Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Och svaret är?
Att lånet och räntekostnad har minskat realt.
 
Nissens
Excel Excel skrev:
Om du beaktar 2% inflation över 25 år på detta så är nog svaret ganska givet.
Vad får du 2% ifrån?
 
Excel Excel skrev:
Att lånet och räntekostnad har minskat realt.
Ja men det lär förr eller senare ändå behöva betalas och så länge den betalningen inte är noll i realt värde så har du naturligtvis en förlustaffär.
 
  • Gilla
molntjanst och 1 till
  • Laddar…
A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kan ju vara så att den ena sortens utgift är en utgift med avsikt att spara pengar och den andra med avsikt att njuta av dem. De flesta som njuter av en vecka på stranden har inte samma tillfredsställelse av att titta på solpanelerna, snarare tvärt om...
Jag njuter som fan när man får faktura efter faktura där tillgodokontot bara växer!
 
  • Gilla
Knoparen och 7 till
  • Laddar…
Excel
Nissens Nissens skrev:
Vad får du 2% ifrån?
Utgick från RB inflationsmål
 
A
Nissens Nissens skrev:
Vad får du 2% ifrån?
När vi gjort våra investeringskalkyler på jobbet så har inflationen satts till 2% åtminstone de senaste 8 åren, det sista året vet jag inte, jag har bytt jobb. Det handlar om kalkyler hos ett av Sveriges största fastighetsbolag, så det kan nog vara en rimlig summa att ha i sin kalkyl, de brukar inte räkna bort sig i sina projekt.
 
  • Gilla
CrilleE
  • Laddar…
Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Ja men det lär förr eller senare ändå behöva betalas och så länge den betalningen inte är noll i realt värde så har du naturligtvis en förlustaffär.
Precis, det var väl det jag skrev. Räntekostnaden måste vara lägre än besparingen, annars är det en förlustaffär.
 
Grannen fick offert från Svea Solar

12,4 kWp
293 000 SEK innan grönt avdrag

Kalkylen berättar om elpriser som startar på 2,25 och når 3,41 om 15 år

Klart och betalt på 8 år.... :surprised::rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
LaoLars och 3 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Att lägga om taket ökar värdet på huset mer än vad investeringen kostar, så det är ju en nobrainer.

Både att lägga om taket och byta värmepump ingår i normalt underhåll. Gör man inte det så får man både värdeminskning och ökade kostnader som ett brev på posten, eller som ett mail i inboxen…

Att investera i solpaneler är en helt annan sak, det är en kostnad i minst 15 år framöver, och flyttar du innan dess så får du i bästa fall tillbaka det du investerat, och därmed ingen vinst alls.

Så, det är väl mer sorgligt att människor investerar i något som är så tveksamt…
Taket kan jag hålla med om, även om jag tror att du har fel, folk tittar på läge, inte på om taket är nybytt.

Vad gäller att installera värmepump eller solceller så är det exakt samma sak, det handlar om att minska sina kostnader, sen kan man se det på olika lång horisont, men det är ju ett val man kan göra och är fritt för alla.

Jag har hittills under 2022 gjort en besparing på 24 372,93 kronor, på en investering på 118 000:- för mig är det en bra investering. För mig hade det varit en bra investering även med en lägre summa.
 
  • Gilla
Mickebus och 5 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Precis, det var väl det jag skrev. Räntekostnaden måste vara lägre än besparingen, annars är det en förlustaffär.
Nej du skrev att räntekostnaden måste vara lägre än eller lika med besparingen.

Excel Excel skrev:
om räntekostnaden överstiger minskad elkostnad är det är förlustaffär, annars inte.
Men låt oss anta att den är en hel krona lägre per månad än besparingen. Då hävdar jag fortfarande att det är en rungande förlustaffär.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Men låt oss anta att den är en hel krona lägre per månad än besparingen. Då hävdar jag fortfarande att det är en rungande förlustaffär.
Vem installerar en anläggning om man tjänar en krona? Låter infantilt
 
Skumpe
F fsn skrev:
du menar till skillnad från mina solceller som de två senaste åren gett 16% resp 32%?
Om du fortsätter få 32% avkastning per år är du Bill Gates inom solcellernas livslängd. Jag tror inte du förstått skillnaden mellan avkastning på börsen och på dina solceller.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Vem installerar en anläggning om man tjänar en krona? Låter infantilt
Infantilt är vi överens om men enligt din tidigare argumentation är svaret på frågan om vem: @Excel ;)

Problemet med din "kalkyl" är att du helt glömmer kostnaden för anläggningens förbrukning, även om du indirekt verkar vilja ha med den i bakhuvudet på något sätt. Men jag ger nog upp.

Edit: Alltså förbrukning som i förslitning/avskrivning/värdeminskning, vilket inte har ett smack med elförbrukning att göra så nu ingen missförstår.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
F
Skumpe Skumpe skrev:
Om du fortsätter få 32% avkastning per år är du Bill Gates inom solcellernas livslängd. Jag tror inte du förstått skillnaden mellan avkastning på börsen och på dina solceller.
Jo, det gör jag. Om jag inte återinvesterar avkastningen från solcellerna så får jag inte "avkastning på avkastning". Det är helt orimligt att göra den återinveteringen i solceller så den får i sådana fall göra på börsen eller i nåt annat jag tror på.

Men avkastning är avkastning, oavsett var eller hur man får den. Jag förväntar mig en avkastning på 8-20% de kommande 5 åren och så som det ser ut just så finns det inte antydan till en prognos som talar emot det.

Vad du inte riktigt verkar ha med dig är tex den ökade risken med total återinvestering jämför med att avkastningen som i praktiken betalas ut i kontanter varje månad på solcellerna. Jag tror väldigt få skulle ha tackat nej till 48% avkastning på två år på solceller även om ingen tror eller hoppas att det blir som 2022 igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
Nissens
Scouten skrev:
Taket kan jag hålla med om, även om jag tror att du har fel, folk tittar på läge, inte på om taket är nybytt.

Vad gäller att installera värmepump eller solceller så är det exakt samma sak, det handlar om att minska sina kostnader, sen kan man se det på olika lång horisont, men det är ju ett val man kan göra och är fritt för alla.

Jag har hittills under 2022 gjort en besparing på 24 372,93 kronor, på en investering på 118 000:- för mig är det en bra investering. För mig hade det varit en bra investering även med en lägre summa.
Det är en otrolig skillnad på värmepump och solceller. Vad tror du händer om du inte sätter in en ny värmepump när den gamla lagt av?
Antingen får du investera i andra värmekällor eller så förfaller huset.

Vad gäller din investering så är det långt kvar innan du går plus, om elpriserna hålls nere så förlängs den tiden. Byggahus.se har en kalkyl som visar hur verkligheten ser ut, du lär ju leva i densamma…
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.