Orientexpressen
Har du pratat med hans fru?
 
K Knight skrev:
Har du suttit och tittat på när han höll på med grunden? Mura gör man ju inte i en handvändning. Varför ingrep du inte när han satte spaden i marken på din sida av tomtgränsen ?
Varför läser du inte tidigare inlägg innan du skriver?
 
  • Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om det är tillåtet (jordbruksmark) kan du ju inhängna din mark och släppa ut får eller getter på bete.
Tjurar och kor!
 
sätt upp staket i tomtgräns vips har du ett växthus
 
J Joh2 skrev:
sätt upp staket i tomtgräns vips har du ett växthus
Vad skulle staketet göra för nytta? Växthuset står ju inte på TS tomt (vilket du vetat om du läst tråden innan du svarade).
 
useless useless skrev:
Vad skulle staketet göra för nytta? Växthuset står ju inte på TS tomt (vilket du vetat om du läst tråden innan du svarade).
Förstår inte hur du läst tråden.
Vad menar TS då med
”Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.”
 
  • Gilla
dinos
  • Laddar…
Att det står på andra sidan grannens tomtgräns, alltså utanför grannens tomt och på TS mark. TS mark är dock inte detsamma som TS tomt.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad skulle staketet göra för nytta? Växthuset står ju inte på TS tomt (vilket du vetat om du läst tråden innan du svarade).
Det är nog du som inte läst tråden! Växthuset som grannen låtit uppföra står ju helt och hållet på TS mark......
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det står på andra sidan grannens tomtgräns, alltså utanför grannens tomt och på TS mark. TS mark är dock inte detsamma som TS tomt.
Är inte det fortfarande på TS’ egendom oavsett hårklyveri?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Är inte det fortfarande på TS’ egendom
Jo, men om det är tomtmark eller ej påverkar vilka rättigheter TS har, vilka presumtioner man kan göra om vems växthuset är och lite annat smått och gott som diskuterats i tråden.

Så det är mer än en petitess.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men vi behöver inte gissa vem som har byggt och äger växthuset, det vet vi ju. Skillnaden mellan TS tomt och TS övriga mark är vad jag se inte central för den här tråden. (Heller, vi hade en annan tråd nyligen som spårade ur i samma diskussion.)
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skillnaden mellan TS tomt och TS övriga mark är vad jag se inte central för den här tråden.
Nåja, vi har såväl staketfrågan som allehanda pigga inspel om att bara låtsas som att växthuset är TS och bruka det därefter. Sådant påverkas av förståelsen av hur byggnaden ligger, exempelvis i förhållande till grannens respektive TS tomt.

Att tomtfrågan sannolikt inte har bäring på den tillämpliga juridiken håller jag dock med om.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vänta tills nästa vår, sätt på dig handskar en dag när ingen av grannarna är hemma.
Öppna dörren till växthuset spruta round-up på allt som är på din mark. Ansträng dig noga så att det som är på deras mark inte får dimma på sig.

Jag tror att de kommer att förstå budskapet. Ingen större skada skedd, de kan odla igen om tre veckor. Men nästa gång det sker så kommer de definitivt förstå budskapet. Värdet på skadan är så lågt att det aldrig kan bli en rättssak...
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
visade sig att gubben inte hade några pengar och tiggde av min man eller helt fräckt slängde till honom en brölimpa och sa nonchalant att
-Äh det betalar du va?
Ove Sundberg :crysmile:
 
  • Gilla
oliva och 2 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Jag är helt säker på var tomtgränsen går nu efter att jag var där och mätte för några dagar sedan, det är därför jag kan tänka mig att erbjuda honom att delta i mätandet ;) 1mm på lantmäterikartan = 1m i verkligheten. Är busenkelt att räkna ut var tomtgränsen går med hjälp av detta.
Lita inte på lantmäterikartan var det en del som sa i en annan tråd.
Så det kan vara bra att leta upp rören innan du är helt säker.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.