F fsn skrev:
Surt sa räven. Acceptera faktum att det råkar vara så. 15,8% 2021, 32,4% 2022 Januari-September. Jag ser noll anledningar att monter ner och sälja nåt då jag rimligtvis kommer att ha runt 20% fortsatt åtminstone de kommande 5 åren. Vidare så behöver det i princip inte vara nåt elpris öht för att jag skall ha en avkastning som slår börsen. Redan vid ett genomsnittspris på 30 öre så har jag en avkastning på över 9%.

Jag vet inte om du är så outbildad som du ger sken av eller om det är nåt annat som brister men sluta killgissa på sånt du inte har kapacitet för. Jag har räknat på det och simulerat innan installation och jag har facit på utfall så kryp in under din sten igen.
Jag vet inte varför du svarar på två olika personer här. Men jag tror inte att någon av oss vill flytta in hos dig under stenen och koka trollgröt i all evighet. Utbildningsnivå verkar vara en öm punkt för dig. Lös problemet, skaffa en examen eller två kanske?

Det är bara att gratulera att du lyckats med din solpanelsinvestering. Den verkar unikt förträfflig!
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
Skumpe Skumpe skrev:
Det du beskriver är inte avkastning utan besparing.
Nej, jag har gjort en investering och pga den investeringen så har jag en direkt avkastning, pengar i handen. Det finns solceller som installeras i näringssyfte, tror du det är för besparing eller avkastning?

Gå en kurs i ekonomi och sluta killgissa.
 
R Rolle85 skrev:
Men min årsförbrukning är 14800kwh och anläggningen beräknas generera 6000kwh.
Min anläggning är beräknat producera 8.000kWh/år men jag har aldrig varit under 11.000kWh något av de 5 år jag haft dem. Tänk inte, köp (dock är priset du fått för högt, borde ligga på lite över 100.000kr, Vänta till hypen lagt sig, då sjunker priserna), du kommer inte att ångra dig. Du får vinst på dem direkt, du behöver inte vänta i 17år vilket verkar vara allt för lång tid.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F fsn skrev:
Löst, det var du som skulle citeras, ingen annan. Jag har utbildning så jag klarar mig, den täcker in både det tekniska och ekonomiska för att ha kapacitet att räkna på det. Det är du som har problem att inse att ett utfall och en siffra med råge trumfar dina gissningar, vidare så verkar du sakna mental kapacitet vilket gör att man lätt får intrycket att du helt saknar teoretisk utbildning och även förmågan att ta till dig information.
Sluta larva dig nu. Jag har aldrig påstått att det inte går att tjäna pengar på elproduktion. Min enda gissning har varit vad man kan sälja en begagnad solpanelsanläggning för minus demontage och transport. Allt annat jag har sagt har ju varit kring skillnaden i att investera i en svårsåld anläggning och likvida värdepapper

Om du tänker ta några högskolepoäng så kanske du kan börja med läsförståelse?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, jag har gjort en investering och pga den investeringen så har jag en direkt avkastning, pengar i handen. Det finns solceller som installeras i näringssyfte, tror du det är för besparing eller avkastning?

Gå en kurs i ekonomi och sluta killgissa.
Kan du inte förklara lite mera hur du räknar ?
Jag har fortfarande inte fått en seriös kalkyl som visar på solcellers förträfflighet men det hade varit kul att se dina förutsättningar.

Vad som hade varit intressant i ett initialt skede är
- Vad producerar dina solceller årligen?
- Vad kostade dom att installera?
- Vilket elpris du ser framför dig de närmsta 20 åren?
- Om du köper eller säljer får du välja själv, välj det som gynnar dig bäst, förutsatt att du redovisar hur du räknar så vi kan förstå.

Då kan vi lite grovt anta en årlig intäkt/besparing från solcellerna och sedan räkna en nuvärdeskalkyl på det.

Det är svårt att tolka vad du menar med 15,8% avkastning 2021. Man skulle kunna tänka sig att du menar att du t.ex. köpt solceller för 134k som i exemplet och att de då haft en intäkt på ca 21 000 kr under året (15,8% avkastning). Det betyder att du de 6000 kWh som du producerat intjänat ca 3,5 kr/kWh vilket låter högt. Jag ska fortsätta min tankegång, Under 2021 så hade SE3 40 timmar som det var ett elpris på 3,5 kr/KWh eller uppåt under dagtid, alla var i december. Det innebär att du då ska producera el under dessa 40h motsvarande 6000 kWh => 150 kW, det låter också onekligen högt. Jag skulle tro att merparten av produktionen sker under sommarhalvåret, men det innebär att du måste tjäna in mera pengar än vad spotpriserna ger för att landa på samma avkastning, hur lyckas du med det? Frågorna blir många.

Så jag tror du skulle gynnas av att förklara lite bättre så vi förstår.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
D
F Fideliox skrev:
För att det är vad börsen ger i genomsnitt.
Har gett menar du, det finns mycket långa perioder då den gett både betydligt mindre och mer. Det är mer troligt att solen fortsätter lysa under de kommande 35 åren, skulle den slockna så är din investering i solceller inget stort problem.
 
  • Haha
Argastesnickaren
  • Laddar…
D
H hellem skrev:
Sluta larva dig nu. Jag har aldrig påstått att det inte går att tjäna pengar på elproduktion. Min enda gissning har varit vad man kan sälja en begagnad solpanelsanläggning för minus demontage och transport. Allt annat jag har sagt har ju varit kring skillnaden i att investera i en svårsåld anläggning och likvida värdepapper

Om du tänker ta några högskolepoäng så kanske du kan börja med läsförståelse?
Finns det ens en sådan begagnatmarknad, de kostar så lite styck att det verkar vara för mycket arbete?

Hur ser den ut för tex begagnade markiser, isoleringsskivor, eller andra huskomponenter?
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
håller helt med egentligen…
Det är just begreppet investering som jag fastnar på.
Allt över 7år återbetalningstid anser jag vara förkastligt, oavsett investering (man vet ju inte ens om man lever om 7år).

Frågan för mig är snarast om det kommer att reducera min boendekostnad eller bidra till ökad komfort eller liknade.

När man resonerar om att byta exempelvis ett kök ställer man ju sällan (eller aldrig) frågan ”när har detta betalat sig?”
Det handlar ju om ”villhöver” i de flesta fall..

Min slutsats När det kommer till just solceller är att om kostnaden bidrar till en lägre totalkostnad (läs boendekostnad) så kategoriserar jag det ändå som investering, annars inte!


R Rolle85 skrev:
Jag ville verkligen att detta skulle vara ett bra alternativ men jag är rädd att jag kommer gå back med denna investering då besparingen är så liten. Och sätter jag in 134k i en lugn fond så verkar det generera mer pengar tillbaka än detta.
Trist…
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
D djac skrev:
Finns det ens en sådan begagnatmarknad, de kostar så lite styck att det verkar vara för mycket arbete?

Hur ser den ut för tex begagnade markiser, isoleringsskivor, eller andra huskomponenter?
Ja, det var mitt antagande också. Därav min skepsis till att räkna anläggningskostnaden som en kapitalplacering, utan snarare bör räknas av som en kostnad direkt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
8 87d skrev:
Det handlar ju om ”villhöver” i de flesta fall..
Men vem villhöver fula solpaneler på sitt tak? I solpanelsfallet handlar det då för mig bara om ekonomiska faktorer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F
D djac skrev:
Har gett menar du, det finns mycket långa perioder då den gett både betydligt mindre och mer. Det är mer troligt att solen fortsätter lysa under de kommande 35 åren, skulle den slockna så är din investering i solceller inget stort problem.


Visa mig gärna en enda 30 års period där man gått minus.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
väl talat!
Är fokuset att ”spara” kapital bör man nog snarast satsa på valfri sparform


H hellem skrev:
Ja, det var mitt antagande också. Därav min skepsis till att räkna anläggningskostnaden som en kapitalplacering, utan snarare bör räknas av som en kostnad direkt.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vem villhöver fula solpaneler på sitt tak? I solpanelsfallet handlar det då för mig bara om ekonomiska faktorer.
Jag tänker ganska mycket som dig, jag vill inte förstöra mitt vackra hus, om jag kunde se att det lönade sig på mellankort sikt så skulle jag sannolikt kunna tänka mig det ändå. Men.. utöver det så villhöver jag gärna känna mig självförsörsöjande. Det tror jag många känner. Att på sikt kunna koppla på batterier och klara mig själv skulle kännas bra på något sätt. Men det finns andra villhöver saker som ligger högre bland i priorteringarna.
 
själv tillhör jag den elit som sitter på en klassisk 70-talare (läs miljonprogrammet) med direktverkande el och inget affektionsvärde överhuvudtaget.
Solpaneler skulle därmed snarare förbättra utseendet

kostnadseffektivt…nja, men väl ett alternativ då totalkostnaden med elprisprognosen visar uppåt. Troligen räntan sig pengarna bättre på annat håll, men kan vara ett alternativ till tilläggsisolering, vattenburen värme etc


H hellem skrev:
Jag tänker ganska mycket som dig, jag vill inte förstöra mitt vackra hus, om jag kunde se att det lönade sig på mellankort sikt så skulle jag sannolikt kunna tänka mig det ändå. Men.. utöver det så villhöver jag gärna känna mig självförsörsöjande. Det tror jag många känner. Att på sikt kunna koppla på batterier och klara mig själv skulle kännas bra på något sätt. Men det finns andra villhöver saker som ligger högre bland i priorteringarna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
8 87d skrev:
själv tillhör jag den elit som sitter på en klassisk 70-talare (läs miljonprogrammet) med direktverkande el och inget affektionsvärde överhuvudtaget.
Solpaneler skulle därmed snarare förbättra utseendet

kostnadseffektivt…nja, men väl ett alternativ då totalkostnaden med elprisprognosen visar uppåt. Troligen räntan sig pengarna bättre på annat håll, men kan vara ett alternativ till tilläggsisolering, vattenburen värme etc
Elprisprognoser pekar nedåt, man kan köpa finansiellt 2024 och framåt på runt 60 euro/MWh alltså 0,6 kr/KWh. Om det blir så vet inget, men där ligger priset nu. Är det svårt att förstå så tänk dig att du nu kan boka upp din diesel för 2024 till ett pris av 13 kr/l.
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.