T Tossegubbe skrev:
På vilket sätt är det en spekulation? Jag skrev ju prec att jag läste min bekantas specifikation.
Sen att jag är osäker på terminologin och benämningar ändrar ju inte fakta att det är helt baserat på ngn form av stöd och bidrag. Andelen kan förändras såklart om bidragsdelen är fast och produktionen har spotpris.
För mig är spekulation att gissa något utan att kolla upp om det stämmer eller inte.
Vad menar du med "helt baserat på någon form av stöd och bidrag"?
Skrev ju vilka stöd du kan få och de är inte stora. En anläggning för 190 000 berättigar till ca 25 000 i bidrag. Enligt mig är det väldigt långt ifrån att få allt i bidrag eller stöd. TS i detta exemplet skulle kanske sälja 3000 kwh och då få drygt 1500 kr i subvention. Knappast något stort stöd heller enligt mig.

Batterier däremot. Det skulle jag säga vore nästan helt beroende på bidrag. Där får du 50% idag och utan det skulle nog ingen montera det.
 
  • Gilla
Kekistan
  • Laddar…
D
T Tossegubbe skrev:
Ja nu är det inte dagsaktuellt men i somras visade en bekant avstämningen på hans anläggning och där var det något i stil med 110 öre/kwh i tror det stod miljöbidrag eller liknande medans fortum betalade ca 40öre.
Har sett liknande siffror tidigare med men dom hänger säkert ihop med dagspris på något sätt.
Säger sig ju ganska självklart eg att när vi som konsument betalat 20-30öre/kwh tidigare år så kan elbolagen inte köpa in vår solel för många ören så en produktion på 10.000kwh ger utan bidrag rimligtvis en intäkt på i runda slängar 1000kr, eller har jag fel?
Även om vi nu har en tokig marknad så lär det inte betala mer än en krona/kwh men det är inte relevant då produktionen är nära nog noll under vintern.
Du får spotpriset om du har timavtal.
 
F fsn skrev:
jag tror du skulle få leta länge, jag har faktiskt aldrig sett nån elektriker montera solcellspaneler så sannolikheten att man hittar en som demonterar för rimliga pengar är påfallande liten. Sen visar du hur lite du vet igen, solcellerna är inte kopplade mot nätet, det enda som är kopplat mot nätet är växelriktaren och den kan det absolut vara lämpligt att ta elektrikerhjälp med. Jag vet inte vad minsta debiterbar tid är med jag skulle uppskatta tiden en elektriker behöver för det till 15-45 minuter ungefär.

Att plocka ner en hel anläggning på 15kW skulle antagligen göras på mindre än en dag av två diversearbetare. Alla paneler är anslutna med en MC-4 kontakt. Kan man stoppa i och ur laddsladden till sin telefon så kan man plugga ur en kontakt. Det dyraste är troligtvis ställning om man gör det enligt gällande arbetsskyddsregler.
Inte panelerna, anläggningen de är anslutna till. Man tar väl bort hela allt, eller tänkte du att man skulle lämna kvar allt annat som hörde till anläggningen
?
 
X
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Priset på el?
Vad räknar du in där?
Spotpris, eventuella påslag, skatt, moms, överföribgsavgift, mera moms,...?
Senaste fakturan, 253,65 kr/kWh. Spotpris genomsnitt för månaden (har timdebitering). Cirka 4,1 kr/kWh elpris inklusive allt utom elavtal och elnätsabonnemang.

Den siffran skall man i detta fall spela mot vad jag skulle fått betalt för elen, och lite andra parametrar.
Har tyvärr inte solceller så vet inte vad det skulle blivit här. Anpassar du dessutom din förbrukning så att du sparar massor av el när timpriset är högt och säljer så mycket som möjligt för att förbruka mer när det är lågt får du ännu bättre förutsättningar.
 
A
XMian XMian skrev:
Liten fråga: vad står p för i kWp?
kilowattpeak, dvs installerad effekt på solcellerna.
 
  • Gilla
XMian
  • Laddar…
F
H hellem skrev:
Inte panelerna, anläggningen de är anslutna till. Man tar väl bort hela allt, eller tänkte du att man skulle lämna kvar allt annat som hörde till anläggningen
?
det är i princip två elektriska saker som hör till en vanlig anläggningen, växelriktaren och panelerna. Växelriktaren är ansluten på primärsidan med 5 kablar, 3st fas, en nolla och en jord, det kan förekomma nån brytare med men det är inte alls säkert. primärsidan bör en elektriker absolut hantera. Det andra är DC-kablar, det kan vara 2st, 4st, 6st eller tom 8 st. På många växelriktare är dessa anslutna med kontakter men inte på alla. Vid demontage kan men utan större risker hantera det själv om man börjar på taket genom att dela snabbkontakterna på panelerna och plocka ner dessa och sist tar kablarna in i växelriktaren.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Även egenfinansierad investering ska betalas av "investeringen själv" eftersom det alltid fins alternativa investeringar. Lånefinansierad investering försämrar kalkylen men principen är densamma.
helt sant, den alternativa investeringen jag såg för mina pengar var börsen, men när jag läste ett par rapporter från amerikanska hedgefonder i våras och deras analys var att om du satsar pengar på börsen idag kommer du förmodligen fortfarande ligga på minus om 10 år. Lika bra att sätta dem i solceller som förhoppningsvis är återbetalda om 10-12år och kassaflödet som jag får från dem kan jag så sakta återinvestera igen. Så gick mina tankar när jag till slut tackade ja till installation.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Problemet som har uppkommit är när jag köpte mina solceller 202205 så kostade trina 395W 1900 kr och nu kostar samma solceller 3880 kr vilket betyder att de företag som importer solcellerna gör onormalt stora vinster på något de betalar ca. 1000 kr för.

Jag skrev i ett annat inlägg vad jag hade betalat och det var utan några bidrag eftersom jag inte kommer att kunna använda något, jag ser det som en hjälp till att slippa betala stora kostnader för elen jag förbrukar och kunna bo kvar i huset. Nu vet ingen vad som händer framtiden men man vet vad som har hänt detta år och hur det såg ute 2021, fram till den siste maj 2022 så var elfakturorna inte trevliga under de 5 månaderna betalade jag 34 000 kr och efter maj 2022 har jag betalat 0 kr inkl alla tillägg el överföring energiskatt abonnemang årsavgift och moms och har ett tillgodo på 24 184 kr och som jag kommer att använda för den förbrukning som kommer nu under nov - dec 2022 samt jan 2023.

Oktober 2022 kommer att gå plus men vet inte hur mycket. elbolagen köper per timme och jag har även valt att köpa per timme jag bryr mig inte om att använda mer ström på natten för att den är billig utan jag använder den el som jag producerar så mycket jag kan, har lite sågar och hyvlar som drar lite ström och tycker inte om att arbeta på natten utan jag arbetar på dagen mellan 8 - 16 ibland har jag lite arbetsförkortning.

Min anläggning räknar jag med att producera mellan 35 - 40 MW under ett år har under 5 månader producerat 20,5 MW använt ca. 6 MW.
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Jag investerade! 39 paneler á 410w för 172000. Drog igång anläggningen i början av mars. 15500 kwh producerat hittils. Men jag beställde naturligtvis i början av december innan alla började panikköpa paneler och drev upp priset. Dessutom har jag låst elpris på 55 öre i 2 år till. Ska bli intressant att summera hela året sedan men jag räknar med att ha tjänat in minst 30000 kr.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Problemet som har uppkommit är när jag köpte mina solceller 202205 så kostade trina 395W 1900 kr och nu kostar samma solceller 3880 kr vilket betyder att de företag som importer solcellerna gör onormalt stora vinster på något de betalar ca. 1000 kr för.

Jag skrev i ett annat inlägg vad jag hade betalat och det var utan några bidrag eftersom jag inte kommer att kunna använda något, jag ser det som en hjälp till att slippa betala stora kostnader för elen jag förbrukar och kunna bo kvar i huset. Nu vet ingen vad som händer framtiden men man vet vad som har hänt detta år och hur det såg ute 2021, fram till den siste maj 2022 så var elfakturorna inte trevliga under de 5 månaderna betalade jag 34 000 kr och efter maj 2022 har jag betalat 0 kr inkl alla tillägg el överföring energiskatt abonnemang årsavgift och moms och har ett tillgodo på 24 184 kr och som jag kommer att använda för den förbrukning som kommer nu under nov - dec 2022 samt jan 2023.

Oktober 2022 kommer att gå plus men vet inte hur mycket. elbolagen köper per timme och jag har även valt att köpa per timme jag bryr mig inte om att använda mer ström på natten för att den är billig utan jag använder den el som jag producerar så mycket jag kan, har lite sågar och hyvlar som drar lite ström och tycker inte om att arbeta på natten utan jag arbetar på dagen mellan 8 - 16 ibland har jag lite arbetsförkortning.

Min anläggning räknar jag med att producera mellan 35 - 40 MW under ett år har under 5 månader producerat 20,5 MW använt ca. 6 MW.
Har du alltså över 80 paneler?
 
ja jag har 91 st.
Funderar på att köpa 19 till så jag kommer upp i nästan 43,5 MW alltså en anläggning på 110 X 395 = 43,45MW.
Den bör producera ca. 40 - 45 MW per år
 
Redigerat:
F
K Korsfarare skrev:
Har du alltså över 80 paneler?
80st 395W blir 31,6kWp. Det är på tok för lite om man på riktigt tänker producera 40000kWh/år. Snarare 110 paneler skulle jag gissa på. En anläggning som säkert har kostat en bit norr om 400’.
 
F
T TWX skrev:
ja jag har 91 st.
det blir 36kWp. Det är mindre än vad som behövs för 40000kWh/år.
 
F fsn skrev:
80st 395W blir 31,6kWp. Det är på tok för lite om man på riktigt tänker producera 40000kWh/år. Snarare 110 paneler skulle jag gissa på. En anläggning som säkert har kostat en bit norr om 400’.
Nä du kan läsa inlägg #250 där har jag skrivit vad det kostade och hur mycket jag har producerat och använt och jag tänker inte att jag skall producera 40 MW jag skrev att jag tro jag kommer att producera mellan 35 och 40 MW
 
F
T TWX skrev:
Nä du kan läsa inlägg #250 där har jag skrivit vad det kostade och hur mycket jag har producerat och använt och jag tänker inte att jag skall producera 40 MW jag skrev att jag tro jag kommer att producera mellan 35 och 40 MW
Det skall rätt mycket till för att knäcka 1000kWh/kWp med så stor marginal som du behöver för att nå 40MWh,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.