J jawen skrev:
Blir 3,21 kr/kWh och det är bra pris om man jämför med mig, jag betalade 4,90 kr/kWh inkl allt så mina 416 kWh i september blev nästan 2100 kr
556 kr för 445 kwh, inkl. Moms och certifikat

Inte Nätavgift. Samt transaktionsavgifter
 
  • Wow
jawen
  • Laddar…
Fick just räkningen för september. 57:- per kWh! När kommer elpriskompensationen?





Totalt 744:- för 13 kWh i sommarstugan.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Totalt 744:- för 13 kWh i sommarstugan.
Ja dom fasta kostnaderna för el har nästan blivit "ocker", och gynnar verkligen inte lågförbrukare.
Det är för dyrt att enbart ha en "kabel" i väggen sedan en tid, men elbolagen visste nog hur dom skulle maximera inkomsterna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Fick min första elräkning på 1000 kr för september. Alltså inte (som i rubriken för denna tråd) avrundat utan det blev exakt 1000 på fakturan (999,96 före öresutjämning). Lite kul för en siffernörd. 3,62 kr/kWh om man dividerar summan med förbrukningen (även om det är korkat). Om jag hade förbrukat 1 kWh mer hade summan innan öresutjämning blivit 2,39 kr högre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ekka
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fick just räkningen för september. 57:- per kWh! När kommer elpriskompensationen?

Totalt 744:- för 13 kWh i sommarstugan.
ja, i sommarstugan var septembers nätfaktura ca 50 spänn högre än fakturan för el-leveransan, jag gissar det ändrar sig iom oktober, men det är ju beroende på elpriset. stugan drog 197 kWh och elpriset var 212,,79 öre per kWh.
 
Tmittihand Tmittihand skrev:
Visst fick man ner förbrukningen men fakturan landade på dryga 2100kr ändå....! Ja, vi får väll se hur det blir när det blir kallare och priserna skenar iväg ännu mer! El budgeten för denna vinter är den enskilt största posten:worried::worried: Surt är det.
427 kWh kostade 983kr hos elbolaget

Nätägaren vill ha 777kr där 450kr är för säkringen på 25 A.

Så allt som allt 1760 kr för ynka 427 kWh i september.

Dec-jan-feb lär bli tråkiga månader oavsett om vi får stödet med 75% betalt av staten på allt över 1kr.

Att alla elområden ska bli ett vet jag ej hur det påverkar priset.
 
J Jonasdzm skrev:
Att alla elområden ska bli ett vet jag ej hur det påverkar priset
El områdena kan inte bli "ett", det var EU som redan 2010 "tvingade" Sverige att dela upp landet i el områden.
Sedan behövdes sitament att försöka få delar av Sverige som hade stort underskott, att helt enkelt bygga mer elproduktion......Och höger man priset, så brukar det gagna för investeringar.

Däremot kan ju priset i alla områden bli mer "rättvist"
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Sverige exporterade el för 8.1 miljarder under 1 månad.
2021 gav elexporten årets åtta första månader 6,9 miljarder netto. I år är överskottet mer än tre gånger så stort – 26,1 miljarder kronor.

[länk]
Och dessutom betalade svenska elkunder totalt iaf 10 ggr mer av den summan till samma elproducenter. +moms och vinstskatter hos producenterna.
Man förstår ju att det utövas hård lobbying just nu för att politikerna ska prata om ny "planerbar kraft " istället för att fundera över en sjuk prissättningsmodell.
Och politikerna är väl glada för en helt ny intäktskälla när de ska avisera skattesänkningar samtidigt som försvaret, vården, skolan och allt annat som förfallit nu måste rustas upp.
Win-win där som gör att jag tror vi inte får mer än en tummetott i slutänden.
Det är antagligen nåt L har fått i löfte, fortsatt marknadsstyrd el, hur sjukt marknaden än fungerar, samtidigt som kärnkraft, L:s egna lilla kramdjur äntligen blir rumsrent igen under galgen.
Nu satsar jag på pellets.
 
Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och dessutom betalade svenska elkunder totalt iaf 10 ggr mer av den summan till samma elproducenter. +moms och vinstskatter hos producenterna.
Man förstår ju att det utövas hård lobbying just nu för att politikerna ska prata om ny "planerbar kraft " istället för att fundera över en sjuk prissättningsmodell.
Och politikerna är väl glada för en helt ny intäktskälla när de ska avisera skattesänkningar samtidigt som försvaret, vården, skolan och allt annat som förfallit nu måste rustas upp.
Win-win där som gör att jag tror vi inte får mer än en tummetott i slutänden.
Det är antagligen nåt L har fått i löfte, fortsatt marknadsstyrd el, hur sjukt marknaden än fungerar, samtidigt som kärnkraft, L:s egna lilla kramdjur äntligen blir rumsrent igen under galgen.
Nu satsar jag på pellets.
Pellets prissätts på samma sätt, och är också extremt dyr nu. Det är liksom så marknadsekonomi fungerar.
För att undvika att extrema priset vid bristsituationer kan man pausa marknadsekonomin och införa ransonering. Något som blir svårt på tex el där behoven är så olika. Det är lättare med smör och kaffe.

Ditt problem tycks vara att du inte förstår hur marknaden fungerar.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Pellets prissätts på samma sätt, och är också extremt dyr nu. Det är liksom så marknadsekonomi fungerar.
För att undvika att extrema priset vid bristsituationer kan man pausa marknadsekonomin och införa ransonering. Något som blir svårt på tex el där behoven är så olika. Det är lättare med smör och kaffe.

Ditt problem tycks vara att du inte förstår hur marknaden fungerar.
Det verkar som om du är den enda som försvarar den elpris modell vi har idag, skulle tro att 99% av invånarna anser att vi bör ändra modellen för elhandel i Sverige.

Som det är nu så blir det löjligt med de marginaler man tjänar på vattenkraft, kärnkraft och vindkraft.
 
  • Gilla
Meta9 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Pellets prissätts på samma sätt, och är också extremt dyr nu. Det är liksom så marknadsekonomi fungerar.
För att undvika att extrema priset vid bristsituationer kan man pausa marknadsekonomin och införa ransonering. Något som blir svårt på tex el där behoven är så olika. Det är lättare med smör och kaffe.

Ditt problem tycks vara att du inte förstår hur marknaden fungerar.
Du går inte är ta på allvar. Du tror ju att vi kan sluta exportera el när vi vill.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du går inte är ta på allvar. Du tror ju att vi kan sluta exportera el när vi vill.
Vi slutar exportera el när all tillgänglig el behövs för i hemsk konsumtion. Det finns inget exporttvång.
 
D Daniel 109 skrev:
Vi slutar exportera el när all tillgänglig el behövs för i hemsk konsumtion. Det finns inget exporttvång.
Men nu pratade vi om hur marknaden i Norden ser ut idag, inte efter att alla kastat ut sina värmepumpar och satt in nya moderna oljefyllda radiatorer med smarta termostater.
Tills de gör det så måste vi exportera eller dra ner produktionen.
 
Vad då måste exportera. Naturligtvis exporterar man om man har något att sälja på exportmarknaden. Men det är ju ingen tvångsexport, den Svenska marknaden får ju det den efterfrågar först. Men priset sätts naturligtvis efter den totala efterfrågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.