Demmpa Demmpa skrev:
Jag ger en eloge för antalet rökdetektorer (multidetektor).

På vårt larm har jag lagt varje multidetektor på en egen ingång, har idag 12 sektioner för multidetektorer.
okej, är det pga strömförbrukningen? Eller för att du vill ha meddelande om var deckaren har löst? Går det lätt att försätta en deckare i standby om man kopplar en sektion/deckare? Tänkte om man gör något som man vet ska osa i köket tex, kan det ju kanske va fint att kunna koppla bort den snabbt?
 
Det är för att veta exakt vilken det är som löser ut.
Det går ganska enkelt att blockera en ingång.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har expansionsenhet med nätaggregat, från den tar jag ström till de flesta enheter.
Vad heter den expansionsenheten?
 
Jag har fått något fel på larmet. Plötsligt löser en av de trådlösa dörrsensorerna ut konstant. Jag har bytt batteri men utan att det hjälpt. När man kollar loggen ser det ut som den växlar mellan öppen och stängd hela tiden, och jämför jag med den andra dörrsensorn så ser det inte alls ut så. Skärmdump av logg för dörrsensor som visar upprepade öppna och stängda statusändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av larmlogg som visar upprepade öppna och stängda signaler från en trådlös dörrsensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag inte koll på trådlösa enheter, så jag vet inte om följande är görbart,
Logga in som administratör och kolla vad det är för motstånd när den växlar mellan öppen/stängd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har jag inte koll på trådlösa enheter, så jag vet inte om följande är görbart,
Logga in som administratör och kolla vad det är för motstånd när den växlar mellan öppen/stängd.
Ja jag får nog koppla in datorn o kolla
 
Du kan logga via webbläsaren i telefonen/plattan, du behöver inte använda datorn.
 
RilleRock
S Shiraz skrev:
Jag har fått något fel på larmet. Plötsligt löser en av de trådlösa dörrsensorerna ut konstant. Jag har bytt batteri men utan att det hjälpt. När man kollar loggen ser det ut som den växlar mellan öppen och stängd hela tiden, och jämför jag med den andra dörrsensorn så ser det inte alls ut så. [bild][bild]
Och du använder de batteri som Vanderbilt rekommenderar?
Alla batterier passar inte, utan man får batterifel. Från exempelvis Biltema eller Kjell. De som funkar (och enligt Vanderbilt's manual) är Energizer.

Nästa steg är att radera enheten och lägga in den igen.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Och du använder de batteri som Vanderbilt rekommenderar?
Alla batterier passar inte, utan man får batterifel. Från exempelvis Biltema eller Kjell. De som funkar (och enligt Vanderbilt's manual) är Energizer.

Nästa steg är att radera enheten och lägga in den igen.
Jag köpte energizer. Larmet har funkat i 4 år och nu bara det plötsligt började strula
 
T
J JonteB skrev:
[bild]Här kommer en skiss på hur jag dragit nu, måste jag komplettera med någon kabel eller har jag missat något?
Ett tips är att fundera på om akustiska glaskross istället skulle vara enklare att köra med. Ger samma funktion men oftast enklare samt billigare att installera.

Vad har du tänkt köra med för rökdetektorer som drar så mkt? Jag skulle kört med
DP721RTA, dom drar nära på inget i normaldrift och 60mA vid larm (troligen bara en som kommer dra larm per tillfälle). Sen att köra flera på en sektion är ju ingen fara, dock vet man ju inte direkt vid larm vilken deckare som löst ut, men kör man med tex
DP721RTA så tänder den upp en diod vid larm, också enkla att kontrollera smutsighetsgrad på den.

I en villa kan jag inte se behovet av en extra PSU expansion, det BORDE inte behövas. Jag skulle dragit 1st cat kabel istället till expansionen då det är så kort sträcka. Tänkt på att manöverpaneler och expansionskort ska ligga i buss helst (troligen inge problem dock att köra stjärnnnt i din lilla anläggning).
 
T
J JonteB skrev:
[bild]Här kommer en skiss på hur jag dragit nu, måste jag komplettera med någon kabel eller har jag missat något?
Istället för glaskross eller tom tillsammans med glaskross skulle jag nog överväga att köra med chockdeckare, nu när du ändå gör ett så fint larm. Det ger ofta ett bättre skydd då man även kan få larm vid bryt på dörr/fönster. För bryter tjuven på fönster får du ju inge larm med en glaskross.
 
T
J JonteB skrev:
[bild]Här kommer en skiss på hur jag dragit nu, måste jag komplettera med någon kabel eller har jag missat något?
En till sak, du kör väldigt mkt deckare per sektion, jag skulle absolut sära på glaskross och magnet och hellre sätta ett till expansionskort för att dela på det.
 
T TechChad skrev:
En till sak, du kör väldigt mkt deckare per sektion, jag skulle absolut sära på glaskross och magnet och hellre sätta ett till expansionskort för att dela på det.

tack så mycket för din feedback!


Vad menar du med att expansionsenheter och centralenhet ska ligga i buss? Ska jag dra en CAT 6 tillbaka så det blir en slinga?


Kan jag ersätta glaskross med chockdetektorer så gör jag det gärna, funkar denna som jag bifogar?

Ja, det kanske blir bäst att separera GK och MK.
 
  • Öppen chockdetektor CD470 LK3 för skydd av fönster och dörrar med kretskort och anslutningsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska chockdetektorn limmas på glaset eller skruvas i karmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.