useless useless skrev:
Att omvandla vatten till vattenånga kräver energi. Det är därför kroppen svettas när den blir varm. Att inte du kan mäta energiförbrukningen betyder inte att den inte finns.
Just så. Att torka tvätten kan dra betydande med energi. Säg att du hänger en större tvätt och det finns 5kg vatten kvar efter centrifugering, detta kräver 3 kWh för att avdunsta vilket tas från inomhusluften.

Med moderna och snåla tvättprogram är det inte orimligt att anta att torken drar mer el än tvätten, även om tvätten hängs i en bostad uppvärmd med värmepump.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gaia skrev:
Har precis surfat om värmepumptumlare och blev inte imponerad av det jag läst på Byggahus från år 2020. Den ska ha en självrengörande vpkondensor men det funkar inte så bra som konstruktören tänkt. Om luddet lägger sej på kondensorn så slutar torktumlaren helt enkelt jobba och man måste plocka den isär i beståndsdelar för att kunna vattenspola dammet. Bokstavligt i beståndsdelar för att komma åt baksidan under trumman.

Många tycker att det är en felkonstruerat tork som omöjliggör nödvändig underhåll. Reklamationer godkänns inte med förklaring att det är handhavandes fel. Hur kan man då rensa det man inte kan komma åt?
Jag skulle satsa på en kondens tork som man kan rensa själv framifrån genom en lucka. Används den sällan så är det ännu viktigare att inte spendera för mycket på en misslyckat konstruktion som kräver fackmannamässig service men jämna mellanrum.
Vår värmepumpstumlare är ca 9 år, nu i år var det första gången den inte startade samt larmade att den ville ha rengöring av kondensorn.
Det var bara att skruva bort bakstycket, sen var det bara och spola vatten framifrån och suga upp vattnet bak. Det hade egentligen gått att både spola och suga framifrån.

Felet vi har gjort är att vi inte har dammsugit kondensorn från framsidan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Felet vi har gjort är att vi inte har dammsugit kondensorn från framsidan.
aha så det finns ett möjlighet att komma åt på framsidan. når jag läst så verkade det vara en större pådrag än så som du beskriver.
 
Det beror nog på modell. Jag har sett nån tråd där man var mer eller mindre tvungen att riva hela maskinen för att komma åt den förseglade "självrengörande" kondensorn.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
G gaia skrev:
aha så det finns ett möjlighet att komma åt på framsidan. når jag läst så verkade det vara en större pådrag än så som du beskriver.
På vår finns det en lucka framför kondensorn, innanför luckan sitter ett sista filter innan kondensatorn.

Vår tumlare är en Miele T 8967 WP.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
H
Therese Johansson1 Therese Johansson1 skrev:
Håller på att utveckla en affärsidé som är att skapa en klädeshylla/hängare med inbyggd torkfunktion för att slippa problemet med blöta kläder och behöver få fram vad problemet är med torkskåp (ex tar mycket plats osv). Jag har nämligen gjort en marknadsundersökning som visar att 70% inte äger torkskåp. Dela gärna med er om ni har några tankar kring problem med de klädestorkar som finns idag på marknaden.

Bifogar även en bild på hur hyllan är tänkt att se ut :)
Har man behov av att torka barnens smutsiga kläder är det ju suveränt med torkskåp. Annars föredrar jag torktumlare. Blir slätare kläder, handdukar, dukar osv. Torktumlare behövs ju också till täcken osv. Ska man ändå hänga rena kläder på tork så behövs inte ett torkskåp.
 
F
H hapazard skrev:
Just så. Att torka tvätten kan dra betydande med energi. Säg att du hänger en större tvätt och det finns 5kg vatten kvar efter centrifugering, detta kräver 3 kWh för att avdunsta vilket tas från inomhusluften.

Med moderna och snåla tvättprogram är det inte orimligt att anta att torken drar mer el än tvätten, även om tvätten hängs i en bostad uppvärmd med värmepump.
Eftersom det inte är någon mätbar förbrukning i praktiken är det ointressant för mig med teoretiska påståenden. Till saken kan nämnas att vi bor i ett relativt stort äldre hus med naturlig (passiv) ventilation.
Kanske annorlunda för någon i ett modernt och närapå lufttätt hus som kräver sofistikerade system att reglera/balansera värme och ventilation.
 
tommib
useless useless skrev:
Det beror nog på modell. Jag har sett nån tråd där man var mer eller mindre tvungen att riva hela maskinen för att komma åt den förseglade "självrengörande" kondensorn.
Ja, det där gjorde ju åtminstone jag i närtid. En LG värmepumpstumlare var det och man var mycket riktigt tvungen att ta isär hela maskinen.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Rickard.
H hapazard skrev:
Just så. Att torka tvätten kan dra betydande med energi. Säg att du hänger en större tvätt och det finns 5kg vatten kvar efter centrifugering, detta kräver 3 kWh för att avdunsta vilket tas från inomhusluften.

Med moderna och snåla tvättprogram är det inte orimligt att anta att torken drar mer el än tvätten, även om tvätten hängs i en bostad uppvärmd med värmepump.
Det här blev man ju lite nyfiken på, är det någon som vet ungefär hur mycket vatten det faktiskt är kvar efter en 1600rpm centrifugering av normal tvätt? 5kg låter väldigt mycket men jag har aldrig tänkt på det eller vägt så vad vet jag.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det här blev man ju lite nyfiken på, är det någon som vet ungefär hur mycket vatten det faktiskt är kvar efter en 1600rpm centrifugering av normal tvätt? 5kg låter väldigt mycket men jag har aldrig tänkt på det eller vägt så vad vet jag.
Hur mycket vatten det är kvar i textilier efter centrifugering beror på vad det är för material, bomull håller kvar mycket mer än syntetisk.
 
F frasen_36 skrev:
Eftersom det inte är någon mätbar förbrukning i praktiken är det ointressant för mig med teoretiska påståenden. Till saken kan nämnas att vi bor i ett relativt stort äldre hus med naturlig (passiv) ventilation.
Kanske annorlunda för någon i ett modernt och närapå lufttätt hus som kräver sofistikerade system att reglera/balansera värme och ventilation.
Om det är mätbart eller inte beror nog på var tvätten torkas, om det sker i samma rum som en tempgivare sitter kan det ju tänkas uppreglera värmesystemet och ge högre temperatur i resten av huset och därmed en betydligt större förbrukning.

Om du däremot torkar i ett rum med frånluft och utan egen uppvärmning ger det antagligen inge ökning av förbrukning

Självdrag eller inte spelar nog ingen roll, värmepump däremot.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det här blev man ju lite nyfiken på, är det någon som vet ungefär hur mycket vatten det faktiskt är kvar efter en 1600rpm centrifugering av normal tvätt? 5kg låter väldigt mycket men jag har aldrig tänkt på det eller vägt så vad vet jag.
Restfukt brukar anges runt 50% men betydligt mindre (nästan igen) för polyester och mer för tjocka textilier av naturfiber.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
F
H hapazard skrev:
Om det är mätbart eller inte beror nog på var tvätten torkas, om det sker i samma rum som en tempgivare sitter kan det ju tänkas uppreglera värmesystemet och ge högre temperatur i resten av huset och därmed en betydligt större förbrukning.

Om du däremot torkar i ett rum med frånluft och utan egen uppvärmning ger det antagligen inge ökning av förbrukning

Självdrag eller inte spelar nog ingen roll, värmepump däremot.
Som jag redan nämnt vid flera tillfällen har vi fört statistik under 16 år och ingen höjning av energiförbrukning har kunnat mätas de dygn vi torkat tvätt inne.
Vi har inga inomhusgivare. Det är elementen som fungerar som givare. Detta genom att värmepumpen mäter skillnaden mellan fram & retur. Det enklaste och säkraste sättet enligt vp-installatören och har fungerat bra under alla år.
Vi "sätter inte på" värmen som vissa uppgett i forumet (låter gammeldags) utan det sköter sig själv året runt. Ger värme till elementen enbart när det behövs.
 
Therese Johansson1 Therese Johansson1 skrev:
Håller på att utveckla en affärsidé som är att skapa en klädeshylla/hängare med inbyggd torkfunktion för att slippa problemet med blöta kläder och behöver få fram vad problemet är med torkskåp (ex tar mycket plats osv). Jag har nämligen gjort en marknadsundersökning som visar att 70% inte
äger torkskåp. Dela gärna med er om ni har några tankar kring problem med de klädestorkar som finns idag på marknaden.

Har man en tvättstuga eller större badrum så är en fristående eller fast monterad torkställning med en luftavfuktare i utrymmet den billigaste och smidigaste lösningen om man vill skynda på torkningen.

Bifogar även en bild på hur hyllan är tänkt att se ut :)
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Är det inte enklare att bara sätta upp en vanlig handdukstork för badrum? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.