Tänkte använda dom här detektorerna till vattenlarm i alla inbyggnadsskåp. 150kr/st på ebay


Technical Data: Operating voltage: 9 V/DC voltage are ideal (max. 12 V/DC), (please do only employ a stabilized power supply) | Current consumption: “Ready” <10 mA. In case of contact with water when the relay picks up <90 mA each with 9 V/DC | LED displays: 1 LED for the indication of readiness “POWER”, 1 LED for the indication “ON”, if the relay switches on | Connections: via free cables | Approved cable length towards the water sensors: max. 5 m with normal cable, max. 100 m with shielded cable, if the shielding braid is connected with the negative pole of the distribution voltage | Dimensions: sealing case approx. 60 x 45 x 20 mm (without fastening straps)
 
  • Gilla
Jan Lundström1
  • Laddar…
J JonteB skrev:
Tänkte använda dom här detektorerna till vattenlarm i alla inbyggnadsskåp. 150kr/st på ebay


Technical Data: Operating voltage: 9 V/DC voltage are ideal (max. 12 V/DC), (please do only employ a stabilized power supply) | Current consumption: “Ready” <10 mA. In case of contact with water when the relay picks up <90 mA each with 9 V/DC | LED displays: 1 LED for the indication of readiness “POWER”, 1 LED for the indication “ON”, if the relay switches on | Connections: via free cables | Approved cable length towards the water sensors: max. 5 m with normal cable, max. 100 m with shielded cable, if the shielding braid is connected with the negative pole of the distribution voltage | Dimensions: sealing case approx. 60 x 45 x 20 mm (without fastening straps)
Ett alternativ kan annars vara denna lösning. Om du vill kan du koppla den via tråd till larmet istället för trådlöst som jag gjort. Kostar lite mer, men kan täcka en stor yta som ett helt kök eller pannrum.
Vattenläckagedetektor och konverteringsenheter monterade på träpanel med ansluten gul sensorledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
T TechChad skrev:
Istället för glaskross eller tom tillsammans med glaskross skulle jag nog överväga att köra med chockdeckare, nu när du ändå gör ett så fint larm.
Är det någon fördel med glaskross/chockdeckare jämfört med PIR-deckare?
Har själv sett det som att PIR-deckarna ger det grundläggande inbrottsskyddet och andra deckare är mer ett komplement. Men jag kanske tänker fel?
 
C cpalm skrev:
Är det någon fördel med glaskross/chockdeckare jämfört med PIR-deckare?
Har själv sett det som att PIR-deckarna ger det grundläggande inbrottsskyddet och andra deckare är mer ett komplement. Men jag kanske tänker fel?
Jag, eller frun, vill ha det som skalskydd när det är natt, det är väl det som är fördelen? Annars är väl kanske pir bättre, billigare och enklare att installera
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
gol gol skrev:
Ett alternativ kan annars vara denna lösning. Om du vill kan du koppla den via tråd till larmet istället för trådlöst som jag gjort. Kostar lite mer, men kan täcka en stor yta som ett helt kök eller pannrum.
[bild]
tack för tipset, jag har redan hunnit köpa givarna som jag filmade i klippet. Men jag kan ju använda mig av samma sensorkabel där det passar, alt gör jag en egen, borde ju funka att vira två rostfria ståltrådar runt ett tjockare snöre? I skåpen tänkte jag bara sätta fast trådarna i en bit rengöringssvamp eller liknande.
 
T TechChad skrev:
Ett tips är att fundera på om akustiska glaskross istället skulle vara enklare att köra med. Ger samma funktion men oftast enklare samt billigare att installera.

Vad har du tänkt köra med för rökdetektorer som drar så mkt? Jag skulle kört med
DP721RTA, dom drar nära på inget i normaldrift och 60mA vid larm (troligen bara en som kommer dra larm per tillfälle). Sen att köra flera på en sektion är ju ingen fara, dock vet man ju inte direkt vid larm vilken deckare som löst ut, men kör man med tex
DP721RTA så tänder den upp en diod vid larm, också enkla att kontrollera smutsighetsgrad på den.

I en villa kan jag inte se behovet av en extra PSU expansion, det BORDE inte behövas. Jag skulle dragit 1st cat kabel istället till expansionen då det är så kort sträcka. Tänkt på att manöverpaneler och expansionskort ska ligga i buss helst (troligen inge problem dock att köra stjärnnnt i din lilla anläggning).
Det måste vara en riktigt liten villa det om man inte behöver flera PSU-expansioner. Jag har räknat ut att jag behöver 113 sektioner totalt, för att täcka in rök, PIR, dörr, magnet och glaskross. Och det i en normalstor 1,5-plansvilla... behövs flera PSUer för att täcka det behovet. De 2x750mA man får från centralenheten räcker ju inte långt alls.

Då har jag inte beräknat förbrukningen på eltryckeslås, motorlås och elslutblecken...
 
  • Wow
TechChad
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det någon fördel med glaskross/chockdeckare jämfört med PIR-deckare?
Har själv sett det som att PIR-deckarna ger det grundläggande inbrottsskyddet och andra deckare är mer ett komplement. Men jag kanske tänker fel?
Jag skulle installerat både glas/magnet som skalskydd och PIR som komplement. Då kan skalskyddet vara aktivt nattetid. T.ex.
 
J JonteB skrev:
tack för tipset, jag har redan hunnit köpa givarna som jag filmade i klippet. Men jag kan ju använda mig av samma sensorkabel där det passar, alt gör jag en egen, borde ju funka att vira två rostfria ståltrådar runt ett tjockare snöre? I skåpen tänkte jag bara sätta fast trådarna i en bit rengöringssvamp eller liknande.
Ett annat tips...
Detektorer du eventuellt vill använda för hemautomation bör du lägga på egna sektionsingångar. Är ju inte helt fel att använda larmets rörelsedeckare och magnetkontakter för styrning av t.ex belysning.
 
  • Gilla
JonteB
  • Laddar…
Edit: jag har inte funnit felet. Nu börjar den flippa igen ca 1h senare. Tusan, nu har jag raderat sensorn o lagt till den och ändå är det samma fel. Jag misstänker att det är hw fel.



Jeg har funnit feilet som fleksnes sa..
Den flippande dörrmagneten som växlade av och på berodde på att den var monterad med något för mycket avstånd till magneten och troligen har dörren med tiden slagit sig lite så avståndet var för stort. Nu har den slutat gå av och på. Troligen var det vinden eller någon fläkt som gjorde vibrationer.
 
Redigerat:
R Ryan446 skrev:
Jag har räknat ut att jag behöver 113 sektioner totalt, för att täcka in rök, PIR, dörr, magnet och glaskross. Och det i en normalstor 1,5-plansvilla.
Det där är betydligt fler ingångar än vad många larm till företag har.

Vårt hus är enplan plus källare, 100+100m^2 samt vidbyggt garage/förråd på 40m^2, totalt 15 rum. Vi har multidetektorer på var sin ingång, varje dörr har sin ingång (även mätarskåpets dörr har larmkontakt med egen ingång), vattenfelsbrytaren har två ingångar, har några PIR strategiskt placerade med var sin ingång. Totalt är det under 24 ingångar som används.


Många saker behöver inte ligga på egen ingång, tex behöver sällan varje fönster ha egen ingång utan alla i samma rum kan gott å väl ligga på en ingång, till och med flera rum kan ligga på samma ingång.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är betydligt fler ingångar än vad många larm till företag har.

Vårt hus är enplan plus källare, 100+100m^2 samt vidbyggt garage/förråd på 40m^2, totalt 15 rum. Vi har multidetektorer på var sin ingång, varje dörr har sin ingång (även mätarskåpets dörr har larmkontakt med egen ingång), vattenfelsbrytaren har två ingångar, har några PIR strategiskt placerade med var sin ingång. Totalt är det under 24 ingångar som används.


Många saker behöver inte ligga på egen ingång, tex behöver sällan varje fönster ha egen ingång utan alla i samma rum kan gott å väl ligga på en ingång, till och med flera rum kan ligga på samma ingång.
Vad har du för vattenfelsbrytare? Drar rör just nu till framtida fördelare/vattenmätare så det är bra och veta vad jag behöver ha med dit :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vad har du för vattenfelsbrytare? Drar rör just nu till framtida fördelare/vattenmätare så det är bra och veta vad jag behöver ha med dit :)
Vi har Waterfuse Villa, har två läckageenheter, manöverenhet & centralenhet,
https://tollco.se/waterfuse/waterfuse-villa/

Styr den med larmet samt att den larmar till larmet om den larmar (tryckfallsindikering / vattendetektor).
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
T
R Ryan446 skrev:
Det måste vara en riktigt liten villa det om man inte behöver flera PSU-expansioner. Jag har räknat ut att jag behöver 113 sektioner totalt, för att täcka in rök, PIR, dörr, magnet och glaskross. Och det i en normalstor 1,5-plansvilla... behövs flera PSUer för att täcka det behovet. De 2x750mA man får från centralenheten räcker ju inte långt alls.

Då har jag inte beräknat förbrukningen på eltryckeslås, motorlås och elslutblecken...
Ojojojoj, 113sektioner. Jag gör miljonsäkerhetsprojekt som har färre sektioner! Det vanligaste är att man i en villa inte ens kommer över 16 sektioner. Visst man kan ju slänga upp en massa detektorer och prylar. Men det gäller ju att planera och inte köra massa kaka på kaka men prylar.

Till att börja med skulle jag inte driva några lås på SPCns strömförsörjning (vilket det dock inte pratades om i jontes fall) då den bara kör 12V, där bör det vara 24V.

Sen om vi kör med väldigt "branschstandard" (kan dock vara lokala avvikelser) produkter:

Magneter drar inget.

Rökdetektorer(DP721) drar nära på inget (50µA styck i vila och 120mA peak vid larm, troligen dock mindre)

Rörelsedetektor (PDM-12) drar 2.5mA och peakar 2.8mA

Akustiskglaskross (AD800) 12mA

Chockdetektor (CD470) 8mA

Sen har du sirenerna som bara drar vid larm och där skulle jag (om jag nu vill vara snål på Ampere) köra med Sir1992 (inte certad men väldigt vablig så man kommer oftast undan med den iaf) som drar 12mA.

Däremot blir ju SPC kringutrustningen den som drar mest.
Manöverpanel i vila 45mA
Exp. E652 40mA i vila o 80mA vid alla utgångar dragna.

Då blir det hos jonte 330mA som behövs till 2st Mappar och 3st expansionskort (totalt 32sek möjligt) säg att han då har kvar 750mA, då kan han köra 62st sirener om han skulle vilja det...
 
T
C cpalm skrev:
Är det någon fördel med glaskross/chockdeckare jämfört med PIR-deckare?
Har själv sett det som att PIR-deckarna ger det grundläggande inbrottsskyddet och andra deckare är mer ett komplement. Men jag kanske tänker fel?
Japp, du får tex möjlighet att ha igång dom på natten, vilket personligen känns viktigare då jag först bryr mig om oss i familjen före prylarna. Sen får du även ett tidigare larm (för hoppningsvis) då dom inte ens hinner komma in i rummet innan larmet går.
Dock om man lyckas komma förbi glass/chock är ju PIR guldvärd då inte många överlistar en sådan.
 
T
J JonteB skrev:
För att förtydliga, jag behöver bara dra en CAT kabel för buss och ström? eller behöver jag en separat kabel för strömförsörjningen mellan huvudcentralen och expansionsenheten?
Nej, dra bara en cat för buss och ström från centralenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.