Lite väggfärg och sockelfärg på fiberboxen och kabelskyddet så syns de "nästan" inte. En del fastighetsägare snyggar till det så.
Märkbandet avslutas under mark och enbart signaltråden dras upp bakom kabelskyddet, det var inte snyggt på bilden.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C
Lill72 Lill72 skrev:
Okej, då kanske jag hoppar markeringsnät då det bara verkar finnas stora rullar.
Hur mycket behöver du? Skicka PM kan du få gratis av mig om du har vägarna förbi.
Annars, gör ingenting innan du stämt av det är okej att du gräver själv och hur det skall grävas.
Givetvis innebär det också en lägre installationskostnad tänker jag.
 
C cpalm skrev:
Hur mycket behöver du? Skicka PM kan du få gratis av mig om du har vägarna förbi.
Annars, gör ingenting innan du stämt av det är okej att du gräver själv och hur det skall grävas.
Givetvis innebär det också en lägre installationskostnad tänker jag.
Hos oss ingick grävningen i priset (Telia) så vi fick ingen rabatt för att jag redan hade en teleslang dragen som de drog fiberslangen i.
Jag fick 10 meter extra slang (fiberdukt) av Scanova eller vilka det var, så jag kunde välja vart i garaget boxen skulle sitta. Fiberdukten förlades (av mig) i ett vp-rör fram till lämplig plats. Sedan kom de och blåste in fibern från gatan och satte upp boxen.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur mycket behöver du? Skicka PM kan du få gratis av mig om du har vägarna förbi.
Annars, gör ingenting innan du stämt av det är okej att du gräver själv och hur det skall grävas.
Givetvis innebär det också en lägre installationskostnad tänker jag.
Ska försöka komma i kontakt med dom först som sagt men återkommer gärna. Får tyvärr betala ändå men det spelar ingen roll bara det blir osynligt utifrån.
 
A AndersS skrev:
Lite väggfärg och sockelfärg på fiberboxen och kabelskyddet så syns de "nästan" inte. En del fastighetsägare snyggar till det så.
Märkbandet avslutas under mark och enbart signaltråden dras upp bakom kabelskyddet, det var inte snyggt på bilden.
Nej, inte snyggt. Fick lite panik när såg hur det var gjort hos dom.
 
Hej
Håller på att dra in fjärrvärme i dessa dagar med höga elpriser. Har försökt få telia att komma för att dra in fiber samtidigt men det hinner de inte med fastän jag gett dem flera veckors varsel. Jag har också försökt få hit en projektör från dem som kan säga om det ens går att dra in fibern "samma väg" som flera grannar gjort som kopplat in sig på öppen fiber i efterhand i anslutning till fjärrvärmeinkoppling men det hinner de inte heller med. Försökt få entreprenören eltel att komma hit på ett extrabesök men inte heller dom säger sig kunna göra något nu utan en direkt order från telia. Det skall snart grävas igen och jag tänkte därför nu ändå lägga ett lämpligt rör med dragtråd så att telia kan dra in fibern den vägen ändå när de väl kommer om ett år eller så. Ser att ni skriver om böjar som gör det svårt att blåsa in fibern. Kan någon av er säga något om dessa? De är ju skarpa vinklar men med rörens hjälp kan man ju "ta ut svängarna" lite.
 
  • Grävd grop med kablar, rör, snö, stege, och vit skåpbil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det rör som man ser på bilden är för fjärrvärmen.
 
De där böjarna borde väl inte vara några som helst problem om du förlägger 25mm PEM-slang.
 
Lägg helst en grön eller orange slang så det inte blir några missförstånd i framtiden, om fjärrvärmefolket går med på det hela. De kan (bör) ha synpunkter på vad som grävs ner med deras rör. Slät insida på slangen så är det mindre problem att dra i fiberdukten. Angående böjradie på fiber ska den inte vara mindre än på en snusdosa.
 
krillek krillek skrev:
De där böjarna borde väl inte vara några som helst problem om du förlägger 25mm PEM-slang.
Blir det bättre med 25mm än 50mm kabelskyddsrör?
 
S Strukturtapet skrev:
Blir det bättre med 25mm än 50mm kabelskyddsrör?
 
S Strukturtapet skrev:
Blir det bättre med 25mm än 50mm kabelskyddsrör?
Jag antar att det är olika typer av slang som används på olika platser så det bästa är om du kan få ett besked från fiberleverantören vad de vill ha. Här i trakten är det enbart 25mm PEM-slang som används, på uppmaning av nätägaren och de tillhandahåller även slang och identifieringsband för den som vill gräva/förlägga sista biten på egen fastighet. I mitt fall handlade det om 100+ meter på egen fastighet för att få in fibern i huset, men på villatomter kanske man använder kabelskyddsrör?

Vad gäller färg så är väl ändå det viktigaste att det ligger ett märkband en bit ovanför som talar om vad som förlagts.
 
C
Glöm inte söktråd heller om det inte ändå läggs med fjärrvärmen.
PEM-slang blir perfekt, men jag skulle av egen erfarenhet påstå att om det är något som fungerar alldeles utmärkt att skjuta i vanliga korrugerade markrör så är det duct i och med att den är så styv.
 
Skicka bilder och tankar till Telia. Ett mail borde de hinna svara på i alla fall.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fujim Fujim skrev:
Skicka bilder och tankar till Telia. Ett mail borde de hinna svara på i alla fall.
Min erfarenhet av mail till Telia är att man inte får något annat svar än:
"
Hej!
Tack för ditt mejl.
På grund av säkerhetsskäl kan vi inte hjälpa dig med kundspecifika ärenden via den här e-postadressen.
Du når oss lättast på nummer 90 200, vardagar 8-19, lördagar 10-18. Du kan, om du vill, logga in på Mitt Telia (www.telia.se/mittelia) och skicka personlig e-post till oss där. Välj "Ärenden" och knappen "Ställ en fråga".
Alla våra kontaktvägar finns att tillgå på www.telia.se/kontakt
Testa gärna våra felsökningsguider online: https://www.telia.se/privat/support/
För hjälp med t ex bredband, välj Fast bredband följt av Teknisk support.
Gäller ärendet ansökan om prisavdrag så sker detta via www.telia.se/ersattning
Obs! Via den här e-postadressen har vi ingen möjlighet att vidarebefordra ditt mejl/ärende till andra avdelningar. Vi har heller ingen möjlighet till uppringning.
Jag önskar dig en fin dag!"
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.