wh i 'standby' och då är den interna köldbärarpumpen inställd på kontenuerlig drift, den interna på att gå med kompressorn och externa på kontenuerlig drift.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag har planer på att installera ftx men tycker det är så jäkla drygt med att söka tillstånd för jag orkar inte anlita någon för att rita lite för 5 papp.

Jag vill effektivisera men tror inte jag kan göra mycket mer än att köpa ftx + ny pump för den börjar bli lite till åren.
Jag ritade min FTX ritning i paint , gick hur bra som helst.
Nu har jag bara 1 bostadsvåning och källare och då är stalltippset att bara rita och installera FTX på bostadsvåningen och inte både bostadsvåningen och källaren samtidigt.
Varför?
Mjo, gör man bara 1 våning behövs inte nån 3D ritning , utan en enkel i paint fungerar fint.
Sen gör man klart + OVK och får slutbesked
Först efter detta kör du källaren.
Då behövs ingen ritning längre eller ens anmälan.
Detta för att den stora ändringen är självdrag / mekanisk ventilation -> FTX som gjorts på bostadsvåningen.
Att lägga till källaren räknas som en mindre ändring och då är det vara tuta och köra utan extra byråkrati :)

Tar man bostadsvåningen och källaren samtidigt så ville min kommun iaf ha en 3D ritning.
Och precis som du , kände jag inte att jag orkade fixa en sån själv
 
  • Älska
Sittställning
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Det behövs bygganmälan och inväntade av startbesked för installation- eller väsentlig ändring av befintligt ventilationssystem,
[länk]

[länk]
Okej där ser man.

Jag själv funderat på att byta ventilation. Mest pga dåligt inomhusklimat. Har idag bara frånluft och maskinen är gammal.

Så då måste man alltså anlita någon göra jobbet till 100%. Lite som med el.
Tänkte nämligen dra tillopp rören själv och sen bara anlita någon installera själva maskinen och ställa in den rätt.

Men då krävs det alltså mer än så:thinking:
Jaja allt skall krånglas till och krävas certifikat hit och dit.

Hur är det om man byter maskin, måste någon "auktoriserad" göra det?

Trist när husägandet börjar likna mer och mer att bo i hyresrätt. Plus att bo i hyresrätt börjar likna allt mer på att bo i hus med eget ansvar. Man tar bort det positiva delarna från båda boendeformerna!
 
Redigerat:
kisumisu
insubrf insubrf skrev:
De kommer i veckan så då får jag se vad det är. Tillsvidare så står den och drar 1 kWh konstant, dygnet runt…
Finns det ingen risk den överhettas?

Jag skulle i alla fall ta bort säkringen då när vatten inte behövs. Tills den är fixad...
 
kisumisu kisumisu skrev:
Okej där ser man.

Jag själv funderat på att byta ventilation. Mest pga dåligt inomhusklimat. Har idag bara frånluft och maskinen är gammal.

Så då måste man alltså anlita någon göra jobbet till 100%. Lite som med el.
Tänkte nämligen dra tillopp rören själv och sen bara anlita någon installera själva maskinen och ställa in den rätt.

Men då krävs det alltså mer än så:thinking:
Jaja allt skall krånglas till och krävas certifikat hit och dit.

Hur är det om man byter maskin, måste någon "auktoriserad" göra det?

Trist när husägandet börjar likna mer och mer att bo i hyresrätt. Plus att bo i hyresrätt börjar likna allt mer på att bo i hus med eget ansvar. Man tar bort det positiva delarna från båda boendeformerna!
Att det behövs bygganmälan betyder inte att hantverkare behövs utan du kan göra allt själv ändå.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Finns det ingen risk den överhettas?

Jag skulle i alla fall ta bort säkringen då när vatten inte behövs. Tills den är fixad...
Fast den går inte hela tiden, pumpen alltså, så jag vet inte vad det är. De kommer imorgon i alla fall och kollar på det.
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Att det behövs bygganmälan betyder inte att hantverkare behövs utan du kan göra allt själv ändå.
Okej!

Lustiga regler, är dem rädda att nån bygger in nån stor ventilation som ev stör grannar och omgivning :thinking::crysmile:
 
kisumisu
insubrf insubrf skrev:
Fast den går inte hela tiden, pumpen alltså, så jag vet inte vad det är. De kommer imorgon i alla fall och kollar på det.
1 KW är rätt så mycket, tänkte bara att den inte går varm.
 
kisumisu
Intressant grej med Ikea Sparsnäs. Den tar tid att reagera. Jag stänger ner precis allt förutom själva mätaren (tar elen till mätaren från tvättmaskinens uttag, alla andra uttag etc är utan ström). Först visar den hela 50Watt, sedan plötsligt 25W när den fått stå så ca 2 minuter. sedan 19w. sedan 16w. sedan 14w. Sedan 7w. Sedan 6w. Efter ca 15 minuter är den nere på 5w, vilket jag antog är själva mätaren för enligt en annan energimätare drar sparsnäs 4W.

Antingen är det Sparsnäs eller Vattenfalls elmätare som är sega att reagera?!

Sen blev det plötsligt "Ingen elanvänding visas" och 0W...så den klarar kanske inte visa så små watt. Jag tänkte mäta vad Easee billaddare drar i standby, men gick inte. Antar den ej drar så mycket ändå. Blev först chockad när det stod 50watt! Bara den och Sparsnäs var igång!

Display av Ikea Sparsnäs energimätare som visar 25 watt förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Displayvisning av IKEA Sparsnäs energimätare som visar 19W förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energiförbrukningsskärm som visar en aktuell användning av 14 watt och en minsta förbrukning på 14 watt, med en maximal förbrukning på 6444 watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital energimätare visar en nuvarande förbrukning på 6 Watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display av energimätare med texten "Ingen elanvändning visas" och instruktioner om avläsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på Ikea Sparsnäs energimätare som visar 0W användning och varningsikonen är aktiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag antar det bästa är att låta allt vara strömlöst en liten stund säg 30minuter innan man ropar hej!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Okej!

Lustiga regler, är dem rädda att nån bygger in nån stor ventilation som ev stör grannar och omgivning :thinking::crysmile:
Du ska bara veta vad vissa ”sommarboenden” klagar på saker som redan finns i omgivningen när de bygger nytt eller köper begagnat.

Tex:
Klagar på att ladugården 200 meter bort luktar.
Klagar på att lantbrukaren ställer upp ensilagebalar i åkerskanten så att utsikten skyms.
Klagar på att fordonen på landsvägen stör friden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du ska bara veta vad vissa ”sommarboenden” klagar på saker som redan finns i omgivningen när de bygger nytt eller köper begagnat.

Tex:
Klagar på att ladugården 200 meter bort luktar.
Klagar på att lantbrukaren ställer upp ensilagebalar i åkerskanten så att utsikten skyms.
Klagar på att fordonen på landsvägen stör friden.
Jag vet av en bonde som alla gnällde på om skit-saker om du ger exempel på.
Han blev tok-lack och körde gösselspridaren på alla åkrar han kunde på en midsommarafton.
Ingen i den byn kunde fira midsommar utomhus det året
Sen gnälldes det inte längre.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.