F fribygg skrev:
Nä det är ett par hundra upp, men de får ju inte koka nån björk ens om de ger en femhundring när brasveden ger mer
Ena bruket i stan ska börja koka eukalyptus, dom har gjort det tidigare också med dåliga resultat.
Men dom som tvungna
 
L Lutte skrev:
Ena bruket i stan ska börja koka eukalyptus, dom har gjort det tidigare också med dåliga resultat.
Men dom som tvungna
Nä, de kan betala lika mycket för råvaran här som för den de köper i Baltikum
 
L Lutte skrev:
Ena bruket i stan ska börja koka eukalyptus, dom har gjort det tidigare också med dåliga resultat.
Men dom som tvungna
Låter fullständigt vansinnigt.
 
F fribygg skrev:
Nä, de kan betala lika mycket för råvaran här som för den de köper i Baltikum
Jag har iof inte gjort kalkylen men med också de standard priser som har varit på pellets så måste man ju kunna mala ner massaved för bränsletillverkning och få bra vinster på det. Så var det såklart inte i början men skillnad nu, ja speciellt idag. Den perfekta inkomsten är ju att ha t.ex. en vendingmaskin som tickar in pengar hela tiden mot lite underhåll. Lite så skulle ju pelletsförsäljningen kunna vara. Men är istället väldigt girigt, instabilt och känns osäkert och har gjort det också före den här krisen. Om man lägger till jobb med sotning osv så förstår jag att folk flyr från värmeslaget. Något som till slut såklart slår tillbaks på hela industrin som står där och undrar "vad hände?"
 
so112358 so112358 skrev:
Jag har iof inte gjort kalkylen men med också de standard priser som har varit på pellets så måste man ju kunna mala ner massaved för bränsletillverkning och få bra vinster på det. Så var det såklart inte i början men skillnad nu, ja speciellt idag. Den perfekta inkomsten är ju att ha t.ex. en vendingmaskin som tickar in pengar hela tiden mot lite underhåll. Lite så skulle ju pelletsförsäljningen kunna vara. Men är istället väldigt girigt, instabilt och känns osäkert och har gjort det också före den här krisen. Om man lägger till jobb med sotning osv så förstår jag att folk flyr från värmeslaget. Något som till slut såklart slår tillbaks på hela industrin som står där och undrar "vad hände?"
Brist på konkurrens?
 
B
Pellets förbrukas ju söderut, i de länderna som har extrem panik. Det har varit en enorm export av pellets och annan skogsråva från Ryssland tidigare, som upphört, samtidigt som de får ett tryck på sig att ersätta gas med andra bränslen. Det sätter tryck på pelletsmarknaden.

Pellets är ju exporterbart på ett helt annat sätt än flis, högre betalningsvilja och högre densitet (relativt mindre transportkostnader) så precis som elen blir dyr, så dras ju pellets med.

Dessutom går det åt en hel del el för att göra pellets, så det är inte så konstigt att priset på pellets dragit iväg.

Läste något nyhetsbrev från pelletsförbundet om att man nu ser medlemmar som satsar på kvarnar för att mala. I normala fall använder man ju bara spån. Men man ser ju en stor efterfrågan på pellets en längre tid, samtidigt som sågverken verkar vara på väg att sakta ner produktionen av sågade varor, i takt med att konjunkturen sjunker.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Pellets förbrukas ju söderut, i de länderna som har extrem panik. Det har varit en enorm export av pellets och annan skogsråva från Ryssland tidigare, som upphört, samtidigt som de får ett tryck på sig att ersätta gas med andra bränslen. Det sätter tryck på pelletsmarknaden.

Pellets är ju exporterbart på ett helt annat sätt än flis, högre betalningsvilja och högre densitet (relativt mindre transportkostnader) så precis som elen blir dyr, så dras ju pellets med.

Dessutom går det åt en hel del el för att göra pellets, så det är inte så konstigt att priset på pellets dragit iväg.

Läste något nyhetsbrev från pelletsförbundet om att man nu ser medlemmar som satsar på kvarnar för att mala. I normala fall använder man ju bara spån. Men man ser ju en stor efterfrågan på pellets en längre tid, samtidigt som sågverken verkar vara på väg att sakta ner produktionen av sågade varor, i takt med att konjunkturen sjunker.
Mer kvarnar!
 
  • Gilla
so112358
  • Laddar…
Fick elräkningen för september. Har kört elpatronen i pannan istället för pellets, på grund av att vi inte har råd att köpa 3 pall pellets för 12 000kr i ett svep. 970 kW/h el förbrukad i september, blev strax över 3000 kr. Jag tror att det blev billigare än om jag hade köpt en pall med pellets för 4000, plus hushållsel.

Edit: nu kostade visst pallen 4995. f-n....
 
  • Gilla
so112358
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Fick elräkningen för september. Har kört elpatronen i pannan istället för pellets, på grund av att vi inte har råd att köpa 3 pall pellets för 12 000kr i ett svep. 970 kW/h el förbrukad i september, blev strax över 3000 kr. Jag tror att det blev billigare än om jag hade köpt en pall med pellets för 4000, plus hushållsel.

Edit: nu kostade visst pallen 4995. f-n....
Vi brukare köra el i september och maj varje år och det lönar sig jämfört med pellets också normalt. Beror en del på gammal panna och stort hus, men det blir enklare och billigare att plocka ner några element under den tiden. I år speciellt. Nu verkar det ju som det blir subventionering på elen och man hör inget om subventionering på pellets så i år med fast elavtal så blir det kanske till och med konstigt nog billigare att köra el också i vinter. Kanske bäst dessutom eftersom man nästan får stå med mössan i hand för "äran" att få köpa en pall pellets för fem tusen.
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Vi slängde till slut ut fullt fungerade pelletpannan i Aug förra året, enligt kalkylen skulle driftskostnaden bli runt samma, kanske lite billigare med luft\vatten pumpen. Det fanns ingen förhoppning om att räkna hem investeringen, det handlade i stället om komfort och våra egna begränsningar. Känslan att slippa allt bärande, sotande och meckande är obeskrivlig. Idag ser kalkylen mer dyster ut för luft\vatten pumpen men det finns inte en chans vi går tillbaka till pellets, läget får bli bra mycket sämre för det.

Här i söder har det alltid varit brist på pellets de kalla månaderna, ibland fick man dela pall med andra kunder. Vanligen köpte vi på oss 4 pallar i taget och då kostade de runt 2700 kr / st, nu verkar priserna ligga närmare 5000 kr och extremt svårt att få tag på(Danskarna har väll suget upp allt i Skåne).

Personligen tror jag inte på att investera stort och långsiktigt baserat på hur världen ser ut just nu, det är oroliga tider. Det är inte omöjligt att folk glömt bort effekt bristen om 10 år.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Vi slängde till slut ut fullt fungerade pelletpannan i Aug förra året,
Tittar man på blocket och andra andrahandssiter så verkar det vara många som följt ert exempel. Vill man ha tag på en beg. panna + brännare idag så är det ju guldläge. Ändå såg jag någonstans att nytillverkningen inte hinner med. Men kanske tittar en del bara på försäljningsrgumenten och inte på hur det egentligen är i dagsläget. Blev förvånad när jag läste det. Särskilt om man kan få en begagnad panna som är under tio år gammal för några tusenlappar.

Det finns helt klart en ganska stor peng man är beredd att lägga ut för att slippa allt underhållsarbete med pellets. Två hål i väggen är ändå den smidigaste energidistributionslösningen och också i lämplighet och driftsäkerhet.

Skulle bytt också tror jag men huset är för stort och investeringen för stor för att få tillbaks i närtid.
 
Tror inte det är helt lätt att få tag på luft\vatten pump idag, vad jag förstår är det stor brist. Det tar nästan ett år efter beställning innan komponenterna skakas fram.

Pellets panna kan man säkert som du säger få nästan gratis beg men det är ett stort jobb, mycket lösa parametrar som ska justeras in och anpassas till huset. Vi hade pelletspanna i 6 år och det var en hel vetenskap att optimera. Luft\vatten pumpen ska såklart också optimeras men det går inte jämföra, här handlar det främst att hitta rätt temp vid rätt tidpunkt, hur värmen kommer till behöver man inte fundera över.

Med det sagt så förstår jag de som gillar och har orken optimera och vill ha det billigaste möjliga att pellets fortfarande kan vara ett alternativ.
 
Redigerat:
  • Gilla
so112358
  • Laddar…
S
so112358 so112358 skrev:
När jag började elda pellets (92 tror jag det var) betalade jag 750:-/ton. Sen har ju priset ramlat upp hela tiden och konstigt nog blev pallar billigare än bulk också för något år sedan (verkar inte vara så längre). Men de sista åren har jag köpt pellets på pall.

Nu till hösten så är priset för en pall uppe i 4900:-/pall. Man betalar alltså 1.20 KW/h för pelletsen (5000/5*16*52). För mig som har elavtal på ungefär 1:- KW/h totalt så lönar det sig alltså att köra direktverkande el istället (eller blir åtminstone samma pris). Det är helt galet. Skulle det bli elsubventioner i år igen så skulle det lösa sig ännu mer.

Man undrar hur pelletstillverkarna tänker. Vill man ha en fungerande pelletsmarknad eller inte. För mig luktar den här prissättningen bara girighet. Till det höga priset skall man då också lägga leveranssäkerhet.
1,2kr per KWh är snorbilligt jämfört med vad du kan värma med el för idag. Så vad är problemet? Det är fortfarande mycket billigare än el och framförallt förväntad el i vinter.
 
S SueCia skrev:
1,2kr per KWh är snorbilligt jämfört med vad du kan värma med el för idag. Så vad är problemet? Det är fortfarande mycket billigare än el och framförallt förväntad el i vinter.
En dubblering av uppvärmningskostnaden ÄR ett problem för de flesta. Kanske inte kritiskt för just oss men trist. Kanske framförallt när man inte säkert får leveranser heller.
 
S
so112358 so112358 skrev:
En dubblering av uppvärmningskostnaden ÄR ett problem för de flesta. Kanske inte kritiskt för just oss men trist. Kanske framförallt när man inte säkert får leveranser heller.
Jag säger inget om dubblerade uppvärmningskostnader, det är tråkigt givetvis.

Men du frågar "hur tänker pelletstillverkarna" och argumenterar för att det går att värma billigare med el. Jag påpekade hur fel du hade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.