Kära Forum.

Jag behöver tips och råd. Jag har tänkt bygga ett vedskjul och spara ved istället för att efterskänka det till timmermannen. Jag har tänkt mig använda markankare och singel som bas. På singeln lägger jag EU-pallar. Min tanke, rätt eller fel, är att med pallar kan jag lättare köra in ved och lättare ta bort pallar och kratta och hålla rent.

Jag är inte konstruktör och det är här jag behöver hjälp. Jag bygger det i väggmoduler så att jag kan lägga till flera moduler. Nu bygger jag två "moduler" och det är inte säkert att det blir flera.

Behövs det dörrar eller ska man hänga för en pressening?

Alla tips, ideer och kunskap emottages.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcus Jakobson
  • Laddar…
Bilden säger allt ,bara att taket ska gå gå ut ca 30 cm utanför profilen. Vid travning ska det vara cc 5 cm mellan do för att luft ska kunna cirkulera. För att få det så , så knuffar man in pinne mot förevarande stapel med jämna platser och då kan det inte kalva in , utan luften kan blåsa runt.. Luft och åter luft för att torka ved. Blir det slagregn och dom yttre bitarna blir våta gör inget, klyven ved drar inget vatten, bara på ytan och torkar snabbt.
 
D Danielka skrev:
Kära Forum.

Jag behöver tips och råd. Jag har tänkt bygga ett vedskjul och spara ved istället för att efterskänka det till timmermannen. Jag har tänkt mig använda markankare och singel som bas. På singeln lägger jag EU-pallar. Min tanke, rätt eller fel, är att med pallar kan jag lättare köra in ved och lättare ta bort pallar och kratta och hålla rent.

Jag är inte konstruktör och det är här jag behöver hjälp. Jag bygger det i väggmoduler så att jag kan lägga till flera moduler. Nu bygger jag två "moduler" och det är inte säkert att det blir flera.

Behövs det dörrar eller ska man hänga för en pressening?

Alla tips, ideer och kunskap emottages.
Vidare så inser jag kanske att jag ska ha ett golv istället för EU-pallar. Ved blir ju tungt så hur ska jag dimensionerna golvbjälklaget?
 
D Danielka skrev:
Vidare så inser jag kanske att jag ska ha ett golv istället för EU-pallar. Ved blir ju tungt så hur ska jag dimensionerna golvbjälklaget?
EUR pallar på makadam eller trädgårdsplattor blir ett utmärkt vedbogolv.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Dörrar kan du skippa om du inte vill ha det av estetiska skäl. Bara att stapla den yttersta veden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Köra in som att lyfta in med gafflar eller köra in med skottkärra? Är det gafflar så kör med burar med en sida som går att öppna/ta bort. Då räcker det också med en bit takplåt över varje bur eller ett större tak som rymmer flera burar.
 
  • 3D-modell av en byggnadskonstruktion anpassad för EUR-pallar med tak som täcker 30 cm från väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inser att jag har ritat med stolpar som är 900x900 mm istället för 950 mm
 
B
Vindskivor passar bra utifrån ett estetiskt perspektiv. Det ser liksom inte färdigt ut utan vindskivor. Man behöver ju inte ta två breda, dubbla heller, man kan göra det enkelt och billigt om man vill också.

Sedan fyller de ju en funktion också, att skydda ändträt på reglarna.
 
D Danielka skrev:
Tack för alla bra synpunkter. Jag har nu ändrat på ritningen för att passa EUR-pallar bättre. Taket täcker 30 cm från väggarna. Fråga - behövs vindskivor?

Bifogar bild och länk till konstruktionen - [länk]
Jag tycker bärlinan över öppningen ser klen ut, vad har den för dim?
 
F fribygg skrev:
Jag tycker bärlinan över öppningen ser klen ut, vad har den för dim?
900x900 mm
 
B
900x900 är ju mer för stolpar. Varför inte en vanlig regel där, i lämplig dimension?
 
B BSOD skrev:
900x900 är ju mer för stolpar. Varför inte en vanlig regel där, i lämplig dimension?
Jag skulle säga att en bärlina på 900x900 mm blir omöjlig att få tag på, TS menar nog 90x90 mm… Håller med dig om att en regel vore bättre, t.ex. 45x145.
 
  • Haha
  • Gilla
Woundedknee och 1 till
  • Laddar…
D Danielka skrev:
900x900 mm
Gissar att det är en felskrivning.
Jag skulle välja 45x195mm istället, det är framförallt höjden på bärlinan som bär så även om det är 'lika mycket trä' är det bättre med en hög balk, om man behöver dimensioneringshjälp finns det att hitta på traguiden.se
 
Nu ser jag inga mått men bygg med full ståhöjd lite svårt att se men

Hur ser det ut på baksidan jag hade övervägt att ha dörrar på baksidan, veden längst in har en väldig förmåga att bli gammal. Men kommer man ändå i te åt gör det ju inget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.