F
T Tossegubbe skrev:
Ja jag räknade inte ens med installationsdelen utan bara löpande, som du själv skriver var det typ 60öre/Kwh i stöd/bidrag/subvention eller vad du nu kallar det. Förra sommaren kostade en kwh runt 20öre att köpa som konsument och då är det i min värld så att elbolagen knappast betalar mer i inköp än vad dom säljer för vilket innebär att den skillnaden är subventionerat på något sätt, dvs bidrag.

Om du skaffar en anläggning och inte får denna relativt sett gigantiska bidragsdel så kommer du aldrig någonsin att kunna räkna hem din investering då du får kanske 1-2% avkastning på din investering och anläggningen har en beräknad livslängd på ca 25år i bästa fall.
Nu är det bara fullständigt ogrundade killgissningar igen…
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
F
K Kekistan skrev:
Men har du fast elpris får du sämre betalt för den producerade elen också väl? De avtal jag kikade på för fast pris var såna i alla fall.
Nej, det är två helt olika avtal
 
K Kekistan skrev:
Att demontera en solpanelsanläggning är ju knappast varken särskilt svårt eller tidskrävande. Ungefär i samma svårighetsgrad som att smälla ihop en Ikeahylla. Det är inga elektriker som monterar upp dem heller för den delen. Däremot är det en elektriker som kopplar in allt när paneler och växelriktare sitter på plats.

Du kanske inte läste mitt tidigare inlägg men eftersom du av någon anledning för ett korståg mot solceller så kan jag tala om för dig att vår anläggning (19kW) kommer att ha betalat sig på tre år med nuvarande elpriser. Du missar också att olika hus har olika förutsättningar för att producera el mha sol.

Sen måste du förstå att det är rimligt att anta att husets värde går upp med minst vad anläggningen kostade. Om man tänker så så är ju allt den nånsin drar in avkastning från dag 1. Visst finns det aktier som kan slå det (med hög risk) men du hittar nog ingen indexfond som gör det.
Jag för inget korståg mot solpaneler. Jag villhöver solpaneler själv. Solpaneler är ju fantastiska rent tekniskt. Jag tror inte du läst allt jag skrivit. Det finns en Halleluja känsla i hur det pratas om det bland vissa. Gällande skillnaden mellan värdepapper och solpaneler så har jag ingen åsikt gällande vad som är bättre utan snarare kring hur man ska jämföra mellan dem.

Jag är fullt medveten om att olika hus har olika förutsättningar. Är du fullt medveten om det själv?
Gällande värdeökning av hus så är det ju helt beroende på vad gäller typ av hus man har. Mycket av värdet i mitt hus till exempel är arkitektoniskt. Jag skulle inte bli förvånad om mitt hus tappade uppemot en miljon i värde av förfulande åtgärd. Det är inte så enkelt är det enda jag säger.

Men det verkar uppröra något enormt. Jag är glad för din skull att din anläggning häger så bra avkastning. Grattis!
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Rolle85
Kan du tipsa mig var köper du elen för 1:50kr?
 
F fsn skrev:
Nu är det bara fullständigt ogrundade killgissningar igen…
Tja, eftersom jag varken förfogar över kristallkula eller tidsmaskin så är det givetvis spekulationer om vad som händer i framtiden, vad jag vet är att jag dom senaste ca 15åren haft el på fastprisavtal i ett antal fastigheter på runt 25öre och nuvarande ligger på 32öre i ett par år till så ja jag hävdar att mitt snitt har varit runt 30öre och med tanke på att vattenfall mf gör miljardvinster så säljer dom knappast med förlust?
 
K
T Tossegubbe skrev:
Tja, eftersom jag varken förfogar över kristallkula eller tidsmaskin så är det givetvis spekulationer om vad som händer i framtiden, vad jag vet är att jag dom senaste ca 15åren haft el på fastprisavtal i ett antal fastigheter på runt 25öre och nuvarande ligger på 32öre i ett par år till så ja jag hävdar att mitt snitt har varit runt 30öre och med tanke på att vattenfall mf gör miljardvinster så säljer dom knappast med förlust?
Jaha, fastprisavtal.... och det berättar du först nu. Vad får du för pris på det om du tecknar om det idag?
 
K Kirev skrev:
En viktig detalj i diskussionen är vart i landet du bor och vilket pris du därmed får för såld el och betalar för köpt el. Det glöms bort av många i denna tråd. Bor man i område 1 eller 2 tar det såklart längre tid att betala en anläggning om man tittar på historiskt elpris.
Du kanske bor i norra delen och där kanske snittpriset var 20 öre. För 2,5 år sedan räknade jag på en anläggning i område 3. Tittade då på mitt snittpris dom senaste 5 åren som jag betalade med rörligt pris under dom 5 mån på sommarhalvåret när panelerna producerar som mest. Det var 35 öre. På den tiden blev du inte rik på det du sålde utan på det du slapp köpa.
Den delen måste du oxå ta med i kalkylen. Du tjänar ju såklart även pengar på all el du slipper att köpa.
Sätter du upp en anläggning där du säljer stora delar av produktionen var du historiskt sett till stor del beroende av skattesubventionen. Absolut, men det blir fel att bara titta på den delen. Den är högst personlig då vissa inte säljer något och vissa säljer mycket.
Ska man finansiera solceller hjälper historiska priser ganska dåligt utan man behöver funderar på vad man tror att det blir i framtiden.
Tror man på 35 öre (som i mitt fall) är det nog tveksamt. 12 år skulle det ta med 60 öringen. Skulle den tas bort hamnade jag på 15 år. O då behöver man byta växelriktaren så då blev det 17-18 år.
Men med dagens priser är det såklart mycket kortare vilket många skriver här (även om dom glömmer att skriva i vilket elområde dom bor) och själv tror jag på betydligt högre elpriser i framtiden än 35 öre. Sen får man inte glömma att elpriset är högre på dagen än natten. Då du säljer på timpris tjänar du mer än det rörliga priset blir. Så du säljer dyrt på dagen och köper då gärna också på timpris så du får köpa el till det låga priset på natten. Svårt att kalkylera men det ökar intäkterna lite till.
Så att investera i solceller är lite som börsen. Man investerar i det man tror ska gå bra i framtiden
Ja jag vet att det är dyrare i Skåne och dessutom längre produktionssesång så det blir sannolikt en annan kalkyl där nere, jag uttalar mig bara från det jag vet häromkring Dalarna/Värmland.
 
K Kirev skrev:
En viktig detalj i diskussionen är vart i landet du bor och vilket pris du därmed får för såld el och betalar för köpt el. Det glöms bort av många i denna tråd. Bor man i område 1 eller 2 tar det såklart längre tid att betala en anläggning om man tittar på historiskt elpris.
Du kanske bor i norra delen och där kanske snittpriset var 20 öre. För 2,5 år sedan räknade jag på en anläggning i område 3. Tittade då på mitt snittpris dom senaste 5 åren som jag betalade med rörligt pris under dom 5 mån på sommarhalvåret när panelerna producerar som mest. Det var 35 öre. På den tiden blev du inte rik på det du sålde utan på det du slapp köpa.
Den delen måste du oxå ta med i kalkylen. Du tjänar ju såklart även pengar på all el du slipper att köpa.
Sätter du upp en anläggning där du säljer stora delar av produktionen var du historiskt sett till stor del beroende av skattesubventionen. Absolut, men det blir fel att bara titta på den delen. Den är högst personlig då vissa inte säljer något och vissa säljer mycket.
Ska man finansiera solceller hjälper historiska priser ganska dåligt utan man behöver funderar på vad man tror att det blir i framtiden.
Tror man på 35 öre (som i mitt fall) är det nog tveksamt. 12 år skulle det ta med 60 öringen. Skulle den tas bort hamnade jag på 15 år. O då behöver man byta växelriktaren så då blev det 17-18 år.
Men med dagens priser är det såklart mycket kortare vilket många skriver här (även om dom glömmer att skriva i vilket elområde dom bor) och själv tror jag på betydligt högre elpriser i framtiden än 35 öre. Sen får man inte glömma att elpriset är högre på dagen än natten. Då du säljer på timpris tjänar du mer än det rörliga priset blir. Så du säljer dyrt på dagen och köper då gärna också på timpris så du får köpa el till det låga priset på natten. Svårt att kalkylera men det ökar intäkterna lite till.
Så att investera i solceller är lite som börsen. Man investerar i det man tror ska gå bra i framtiden
På en 5års period tror jag på högre priser, på 25år har vi sannolikt fungerande fusionkraft och ett antal andra alternativ som kan ge mycket billig el i teorin.
Hurtillvida det kommer allmänheten tillgodo eller fyller fickorna på andra är en annan fråga.
 
K Klacken skrev:
Vilket normalår är det du hänvisar till? 2020 är det enda år där det GENOMSNITTLIGA spotpriset varit nära det pris du påstår. Pandemiåret 2020 är väl så långt ifrån ett "normalår" som man kan komma. Många industrier på under halvfart, oljepris drygt 20 USD/fat ect.
[länk]

[länk]
Jag har senaste 15åren haft fastpris under 30öre så rimligtvis borde spotpriserna snittat under där med tanke på att elbolagen gjort miljardvinster och att enligt deras egen kalkyl har fastpris över tid varit dyrare än rörligt, likväl som rörlig ränta varit billigare än fast över tid.
 
HeligBirma HeligBirma skrev:
Nu ligger ett förslag från nya regeringen om att förstärka skattereduktionen för installation av solceller från 15 procent till 20 procent. Det skall börja gälla från 1 januari 2023. Detta borde förbättra kalkylerna en del.

Källa: Förslag om förstärkt skattereduktion för installation av solceller - Regeringen.se
Min gissning är det bara kommer att leda till högra marginalerna för installatörerna.....
Hoppas jag har fel.
 
  • Gilla
Mrkekko
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Jaha, fastprisavtal.... och det berättar du först nu. Vad får du för pris på det om du tecknar om det idag?
Som jag skrivit ser jag på historiskt perspektiv över lika lång tid som jag måste gissa framtiden på solanläggningen. Att elen toppar på 15kr/kwh nu ser jag inte som relevant på ett 25års perspektiv.
 
F
T Tossegubbe skrev:
Tja, eftersom jag varken förfogar över kristallkula eller tidsmaskin så är det givetvis spekulationer om vad som händer i framtiden, vad jag vet är att jag dom senaste ca 15åren haft el på fastprisavtal i ett antal fastigheter på runt 25öre och nuvarande ligger på 32öre i ett par år till så ja jag hävdar att mitt snitt har varit runt 30öre och med tanke på att vattenfall mf gör miljardvinster så säljer dom knappast med förlust?
Nu var set väl kanske inte dina spekulationer om framtiden jag avsåg utan mer just dina killgissnigar om nuläget, information som finns tillgänglig som du inte vill, kan eller orkar använda dig av utan istället gör ett ”rimligt antagande. Ett antagande som är felaktigt, alltså en killgissning.

Du behöver kanske inte ens fundera på om Vattenfall elhandel gör förlust på ditt fastpris på 32 öre när månadsmedel i tex September var över 3 spänn? På riktigt, är det den nivån du håller?
 
Redigerat:
T Tossegubbe skrev:
Tja, eftersom jag varken förfogar över kristallkula eller tidsmaskin så är det givetvis spekulationer om vad som händer i framtiden, vad jag vet är att jag dom senaste ca 15åren haft el på fastprisavtal i ett antal fastigheter på runt 25öre och nuvarande ligger på 32öre i ett par år till så ja jag hävdar att mitt snitt har varit runt 30öre och med tanke på att vattenfall mf gör miljardvinster så säljer dom knappast med förlust?
Det är egentligen perfekt med nuvarande priser. Sälja så mycket du kan dyrt på dagen och köpa billigt på natten och vintern (så länge ditt avtal gäller). Din kalkyl borde se bra ut. Iaf om du tillhör elområde 3. Gränsen går väl i Dalarna?
 
F fsn skrev:
Nu var set väl kanske inte dina spekulationer om framtiden jag avsåg utan mer just dina killgissnigar om nuläget, information som finns tillgänglig som du inte vill, kan eller orkar använda dig av utan istället gör ett ”rimligt antagande. Ett antagande som är felaktigt, alltså en killgissning.
Ok vilket anser du vara en gissning då? Jag har väl aldrig hävdat att jag har någon fullständig analys av alla faktorer men gissat har jag inte heller. Baserar det jag skrivit på historiska fakta och på vad jag själv sett svart på vitt på faktiska avstämningar av existerande solanläggningar.
Sen är det givetvis massor med faktorer att väga in och inte minst gissningar om framtidens utveckling/prisbild som ingen har facit på än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.