Jag betalade samma för 2 år sedan men fick då fler paneler som ger 11000 per år men med 32 paneler och statligt bidrag. Sen har jag tur med fast pris i zon 4 så jag säljer dyrt köper billigt. Nu kostar paneler mycket mer på grund av efterfrågan så då får man längre tid innan det blir lönsamt
 
De första investeringar i hus gör man för att öka trivsel eller värde, i andra ord den estetiska eller eknomiska balansräkningen.
Investeringar i kaklade badrum, trägolv och tapeter görs inte för att de är ekonomiskt förnuftiga eller på lång sikt kan "slå börsen".
Solceller har i jämförelse en intäktsmöjlighet, i likhet med ett uthyrningsbart attefallshus och ger då en avsevärd investeringsfördel gentemot kakling eller andra "värdehöjande" investeringar.
Andra materiella investingar av privatekonomisk karaktär utsätts sällan för liknande avkastnignskalkyler och vid en sådan jämförelse ger inköp av personbil en betydligt sämre kalkyl än solceller.
Mina solceller monteras snart på det nybyggda huset och den delen av projektkostnaden var betydligt enklare att motivera än motsvarande fördyringar i kakel och kök utöver den "standard" som ingick i husmodellen.
Vill man ha en viss standard så kostar det och boendestandard kan man kanske glädja sig åt i närtiden, istället för en börsinvestering som man eventuellt kan glädja sig åt om femton år.
.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, så kan man ju också tänka. Diversifiering är bra. Därför gör man inga 12% i förlust på sin portfölj.

Det är skillnad på besparing som en värmepump ger och investering som solceller sägs vara. Alla pratar avkastning för solceller men det gör ingen om en värmepump. Jag ser solceller som besparing eftersom vi har förbrukningen även på sommaren.

Jag tror inte elpriserna vi sett i år kommer bestå. Att beräkna någon sorts avlastning på de priserna är att lura sig själv.

Jag har också solceller men lär tjäna mer på börsen än på solcellerna.
Jag håller med, tror (och hoppas) inte heller att vi har samma priser på el kommande år. Däremot så tror jag att elpriserna generellt kommer att vara uppskruvade och periodvis rätt höga i minst 5 år och det är inte alls säkert att vi kommer att få tillbaka samma orimligt låga elpriser som ligger klart under produktionskostnaden för kärnkraft. Jag tror att genomsnittspriser under 50-60 öre är över.

Jag hoppas med på börsen för jag ligger mycket tyngre där än på solcellerna. Solcellerna är mer en rolig grej som procentuellt visat sig bli bra.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
Jadu.. Man räknar livslängd på en panel ca. 30 år och garanti 12år
R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
U
 
sunnis
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, så kan man ju också tänka. Diversifiering är bra. Därför gör man inga 12% i förlust på sin portfölj.

Det är skillnad på besparing som en värmepump ger och investering som solceller sägs vara. Alla pratar avkastning för solceller men det gör ingen om en värmepump. Jag ser solceller som besparing eftersom vi har förbrukningen även på sommaren.

Jag tror inte elpriserna vi sett i år kommer bestå. Att beräkna någon sorts avlastning på de priserna är att lura sig själv.

Jag har också solceller men lär tjäna mer på börsen än på solcellerna.
Nu blandar du rätt friskt, värmepumpar och solceller gör samma kalkylerade jobb i slutändan. Solcellerna genererar elektrisk energi från solstrålarna, bergvämpumpen återvinner gratis värmeenergi från berggrunden som faktiskt kommer från solen. M.a.o fri utvinning av energi som vi förbrukar eller säljer.

Vad är skillnaden nästa år menar du? Att kriget i Ukraina är över och Nordstream 1 och 2 är lagade, nybyggda kärnreaktorer är i drift och ett regimskifte i Ryssland där man istället fokuserar på råvaruhandel med Europa istället för anfallskrig. Det är bara 2,5 månader kvar till nästa år... Låter som att det behöver hända en hel del på kort tid för att vi ska få nya förutsättningar inför nästa år. :rolleyes:

Du tror att det kommer vara björnmarknad på börsen, "rea" som du skriver och samtidigt menar du att energipriserna kommer att rasa mot konsumenterna. Nejdu, den ekvationen funkar inte år 2023 i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fast låt oss säga att jag sätter 200' i billig börs nu. Då ligger jag ganska mycket för dig redan

Om du ligger före vet du först efter att du fått facit p börsens utveckling. Du vet faktiskt inte alls om börsen bottnat eller inte.


Men ok. Då gör jag samma sak då, naturligtvis minus min investering av solcellerna men jag lyfter också in min avkastning jag hittills gjort på solcellerna. Det blir då 200000-110000=90000kr plus avkastningen som jag tror att jag räknade fram till 63000kr. Det blir väl 153000kr in på den låga börsen då.

Jag har då 76,5% av din portfölj OCH avkastningen från solcellerna att återinvestera varje år. Är du fortfarande säker på att dina 200’ piskar solcellerna?
 
T toffeh skrev:
Dessutom ökar du brandrisken, försvårar släckningsarbetet, komplicerar takarbeten och förfular huset.

Allt till tveksam nytta. Misstänker att solceller på villor kommer förpassas till historiens skräphög...
 
kisumisu
B Broker skrev:
Låna och avbetala solcellerna blir klart lönsamt. Efter 5-8 år är allt betalt och tickar sedan bara vinst. och satsa dina egna pengar på börsen så har du win.win.
Vilken börs ska man satsa på när allt bara rasar? Jag kan tycka det där med börsen är ett spel som man spelar med.

Lån kan väl aldrig löna sig?

Jag kan tycka det bättre satsa på saker man inte vet sjunker i värde eller genererar garanterat vinst.
 
sunnis sunnis skrev:
Nu blandar du rätt friskt, värmepumpar och solceller gör samma kalkylerade jobb i slutändan.

Vad är skillnaden nästa år menar du? Att kriget i Ukraina är över och Nordstream 1 och 2 är lagade, nybyggda kärnreaktorer är i drift och ett regimskifte i Ryssland där man istället fokuserar på råvaruhandel med Europa istället för anfallskrig. Det är bara 2,5 månader kvar till nästa år... Låter som att det behöver hända en hel del på kort tid för att vi ska få nya förutsättningar inför nästa år. :rolleyes:

Du tror att det kommer vara björnmarknad på börsen, "rea" som du skriver och samtidigt kommer energipriserna att rasa mot konsumenterna. Nejdu, den ekvationen funkar inte år 2023 i alla fall.
Ja, det är samma jobb jag också menar. Jag tänker dessutom inte att återbäringen från solceller kommer investeras på börsen utan istället kommer täcka vinterns elräkning. Frågan är hur mycket av avkastningen som kommer gå tillbaka till elbolaget igen.

Det ser redan mer "normalt" ut redan med tanke på att kriget är pågående. Man såg effekten av att exporten vad begränsad då undehåll på ledningarna gjordes. Jag tror att t.ex. Tyskland nu har en möjlighet att förbereda sig bättre inför nästa vinter utan att priserna skulle skjuta i höjden som de gjort i år. De ligger tydligen ganska bra till i sitt sparande av gas. Finland startar reaktorer. Frankrike startar reaktorer. Sverige startar en efter årsskiftet. Målet måste vara att bli av med beroendet av Ryssland och fixa överföringen i Sverige. För övrigt har jag ingen aning om vad priset kommer att ligga på i vinter.

Nä, inte 2023 men vem tänker på börsen på så kort sikt som ett år? Begränsa nergången och fortsätta investera är det enda rätta.
 
Det var nog det sämsta jag läst om motstånd mot solceller. Jag investerade i det för 5,5 år sedan och det är den bästa investering jag någonsin gjort. Räknade med återbetalnining efter ca 9 år. Men de är redan avbetalade. Då har jag ändå räknat med att jag skulle låna med 5% ränta. Elpriset nu är ju snarare 3 kr än 1,50. Jag får mer betalt för den el jag säljer än vad jag betalar för den el jag köper. Varför skulle brandrisken öka? En inverter överlever nog 15 år och kostar < 20k.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Om du ligger före vet du först efter att du fått facit p börsens utveckling. Du vet faktiskt inte alls om börsen bottnat eller inte.


Men ok. Då gör jag samma sak då, naturligtvis minus min investering av solcellerna men jag lyfter också in min avkastning jag hittills gjort på solcellerna. Det blir då 200000-110000=90000kr plus avkastningen som jag tror att jag räknade fram till 63000kr. Det blir väl 153000kr in på den låga börsen då.

Jag har då 76,5% av din portfölj OCH avkastningen från solcellerna att återinvestera varje år. Är du fortfarande säker på att dina 200’ piskar solcellerna?
Fast du får betala av dina solceller först. Annars ska jag också kasta in din avkastning.
 
xxxyyyzzz xxxyyyzzz skrev:
Det var nog det sämsta jag läst om motstånd mot solceller. Jag investerade i det för 5,5 år sedan och det är den bästa investering jag någonsin gjort. Räknade med återbetalnining efter ca 9 år. Men de är redan avbetalade. Då har jag ändå räknat med att jag skulle låna med 5% ränta. Elpriset nu är ju snarare 3 kr än 1,50. Jag får mer betalt för den el jag säljer än vad jag betalar för den el jag köper. Varför skulle brandrisken öka? En inverter överlever nog 15 år och kostar < 20k.
Det är en betydelsefull parameter om du berättar i vilket elområde du befinner dig. Troligt ser kalkyler radikalt annorlunda ut över SE1-SE4.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Vilken börs ska man satsa på när allt bara rasar? Jag kan tycka det där med börsen är ett spel som man spelar med.

Lån kan väl aldrig löna sig?

Jag kan tycka det bättre satsa på saker man inte vet sjunker i värde eller genererar garanterat vinst.
Läs min uträkning så ser du snabbt att det lönar sig med lån både till solceller och aktier men solceller är en mera säker investering. Börsen har förvisso sjunkit ordentligt under 2022 men inte mera än den gick upp under 2020-2021. På lång sikt har börsindex gett 8-9% upp per år de sista 30 åren.
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
F
xxxyyyzzz xxxyyyzzz skrev:
Det var nog det sämsta jag läst om motstånd mot solceller. Jag investerade i det för 5,5 år sedan och det är den bästa investering jag någonsin gjort. Räknade med återbetalnining efter ca 9 år. Men de är redan avbetalade. Då har jag ändå räknat med att jag skulle låna med 5% ränta. Elpriset nu är ju snarare 3 kr än 1,50. Jag får mer betalt för den el jag säljer än vad jag betalar för den el jag köper. Varför skulle brandrisken öka? En inverter överlever nog 15 år och kostar < 20k.
Snarare 3kr? Jag håller med dig om att det absolut lönar sig om man gjorde investeringen för några år sen då priserna på prylar och installation var anpassade efter då rådande elpris men gör din läxa, elpriset är absolut inte 3kr. Räkna ihop ditt ackumulerade säljpris för året och du är mycket närmare 1,50 än 3kr. 2020 var extremt dåligt betalt med låga priser.


En annan effekt är att hur jag än räknar på det så kan jag inte på något sätt få det till mindre än drygt 9% avkastning med nuvarande regler…. Börsen ger väl 8% i genomsnitt.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
B Broker skrev:
Läs min uträkning så ser du snabbt att det lönar sig med lån både till solceller och aktier men solceller är en mera säker investering. Börsen har förvisso sjunkit ordentligt under 2022 men inte mera än den gick upp under 2020-2021. På lång sikt har börsindex gett 8-9% upp per år de sista 30 åren.
Kanske mer förutsägbar men inte mer lönsam med de siffrorna du skrev. Siffror som jag för övrigt håller med om.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.