• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Så trevligt. Vad innebär detta om man tecknar installation nu före 1/1-2023 och att förslaget går igenom, justeras bidraget med automatik från 15 till 20% när det hanteras mellan Skatteverket och installatören ?
 
  • Gilla
jaash
  • Laddar…
Lär väl knappast göra nån skillnad på det faktiska priset för hushåll.

I stället ser installatörerna en chans att höja priserna.

Och så vips går pengarna till dem i stället.
 
  • Gilla
Martin_72 och 11 till
  • Laddar…
Det är rätt korkat att öka subventionerna till en bransch som redan har större efterfrågan än de kan leverera.
 
  • Gilla
Torman och 27 till
  • Laddar…
K
Bra för de som redan har beställt solceller och har fått ett pris som ska betalas när jobbet är gjort.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
K K. L skrev:
Bra för de som redan har beställt solceller och har fått ett pris som ska betalas när jobbet är gjort.
Japp, jag tycker det är rätt bra då det är i den sitsen jag sitter. La min beställning för några veckor sedan.
 
M mortimer skrev:
Svarar mig själv
[länk]

"Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2023 och tillämpas på installationer som har betalats efter den 31 december 2022"

Tur man inte beställt och betalat i förskott, lär ju bli pannkaka och svårt att reda ut m.m..
Firman jag beställt från kommer kreditera förskottet jag har betalat när anläggningen är klar i februari nästa år, därefter fakturerar dom hela anläggningen så att jag får det gröna avdraget.
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
K
Känna ju rätt korkat att stötta en bransch som inte har problem att fylla sin orderstock. Finns bättre saker som de kunde satsa på. Om de inte spår att intresset för solceller kommer minska till nästa höst
 
  • Gilla
Ama1223 och 5 till
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Känna ju rätt korkat att stötta en bransch som inte har problem att fylla sin orderstock. Finns bättre saker som de kunde satsa på. Om de inte spår att intresset för solceller kommer minska till nästa höst
Innebär detta indirekt att regeringen inte har några planer på att ta bort "60-öringen" tro ?
 
N
Säkert bra för många.
För min egen del ökar det inte intresset att installera solceller överhuvudtaget.
 
N
K knightjocke skrev:
Känna ju rätt korkat att stötta en bransch som inte har problem att fylla sin orderstock. Finns bättre saker som de kunde satsa på. Om de inte spår att intresset för solceller kommer minska till nästa höst
Det handlar nog inte så mycket om att stötta branschen utan mer om att sporra ännu fler att vilja installera.
 
  • Gilla
Knoparen och 1 till
  • Laddar…
Det behövs ju inte. Företagen har ju fler ordrar än de hinner med.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
K
N Nalleman64 skrev:
Det handlar nog inte så mycket om att stötta branschen utan mer om att sporra ännu fler att vilja installera.
D Daniel 109 skrev:
Det behövs ju inte. Företagen har ju fler ordrar än de hinner med.
Ja, men då behöver de anställa fler och frågan just nu är om det finns material som de kan installera. Är ju brist.

Sedan behövs det tekniker, konsulter och projektledare. Så att det installeras effektiva och fungerande anläggningar som producerar istället för att gå på tomgång
 
  • Gilla
Knoparen
  • Laddar…
N
K knightjocke skrev:
Ja, men då behöver de anställa fler och frågan just nu är om det finns material som de kan installera. Är ju brist.

Sedan behövs det tekniker, konsulter och projektledare. Så att det installeras effektiva och fungerande anläggningar som producerar istället för att gå på tomgång
Så är det säkert. Jag kan i alla fall tycka att en höjning till 20 % är bra för de som väljer att installera. För min del gör det ingen skillnad eftersom jag inte har några planer alls på installation i och med min låga elförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.