Mats-S
Den här tråden börjar mer och mer likna den eviga diskussionen "min är längre än din"
Föga förvånande missionerar alla med grundval på sina beslut, oavsett om dom var rätt elller fel.

Lite fakta, men desto mer fabulerande :thinking:;)
 
  • Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Så kanske det är. Jag skulle i alla fall anlita en elektriker för hjälpa om jag skulle demontera en anläggning som överför el till elnätet. Jag skulle också sätta ganska hög timpenning på mitt eget arbete.
Att demontera en solpanelsanläggning är ju knappast varken särskilt svårt eller tidskrävande. Ungefär i samma svårighetsgrad som att smälla ihop en Ikeahylla. Det är inga elektriker som monterar upp dem heller för den delen. Däremot är det en elektriker som kopplar in allt när paneler och växelriktare sitter på plats.

Du kanske inte läste mitt tidigare inlägg men eftersom du av någon anledning för ett korståg mot solceller så kan jag tala om för dig att vår anläggning (19kW) kommer att ha betalat sig på tre år med nuvarande elpriser. Du missar också att olika hus har olika förutsättningar för att producera el mha sol.

Sen måste du förstå att det är rimligt att anta att husets värde går upp med minst vad anläggningen kostade. Om man tänker så så är ju allt den nånsin drar in avkastning från dag 1. Visst finns det aktier som kan slå det (med hög risk) men du hittar nog ingen indexfond som gör det.
 
K Korsfarare skrev:
Jag investerade! 39 paneler á 410w för 172000. Drog igång anläggningen i början av mars. 15500 kwh producerat hittils. Men jag beställde naturligtvis i början av december innan alla började panikköpa paneler och drev upp priset. Dessutom har jag låst elpris på 55 öre i 2 år till. Ska bli intressant att summera hela året sedan men jag räknar med att ha tjänat in minst 30000 kr.
Men har du fast elpris får du sämre betalt för den producerade elen också väl? De avtal jag kikade på för fast pris var såna i alla fall.
 
K Kirev skrev:
För mig är spekulation att gissa något utan att kolla upp om det stämmer eller inte.
Vad menar du med "helt baserat på någon form av stöd och bidrag"?
Skrev ju vilka stöd du kan få och de är inte stora. En anläggning för 190 000 berättigar till ca 25 000 i bidrag. Enligt mig är det väldigt långt ifrån att få allt i bidrag eller stöd. TS i detta exemplet skulle kanske sälja 3000 kwh och då få drygt 1500 kr i subvention. Knappast något stort stöd heller enligt mig.

Batterier däremot. Det skulle jag säga vore nästan helt beroende på bidrag. Där får du 50% idag och utan det skulle nog ingen montera det.
Ja jag räknade inte ens med installationsdelen utan bara löpande, som du själv skriver var det typ 60öre/Kwh i stöd/bidrag/subvention eller vad du nu kallar det. Förra sommaren kostade en kwh runt 20öre att köpa som konsument och då är det i min värld så att elbolagen knappast betalar mer i inköp än vad dom säljer för vilket innebär att den skillnaden är subventionerat på något sätt, dvs bidrag.

Om du skaffar en anläggning och inte får denna relativt sett gigantiska bidragsdel så kommer du aldrig någonsin att kunna räkna hem din investering då du får kanske 1-2% avkastning på din investering och anläggningen har en beräknad livslängd på ca 25år i bästa fall.
 
T Tossegubbe skrev:
Ja jag räknade inte ens med installationsdelen utan bara löpande, som du själv skriver var det typ 60öre/Kwh i stöd/bidrag/subvention eller vad du nu kallar det. Förra sommaren kostade en kwh runt 20öre att köpa som konsument och då är det i min värld så att elbolagen knappast betalar mer i inköp än vad dom säljer för vilket innebär att den skillnaden är subventionerat på något sätt, dvs bidrag.

Om du skaffar en anläggning och inte får denna relativt sett gigantiska bidragsdel så kommer du aldrig någonsin att kunna räkna hem din investering då du får kanske 1-2% avkastning på din investering och anläggningen har en beräknad livslängd på ca 25år i bästa fall.
1-2% avkastning? Om du monterar panelerna på norrsidan av ett litet hus mitt i en skog med höga täta granar i Norra Norrland kanske.
 
K Kekistan skrev:
1-2% avkastning? Om du monterar panelerna på norrsidan av ett litet hus mitt i en skog med höga täta granar i Norra Norrland kanske.
Ok förklara gärna då hur ca 1500kr på en investering på dryga 100k blir något annat?
Om vi antar att anläggningen kommer att producera ca 10.000kwh/år i snitt under sin livslängd då verkningsgraden avtar med åldern.
Och spotpriset har under normalår legat runt 20-30öre under sommaren så rimligtvis betalar inte nätbolagen mer än ca 15öre/kwh vilket enligt min matte ger ca 1500kr för 10.000kwh.

Är naturligtvis omöjligt att väga in alla faktorer som möjligen inträffar under en 25års period så jag anser det rimligt att basera det på historiska siffror istället för att investera sina 100k baserat på att det KAN bli krig och elpriset rusar astronomiskt ett år, då är nog oddsen högre att köpa trisslotter i min mening.
 
T Tossegubbe skrev:
Ja jag räknade inte ens med installationsdelen utan bara löpande, som du själv skriver var det typ 60öre/Kwh i stöd/bidrag/subvention eller vad du nu kallar det. Förra sommaren kostade en kwh runt 20öre att köpa som konsument och då är det i min värld så att elbolagen knappast betalar mer i inköp än vad dom säljer för vilket innebär att den skillnaden är subventionerat på något sätt, dvs bidrag.

Om du skaffar en anläggning och inte får denna relativt sett gigantiska bidragsdel så kommer du aldrig någonsin att kunna räkna hem din investering då du får kanske 1-2% avkastning på din investering och anläggningen har en beräknad livslängd på ca 25år i bästa fall.
Du skriver att förra sommaren kostade en kwh ca 20 öre!!
Inte i Skåne iallafall.
Fick som sämst 115 öre per kWh plus 60 öre tillbaka på skatten förra sommaren.
Kan väl bara säga att denna sommaren var inte sämre ur synpunkten att jag säljer mycket under sommaren.
 
D
Mats-S Mats-S skrev:
Den här tråden börjar mer och mer likna den eviga diskussionen "min är längre än din"
Föga förvånande missionerar alla med grundval på sina beslut, oavsett om dom var rätt elller fel.

Lite fakta, men desto mer fabulerande :thinking:;)
Finns alltid ett stort inslag av känslor i investeringsbeslut, detta rör dessutom bostaden så då ökar sannolikt den delen.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
T Tossegubbe skrev:
Ja jag räknade inte ens med installationsdelen utan bara löpande, som du själv skriver var det typ 60öre/Kwh i stöd/bidrag/subvention eller vad du nu kallar det. Förra sommaren kostade en kwh runt 20öre att köpa som konsument och då är det i min värld så att elbolagen knappast betalar mer i inköp än vad dom säljer för vilket innebär att den skillnaden är subventionerat på något sätt, dvs bidrag.

Om du skaffar en anläggning och inte får denna relativt sett gigantiska bidragsdel så kommer du aldrig någonsin att kunna räkna hem din investering då du får kanske 1-2% avkastning på din investering och anläggningen har en beräknad livslängd på ca 25år i bästa fall.
Fast det normala är högre elpriser på dagen, det är då man säljer och lägre på natten, det är då man köper.
 
T Tossegubbe skrev:
Ok förklara gärna då hur ca 1500kr på en investering på dryga 100k blir något annat?
Om vi antar att anläggningen kommer att producera ca 10.000kwh/år i snitt under sin livslängd då verkningsgraden avtar med åldern.
Och spotpriset har under normalår legat runt 20-30öre under sommaren så rimligtvis betalar inte nätbolagen mer än ca 15öre/kwh vilket enligt min matte ger ca 1500kr för 10.000kwh.

Är naturligtvis omöjligt att väga in alla faktorer som möjligen inträffar under en 25års period så jag anser det rimligt att basera det på historiska siffror istället för att investera sina 100k baserat på att det KAN bli krig och elpriset rusar astronomiskt ett år, då är nog oddsen högre att köpa trisslotter i min mening.
En viktig detalj i diskussionen är vart i landet du bor och vilket pris du därmed får för såld el och betalar för köpt el. Det glöms bort av många i denna tråd. Bor man i område 1 eller 2 tar det såklart längre tid att betala en anläggning om man tittar på historiskt elpris.
Du kanske bor i norra delen och där kanske snittpriset var 20 öre. För 2,5 år sedan räknade jag på en anläggning i område 3. Tittade då på mitt snittpris dom senaste 5 åren som jag betalade med rörligt pris under dom 5 mån på sommarhalvåret när panelerna producerar som mest. Det var 35 öre. På den tiden blev du inte rik på det du sålde utan på det du slapp köpa.
Den delen måste du oxå ta med i kalkylen. Du tjänar ju såklart även pengar på all el du slipper att köpa.
Sätter du upp en anläggning där du säljer stora delar av produktionen var du historiskt sett till stor del beroende av skattesubventionen. Absolut, men det blir fel att bara titta på den delen. Den är högst personlig då vissa inte säljer något och vissa säljer mycket.
Ska man finansiera solceller hjälper historiska priser ganska dåligt utan man behöver funderar på vad man tror att det blir i framtiden.
Tror man på 35 öre (som i mitt fall) är det nog tveksamt. 12 år skulle det ta med 60 öringen. Skulle den tas bort hamnade jag på 15 år. O då behöver man byta växelriktaren så då blev det 17-18 år.
Men med dagens priser är det såklart mycket kortare vilket många skriver här (även om dom glömmer att skriva i vilket elområde dom bor) och själv tror jag på betydligt högre elpriser i framtiden än 35 öre. Sen får man inte glömma att elpriset är högre på dagen än natten. Då du säljer på timpris tjänar du mer än det rörliga priset blir. Så du säljer dyrt på dagen och köper då gärna också på timpris så du får köpa el till det låga priset på natten. Svårt att kalkylera men det ökar intäkterna lite till.
Så att investera i solceller är lite som börsen. Man investerar i det man tror ska gå bra i framtiden
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Om vi tänker att du har en bergvärmepump som behöver bytas med samma kalkyl som du har för solceller, kommer du byta den då?

En pump från 2000 drar ca 15% mer än en från 2022.

Kanske att du har 12 000 i förbrukning.
12000kwhx0.15=1800kwh
1800kwhx1.50kr=2700kr/år

pump ca 70000

70000/2700= 25.9år.
Kommer du byta pump när den rasar?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Ja jag räknade inte ens med installationsdelen utan bara löpande, som du själv skriver var det typ 60öre/Kwh i stöd/bidrag/subvention eller vad du nu kallar det. Förra sommaren kostade en kwh runt 20öre att köpa som konsument och då är det i min värld så att elbolagen knappast betalar mer i inköp än vad dom säljer för vilket innebär att den skillnaden är subventionerat på något sätt, dvs bidrag.

Om du skaffar en anläggning och inte får denna relativt sett gigantiska bidragsdel så kommer du aldrig någonsin att kunna räkna hem din investering då du får kanske 1-2% avkastning på din investering och anläggningen har en beräknad livslängd på ca 25år i bästa fall.
I år har elbolaget som jag har betalat mer per KWh än vad jag har betalat det kan du läsa om i #250, och då har jag inte räknat med några skattebidrag för det får man bara om man har betalat in mer skatt än man vill ha tillbaka och det är bara den mängd man köper som man får 60 öre på (säljer 10 000 KWh köper 3 000 KWh då får man 3 000 X 0,60 = 1800 Kr) så jag bortser från det.
 
X
T TWX skrev:
Nä du kan läsa inlägg #250 där har jag skrivit vad det kostade och hur mycket jag har producerat och använt och jag tänker inte att jag skall producera 40 MW jag skrev att jag tro jag kommer att producera mellan 35 och 40 MW
Nej, du kommer inget producera 40 MW på ett år.
W är effekten, hur mycket tryck du har i kablarna så att säga.
Wh är den mängden el som kommer ur kablarna under en viss tid.
Till exempel Wh/h är hur mycket el det kommer fram under en timme.

Så en vattenkokare på 1000W, 1kW, som körs i en timme gör av med 1000Wh, 1kWh.
Kör den i två timmar, 2000Wh, 2kWh. Kör den en halvtimme, 500Wh, 0,5kWh.
I går gjorde jag av med 7,7 kWh. Vilket blir 321Wh/h. Jag använde troligen max runt 2,5kW.
 
K
T Tossegubbe skrev:
Ok förklara gärna då hur ca 1500kr på en investering på dryga 100k blir något annat?
Om vi antar att anläggningen kommer att producera ca 10.000kwh/år i snitt under sin livslängd då verkningsgraden avtar med åldern.
Och spotpriset har under normalår legat runt 20-30öre under sommaren så rimligtvis betalar inte nätbolagen mer än ca 15öre/kwh vilket enligt min matte ger ca 1500kr för 10.000kwh.

Är naturligtvis omöjligt att väga in alla faktorer som möjligen inträffar under en 25års period så jag anser det rimligt att basera det på historiska siffror istället för att investera sina 100k baserat på att det KAN bli krig och elpriset rusar astronomiskt ett år, då är nog oddsen högre att köpa trisslotter i min mening.
Vilket normalår är det du hänvisar till? 2020 är det enda år där det GENOMSNITTLIGA spotpriset varit nära det pris du påstår. Pandemiåret 2020 är väl så långt ifrån ett "normalår" som man kan komma. Många industrier på under halvfart, oljepris drygt 20 USD/fat ect.
https://elpriser24.se/spotpris/

https://elpriser24.se/spotpris/
 
D
K Klacken skrev:
Vilket normalår är det du hänvisar till? 2020 är det enda år där det GENOMSNITTLIGA spotpriset varit nära det pris du påstår. Pandemiåret 2020 är väl så långt ifrån ett "normalår" som man kan komma. Många industrier på under halvfart, oljepris drygt 20 USD/fat ect.
[länk]

[länk]
Jag tror tyvärr att vi kommer att se mycket höga elpriser under lång tid, finns ingenting som pekar på något annat, allt som kan lösa det europeiska energipusslet tar tyvärr decennier att få på plats. Sol/vind kommer öka snabbare och stundtals ge låga priser, tom negativa, men totalt sett ser det rätt dystert ut, värst verkar nästa vinter komma att bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.