Vi har i princip totalrenoverat vårt hus som vi köpte för drygt ett år sedan. Har via facket haft Folksam och aldrig tidigare haft besiktning så detta var helt nytt. Tydligen är det ett krav för att försäkringen ska gälla? Vi har dåliga erfarenheter av Anticimex, de anmärker på småsaker och på så vis frånskriver sig (och Folksam?) allt ansvar.

De presenterar det som en trygghet för oss men det är ju snarare för dem.

Finns det villaförsäkringar som inte har detta krav eller? Inte för att vi har något att dölja utan min erfarenhet säger att detta är för att Folksam ska slippa ersätta vid tex framtida vattenskada.
 
  • Gilla
OdlarNicke och 8 till
  • Laddar…
Jag förstår din misstro till Anticlimax. Jag har själv fått lov att ringa och berätta för dem vad som gäller för att de haft fel. Läs avtalet och kolla ifall det står i deras avtal. Eller om säljaren strular
 
  • Gilla
Matskarl21 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Vi hade en Anticimex tomte här på besök från folksam. Han lyfte på nån golvbrunn och såg att det fanns skydd under dm/KF, sen gick han.

Helt odramatiskt och var över på typ 10min.
 
  • Gilla
Lowley och 10 till
  • Laddar…
Om hela huset är nyrenoverat förstår jag att de har besiktning som krav. Jag har varit med på flera besiktningar som som Anticimex gjort, utan att ha varit med om några konstigheter, eller oriktiga anmärkningar.
Har ni renoverat efter konstens alla regler förstår jag inte vad ni är rädda för.
I övrigt har jag själv Folksam, samt just råkat ut för en vattenskada. Hittills har de varit otroligt bra att ombesörja det hela.
Om nu Anticimex skulle ha många, enligt er, oriktiga anmärkningar, är det väl bara att söka nytt försäkringsbolag då.
 
  • Gilla
K@tten och 11 till
  • Laddar…
Jag var glad att dom kom och besiktigade för mitt badrum var fulrenoverat av tidigare ägare och definitivt inte godkänd standard (jag satte in duschkabin för jag vågade inte använda det annars) och dom hittade ingenting att anmärka på :rofl:
 
  • Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vi hade en Anticimex tomte här på besök från folksam. Han lyfte på nån golvbrunn och såg att det fanns skydd under dm/KF, sen gick han.

Helt odramatiskt och var över på typ 10min.
Ungefär min erfarenhet också.
 
  • Gilla
Hussematte och 5 till
  • Laddar…
Jag har LF och hade de tvingat på mig ett Anticimexbesök så hade jag bytt försäkringsbolag.
 
  • Gilla
OdlarNicke och 15 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om hela huset är nyrenoverat förstår jag att de har besiktning som krav. Jag har varit med på flera besiktningar som som Anticimex gjort, utan att ha varit med om några konstigheter, eller oriktiga anmärkningar.
Har ni renoverat efter konstens alla regler förstår jag inte vad ni är rädda för.
I övrigt har jag själv Folksam, samt just råkat ut för en vattenskada. Hittills har de varit otroligt bra att ombesörja det hela.
Om nu Anticimex skulle ha många, enligt er, oriktiga anmärkningar, är det väl bara att söka nytt försäkringsbolag då.

Min syster har totalrenoverat, har LF och ingen besiktning har krävts. ‍♀️
 
  • Gilla
Annicj och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om hela huset är nyrenoverat förstår jag att de har besiktning som krav. Jag har varit med på flera besiktningar som som Anticimex gjort, utan att ha varit med om några konstigheter, eller oriktiga anmärkningar.
Har ni renoverat efter konstens alla regler förstår jag inte vad ni är rädda för.
I övrigt har jag själv Folksam, samt just råkat ut för en vattenskada. Hittills har de varit otroligt bra att ombesörja det hela.
Om nu Anticimex skulle ha många, enligt er, oriktiga anmärkningar, är det väl bara att söka nytt försäkringsbolag då.
Nu vet jag inte varför jag ska byta fb för att ac klantar sig.
Sen vet jag inte hur det är med dig, men om jag måste påpeka en detalj... Jag tycker inte det är seriöst när de inte reglerna för toaletter utan hittar på egna. Av 3 gjorda besiktningar så hade 2 fel.
 
  • Gilla
Lowley och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om hela huset är nyrenoverat förstår jag att de har besiktning som krav. Jag har varit med på flera besiktningar som som Anticimex gjort, utan att ha varit med om några konstigheter, eller oriktiga anmärkningar.
Har ni renoverat efter konstens alla regler förstår jag inte vad ni är rädda för.
I övrigt har jag själv Folksam, samt just råkat ut för en vattenskada. Hittills har de varit otroligt bra att ombesörja det hela.
Om nu Anticimex skulle ha många, enligt er, oriktiga anmärkningar, är det väl bara att söka nytt försäkringsbolag då.
Min oro ligger i att vi haft besiktning utförd av Anticimex tidigare, de anmärker på små icke relevanta saker för att sedan slippa ta ansvar för ju dessa.

Dessutom är jag irriterad över att Folksam inte informerat om att en besiktning krävs, vi har själva behövt fråga de om det och då hänvisar de till att vi ska fråga Anticimex.
 
L lbgu skrev:
Jag har LF och hade de tvingat på mig ett Anticimexbesök så hade jag bytt försäkringsbolag.
2017 köpte jag mitt hus. Har LF och de hade anticimex. Dock inga konstigheter, de där anmärkningarna som skrevs upp var helt riktigt. Det enda var att de var gästtoa och slangen till diskmaskin. Så det löste sig direkt.

Men vid renoveringen av gästtoan som fick anmärkning har jag inte gjort besiktning på. Och LF sa inget om det. Kanske beror på att vi inte lånar något alls för renoveringar.
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Så LF anlitar också Anticimex?? Det nämnde inte han jag pratade försäkring om idag.
 
P Phil2 skrev:
Så LF anlitar också Anticimex?? Det nämnde inte han jag pratade försäkring om idag.
2017 gjorde LF göinge det. Ingen aning idag.
 
R Rkarlsson skrev:
2017 köpte jag mitt hus. Har LF och de hade anticimex. Dock inga konstigheter, de där anmärkningarna som skrevs upp var helt riktigt. Det enda var att de var gästtoa och slangen till diskmaskin. Så det löste sig direkt.

Men vid renoveringen av gästtoan som fick anmärkning har jag inte gjort besiktning på. Och LF sa inget om det. Kanske beror på att vi inte lånar något alls för renoveringar.
kan inte tänka mig att huruvida man lånar eller inte till renovering har betydelse.
 
  • Gilla
Gunekd och 4 till
  • Laddar…
LF Stockholm hade avtal med Anticimex tidigare men vid nyteckning så verkar de ha egna besiktningsmän. I och med att jag har ett gammalt avtal vill de skicka ut Anticimex en gång var 3:e år eller så men hittills har jag klarat mig utan att släppa in någon över tröskeln. I fallet LF har det inget samband med renovering elle år belåning utan är bara en regelbunden kontroll
 
  • Gilla
Börje5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.