S Stugmannen skrev:
Är det inte den vanliga fuktbesiktningen som ingår i försäkringen? För att kolla hussvamp mm. Isåfall är det inte mycket att oroa sig för.
Hade Folksam ett tag som försäkringsbolag och de skickade ut Anticimex för "besiktning", bara för att jag angett att det fanns krypgrund under en del av huset.
Fick anmärkning på att det fanns organiskt material där pga att det låg en gammal trästege där.

Anticimex ska hålla sig till att plocka ner getingbon och jaga råttor.
 
  • Gilla
erik_83 och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har haft några olika bolag, Folksam, Länsförsäkringar, Gjensidige etc, Anticimex har varit där och kollat i samtliga fall. Inga konstigheter och det ska absolut inte förväxlas med en överlåtelsebesiktning som är något helt annat.

Morsan har Trygg Hansa på landet och där ville de besiktiga för husbock. Inte heller några konstigheter.
 
  • Gilla
EgetHem och 4 till
  • Laddar…
Har också folksam och Anticimex kom och besiktade när vi köpt huset och tecknade ny försäkring. Besiktningen tog 10 minuter och besiktningsmannen gick in i fel hus. Inga anmärkningar förutom några muntliga påpekanden.
 
P Phil2 skrev:
det är klart det kan bli problem om det påpekar något trivialt som de sedan kan skylla på vid eventuellt ärende.
Vad är det för fulrenovering du försöker gömma?
Är det försäkringsbedrägerier du har i kikaren?
 
  • Gilla
  • Älska
JockeÅgren och 9 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men är det inte bättre att Anticimex kommer och påpekar detta nu, än att FB ifrågasätter saken vid en olycka?
Om man visste att ac skulle göra ett bra jobb så vore allt mycket lättare. Jag får känslan att ts inte vill ja just ac till att göra en besiktning.

Så ät det för mig fb får gärna besiktiga mitt hus. Den kan absolut ha fördelar.
men... nu kommer det viktiga. jag vill inte ha ac som besiktigar huset
 
  • Gilla
Lowley
  • Laddar…
Avig Avig skrev:
Vad är det för fulrenovering du försöker gömma?
Är det försäkringsbedrägerier du har i kikaren?
Om man gör fulrenoveringar så kommer de upptäcka det den dagen det smäller...
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man visste att ac skulle göra ett bra jobb så vore allt mycket lättare. Jag får känslan att ts inte vill ja just ac till att göra en besiktning.

Så ät det för mig fb får gärna besiktiga mitt hus. Den kan absolut ha fördelar.
men... nu kommer det viktiga. jag vill inte ha ac som besiktigar huset


Exakt, det står till och med i TS första inlägg attt TS haft dåliga erfarenheter av AC. Så det är ju knappast konstigt att man inte vill ha representanter för ett bolag man inte har höga tankar om på besök i ens hem.
Att AC har rätt allmänt dåligt rykte inses enkelt genom lite sökningar på nätet. Jag vet inte vad som gick fel i bolaget. Som råttfångare hade de vad jag vet inte dåligt rykte, utan var antagligen kompetenta på det. Men sen insåg de kanske att råttfångarna kunde ordna merförsäljning av avfuktare och annat ifall de skrämde husägare med allt möjligt när de var nere i källarna och letade råttor. Oavsett vad så har förändringen av verksamhet inte gynnat deras rykte.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Avig Avig skrev:
Vad är det för fulrenovering du försöker gömma?
Är det försäkringsbedrägerier du har i kikaren?
Var läser du in detta? Jag tar gärna hit en seriös besiktningsman. Opartisk från Folksam. Anser inte att Anticimex kvalar in där.
 
  • Gilla
Ubbe55 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Men det är väl upp till försäkringsbolaget vilket besiktningsföretag de väljer att anlita? Den här besiktningen sker för att försäkringsbolaget tar en risk genom att försäkra ditt hus och för att minimera den risken vill de först göra en besiktning. Vi kan alla här ha åsikter om råttfångare eller inte, men nu är det Anticimex Folksam har valt för den här typen av besiktningar. Anser man att det är ett så stort problem att det är just Anticimex får man nog tyvärr vända sig till ett annat försäkringsbolag, annars får man gilla läget. Det är inte en rättighet att få sitt hus försäkrat trots allt.
 
  • Gilla
  • Älska
HEM2121 och 13 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men det är väl upp till försäkringsbolaget vilket besiktningsföretag de väljer att anlita? Den här besiktningen sker för att försäkringsbolaget tar en risk genom att försäkra ditt hus och för att minimera den risken vill de först göra en besiktning. Vi kan alla här ha åsikter om råttfångare eller inte, men nu är det Anticimex Folksam har valt för den här typen av besiktningar. Anser man att det är ett så stort problem att det är just Anticimex får man nog tyvärr vända sig till ett annat försäkringsbolag, annars får man gilla läget. Det är inte en rättighet att få sitt hus försäkrat trots allt.
Du har en poäng helt klart. Får se hur jag gör.
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men det är väl upp till försäkringsbolaget vilket besiktningsföretag de väljer att anlita? Den här besiktningen sker för att försäkringsbolaget tar en risk genom att försäkra ditt hus och för att minimera den risken vill de först göra en besiktning. Vi kan alla här ha åsikter om råttfångare eller inte, men nu är det Anticimex Folksam har valt för den här typen av besiktningar. Anser man att det är ett så stort problem att det är just Anticimex får man nog tyvärr vända sig till ett annat försäkringsbolag, annars får man gilla läget. Det är inte en rättighet att få sitt hus försäkrat trots allt.
Tja... När killen som först utrotar ditt getingbo sedan åker och besiktigar ett hus? Varit med om just det...
Självklart får fb välja vilket bolag de vill använda för att besiktiga mitt hus. På samma sätt får jag anse att dessa gör dåliga besiktningar.
Att fb anlitar ac beror nog snarare på pris än kompetens När ett stort bolag som folksam gör en upphandling så blir det det billigaste inte bästa
 
Redigerat:
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är inte en rättighet att få sitt hus försäkrat trots allt.
Nej, men har man banklån på huset så är det enligt banken en skyldighet att ha det försäkrat så det är ofta omöjligt att inte anlita ett försäkringsbolag. Själv hade jag inte haft huset försäkrat ifall inte banken krävde det. Så man får ju vara glad så länge alla inte kräver att AC ska in och snoka.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
JanneJanne123
I fallet försäkringen besiktigar han inte ditt hus, han utvärderar Folksams risk, det är två olika saker. Jag har inte heller något större förtroende för Anticimex, men man måste hålla isär varför Folksam vill skicka dit dom.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
L lbgu skrev:
Nej, men har man banklån på huset så är det enligt banken en skyldighet att ha det försäkrat så det är ofta omöjligt att inte anlita ett försäkringsbolag. Själv hade jag inte haft huset försäkrat ifall inte banken krävde det. Så man får ju vara glad så länge alla inte kräver att AC ska in och snoka.
Så är det, men ibland behöver man ju göra saker för att uppfylla sin del i ett avtal även om man inte gillar det tyvärr.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har LF och hade de tvingat på mig ett Anticimexbesök så hade jag bytt försäkringsbolag.
Jag har också LF och deras Anticimex representant var här för ett par år sedan. Lite löjliga påpekande om en altandörr. Han påtalade att vi inte hade lås på insidan för inbrytningsrisken. Och att vi skulle ha skydd under diskhon.

Jag var då inte hemma.
 
  • Gilla
HasvaH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.