G
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Vi i Sverige betalar typ dubbelt upp mot en liknande anläggning i Holland läste jag i en grupp. Så dom mjölkar verkligen oss här på pengar... för folk betalar ju vad som helst för solceller verkar det som..
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Vi i Sverige betalar typ dubbelt upp mot en liknande anläggning i Holland läste jag i en grupp. Så dom mjölkar verkligen oss här på pengar... för folk betalar ju vad som helst för solceller verkar det som..
Ja de verkar så
 
K
R Rolle85 skrev:
Ja de verkar så
Varför tar du inte in fler offerter? Det måste väl vara det bästa om du på riktigt ar intresserad av solceller. Det är kanske så enkelt att leverantören av någon anledning inte vill ha jobbet och därför prisar ut sig. Att bedöma en offert på endast dom uppgifter du lämnat är helt omöjligt.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
Och efter ytterligare 15 år så är solcellerna uttjänta och måste bytas ut :) plus underhåll och utbyte av övrig utrustning som säkert inte har oändlig livslängd. Och sedan är det ju inte ens säkert att du bor kvar i huset. Men… jag är rätt övertygad om att det är ett rejält plus för en köpare om du säljer ett hus med solceller. Vad man får betalt i realiteten går ju förstås aldrig få reda på. Men en del av investeringen får du säkert igen, och den är ju dessutom avdragsgill på vinsten när du säljer.

nä, jag tror att man måste ha ett vidare perspektiv för att motivera en sådan ”investering”. Tex nyttan att vara någorlunda självförsörjande, mer okänslig för strömavbrott, möjligheten att casha in genom att sälja el, att koppla bort sig från det opålitliga elmarknadspriset och sist men inte minst, känslan i magen att vara miljövänlig.



R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Vilka fick du offerten av?
Och vad ingick i detta paket?
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Nissens
K Klacken skrev:
Varför tar du inte in fler offerter? Det måste väl vara det bästa om du på riktigt ar intresserad av solceller. Det är kanske så enkelt att leverantören av någon anledning inte vill ha jobbet och därför prisar ut sig. Att bedöma en offert på endast dom uppgifter du lämnat är helt omöjligt.
Men det stämmer rätt bra med kalkylen Byggahus.se tagit fram. 15 år innan man tjänat in investeringen är en sannolik tid.
 
R Rolle85 skrev:
Ja jag har fyllt vedboden till max, sparar pengar från dag ett…(sågar och klyver egen ved)
Värmer två gånger då ;)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Men det stämmer rätt bra med kalkylen Byggahus.se tagit fram. 15 år innan man tjänat in investeringen är en sannolik tid.
Så man behöver bara kr/kWp? Fantastiskt vad enkelt det blivit!!! Hade jag bara visst detta i fjol när jag köpte så hade det sparat mig många timmars jobb.
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Kanske någon som begriper att vi måste anstränga oss för att bevara planetan för våra barn och barnbarn. Du börjar ju bidra till det redan från dag 1:)
Men man kan ju också tycka att det kunde vara ännu bättre subventionerat så ännu fler har råd att göra det. Man kan ju också undra vad det är som kostar. Hur många arbetstimmar tog de upp? Håller vi på att skapa en guldgrävarbranch?
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte att elpriset var lite väl mycket under 2021 då jag betalade 96 000 kr inkl.allt, Så jag tänkte att solceller kan ju vara en bra investering. Jag frågade några och fick in ungefär lika offerter, jag ville ha så många som möjligt och vad det gäller skatten så bryr jag mig inte om att ha med den i kalkylen då man som pensionär inte betalar så mycket i skatt.
Jag betalade alltså 351 500 kr inget avdrag och fick 91 solceller á 395W = 35,95 MW = 9 777 kr/MW sen de 60 öre man får per KWh räknar jag inte med att få då jag under 4 månader har köpt 1800 KW och sålt 16000 KW samt producerat 20500 KW. Det som har uppstått är att jag inte har betalt något till elbolaget vad det gäller avgift för säkringar eller energiskatt el överföringskostnad eller moms, men jag har 24 184 kr tillgodo hos elbolaget.
Hade jag inte haft solcellerna så hade jag köpt 6300 KW till en kostnad av 4 X 1130 kr = 4520 kr + el överföring 6300 X 0,245 = 1543,50 kr + Skatt 6300 X 0,45 = 2835 kr detta blir 8 898,50 kr sedan tillkommer KW priset på 1,958575 snitt över 4 månader + moms = 15423,78 kr Detta gör att under de 4 månaderna hade jag fått betala 24 322 kr nu har jag inte behövt göra det utan har då ett total sparande under 4 månader på 48 506 kr. Detta är då utan något skatteavdrag eller bidrag på solcellerna skulle jag få det så blir det mer pengar till mig men inget jag räknar med. Så för mig är det ingen drömvinst men en liten trissvinst varje månad och det tycker jag är bra dessutom bidrar jag med el till mitt närområde och då blir det mindre förluster för elbolaget och en jämnare kurva på elen.
Den kalkyl som jag fick skulle solcellerna vara betalda på 7 år men jag tror de är betalda tidigare, men jag vet inte då ingen vet vad som kommer att hända med elpriserna under de närmaste åren.
 
  • Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Beroende på var du bor , så ökar värdet på ditt hus med motsvarande belopp. Om du har/kan låna pengarna så är det en förtjänst. Se det som ett sparande med mycket hög ränta.
 
F fsn skrev:
Du har väl typ noll koll. Allt går att sälja. Der säljs begagnade solcellsprylar varje dag. Gör bort dig mer om du tror det är tekniskt möjligt. Jag betvivlar att det går men gör vad du kan.
Det går att sälja det mesta. Att sälja en monterad begagnad solcellsanläggning blir en stor förlust. Förlusten realiseras. Du ligger back. Minus.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Intressant att du förklarar att jag inte fattar sådant som jag har väldigt lätt att förstå.

Det du inte begriper är att du inte sparat ett pillekvitt innan du fått tillbaka pengarna du investerat och lite till.

Det vore ju mer trovärdigt om du hade förklarat felen i Byggahus.se kalkylen än att hävda att du vet bättre utan att förklara vad det är du vet bättre. :)
Nu har jag letat som en dåre, men måste erkänna att min LCP-kalkyl försvann när jag bytte jobb, det är väldigt tråkigt. men den stora skillnaden i kalkyler tycks vara att deras anläggning är betydligt dyrare än min, jag betalade 118 000:- för 10,64, de betalar 172 000:-. De har räknat med högre elpris än jag, jag räknade med 1,4:-/kWh. Både de och jag har räknat med en reinvestering på växelriktare, men jag har min som en engångspost om 15 år, inte utsmetat per år.

Förutom priset, är den stora skillnaden att jag räknat med 2% inflation, för det är vad mitt förra jobb hade i sina kalkyler då. Jag har räknat med en generell prisökning på el på 3%, för det är vad ekonomerna sett som långsiktig trend (det har under åren varierat mellan energislagen). Jag tror att jag räknade med en kalkylränta på 4%.

Lite lågt kanske, mitt jobb krävde 7%, men jag har inte samma krav på mina investeringar.

På jobbet räknade vi med 30 års livslängd, byte av ett antal paneler och växelriktare under tiden och om vi då fick ut en internränta över 7%, så kunde vi köra.

Sett över livstiden gav solceller oftast grönt ljus, men som energiåtgärd var det betydligt lägre lönsamhet än att till exempel byta ett gammalt ventilationsaggregat mot ett nytt, men väldigt mycket bättre än att byta gammal belysning mot ny och löjligt mycket bättre än att byta fönster. Det senare lönade sig aldrig, rent ekonomiskt, men kunde ju motiveras med inomhusklimat eller att fönstren faktiskt var helt utslitna.

Jag har kalkylen från ett annat projekt, en solcellsanläggning för ca 3,5 miljon, där besparingen var satt till ca 200 000:- år, kalkylräntan 7%, inflationen 2%, prisutvecklingen 3% och reinvesteringen 60 000 var 15 år. Det gav en internränta på 7,2%. Livstiden är satt till 30 år.

Nedan är resultatet för kalkylen:

Ekonomisk kalkyltabell för solcellsanläggning som visar årlig besparing, total ränta, amortering, drift och underhåll med årligt nettoresultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CrazyAnt4 och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Det går att sälja det mesta. Att sälja en monterad begagnad solcellsanläggning blir en stor förlust. Förlusten realiseras. Du ligger back. Minus.
2023 kommer det att vara mycket lättare att sälja ett hus som har en fungerande solcellsanläggning, än ett hus utan. Jag skulle betala 3,2 MSEK för ett hus med solceller, jmfr 3,0 MSEK för ett hus utan. Hus med höga uppvärmningskostnader kommer att bli mycket svårsålda nästa år.
 
  • Älska
hellem
  • Laddar…
L Lena Torp skrev:
Vill inflika att solceller levererar nästan linjärt i 20-25 år fram till år 30 dalar effekten avsevärt. Sen går cellerna inte att återvinna. Tekniken är inte uppfunnen än.
Har du nån källa på det? Jag har sökt lite, men inte hittat något stöd för att effekten dalar avsevärt efter 30 år.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.