Magnus E K
john68 john68 skrev:
Hur länge tänker ni använda era kalsonger?
10 år? Har ngr par som torktumlats i 3 år och de håller än men det känns ju ändå som att det är dags att fasa ut dem? Eller så kör jag på tills det blir hål om 2 år till, eller så....
Låt se, säg att en tumling tar två timmar (borde vara något mindre men för att göra det lätt att räkna). Så för att att ha tumlat dem tre år måste de ha tumlats drygt 13 000 gånger. Ja, kanske dags att byta ut det enda paret som du använt varje dag sen 1986 (eller varannan dag sen 1952 men det känns mindre troligt).
 
  • Haha
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Låt se, säg att en tumling tar två timmar (borde vara något mindre men för att göra det lätt att räkna). Så för att att ha tumlat dem tre år måste de ha tumlats drygt 13 000 gånger. Ja, kanske dags att byta ut det enda paret som du använt varje dag sen 1986 (eller varannan dag sen 1952 men det känns mindre troligt).
Ojdå. Inser att du har svårt att tänka. Kanske tumlade 26 ggr per år då för att göra det tydligare.....
 
Eriksgatan
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en konsekvens av artikeln som länkas. Om torktumling står för 10 % av snittet i en cykel ökar den andelen om cykeln blir frekventare. Det beror ju på att själva användningen av kläderna minskar i förhållande till antalet tvätt och tumlingar
Öööhh, hur många cykler tvättar och tumlar du ett smutsigt plagg? Vi gör så att vi tvättar det en gång, sedan tumlar vi det en gång, och sedan är det färdigt att använda igen.
Att man i R & R-artikeln inte särredovisar viktförluster mellan slitage vid användning och tvätt, tyder på att man gjort som jag beskrev. Men jag kanske missat något som inte står i artikeln?
 
Det här är varför man ska ha hus med källare ;) Vi (2 vuxna) tvättar 1-2 maskiner varje helg. Tvätten hänger på torkställning i pannrummet till nästa gång vi tvättar (dvs en vecka). Strumpor och underkläder hänger på ”bläckfiskar” och till lakan och handdukar har vi tvättlinor. Numera har vi även en avfuktare, men det är för att få ner luftfuktigheten generellt.

Torktumlaren som stod i huset när vi flyttade in har vi slängt. Den var från tidigt 80-tal eller sent 70-tal om man ska gissa utifrån färgen (brun).

Vi körde förresten med samma torkställning redan när vi bodde i lägenhet för ca 20 år sedan. Då fick den stå i vardagsrummet och behövde inte alltid vänta en vecka på tömning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K
M mrsnhp skrev:
.Tvätten hänger på torkställning i pannrummet till nästa gång vi tvättar (dvs en vecka).
Och under tiden går alla i hushållet omkring nakna eller i nyköpta kläder?
 
ELECTROLUX DC4600HPWL Sensorstyrt torkskåp med värmepump
 
Therese Johansson1 Therese Johansson1 skrev:
Håller på att utveckla en affärsidé som är att skapa en klädeshylla/hängare med inbyggd torkfunktion för att slippa problemet med blöta kläder och behöver få fram vad problemet är med torkskåp (ex tar mycket plats osv). Jag har nämligen gjort en marknadsundersökning som visar att 70% inte äger torkskåp. Dela gärna med er om ni har några tankar kring problem med de klädestorkar som finns idag på marknaden.

Bifogar även en bild på hur hyllan är tänkt att se ut :)
Intresseklubben antecknar.....
 
Therese Johansson1 Therese Johansson1 skrev:
Håller på att utveckla en affärsidé som är att skapa en klädeshylla/hängare med inbyggd torkfunktion för att slippa problemet med blöta kläder och behöver få fram vad problemet är med torkskåp (ex tar mycket plats osv). Jag har nämligen gjort en marknadsundersökning som visar att 70% inte äger torkskåp. Dela gärna med er om ni har några tankar kring problem med de klädestorkar som finns idag på marknaden.

Bifogar även en bild på hur hyllan är tänkt att se ut :)
Folk har gjort sig av med torkskåpen för att de tog mycket energi.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Och under tiden går alla i hushållet omkring nakna eller i nyköpta kläder?
Vi väntar inte tills garderoben är tom innan vi tvättar. Vi tvättar en maskin med kläder varje helg, och det är ungefär så mycket vi ”producerar” på två personer (plus lakan och stora handdukar som blir maskin nr två vid behov). Ibland får vi köra en extra maskin med kläder, men i stort sett håller vi oss ikapp. Och om det skulle krisa så att favoritbyxorna hänger på torkställningen just när man vill ha dom så kan man gå ner till pannrummet och hämta dem.

Ja, det innebär att vi måste äga kläder så att de räcker i mer än en vecka, men det gör väl de flesta?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
En kondenstorktumlare behåller åtminstone den uppvärmda och avfuktade luften i huset medan torkskåpet blåser ut den uppvärmda och fuktiga luften utanför huset tillsammans med övrig varm luft från huset. Så det är nog tvärt om.
Jag har också ett torkskåp sedan ett antal år som aldrig blivit uppackat ur kartongen. På grund av att det blev besvärligt att ta sig genom granitsockeln med frånluftröret. Med dagens elpris får det nog stå kvar i kartongen.
Vi hade en kondenstorktumlare (Osby) och det var den absolut sämsta lösningen (skräp) såväl som torktids- som energisparmässigt. Den åkte ut. Ersattes med torklinor inomhus som sitter ovanför trappan vilket ger naturlig luftombyte. Funkar mycket bra (torktid några timmar) och kostar ingen energi.
 
Redigerat:
F frasen_36 skrev:
Vi hade en kondenstorktumlare (Osby) och det var den absolut sämsta lösningen (skräp) såväl som torktids- som energisparmässigt. Den åkte ut. Ersattes med torklinor inomhus som sitter ovanför trappan vilket ger naturlig luftombyte. Funkar mycket bra (torktid några timmar) och kostar ingen energi.
Öh, jo det kostar energi. Det finns inga gratisluncher.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F
S sunqan skrev:
Öh, jo det kostar energi. Det finns inga gratisluncher.
Nej det kostar ingen energi. Dvs.påverkar inte inomhustempen.
Flyttar fukten från tvätten till inomhusluften som varierar med ca 5-6 %. Luftfuktigheten påverkar ej värmepumpens pådrag.
 
Att omvandla vatten till vattenånga kräver energi. Det är därför kroppen svettas när den blir varm. Att inte du kan mäta energiförbrukningen betyder inte att den inte finns.
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Min 16 år gamla torktumlare börjar ta slut. Frågan är då om det är nödvändigt att välja tumlare med värmepump.
Har precis surfat om värmepumptumlare och blev inte imponerad av det jag läst på Byggahus från år 2020. Den ska ha en självrengörande vpkondensor men det funkar inte så bra som konstruktören tänkt. Om luddet lägger sej på kondensorn så slutar torktumlaren helt enkelt jobba och man måste plocka den isär i beståndsdelar för att kunna vattenspola dammet. Bokstavligt i beståndsdelar för att komma åt baksidan under trumman.

Många tycker att det är en felkonstruerat tork som omöjliggör nödvändig underhåll. Reklamationer godkänns inte med förklaring att det är handhavandes fel. Hur kan man då rensa det man inte kan komma åt?
Jag skulle satsa på en kondens tork som man kan rensa själv framifrån genom en lucka. Används den sällan så är det ännu viktigare att inte spendera för mycket på en misslyckat konstruktion som kräver fackmannamässig service men jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Att omvandla vatten till vattenånga kräver energi. Det är därför kroppen svettas när den blir varm. Att inte du kan mäta energiförbrukningen betyder inte att den inte finns.
Jag kan mäta, och har mätt energiförbrukningen till värmepumpen och fört statistik under ca 16 år tillbaka och det blir ingen mätbar förändring de dagar vi hängt tvätt. Alltså är det så marginellt så det drunknar i bruset.
Som t.ex. "nedkylning" för att någon öppnar en ytterdörr eller kyl/frys...
Det måste ju i så fall kosta energi om man ska driva diskussionen in i absurdum....
 
  • Haha
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.