Har börjat byta fasad i somras på mitt hus från -28, från stånde panel till liggande. Fick en anonym anmälan om olovlig byggnation från kommunen, som då visade sig att huset var k-benämnt. Kollade med boverket innan jag började renovera vad som gällde och byte från trä till trä är inte bygglovspliktigt. Bytte även fönster till liknade och även där inget bygglov. Dock satte jag in en altandörr som skulle haft bygglov. Hann precis bli färdig med en sida när brevet om olovlig byggnation kom.

Sökte bygglov i efterhand och fick till svar efter ca 1,5 månad att de inte godkände panelbytet. Fönster och altandörr gick inte heller igenom. De tyckte avvikelsen va för stor pga husets k-benämning. Så nu ska vi betala ca 11.000 i avgifter och vite och återställa allt som det var innan.

Det finns ingen dokumentation alls om huset och vad jag har tagit reda på förekom både liggande och stående panel på 1920-tal.

Min fråga är om någon annan har hamnat i tvist med kommunen om liknade ärenden och hur ni gick till väga med överklaganden och dylikt.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Någon dokumentation om varför huset är k-märkt måste finnas. Vad säger detaljplanen? Har kommunen ett kulturmiljöprogram?

Det räcker inte att det fanns andra hus med liggande panel på 1920-talet.
 
  • Gilla
Helene Jarno och 10 till
  • Laddar…
U
Tror du ska läsa på om k-märkning, dess betydelse och sen har troligen kommunen ett bevarande-program du kan läsa.
Bara för att det finns andra hus med annan panel från samma tid ger inte det dig rätta att ändra en kulturhistorisk byggnad.
 
  • Gilla
Ammmi och 16 till
  • Laddar…
Ändringar i fasad är så vitt jag förstår alltid lovpliktiga. Byte från stående till liggande panel är ju en rätt saftig förändring.

Jag skulle bli mycket förvånad om du kan vinna ett överklagande i detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
DataJonny och 17 till
  • Laddar…
vissa kommuner är mer generösa än andra när det gäller fasad förändringar. vad pbl säger vågar jag inte uttala mig om.
Men om huset är K-märkt eller området så är byte från stående till liggande ganska stor.

enligt pbl så finns det lite bestämmelser att tänka på (texten nedan kommer inte ifrån pbl direkt därför friskriver jag mig från eventuella fel och brister eller att det fattas
17§ Ändring av en byggnad och flyttning av en byggnad ska utföras varsamt så att man tar hänsyn till byggnadens karaktärsdrag och tar till vara byggnadens tekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden.
 
  • Gilla
eemeliie och 2 till
  • Laddar…
Skulle gissa på att det är förvanskningaförbudet som råder här https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...yggnadsverk-och-tomter/forvanskningsforbudet/

Tråkigt att TS åker på en nit, men det är också varje medborgares skyldighet att känna till de lagar som gäller...

Möjligt att det går att argumentera att förvanskningsförbudet inte längre ska gälla eftersom de kulturhistoriska värdena gått förlorade iom att byggnaden redan förvanskats...
 
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
vissa kommuner är mer generösa än andra när det gäller fasad förändringar. vad pbl säger vågar jag inte uttala mig om.
Men om huset är K-märkt eller området så är byte från stående till liggande ganska stor.

enligt pbl så finns det lite bestämmelser att tänka på (texten nedan kommer inte ifrån pbl direkt därför friskriver jag mig från eventuella fel och brister eller att det fattas
17§ Ändring av en byggnad och flyttning av en byggnad ska utföras varsamt så att man tar hänsyn till byggnadens karaktärsdrag och tar till vara byggnadens tekniska, historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden.
Fast är huset K-märkt så är det K-märkt och då spelade det mindre roll vad kommunen tycker.

Äger man ett knappa 100år gammalt hus och inte kolla med kommunens bygglovskontor om vad som gäller vid panel och fönsterbyten så får man faktiskt skylla sig själv.

Klaga gärna på faktumet att huset är K-märkt, men skyll inte på någon annan för att du inte har uppfyllt reglerna kring fasadförändringarna.
 
  • Gilla
M_Back och 15 till
  • Laddar…
Du kan prova att söka på din fastighetsbeteckning i bebyggelseregistret.
Där brukar stå lite olika fakta om din k- märkning mm.
Liten varning angående registret som är lite krångligt att hitta i..
 
  • Gilla
Linder1
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Klaga gärna på faktumet att huset är K-märkt, men skyll inte på någon annan för att du inte har uppfyllt reglerna kring fasadförändringarna.
Samtidigt kan man ju tycka att det är bedrövligt att en byggnad kan omfattas av särskilda skyddsbestämmelser utan att fastighetsägaren är medveten om det. Både ur fastighetsägarens och samhällets perspektiv.
 
  • Gilla
  • Älska
DataJonny och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Samtidigt kan man ju tycka att det är bedrövligt att en byggnad kan omfattas av särskilda skyddsbestämmelser utan att fastighetsägaren är medveten om det. Både ur fastighetsägarens och samhällets perspektiv.
Jo det vore bra om sånt följde med som en "pärm" men vem håller reda på den då? Jag jobbar dagligen med klassade hus och hade uppskattat något sånt system. Ingen myndighet som vill ta ansvaret att skicka ut sån info när man köpt ett hus?
 
  • Gilla
LRydberg och 2 till
  • Laddar…
Kan det finnas foton från förr och efter så kan vi ändå bedöma "skadorna"?
 
  • Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
Det låter mycket märkligt om du inte visste om att du har köpt ett k-märkt eller byggnadsminne hus!? Det är en del av vår gemensamma historia som skall bevaras, vill man inte det köper man inte ett sådant hus. Jag har själv en fastighet som är byggnadsminne i vårt lilla medeltidsmecka i Sverige. Det finns en ganska detaljerad beskrivning av vad som får göras och inte göras för just min specifika fastighet. Har du inte detta kan du normalt hitta det på nätet, sök på din fastighetsbeteckning och tex byggnadsminnen, k märkning eller liknande så kommer du till de aktuella databaserna och dokumenten.
 
  • Gilla
Helene Jarno och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Samtidigt kan man ju tycka att det är bedrövligt att en byggnad kan omfattas av särskilda skyddsbestämmelser utan att fastighetsägaren är medveten om det. Både ur fastighetsägarens och samhällets perspektiv.
Hur vet du att ägaren inte fick brev om det efter att beslutet fattades?
Så går det iaf alltid till idag.
2km bort från mig har många hus fått hem brev om det för 5-10år sedan.

Menar du att kommunen ska förse husen med skyltar?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
hsd
FreQa FreQa skrev:
Jo det vore bra om sånt följde med som en "pärm" men vem håller reda på den då? Jag jobbar dagligen med klassade hus och hade uppskattat något sånt system. Ingen myndighet som vill ta ansvaret att skicka ut sån info när man köpt ett hus?
Vore enkelt om Lantmäteriet höll i sådan information och mäklare var tvingad att upplysa vid försäljning
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Samtidigt kan man ju tycka att det är bedrövligt att en byggnad kan omfattas av särskilda skyddsbestämmelser utan att fastighetsägaren är medveten om det. Både ur fastighetsägarens och samhällets perspektiv.
Jag tror att man, mer eller mindre, måste anstränga sig för att missa något sådant.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.