T toffeh skrev:
[länk]

Man kan nog misstänka att solceller kommer innebära högre försäkringspremier framöver. Men tråkigast är förstås att öka risken att brinna inne ...
Spekulationer i artikeln anser jag, men dagsländeföretag som slarvar kommer vi att se mer av framöver då detta är en het marknad. Någon form av krav på kontroll borde dock dyka upp då man som fastighetsägare är ansvariga för sin elanläggning i huset.

Att aläggningen kan sitta helt orörd tills man har uppnått tiden för payoff tror jag är naivt.

lite om annat.
Jag har investerat i paneler för att jag kan och har möjlighet, dock inte för att starta ett eget elbolag och tjäna pengar på det. Kör idag även 2 elbilar och den lilla ligger på 1,5kw/mil, har kyla på i huset på sommaren, har timavtal (dvs laddar då bilarna på natten som standard på offseason). Solpanelerna gör det billigare att ladda på dagen vid gynnsamt väder Dock totalekonomiskt kostar bilarna mer i inköp och pay-offen inte är positiv som man direkt kan jämföra med en investering i solcellsanäggning och debatten i tråden.

Jag har som sagt investerat för att jag kan, vill och med stor tanke på framtid om de som lever vidare när jag gått bort. Och det är en parameter i min värdegrund.
 
  • Gilla
Sir Duke och 7 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Men låt oss säga att cellerna håller 25 år om man har tur och investeringen för mig återbetalad på 17 år. Då har jag ca 7 år kvar som anläggningen faktiskt börjar spara pengar för mig. I mitt fall ca 6000kr/år x 8år = 48000kr.
48000 över totalt 8 år är ju väldigt lågt kan jag tycka? Och då har jag inte räknat med 1-2 växelriktarbyten för då går man helt plötsligt back på detta. Tänker jag fel?
Du har inte med någon kapitalkostnad i kalkylen. Du borde minst lägga in vad ett blancolån kostar på totalen
 
Scouten skrev:
Solceller går i princip inte sönder, du kan räkna med 25-30 års livstid på dem, växelriktare håller ungefär hälften eller något mindre, så där kan man räkna med en reinvestering. Det ingår i min kalkyl.

Att inte kunna göra en långsiktig investering är ju bara sorgligt. Hur tänker du kring takomläggningar? Eller byte av värmepump?
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Gör du andra investeringar i huset?? Målar? Byter vitvaror?? Bygger bastu?? Kalkylerar du hur lång tid det tar att "tjäna" in det??
Solpaneler ger en viss utdelning tillbak, men dom finns kvar på huset och ökar husets värde en del.
Sen gör man ju en insats för miljön. Men det kanske du inte bryr dej om??
Jo, jag har solpaneler och skaffat elbil, då "tjänar" jag in dom än snabbare, om man nu bara räknar så??
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vill inflika att solceller levererar nästan linjärt i 20-25 år fram till år 30 dalar effekten avsevärt. Sen går cellerna inte att återvinna. Tekniken är inte uppfunnen än.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Normalt kostar solceller 30kvm 6,4Kw 6000 kWh/år i SV lägeca 80000 kr senast enl offert okt 2022 på nybygge 30 tal fastigheter i Sörmland Många tar ut överpriser nu då efterfrågan så stor
 
H Hajjen skrev:
Jag skulle till och med vilja vara ännu mer optimistisk här. Många tillverkare har ju vad man kallar en effektgaranti som säger att solpanelerna ska leverera minst 80 % av sin ursprungliga effekt efter 25 år. Det är egentligen ingenting som går sönder på en panel, men de tappar lite i effektivitet med tiden, men kan förväntas fungera tillfredställande mycket längre än så. Precis som du skriver kan man nog förvänta sig växelriktarbyte ca vart 15:e år.

Sveriges äldsta nätuppkopplade solcellsanläggning firade ju 35-årsjubileum för några år sedan. Betydligt lägre degradering än förväntat och jag har sett någon siffra på ca 0,5% tapp per år.
om ingenting går sönder, behöver man då ha optimerare om man har ett skuggfritt läge ??
 
F
H hellem skrev:
Med solcellerna börjar man med att låsa in sig på minus vad anläggningen kostat. Med värdepapper börjar man i princip på +-0 eftersom du kan plocka ut pengarna närsomhelst.
Bara för att pengarna är mer låsta så börjar man inte på minus. Har du exakt noll högskolepoäng i ekonomi?
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
sunnis
L Lena Torp skrev:
Vill inflika att solceller levererar nästan linjärt i 20-25 år fram till år 30 dalar effekten avsevärt. Sen går cellerna inte att återvinna. Tekniken är inte uppfunnen än.
Det går alldeles utmärkt att återvinna solcellspaneler idag.

Problemet är att det inte finns några uttjänta solceller att återvinna i dagens läge så att man kan bedriva en lönsam verksamhet.

Ungefär som diskussionen att det inte går att återvinna högspänningsbatterier från elbilar. Vilka batterier?
 
  • Gilla
Knoparen och 2 till
  • Laddar…
F
lasse l1 lasse l1 skrev:
om ingenting går sönder, behöver man då ha optimerare om man har ett skuggfritt läge ??
nej, det behöver man normalt inte om man inte har panelerna i extremt många olika riktningar och/eller vinklar.
 
Har 8000 kWh på taket i Skåne. Inköpt för två år sedan för 140 tkr. Då var återbetalningen på 12 år om jag inte sålde någon el. Nu skulle jag tro att jag har allt igen inom 5-7 år. Har inte fått betala något el eller fjärrvärme sedan mars, men räknar med att jag ska börja betala igen nu i oktober. Så absolut en bra investering och med en elbil i uppfarten som laddas med solen så känns det riktigt bra
 
  • Gilla
Knoparen och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Sunt förnuft och känsla. Och likt börsen är det en kalkylerad risk, om än mindre. Börsen kan gå med minus under perioder, som vi tydligt ser i år. Det kan solcellerna inte göra.
Börsen går upp. Man brukar räkna med 8% per år över längre tid. Att den går ner nu spelar ingen roll alls så länge man fortsätter spara och inte behöver pengarna nu. Det är rea nu...

Solcellerna har ingen ränta på ränta effekt vilket gör att återbäringen eller intäkten aldrig kan bli större än vad du säljer för. Dessutom ger de mindre och mindre effekt över livslängden, kräver underhåll och har ett lågt värde om 25 år.

Man lär inte förlora på solceller över tid men nån brilliant investering är det inte. Särskilt inte med de priserna som det är nu.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
Räkna snarare på 15 år livslängd på växelriktare. +25 på paneler. Mer troligt 40 år.
 
  • Gilla
Kawaist
  • Laddar…
B Ben39 skrev:
Normalt kostar solceller 30kvm 6,4Kw 6000 kWh/år i SV lägeca 80000 kr senast enl offert okt 2022 på nybygge 30 tal fastigheter i Sörmland Många tar ut överpriser nu då efterfrågan så stor
Företagen passar på tex EON höjde prislappen med 14700:- då jag ville förnya anbudet i avvaktan på andra anbud. Det finns tyvärr förklaringar som man kan se på olika tabeller med indexhöjningar på entreprenader och material. I dag är det rally då inköpskostnader skjuter i höjden .(jobbar i byggbranchen)

Mediankostnaden direkt efter sommaren låg på ca 15;500/kwh, topp låg på 17,500:-. Fick totalt in 6 anbud på ca 10kwh anläggning.
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
En sak som inte tagits upp här är ju att du får dra av hela kostnaden på reavinsten om du säljer fastigheten. Jag gav i mars 156 tusen för en anläggning som producerar ca 11000kwh.
De räknade med 1,70:-. Då ingick en billaddare också.
 
  • Gilla
Mitso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.