Fairlane
Nissens Nissens skrev:
När det gäller taket så verkar du tro att många byter tak som är i bra skick, verkligheten ser nog inte riktigt ut så. De flesta byter sannolikt tak först när det börjar bli risk för läckage, om det inte redan läcker…
Jag tror väldigt få väntar med takbyte tills det börjat läcka. Sen tror jag inte heller folk byter efter 10-15 år om det är ett tak med beräknad livslängd 40-50 år. Jag har bytt då jag tyckte det var hög tid. Ser hur det ser ut i området med hus från samma period, hälften har bytt, men nu börjar fler och fler byta. Misstänker att det inte läcker hos alla.
Jag känner flera som bytt tak, ingen som väntat på läckage. Om man vet att det kostar omkring 200' så är det rimligt att ett hus med nytt tak går för cirka 200' mer än grannhuset som har ett äldre (men tätt tak. Byter man alldeles för tidigt borde värdet inte öka 200'

Nissens Nissens skrev:
Som sagt, byggahus.se har undersökt värdeökningen på hus med solpaneler, den visar något helt annat än det du påstår. Jag tycker nog att deras undersökning väger tyngre än någon enstaka persons åsikt.
Låter rimligt att en undersökning när mer talande än en enskild persons åsikt. Jag har inte sett undersökningen, när den är gjort, resultat etc, men jag har lite svårt att se att folk i allmänhet vill betala lika mycket för ett hus med en högre driftskostnad som för ett likadant hus utan solceller. Undantag förväntar jag såklart, typ de som tycker det är för fult eller är rädda för brand, men generellt borde folk uppskatta en lägre driftskostnad.
 
  • Gilla
Clausius och 2 till
  • Laddar…
Det blir en rolig diskussion så fort solceller kommer upp.
När jag köpte min anläggning för två år sen så var det inte lönt för elen var billig och solceller dyra enligt vissa.
Nu hävdar vissa att solcellerna har blivit så dyra så nu är det inte lönt igen:):)
Det är lite som i elbils trådar, det är alltid något fel som gör att man inte ska köpa vissa saker:):)
 
  • Gilla
Mitso och 13 till
  • Laddar…
F
A Argastesnickaren skrev:
Det blir en rolig diskussion så fort solceller kommer upp.
När jag köpte min anläggning för två år sen så var det inte lönt för elen var billig och solceller dyra enligt vissa.
Nu hävdar vissa att solcellerna har blivit så dyra så nu är det inte lönt igen:):)
Det är lite som i elbils trådar, det är alltid något fel som gör att man inte ska köpa vissa saker:):)
Precis, det spelar ingen roll hur dom vänder sig, röven sitter ändå där bak.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det blir en rolig diskussion så fort solceller kommer upp.
När jag köpte min anläggning för två år sen så var det inte lönt för elen var billig och solceller dyra enligt vissa.
Nu hävdar vissa att solcellerna har blivit så dyra så nu är det inte lönt igen:):)
Det är lite som i elbils trådar, det är alltid något fel som gör att man inte ska köpa vissa saker:):)
Baserar man sina beslut på det man faktiskt VET är det väldigt nära sanningen.

Det var inte lönt, rent ekonomiskt, att köpa solceller för 18-24 månader sen om man räknade bort skattereduktionen (som bara är ett politiskt beslut bort) och det är kanske inte lönt idag pga skenande priser på installerade solceller.

Ingen VET var elpriserna är om ytterligare 18-24 månader

Jag har jobbat med solceller (B2B) 2016-2021 och många har frågat mig om de ska skaffa, jag har alltid tidigare svarat "- Gör det om du tycker det är intressant och spännande, räkna inte med att tjäna pengar"

De som köpte för några år sedan är självklart stora vinnare men det handlar bara om tur, ingen hade förutsett denna utveckling....
 
  • Gilla
gnilrub och 9 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror väldigt få väntar med takbyte tills det börjat läcka. Sen tror jag inte heller folk byter efter 10-15 år om det är ett tak med beräknad livslängd 40-50 år. Jag har bytt då jag tyckte det var hög tid. Ser hur det ser ut i området med hus från samma period, hälften har bytt, men nu börjar fler och fler byta. Misstänker att det inte läcker hos alla.
Jag känner flera som bytt tak, ingen som väntat på läckage. Om man vet att det kostar omkring 200' så är det rimligt att ett hus med nytt tak går för cirka 200' mer än grannhuset som har ett äldre (men tätt tak. Byter man alldeles för tidigt borde värdet inte öka 200'


Låter rimligt att en undersökning när mer talande än en enskild persons åsikt. Jag har inte sett undersökningen, när den är gjort, resultat etc, men jag har lite svårt att se att folk i allmänhet vill betala lika mycket för ett hus med en högre driftskostnad som för ett likadant hus utan solceller. Undantag förväntar jag såklart, typ de som tycker det är för fult eller är rädda för brand, men generellt borde folk uppskatta en lägre driftskostnad.
Hmm, jag skrev inte att alla byter när taket börjat läcka, tvärtom, jag skrev att de flesta byter sannolikt när det börjar bli risk för läckage. Alltså när taket är i dåligt skick. Det är nog inte många som byter sina tak tidigare än nödvändigt.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
F
P PurreP skrev:
Baserar man sina beslut på det man faktiskt VET är det väldigt nära sanningen.

Det var inte lönt, rent ekonomiskt, att köpa solceller för 18-24 månader sen om man räknade bort skattereduktionen (som bara är ett politiskt beslut bort) och det är kanske inte lönt idag pga skenande priser på installerade solceller.

Ingen VET var elpriserna är om ytterligare 18-24 månader

Jag har jobbat med solceller (B2B) 2016-2021 och många har frågat mig om de ska skaffa, jag har alltid tidigare svarat "- Gör det om du tycker det är intressant och spännande, räkna inte med att tjäna pengar"

De som köpte för några år sedan är självklart stora vinnare men det handlar bara om tur, ingen hade förutsett denna utveckling....
Stora vinnare vet jag inte, allt är relativt. Det är oavsett vilket inga livsavgörande vinster... Men trevligare elräkningar med noll kronor rörliga kostnader 10 månader om året gör ju inte ont om investeringskostnaden är rimlig.
 
  • Gilla
Sir Duke och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Hmm, jag skrev inte att alla byter när taket börjat läcka, tvärtom, jag skrev att de flesta byter sannolikt när det börjar bli risk för läckage. Alltså när taket är i dåligt skick. Det är nog inte många som byter sina tak tidigare än nödvändigt.
Ok,
Säg att det kostar 200' att byta taket. Hur mycket tror du värdet på huset stiger?

Jag hittade undersökningen som du hänvisade till. Den börjar så här: "Solceller ökar husets värde med i genomsnitt 135 000 kr vilket ungefär motsvarar investeringskostnaden enligt en färsk undersökning från Booli och SBAB."
Se där, husets värde ökade enligt undersökningen...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Baserar man sina beslut på det man faktiskt VET är det väldigt nära sanningen.

Det var inte lönt, rent ekonomiskt, att köpa solceller för 18-24 månader sen om man räknade bort skattereduktionen (som bara är ett politiskt beslut bort) och det är kanske inte lönt idag pga skenande priser på installerade solceller.

Ingen VET var elpriserna är om ytterligare 18-24 månader

Jag har jobbat med solceller (B2B) 2016-2021 och många har frågat mig om de ska skaffa, jag har alltid tidigare svarat "- Gör det om du tycker det är intressant och spännande, räkna inte med att tjäna pengar"

De som köpte för några år sedan är självklart stora vinnare men det handlar bara om tur, ingen hade förutsett denna utveckling....
Du skriver att ingen förutsett denna utveckling!!
Jag har skrivit samma sak i flera år.
Lägga ner kärnkraft, ta bort småskalig vattenkraft och fasa ut gas och olja.
För min del så var beslutet rätt enkelt och tydligen rätt så bra med facit i hand.
Dock så hade jag förutsett prishöjningar men inte hur mycket.
 
R Rolle85 skrev:
Hur menar du? Jag ligger ju ute med 134k från dag ett så jag sparar inga pengar från dag ett. Sparar pengar gör jag inte förren efter 17 år när anläggningen har återbetalat sig.
Om vi förutsätter att du kan låna till investeringen och att investeringen betalar av lånet samt räntan så är det ju en lönsam affär från dag 1. Men man bör nog se till att det betalar sig på kring 10 år. Jag projekterade en anläggning 2019 och fick det då till ca 12-14 år när jag inte räknade med försäljning av el. Med läget som är idag och utfallet med såld el så är det betydligt bättre siffror med ca 8 år innan investeringen är betald.

Idag så har priset gått upp på jobbet och materialet så jag är osäker på hur bra ekonomi man kan få i en installation. Jag förutspår även att mängden solel kommer att pressa ner elpriset också om något år. Kvar är då egenkonsumtion samt den osäkra skattereduktionen. En realistisk kalkyl ska gå runt på dessa poster.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ok,
Säg att det kostar 200' att byta taket. Hur mycket tror du värdet på huset stiger?

Jag hittade undersökningen som du hänvisade till. Den börjar så här: "Solceller ökar husets värde med i genomsnitt 135 000 kr vilket ungefär motsvarar investeringskostnaden enligt en färsk undersökning från Booli och SBAB."
Se där, husets värde ökade enligt undersökningen...
Det är ju exakt det jag skrev, husets värde ökar inte mer än vad investeringen i panelerna kostade.
Till skillnad från andra investeringar som kan höja värdet mer än investeringskostnaden.

Vad gäller värdeökningen på ett hus med ett sunkigt tak vs ett nylagt tak beror sannolikt på var i landet det ligger, ligger det nära en storstad så är värdeökningen högre förstås. Ett sunkigt tak ger ju en värdesänkning, och ett nylagt en höjning. Kan tänka mig att diffen kan bli bortåt 300’ i närheten av storstäder. Men det är en gissning. Det finns säkert siffror på det.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Baserar man sina beslut på det man faktiskt VET är det väldigt nära sanningen.

Det var inte lönt, rent ekonomiskt, att köpa solceller för 18-24 månader sen om man räknade bort skattereduktionen (som bara är ett politiskt beslut bort) och det är kanske inte lönt idag pga skenande priser på installerade solceller.

Ingen VET var elpriserna är om ytterligare 18-24 månader

Jag har jobbat med solceller (B2B) 2016-2021 och många har frågat mig om de ska skaffa, jag har alltid tidigare svarat "- Gör det om du tycker det är intressant och spännande, räkna inte med att tjäna pengar"

De som köpte för några år sedan är självklart stora vinnare men det handlar bara om tur, ingen hade förutsett denna utveckling....
Mjo det är en chansning att köpa solceller.
Jag lånade till mina solceller för 1.5år sen och räknade då med ett spotpris på 35öre för att avbetalningen skulle vara ca 11 år.
Som jag såg det då och fortfarande:
Satte lånet på 10år ... så om det jag får in i såld el + minskad elkostnad är ungf samma som elkostnaden (med ett spot på 35) är det iprincip ett 0-summespel i 10 år.
Sen tjänar jag pengar på anläggningen.
För 1.5 år sen visste jag att elpriset inte skulle bli under 50 öre nästkommande 5 åren (dock inte att det skulle toka iväg på som det gjort nu)
Finns en massa anledningar till att jag anser att elpriset aldrig kommer att hamna i snitt under 50 öre de kommande 3.5 åren.
Rysslands agerande har inte varit en av dem.

Men visst fortfarande en chansning. Frågan är bra hur stor chansning det var då? Ur min synvinkel ingen alls.

Men har man inte en ROI på 10-11 kanske 12 år ... och man räknar med ett spotpris på 100 öre eller mer .... då måste man fråga sig hur mycket är man villig att chansa på att spotpriset inte går under det man satt för att få sin ROI på 10-12 år
 
  • Gilla
Mrkekko och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Säg att det kostar 200' att byta taket. Hur mycket tror du värdet på huset stiger?
Jag tror ingen kan ge ett generellt svar på detta. Så mycket som spelar roll, exempelvis husets skick i övrigt, marknaden, läget, köparens "renoveringsvilja/-ovilja" och även ren tur/otur då det rätta värdet fastställs först vid en försäljning och det gäller att ha tur och hitta "många" sugna spekulanter.

Jag tror svaret kan vara allt från knappt någon värdehöjning alls till en värdehöjning betydligt över 200'
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Det är ju exakt det jag skrev, husets värde ökar inte mer än vad investeringen i panelerna kostade.
Till skillnad från andra investeringar som kan höja värdet mer än investeringskostnaden.

Vad gäller värdeökningen på ett hus med ett sunkigt tak vs ett nylagt tak beror sannolikt på var i landet det ligger, ligger det nära en storstad så är värdeökningen högre förstås. Ett sunkigt tak ger ju en värdesänkning, och ett nylagt en höjning. Kan tänka mig att diffen kan bli bortåt 300’ i närheten av storstäder. Men det är en gissning. Det finns säkert siffror på det.
Nja, du skrev "Att lägga om taket ökar värdet på huset mer än vad investeringen kostar, så det är ju en nobrainer.", vilket det kanske gör, kanske inte.

Det är ju många faktorer sina spelar in, så det finns inte två likadana hus, men personligen skulle jag inte betala 300' mer för ett hus med ett nytt tak, mot ett där taket måste bytas, om takbytet kostar 200'. Jag erkänner dock att jag kanske är konstig och inte ser mervärdet.
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, du skrev "Att lägga om taket ökar värdet på huset mer än vad investeringen kostar, så det är ju en nobrainer.", vilket det kanske gör, kanske inte.

Det är ju många faktorer sina spelar in, så det finns inte två likadana hus, men personligen skulle jag inte betala 300' mer för ett hus med ett nytt tak, mot ett där taket måste bytas, om takbytet kostar 200'. Jag erkänner dock att jag kanske är konstig och inte ser mervärdet.
Med detta avsåg jag solpanelerna, inte taket:
”Det är ju exakt det jag skrev, husets värde ökar inte mer än vad investeringen i panelerna kostade.
Till skillnad från andra investeringar som kan höja värdet mer än investeringskostnaden.”
 
A
Nissens Nissens skrev:
Det är en otrolig skillnad på värmepump och solceller. Vad tror du händer om du inte sätter in en ny värmepump när den gamla lagt av?
Antingen får du investera i andra värmekällor eller så förfaller huset.

Vad gäller din investering så är det långt kvar innan du går plus, om elpriserna hålls nere så förlängs den tiden. Byggahus.se har en kalkyl som visar hur verkligheten ser ut, du lär ju leva i densamma…

Jag har jobbat med kalkylering av energiprojekt i många år, använde jobbets kalkylverktyg för att kalkylera mitt projekt. Jag är väldigt trygg i mina siffror och bryr mig inte ett dugg om vad bygga hus har gjort för artiklar.

Det du inte fattar är att jag gör besparing hela tiden, helt enligt investeringkalkylen, däremot är inte investeringen betald förrän om 12 år enligt ursprungliga kalkylen, 5,5 år om priserna blir kvar som medelpriset i år.

Om du har elpanna idag, och borrar bergvärme och sänker kostnaderna för el i och med din investering på 150 000:-, så börjar du spara direkt, så även med solceller.
 
  • Gilla
Sir Duke och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.