Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Matte Bygg skrev:
Säg detta till alla miljardärer som tar emot barnbidrag.
Tror inte miljardärer bryr sig om elräkningen... Än mindre barnbidraget.
 
Magnus E K
Scouten skrev:
Om vi tittar på tvätt och torktumlare, så står de i tvättstugan. Dörren dit är alltid stängd, så börjar det brinna, så lär rummet snabbt bli rökigt. Jag har rökdetektor kopplad till övriga larmet där inne, så jag räknar iskallt med tidig upptäckt.

Jag skulle vilja se statistik på hur många som dör av att de kör tvättmaskin eller diskmaskin på natten, varje år. Sen kan vi jämföra det med vedeldning, värmeljus, chips, fet mat, vin, kvinnor och sång och allt annat som är fullständigt livsfarligt.

När det gäller äldre människor tror jag att man bör förbjuda mattor och trappor först. 1000 äldre (över 65) för varje år av fallolyckor, de flesta sker i hemmet. 75% sker i hemmiljö. Sladdar, lösa mattor och hala golv räknas upp som skäl, liksom stå på pallar och stolar.
Hur dör man av sång?
 
  • Gilla
Broker
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur dör man av sång?
Du har tydligen inte hört mig sjunga…
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Om vi tittar på tvätt och torktumlare, så står de i tvättstugan. Dörren dit är alltid stängd, så börjar det brinna, så lär rummet snabbt bli rökigt. Jag har rökdetektor kopplad till övriga larmet där inne, så jag räknar iskallt med tidig upptäckt.

Jag skulle vilja se statistik på hur många som dör av att de kör tvättmaskin eller diskmaskin på natten, varje år. Sen kan vi jämföra det med vedeldning, värmeljus, chips, fet mat, vin, kvinnor och sång och allt annat som är fullständigt livsfarligt.

När det gäller äldre människor tror jag att man bör förbjuda mattor och trappor först. 1000 äldre (över 65) för varje år av fallolyckor, de flesta sker i hemmet. 75% sker i hemmiljö. Sladdar, lösa mattor och hala golv räknas upp som skäl, liksom stå på pallar och stolar.
Som alltid, slå länge man är medveten om både risk och ev konsekvenser så får var och en göra sin egen bedömning.
Och precis som du säger ... har man sett riskerna och förstått konsekvenserna kan man agera därefter och mitigera dessa på ett sätt man själv väljer till en nivå man själv tycker är acceptabel.
Det farliga är att vara ovetandes.
 
harry73
M Matte Bygg skrev:
Jag rekommenderar rörligt tillsvidare.
Jag skulle behöva din hjälp. Jag har rörligt avtal med månadsmedelpris just nu och sitter och funderar över alla som varnar för att timavtal kan bli mycket dyrare en månadsmedelpris.
Nu beräknade jag vad min septemberfaktura hade blivit med timavtal, och den hamnade på samma nivå (-12kr)

Har du lust att ladda ner din månadsförbrukning per timme, så att vi kan beräkna hur det slår för dig? (om du inte vill göra beräkningen själv såklart). Det verkar att du är en perfekt person att göra denna jämförelsen med eftersom du inte anpassar din förbrukning efter något annat än komfort.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag kan tanka ner de mätvärdena från min nätägare.
Samma här sedan får man se för prognosen för februari ser inte så trevlig ut.436ö/kWh mot idag 259ö/kwh
 
Scouten skrev:
Jo, 2 000 000 maskiner, som körs 3,5 (mitt emellan 3 och 4) gånger i veckan, blir 7 000 000 användningar om året.
måste erkänna att jag fortfarande inte riktigt hänger med. Själv hade jag nog räknat 2 000 000 x3,5 för att få fram antal användningar per vecka. Sen hade jag multiplicerat det talet med 52 för att få antal användningar per år - men det spelar ingen roll, jag försökte bara förklara varför jag fick ett annat matematiskt resultat - det var inte meningen att fylla tråden med off topic :)
 
A
C Cff skrev:
måste erkänna att jag fortfarande inte riktigt hänger med. Själv hade jag nog räknat 2 000 000 x3,5 för att få fram antal användningar per vecka. Sen hade jag multiplicerat det talet med 52 för att få antal användningar per år - men det spelar ingen roll, jag försökte bara förklara varför jag fick ett annat matematiskt resultat - det var inte meningen att fylla tråden med off topic :)
inte ens när du förklarade, såg jag att jag missat att multiplicera med antalet veckor på ett år. Då minskar risken till en 52-del av vad jag sa.
 
harry73
M Matte Bygg skrev:
Jag rekommenderar rörligt tillsvidare.
Nu la jag lite tid på att kontrollera hur det såg ut för mig förra december.
Förra december var inte min mest sparsamma elmånad (om jag säger det snällt). Värmepumpen var trasig, så vi körde på 100% elpatron. Mycket hemmajobbande som gjorde att det var varmt och mysigt hemma. Säkert haft en och annan bastu och det var innan jag helt fattade hur stor fakturan skulle bli. Så en bra månad för att kolla om rörligt med månadsmedelpris är så bra egentligen

Förbrukningen var 3283 kWh och fakturan landade på 10 726 kr.
Hade jag haft timdebitering, hade kalaset kostat 10 661 kr, dvs 65 kr billigare.
Egentligen finns det då ingen anledning för mig att ha rörligt avtal med månadsmedelpris.
Men @Matte Bygg jag väntar med spänning på dina siffror
 
M Matte Bygg skrev:
Kan alla Tim-pris jägare berätta om sin natt och morgon. Beskriva hur nattsömnen varit, hur många gånger man kollat mobilen och elpriser, hur man kokat vatten, bryggt kaffe, duschat etc. etc. etceteraa….
Sov toppen, fick bekräftat att det går över till timpris den 29 oktober idag.
Sjukt bra att appen man har tar mindre än 30 sekunder att kolla priset för dagen så man vet om man ska ha långkok eller inte på fredagkvällen.
Fatta vad skönt de ska bli att inte behöva gå ner till byn för att tanka bilen utan kan tanka bilen smart hemma på lägsta priset :D
 
Scouten skrev:
Sovit som en pris. Naturligtvis inte funderat ett smack på sånt. Kollar elpriser en gång om dagen, ofta vid frukosten, tillsammans med resten av nyhetsinhämtningen. Sen vet man hur närmaste dygnet ser ut.

Sover bättre nu när jag vet att jag kan påverka mitt pris, än när mitt pris var ett utslaget månadsmedel.

När elbilen kommer om två veckor kommer det att bli ännu bättre. Då kan jag dessutom skratta åt de som fortfarande tankar fossilt.
Haha på tal om det. Nu när dieseln ligger på 27,80 något så är jag väldigt sparsam att tanka skåpis. Tankade så jag kunde köra till tippen igår. Och har så att jag klarar mina 2 turer i veckan. Inte en droppe för mycket.
Om priset kommer ner till 23 något igen så blir det att fylla den och nån dunk.
 
M Markarbetaren skrev:
Mitt nuvarande verkar tillåta det iaf.

”Hur går det till?
För att ha detta avtal krävs att du har en elmätare som mäter din förbrukning timme per timme. När du beställer Timprisavtalet hos oss kontrollerar vi att ditt elnät har sådan mätning. Under tiden har du ett vanligt rörligt elavtal. Har du inte rätt typ av mätare så ordnar vi det åt dig genom att beställa ett mätarbyte från din nätleverantör. Bytet genomförs inom tre månader och det kan hända att de kontaktar dig för att komma åt mätaren. Bytet av mätaren är kostnadsfritt. Vill du byta tillbaka till månadsavläst rörligt elpris går det bra hos oss på Göteborg Energi. ”
Undrar ifall detta stämmer. Har haft timpris i flera år utan att byta mätare. Leverantören sa att nätägaren har 3 mån på sig att tillhandahålla timförbrukning och att det mäts på deras nivå.
Ska få ny elmätare till årsskiftet men det har fungerat bra hittills ändå.
 
Apistogramma Apistogramma skrev:
Undrar ifall detta stämmer. Har haft timpris i flera år utan att byta mätare. Leverantören sa att nätägaren har 3 mån på sig att tillhandahålla timförbrukning och att det mäts på deras nivå.
Ska få ny elmätare till årsskiftet men det har fungerat bra hittills ändå.
Du får ny mätare för att det kommer ett krav på ännu mer fingranulär avläsning...
 
M
Apistogramma Apistogramma skrev:
Undrar ifall detta stämmer. Har haft timpris i flera år utan att byta mätare. Leverantören sa att nätägaren har 3 mån på sig att tillhandahålla timförbrukning och att det mäts på deras nivå.
Ska få ny elmätare till årsskiftet men det har fungerat bra hittills ändå.
Kanske är så att tidigare ägare till huset bytte mätaren? Jag fick ny elmätare 2008 i SE3 och den fixade inte timmätning. Hade tankar på att byta förra hösten och mejlade då min elleverantör och fick svaret att timmätning inte var möjlig utan bytet skulle ta 3 mån, då orkade jag inte beställa det.

Nu fick vi ny mätare för en månad sedan och nu kan jag beställa timmätning, kan även se timvärden hos min nätleverantör, något som inte gick tidigare.
 
M Markarbetaren skrev:
Kanske är så att tidigare ägare till huset bytte mätaren? Jag fick ny elmätare 2008 i SE3 och den fixade inte timmätning. Hade tankar på att byta förra hösten och mejlade då min elleverantör och fick svaret att timmätning inte var möjlig utan bytet skulle ta 3 mån, då orkade jag inte beställa det.

Nu fick vi ny mätare för en månad sedan och nu kan jag beställa timmätning, kan även se timvärden hos min nätleverantör, något som inte gick tidigare.
Huset byggt 2003 och har inte bytt mätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.