S SueCia skrev:
Jag säger inget om dubblerade uppvärmningskostnader, det är tråkigt givetvis.

Men du frågar "hur tänker pelletstillverkarna" och argumenterar för att det går att värma billigare med el. Jag påpekade hur fel du hade.
Ja just nu (om du läser vad jag skrivit) så har jag då alltså ett billigare pris för elen, så fel?
 
S
so112358 so112358 skrev:
Ja just nu (om du läser vad jag skrivit) så har jag då alltså ett billigare pris för elen, så fel?
Så pelletstillverkarna tänker fel ifall dom inte säljer pellets billigare per kwH än vad man kunde binda elen till förrut?

Vad är det egentligen du menar att Pelletstillverkarna ska göra? :O
 
S SueCia skrev:
Så pelletstillverkarna tänker fel ifall dom inte säljer pellets billigare per kwH än vad man kunde binda elen till förrut?

Vad är det egentligen du menar att Pelletstillverkarna ska göra? :O
Ja sälja pelletsen billigare per kWh än elen per kWh som jag skriver. Är alltså i princip på breakeven här i SE2 nu med avtal och då pratar vi direktverkande el.
 
De säljer den naturligtvis till marknadspris. Varför skulle de göra på något annat sätt?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De säljer den naturligtvis till marknadspris. Varför skulle de göra på något annat sätt?
Ja då får man ändra sin marknadsföring också. För man marknadsför pellets som billigare än el. Det är det inte i halva Sverige. Så börjar vi då köra el istället här uppe så blir det mindre el att skicka söderut och marknadspriserna går upp ännu mer. Elbolagen säljer ju också till marknadspris eller hur. Men där subventioneras det. Vilket vi också har fått ta del av här uppe vilket gör att det blir ännu mer lönsamt med el.
 
S
so112358 so112358 skrev:
Ja sälja pelletsen billigare per kWh än elen per kWh som jag skriver. Är alltså i princip på breakeven här i SE2 nu med avtal och då pratar vi direktverkande el.

Skärmdump som visar ett kampanjerbjudande för timpris på el från TeliNet Energi till priset 286,79 öre/kWh inklusive alla avgifter.

Här är ett dagsfärskt pris på rörligt avtal i SE3, SE4 är dyrare. Lägg till alla avgifter så är vi uppe i 4kr per kwH

1.2kr per kwH med pellets är extremt konkurenskraftigt.

Förstår fortfarande inte vad det är du klagar på...

(EDIT)
Elpris på 127,41 öre per kWh enligt rörligt avtal med Telinet Energi, inkluderar kampanjinformation.
Här har du dagsfärskt pris på rörligt avtal i SE2 också, med avgifter bör ni landa kring 2kr per kw/h

Alltså är pellets betydligt billigare än direktverkande el även där.
 
  • Gilla
Hullken
  • Laddar…
S SueCia skrev:
[bild]

Här är ett dagsfärskt pris på rörligt avtal i SE3, SE4 är dyrare. Lägg till alla avgifter så är vi uppe i 4kr per kwH

1.2kr per kwH med pellets är extremt konkurenskraftigt.

Förstår fortfarande inte vad det är du klagar på...

Som vanligt spårar alla diskussioner ur här. Orkar inte kommentera mer.
 
  • Ledsen
  • Arg
Hullken och 1 till
  • Laddar…
S
so112358 so112358 skrev:
Som vanligt spårar alla diskussioner ur här. Orkar inte kommentera mer.
Vad är det som har spårat ur?
Jag är väldigt saklig i mina argument och presenterar fakta på det jag påstår.
 
  • Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 1 till
  • Laddar…
so112358 so112358 skrev:
Ja då får man ändra sin marknadsföring också. För man marknadsför pellets som billigare än el. Det är det inte i halva Sverige. Så börjar vi då köra el istället här uppe så blir det mindre el att skicka söderut och marknadspriserna går upp ännu mer. Elbolagen säljer ju också till marknadspris eller hur. Men där subventioneras det. Vilket vi också har fått ta del av här uppe vilket gör att det blir ännu mer lönsamt med el.
Även om pellets skulle ha samma kWh pris som elen slipper man överföringsavgifterna..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De säljer den naturligtvis till marknadspris. Varför skulle de göra på något annat sätt?
Nämen är du här också?
 
  • Haha
Hullken
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Även om pellets skulle ha samma kWh pris som elen slipper man överföringsavgifterna..
Överföring synonym med leverans så det är inbakad i priset. Inget man "slipper"
 
Coolman Coolman skrev:
Överföring synonym med leverans så det är inbakad i priset. Inget man "slipper"
Upplevde du @Coolman mitt inlägg otydligt?
Förutom elpriset tillkommer kostnader för Elöverföring och Energiskatt, pellets priset är såvitt jag vet inklusive transport.
 
  • Gilla
LennartMimmi och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det verkligen så här i SE3? Kärnkraften i Oskarshamn är inte betald med skattemedel och ca en tredjedel av Forsmark är inte i Vattenfalls ägo. Många distributionsnäten i min del av landet byggdes privat i föreningsform även om det är vanligt att Vattenfall är nätägare i dag.
Jag tror att alla kraftverk har fått statligt stöd på ett eller annat vis. Åtminstone de stora.
 
G Guzzen1 skrev:
Jag tror att alla kraftverk har fått statligt stöd på ett eller annat vis. Åtminstone de stora.
Möjligt, nu blir det ju statliga kreditgarantier för ny elproduktion.
 
F fribygg skrev:
Möjligt, nu blir det ju statliga kreditgarantier för ny elproduktion.
Ja det är djupt tragiskt att vi som är självförsörjande på el till största delen ska vara tvungna att göra 70% av produktionen tillgänglig för marknaden/export.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.