T
J JonteB skrev:
ok, tack för svar! Då det handlar om ca 12m så drar jag nog in 2 extra trådar i flexröret.


Nästa fråga: jag har ett fönsterparti med totalt 8glas varav 2st sitter på en pardörr. Det blir alltså 8glaskross och 1magnetkontakt. Kan jag dra dit 2x2x0,5 och seriekoppla alla dessa? Eller måste jag gå upp i dimension på kabel? Hur ska jag tänka? Håller på att dra nu
Jag skulle köra med akustisk glaskross. I eom rummen där du bara har fönster åt ett håll räcker det med 1st. Vid fönster åt flera håll krävs fler. Tääckningsradien på dom är nog lugnt, men ta en till på Alarmtech AD800.
Sen komplettera/alternativt köra med Alarmtech CD550 chockdetektor då dom också har inbyggd magnetkontakt ifall man ska sätta på dörrar fönster. Dom sätts på karmen. Förutsätter att du har träpartier, annars kan alternativ detektor behövas.
 
T
J JonteB skrev:
tack för tipset, jag har redan hunnit köpa givarna som jag filmade i klippet. Men jag kan ju använda mig av samma sensorkabel där det passar, alt gör jag en egen, borde ju funka att vira två rostfria ståltrådar runt ett tjockare snöre? I skåpen tänkte jag bara sätta fast trådarna i en bit rengöringssvamp eller liknande.
Det låter smart, den larmar ju bara på att det blir en "kortslutning" så du kan lika gärna förlänga kabeln. Man skulle ju tom kunna lägga kabeln utan något hölja (bar koppar) i botten som går mellan alla skåp. Docn får man se tills så dom två trådarna inte ligger för nära varandra så dom kortsluts av misstag.
 
  • Gilla
JonteB
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har Waterfuse Villa, har två läckageenheter, manöverenhet & centralenhet,
[länk]

Styr den med larmet samt att den larmar till larmet om den larmar (tryckfallsindikering / vattendetektor).
Jag har dragit ett rör till elcentralen och ett rör till SPC centralen. Det borde räcka?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har dragit ett rör till elcentralen och ett rör till SPC centralen. Det borde räcka?

Om det är Waterfuse villa du ska ha, så ska du ha ett rör mellan waterfuse villas huvudenhet och vattenmätaren där du installerar avstängningsventilen. Huvudenheten ska ha ström via en adapter, så ett uttag där den sitter?

sen vet jag inte hur du ska få in signal till spc när den detekterar vatten, iom att den även har inbyggd motionering av ventilen ( annars hade du kunnat ta signal när ventilmotorn aktiveras).

har du kommunalt vatten?


Jag kommer köra på givarna som jag har nämt något inlägg upp. Om dom larmar så sluter dom ett relä, den slingan kopplar jag in till spc. Spc skickar ut en signal till en kontaktor som aktiverar en Motorventil som stänger vattnet.

I det fallet behöver du ett rör mellan elcentral, där du förhoppningsvis rymmer kontaktorn, och motorventilen/vattenmätaren.

Ett rör mellan spc och elcentralen. Så du får signal till kontaktorn.

ett rör mellan spc och vattendetektor.



Alternativt en billigare lösning om man har egen brunn. då kopplar kontaktorn ifrån vattenpumpen, nackdelen med det är att hydropressens ackumulering tillåts läcka ut.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har dragit ett rör till elcentralen och ett rör till SPC centralen. Det borde räcka?
Vi har vattenfelsbrytarens huvudenhet precis vid avstängningsventilen & tryckgivaren å de sitter precis efter vattenmätaren.
Har även ett vägguttag nära huvudenheten, sen har vi en kabelväg mellan huvudenheten och SPCn.


J JonteB skrev:
sen vet jag inte hur du ska få in signal till spc när den detekterar vatten, iom att den även har inbyggd motionering av ventilen ( annars hade du kunnat ta signal när ventilmotorn aktiveras).
Huvudenheten har två potentialfria utgångar, tryckfallslarm och vattendetektorlarm, samt en potentialfri ingång.


Vi har vattenfelsbrytaren inställd så att så fort huvudenheten blir spänningssatt så stänger den ventilen. På så sätt så minskar risken för vattenskada pga sönderfrusen ledning pga strömavbrott.
Å eftersom vattnet stängs av varje gång vi larmar på (via potentialfria ingången) så är ventilen redan stängd om vi inte är hemma.
 
Nu har jag fått felet ”Instabilt läge” på den trådlösa trådlösa dörrmagnetbrytaren som har tidigare fellarmat. Någon som har något tips på vad som kan vara fel?
 
Håller på att utöka mitt larm och gick precis tom på ingångar. Så min fråga är nu om någon sitter på ett
Expansionsenhet/sektionskort till ett SPC system och kan tänkas sälja? Om inte så får jag köpa ett nytt, men gör en koll här först. Önskar en komplett med kapsling.
Trevlig söndag alla.
 
T
Tomture61 Tomture61 skrev:
Såg det fanns en del inlägg om kabel . Denna kabel körs till deckare / larmdon [länk]

Dyr så datakabel (y)

[länk]
Den kabeln som körs med mest och nära på oavkortat är nog dock 1x4x0,5. Den. Funkar till både sirener och detektorer. Funkar också vid mindre anläggningar till manöverpaneler också, även ibland till expansionskort beroende på sträcka.

https://www.elbutik.se/product.html/nexans-eqqxb-1x4x05
 
Tomture61
T TechChad skrev:
Den kabeln som körs med mest och nära på oavkortat är nog dock 1x4x0,5. Den. Funkar till både sirener och detektorer. Funkar också vid mindre anläggningar till manöverpaneler också, även ibland till expansionskort beroende på sträcka.

[länk]
Är det 3 eller 4 olika färger på ledarna , svårt att se på bilden !
Har aldrig kört den i mitt jobb .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det 3 eller 4 olika färger på ledarna , svårt att se på bilden !
Har aldrig kört den i mitt jobb .
Det är fyra olika färger, vit, blå, turkos & lila.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det 3 eller 4 olika färger på ledarna , svårt att se på bilden !
Har aldrig kört den i mitt jobb .
olika färger på alla ledar oavsett om du väljer 4, 6, 8, 10 el 12 ledare. Kör den i hela huset förutom till map och exp.enhet där jag kör tvinnad datakabel.
 
Tomture61
J jockelindstrom skrev:
olika färger på alla ledar oavsett om du väljer 4, 6, 8, 10 el 12 ledare. Kör den i hela huset förutom till map och exp.enhet där jag kör tvinnad datakabel.
Nu har vi på jobbet en kabel med 2 st ledare för strömförsörjning + 4 ledare för signal , finns två ledare med samma färg ;)
 
T
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu har vi på jobbet en kabel med 2 st ledare för strömförsörjning + 4 ledare för signal , finns två ledare med samma färg ;)
Det är ju en finkabel! Den kör vi med nära på jämt när det kommer till anläggningar med längre sträckor/större projekt än "villa" jobb.
Men det kör vi aldrig med till deckare och siren då den blir väldigt opraktisk..
 
Hej på er. Jag försöker komma in i min SPC-central
Tidigare har jag bara uppgett Ip-adressen som har funnits under kommunikationsmenyn på displayen. det har nog varit https://192.168.1.100 innan. men nu när jag kollar där så har jag en annan Ip-adress
och det verkar ju lite konstig. kommer åt larmet både via appen och SPC connect.

Vad kan ha blivit fel för mig?
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.