galento galento skrev:
Hur stor är bredden den suger ?
Jag kan inte mäta nu, men ca. 70-80 cm.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Lite snusföruftigt: har lite löv så är det bara att klippa ned, som mat till masken. Har du för mycket löv så kommer gräsmattan dö- om du nu tycker det är viktigt. Enda sättet är att ta bort en del av löven.

För egen del med nästa 20 fullvuxna lövträd, mest bokar, så dränks vi i löv och måste ta bort ca 75 % av allt löv. Vissa år blir det enorma mängder bokkottar, likt detta år. Dessa måste samlas in och det brukar bli så där 20 m3 som går till åvc. Metoden vi har är att blås ihop kottarna/löven och sedan samla upp med efterdragen ”lövsamlare”, som sedan skottas till släpkärran. Vi bor i södra Skåne och sliter ut en stor snöskyffel vart 10:e år, då den användas till detta. Senast vi skottade snö var 2011.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi får se hur detta blir till våren. Testade iår att klippa ner löven som ni ser så är det en hel del.
312489862_662936161893288_4019752004512178924_n.jpg
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
C
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vi får se hur detta blir till våren. Testade iår att klippa ner löven som ni ser så är det en hel del.
[bild]
Håll ett öga på det där är mitt tips. Om det börjar bildas sammanhängande kakor riskerar gräset att ta (rejält) med stryk. Så länge det är luftigt är det inga problem.
 
Iår är första året jag inte har räfsat som husägare!

Har haft gynnsamma vindar och en nedklippt häck, så har i princip blåst lite löv upp på gräsmattan och samlat ihop det med gräsklipparen med uppsamlare.

Blev inte ens 1 säck totalt. Förra året blev det typ 6 säckar.

Men annars så krattad det 2 gånger på hösten och sen 1 gång på våren efter löv. Sen klipps det med uppsamlare några gånger för att dammsuga upp allt dött gräs och löv.

Maskarna skall svältas ut så dom flyttar till grannarna istället.
 
C cpalm skrev:
Håll ett öga på det där är mitt tips. Om det börjar bildas sammanhängande kakor riskerar gräset att ta (rejält) med stryk. Så länge det är luftigt är det inga problem.
Tack för varningen. Gör detta som ett test iår och visar här hur det kan se ut efter det man klipper. Har inte mycket mer gräsmatta än detta så plats för kompost finns inte heller. Tror att det blir luftigare såhär än de åren när jag slarvat och räfsat först på våren.
 
L Lutte skrev:
Maskarna skall svältas ut så dom flyttar till grannarna istället.
Maskarna är det bästa du har i grönmattan...
 
kashieda kashieda skrev:
Maskarna är det bästa du har i grönmattan...
Nä, se upp med dem!
Rätt vad det är så drabbas man av intrång av gräs och andra bladväxter i så fall. Det måste man också klippa och böka med.
 
  • Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
Om det är rätt sorts gräs...
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Düsseldorff
kashieda kashieda skrev:
Om det är rätt sorts gräs...
Aha, I see what you did there!

Jävligt svårt att få en haschmatta att klara svensk vinter tyvärr, även i Danmark.

Edit: Förlåt, Skåne.
 
kashieda kashieda skrev:
Maskarna är det bästa du har i grönmattan...
I normala fall ja, men tyvärr vill jag ha så få som möjligt i min sub 10mm paradgräsmatta. Där förlitar jag mig på mekaniskt arbete och gödning på annan väg
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Det är för få paradgräsmattor i Sverige!
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
N
Har många stora träd på och kring tomten (lönn, ask, ek, asp, sälg, äpple men även syren). Om jag har tur ligger vinden på åt rätt håll så det mest blåser bort men ibland behövs lite hjälp på traven och då är det räfsa och skottkärra som gäller till största delen.
Lättast att räfsa bort är asplöven. Tråkigast och tyngst är asklöven som verkar suga åt sig fukt väldigt snabbt.
F.ö. lämnar jag kvar en del löv till maskarna. Inga problem att göra så eftersom gräset utan problem kommer igen på våren.
 
C cpalm skrev:
Håll ett öga på det där är mitt tips. Om det börjar bildas sammanhängande kakor riskerar gräset att ta (rejält) med stryk. Så länge det är luftigt är det inga problem.
Så stor skada blir det inte om gräset är välskött, grässtråna sticker upp över lövmassa och när våren komme så ger de torra stråna volym.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Aha, I see what you did there!

Jävligt svårt att få en haschmatta att klara svensk vinter tyvärr, även i Danmark.

Edit: Förlåt, Skåne.
Det är ganska få ettåriga växter som överlever vintern. Det är bra för mullhalten däremot och de har också bra rotsystem som luftar jorden. Perfekt gröda innan man anlägger en gräsmatta om man nu fick odla den varianten eller för den delen odla de andra varianterna utan stödrätter.
 
C
Z z_bumbi skrev:
Så stor skada blir det inte om gräset är välskött, grässtråna sticker upp över lövmassa och när våren komme så ger de torra stråna volym.
Det är väl i princip det jag menar med luftigt - att gräset kan växa igenom.
Men är det så tjockt lager att det blir en kaka växer inget gräs igenom - spelar ingen roll hur välskött gräsmattan är.
 
  • Gilla
Jobri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.