A aswespeak skrev:
Jag är personligen stark förespråkare för solceller men det passar inte alla.
Först och främst bör anläggningen ge bortåt 200% av den totala årsförbrukningen. Ju större anläggningen är ju billigare blir den per kWh.
Att sätta upp en anläggning på under 10kWp på en villa är inte optimalt.

Sen bör man ha 1-2 elbilar då elbilar står för 50-75% av den totala förbrukningen.

Sen är det som alltid med elbilar och solceller en kassako om man har timdebitering på el.
Jag ligger ca 50-55% under rörligt elpris.
Säljer all sol, köper på natten.
Batteri som laddas av billig köp el och används på dagen när priserna är högre.

Med dessa förutsättningar så är anläggningen betald på under 5 år.
Vad du säger är delvis avhängigt av hur mycket av produktionen man själv kan förbruka, plus vad du kan räkna med för elen du säljer under perioder av överskott. Vilket i sin tur beror till en del av rådande subventionsläge, vi vet vad det är nu men inte nästa år.
 
  • Gilla
Kirev
  • Laddar…
Många intressanta synpunkter i tråden. Saknar dock miljönyttan. Många visar på kalkyler med investeringsräntor och faktiska återbetalningstider Saknar helhetssynen med både ekonomi och miljö. Jag har solceller installerade för ca 2 år sedan och är mycket nöjd med den investeringen. Pengar kostade inget då och besparingen i förbrukning och miljöpåverkan känns mycket tillfredsställande varje gång elräkningen kommer.
 
  • Gilla
Kjelle50 och 6 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Först och främst, har du cash är det en mycket bra investering…om du inte hittar en aktie som ger bättre än 5-8 procent…tipsa då vilken så jag kan köpa
Finns inget bank konto som är nära 5-8 procent återbäring.
Tänk inte återbetalningstid, utan avkastning på inv kapital
Kan du satsa pengar i solceller som ger mer avkastning än själva ränte kostanden på lånet är det för mig en mycket god investering även om det tar 10-15 år
Och sia man lite lär elen stabiliseras för att sedan sakta men säker bli högre och högre
I takt med ny teknik som ska vara miljövänlig och hållbara för framtiden….
Så för mig är det solklar bra investering
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
I
sunnis sunnis skrev:
Solceller ger direktavkastning, sätt av istället det du sparar varje månad med en solcellsanläggning i en fond.
Absolut, men frågan är om det är en positiv eller negativ avkastning? Det vet du inte förens investeringen är betald vilket vanligen beräknas ta 10-15 år på solceller idag. Det finns dock inga gartantier, det kan se super bra ut de första 5 åren och riktigt dåligt därefter.

Fredrik_Niklasson Fredrik_Niklasson skrev:
Och just det. Min hybridbil är mycket dyrare än en bensinbil, men det känns riktigt bra i hjärtat att glida iväg på el som dessutom ibland kommer från mina egna solceller.
Ja, tajmingen är ju inte den bästa, alla ska ha elbil och stora pooler så att man kan bli storkonsument av el året runt. I detta läge är man nästan kriminell om man inte har taken fulla av solceller.

K Kjelle50 skrev:
Gör du andra investeringar i huset?? Målar? Byter vitvaror?? Bygger bastu?? Kalkylerar du hur lång tid det tar att "tjäna" in det??
Solpaneler ger en viss utdelning tillbak, men dom finns kvar på huset och ökar husets värde en del.
Sen gör man ju en insats för miljön. Men det kanske du inte bryr dej om??
Jo, jag har solpaneler och skaffat elbil, då "tjänar" jag in dom än snabbare, om man nu bara räknar så??
Solceller är en helt annan typ av investering, här pratar vi om en ren ekonomisk investering som MÅSTE gå plus. Varför ska vi annars investera i den nu?

A Anders D skrev:
Ditt svar är en radda med antaganden och inte heller säkra som ditt antagande om solceller.

Norge kan inte kompensera bortfallet av rysk gas
Svenska Kraft har i årtionden haft kunskapen om problematiken om överföringen av kraft från norra Sverige till södra Sverige.
Priskompensation är inte hugget i sten vilket nationalekonomer inte rekommenderar (inflations höjande)
Problemen i Frankrike är inte lösta och ingen vet när de är lösta (se problemen på kraftstationen i Lyby Skåne) (Fransk teknik )
Låter som du förstått min poäng, framtiden är oviss, särskilt om man ska titta 10-15 år in i framtiden. Har du väl investerat i solceller så är du fast.

sunnis sunnis skrev:
Vad är skillnaden nästa år menar du? Att kriget i Ukraina är över och Nordstream 1 och 2 är lagade, nybyggda kärnreaktorer är i drift och ett regimskifte i Ryssland där man istället fokuserar på råvaruhandel med Europa istället för anfallskrig. Det är bara 2,5 månader kvar till nästa år... Låter som att det behöver hända en hel del på kort tid för att vi ska få nya förutsättningar inför nästa år. :rolleyes:
Nästa år? Det räcker väll att det vänder inom 5- 10 år för att den där solcells investeringen ska kunna bli röd? Att investera i solceller nu är lite som att köpa aktier när de ligger högt.

B Broker skrev:
Läs min uträkning så ser du snabbt att det lönar sig med lån både till solceller och aktier men solceller är en mera säker investering. Börsen har förvisso sjunkit ordentligt under 2022 men inte mera än den gick upp under 2020-2021. På lång sikt har börsindex gett 8-9% upp per år de sista 30 åren.
Intressant, vad räknar du med för ränta om 5 samt 10 år? 7%, 12% 15%? Den beräkning ser ut att vara baserad på statiska parametrar fryst i tiden, vi har en extrem situation nu, parametrarna för en investering kommer vara allt annat än statiska de närmsta 5-10 åren. Driver inflationen på kan det dessutom bli svårt att sälja sitt hus och samtidigt få tillbaka sin investering.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nja, håller inte med. Om man tjänar så bra på solcellerna pga högt pris går nog det mesta till elräkningen som också är dyrare när inte solen ger nåt längre, mat eller huslånet. Inte ut på börsen.

Jo, Ringhals 4 är ur drift pga att de hittade korrosion. Är tänkt att starta 31 januari. Skulle starta redan i november. En stor osak till vårt höga elpris är för att det sparats gas i Europa och underhåll i Frankrike som normalt förser framför allt Tyskland med el. Vi får se om de har fått ihop den gas de behöver. Om inte så förstärker det bara mitt första stycke att avkastningen för det man sålt kommer gå till elräkningen. Vad ska man stoppa på börsen då?

Det blir säkert en hel del upp och nergångar i priset men jag tror snarare på dyrt på vintern än dyrt på sommaren framöver.
Hela idén med lagen om mikroproduktion är att man inte ska producera mer än vad man förbrukar. Eftersom produktionen täcker en stor andel av det man köper så blir elräkningarna över ett kalenderår betydligt mindre, m.a.o har man mer pengar över varje månad. Jag har då aldrig sett röken av några kronor och ören in på mitt transaktionskonto från mina solceller. Men däremot har elräkningarna från elhandelsbolaget varit kreditnotor istället för fakturor större delen av året.

Ringhals 4 togs i drift 1984... Den förändrar ingenting och tillför inget nytt nettotillskott som skulle kunna täcka upp Europas uteblivna import av rysk gas och el. Franska reaktorer är sak samma, det är inget nytt. Nästa år så kommer de vara nere igen för årlig tillsyn och revision. Kanske med någon ny driftproblematik, förändrat väder eller ytterligare strul med det säkerhetspolitiska omvärldsläget. Tyskland behöver spara gas även nästa år för att lagra LNG. Ryssarna satsar nu för fullt på att slå ut det Ukrainska elnätet så att stora delar förblir trasiga över vintern med ett enda syfte - att sabba Europas energisystem så mycket man bara kan då Ukraina är en energiexportör till EU länder.

Så vitt jag vet har man inte utökat produktionen av andra jämförbara energislag med effektökningar och nya produktionsanläggningar som ersätter rakt av den uteblivna ryska gasen och tidigare rysk elexport, istället har man köpt in betydligt dyrare LNG som substitut. Nyhet för i år är väl O3 i Finland. Med marginalprissättningen och elområden så har vi haft ett system som fungerar väldigt bra förutsatt att det alltid finns en viss överproduktion, nu har vi inte det längre det på vår kontinent. Som sagt, det går inte trolla bort energiunderskottet av billig rysk gas till nästa år eller kommande åren.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Som sagt, det går inte trolla bort energiunderskottet av billig rysk gas till nästa år eller kommande åren.
Hela orsaken till att vi haft dyr el...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
I
sunnis sunnis skrev:
Hela idén med lagen om mikroproduktion är att man inte ska producera mer än vad man förbrukar. Eftersom produktionen täcker en stor andel av det man köper så blir elräkningarna över ett kalenderår betydligt mindre, m.a.o har man mer pengar över varje månad. Jag har då aldrig sett röken av några kronor och ören in på mitt transaktionskonto från mina solceller. Men däremot har elräkningarna från elhandelsbolaget varit kreditnotor istället för fakturor större delen av året.

Ringhals 4 togs i drift 1984... Den förändrar ingenting och tillför inget nytt nettotillskott som skulle kunna täcka upp Europas uteblivna import av rysk gas och el. Franska reaktorer är sak samma, det är inget nytt. Nästa år så kommer de vara nere igen för årlig tillsyn och revision. Kanske med någon ny driftproblematik, förändrat väder eller ytterligare strul med det säkerhetspolitiska omvärldsläget. Tyskland behöver spara gas även nästa år för att lagra LNG. Ryssarna satsar nu för fullt på att slå ut det Ukrainska elnätet så att stora delar förblir trasiga över vintern med ett enda syfte - att sabba Europas energisystem så mycket man bara kan då Ukraina är en energiexportör till EU länder.

Så vitt jag vet har man inte utökat produktionen av andra jämförbara energislag med effektökningar och nya produktionsanläggningar som ersätter rakt av den uteblivna ryska gasen och tidigare rysk elexport, istället har man köpt in betydligt dyrare LNG som substitut. Nyhet för i år är väl O3 i Finland. Med marginalprissättningen och elområden så har vi haft ett system som fungerar väldigt bra förutsatt att det alltid finns en viss överproduktion, nu har vi inte det längre det på vår kontinent. Som sagt, det går inte trolla bort energiunderskottet av billig rysk gas till nästa år eller kommande åren.
Tyskland var den största konsumenten av rysk gas med råge. De har från och med dec säkrat sin gas från Förenade arabemiraten.

Hur det går för Frankrike återstår att se, kanske lyckas de bättre nästa år eller nästa igen, det är lite högre press nu? Se på Finland, deras senaste reakter Olkiluoto-3 har äntligen gått upp i 100%.

Finns säkerligen en hel del andra projekt i Europa man jobbar på för att få kontroll på energi problemet. Hur det ser ut om 5-10 år är praktiskt taget omöjligt att säga nu.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Bara för att pengarna är mer låsta så börjar man inte på minus. Har du exakt noll högskolepoäng i ekonomi?
De är inte låsta, de är sänkta i en anläggning som du inte kan sälja vidare. Har du gjort av med pengar på en osäljbar vara så ligger du på minus. Lite som med dina högskolepoäng. Det är en bit kvar upp till noll.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
F
H hellem skrev:
De är inte låsta, de är sänkta i en anläggning som du inte kan sälja vidare. Har du gjort av med pengar på en osäljbar vara så ligger du på minus. Lite som med dina högskolepoäng. Det är en bit kvar upp till noll.
Allt går att sälja. Det säljs begagnade solcellsprylar varje dag. Jag betvivlar att det går men gör vad du kan.
 
  • Haha
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
F
I Ironside skrev:
Tyskland var den största konsumenten av rysk gas med råge. De har från och med dec säkrat sin gas från Förenade arabemiraten.

Hur det går för Frankrike återstår att se, kanske lyckas de bättre nästa år eller nästa igen, det är lite högre press nu? Se på Finland, deras senaste reakter Olkiluoto-3 har äntligen gått upp i 100%.

Finns säkerligen en hel del andra projekt i Europa man jobbar på för att få kontroll på energi problemet. Hur det ser ut om 5-10 år är praktiskt taget omöjligt att säga nu.
Nej, med tanke på ledtiderna på elinfrastrukrursatsningar och på kärnkraftverk samt att det är rätt tydligt vad en kWh från ett kärnkraftverk kostar så vet alla rätt väl hur det ser ut om 5 år.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Teoretiskt är det så men men se det inte så. Faktum är att du börjar tjäna på det redan första dagen den sätts i drift. Mina solceller kostade mig ca 100.000kr men anläggningen har gett mig 0kr i elräkning i 5 år nu. Om jag normalt skulle betalat 20.000kr i elräkning/år tjänar jag alltså 20.000kr/år på solcellerna. Det är en avkastning på 20% per år. Ingen annan investering ger så stor avkastning.
Jag betalade mina solceller kontant. Jag ser det som att flytta pengarna från ett sparkonto som gav mig 0kr i avkastning till ett konto som ger 20% i avkastning. Räknar man som en del gör skulle solcellerna varit betalde efter 5år men jag räknar inte så. Jag har solcellerna istället för pengar på banken samtidigt som värdet på huset stigit lite mer än solcellerna kostade att köpa. Jag har alltså sålt en kaka men har kakan kvar som ger mig den största avkastningen man kan få. Solceller är en extremt bra investering, missa inte det!
 
  • Gilla
Björkisvägen
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Tyskland var den största konsumenten av rysk gas med råge. De har från och med dec säkrat sin gas från Förenade arabemiraten.

Hur det går för Frankrike återstår att se, kanske lyckas de bättre nästa år eller nästa igen, det är lite högre press nu? Se på Finland, deras senaste reakter Olkiluoto-3 har äntligen gått upp i 100%.

Finns säkerligen en hel del andra projekt i Europa man jobbar på för att få kontroll på energi problemet. Hur det ser ut om 5-10 år är praktiskt taget omöjligt att säga nu.
Nej, Olkiluoto-3 går inte för fullt. De har upptäckt fel som kan ta några månader att fixa. När det är klart hittar de väl fler fel...
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Jättefranskan
Scouten skrev:
Att inte kunna göra en långsiktig investering är ju bara sorgligt. Hur tänker du kring takomläggningar? Eller byte av värmepump?
Det finns ju ändå en gräns för hur mycket en investering får/kan kosta vid sagt tillfälle. Och det är skillnad på ett takbyte som måste göras om man vill ha ett sitt hus kvar kontra en solcellsanläggning som enbart är byte/tillägg av energikälla. Ej ett måste.
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Att du dessutom i kalkylen behöver ta med merkostnaden för demontering/återinstallation av solcellerna vid eventuellt tak-byte gör installationen helt upp åt väggarna.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Du räknar på att du skulle sälja all produktion. Du förbrukar ungefär hälften av den producerade strömmen. Det vill säga att om strömmen kostar 1.5, sparar du ungefär 4kr på att inte förbruka ström när spotpriset ligger på 1.5kr.

Dessutom kan du använda timprisavtal och säkert dubblera dina sålda kw/h till 3-4kr.

Helt plötsligt är du nere på 5år payoff-tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.