M
Om jag har en bil som har en totalvikt på 2080kg och som får dra 1420kg på B-kort, är det då totalstopp att hänga på ett släp med totalvikt 1500kg även om det vid en poliskontroll väger 1400kg?

Alltså är det alltid den teoretiska vikten på pappret som styr vilket kort som krävs för kombinationen eller den faktiska vikten?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Ja
 
Om du har regnr är det enkelt att kolla vad du får dra med olika bilar och behörigheter på slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se
 
Den där kalkylatorn är lika krångligt som regelerna. Man vill ha det tvärtom, ange sin bil och sin behörighet ich få ut vilka vikter man får dra. Och väldigt tydliga instruktioner vad son är tjänstevikt, totalvikt, bruksvikt och allt det andra som husbilsförskäljarna drar till med.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Den där kalkylatorn är lika krångligt som regelerna. Man vill ha det tvärtom, ange sin bil och sin behörighet ich få ut vilka vikter man får dra. Och väldigt tydliga instruktioner vad son är tjänstevikt, totalvikt, bruksvikt och allt det andra som husbilsförskäljarna drar till med.
Varför? Du slår ju bara in regnr, och får tillbaka rött gult eller grönt...
Rött nej
Gult ja men inte med full lastvikt på släpet
Grönt ja
Vad är oklart?
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Den där kalkylatorn är lika krångligt som regelerna. Man vill ha det tvärtom, ange sin bil och sin behörighet ich få ut vilka vikter man får dra. Och väldigt tydliga instruktioner vad son är tjänstevikt, totalvikt, bruksvikt och allt det andra som husbilsförskäljarna drar till med.
Vad tycker du @Thomas_Blekinge är krångligt? Har du kanske någon ännu bättre och enklare kalkylator att föreslå?
 
M
Okej, det verkar som att lagen säger nej. Om vi pratar påföljd då istället. Min andra bil får dra 1500kg lagligt men den är tvåhjulsdriven, blir det snö är det ju trevligare med fyrhjulsdrift men då väger ekipaget 80kg för mycket, på pappret iaf.

Men vad blir påföljden om man blir stoppad med ett 1500kg släp på 2080kg-bilen? Olovlig körning? Kontra köpa ett 1400kg släp och lasta till totalvikt 1500kg och åka för övervikt? Släpet är samma, med 1500kg axel, bara registreringen som skiljer.

Körkort med utökad behörighet orkar jag inte greja med.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Skulle tro det är billigare att köra lite överlast än att köra med ett 1500 släp som då är olovlig körning.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Okej, det verkar som att lagen säger nej. Om vi pratar påföljd då istället. Min andra bil får dra 1500kg lagligt men den är tvåhjulsdriven, blir det snö är det ju trevligare med fyrhjulsdrift men då väger ekipaget 80kg för mycket, på pappret iaf.

Men vad blir påföljden om man blir stoppad med ett 1500kg släp på 2080kg-bilen? Olovlig körning? Kontra köpa ett 1400kg släp och lasta till totalvikt 1500kg och åka för övervikt? Släpet är samma, med 1500kg axel, bara registreringen som skiljer.

Körkort med utökad behörighet orkar jag inte greja med.
Ja det blir olovlig körning, och risk för indraget körkort.

Med ett för tungt lastat släp (inom rimliga gränser), så får man böter för överlast.

Väg ner släpet så att det passar på den bil du vill dra med istället, eller byt släp till ett som passar för bilen.

Kostar ofta att man får byta påskjutsbroms, få ett viktintyg från tillverkaren och en ombesiktning för nytt registreringsbevis.

B-96 behörighet är enkelt att ordna med, eftersom det inte krävs ett teoriprov.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Läste att man har ändrat reglerna för överlass. Istället för att utgå från lastvikten så utgår man från totalvikten. Så 100kg extra på ett släp som har totalvikt 1400kg och tomvikt 300kg blir 7% överlass istället för 9%. Kanske har större betydelse för en husvagn med hög tomvikt och låg lastvikt, men men.

Rent konkret så borde ett släp med för hög totalvikt på pappret rendera i ett ganska lätt ställningstagande från polisens sida. Räcker ju med släpvagnskollen så är man rökt. Men ser allt okej ut på "pappret" så är det ju svårare för en vanlig polisman att göra en bedömning. Då ska det vägas och grejas, något som vanliga radiobilar inte ägnar sig åt.

Jag tror jag har fått min fråga besvarad vilket alternativ som är att föredra:D

Det där med vikter är riktigt lurigt om man inte räknar ordentligt utan bara höftar med ögat. Nuvarande släpkärra har en totalvikt på 750kg, lastar 540kg. Hade kluvit ved vid ett tillfälle och körde hemåt, hade väl ca.2,5m3 på kärran. Tänkte att jag åker inom en våg för skojs skull för att se vad det väger. Vågen stod på 1,24t på axeln med kärrhjulen:surprised:
Kärran klarar lasten, sitter en 1300kg axel på, men jag valde att lasta lite mindre i fortsättningen:oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Läste att man har ändrat reglerna för överlass. Istället för att utgå från lastvikten så utgår man från totalvikten. Så 100kg extra på ett släp som har totalvikt 1400kg och tomvikt 300kg blir 7% överlass istället för 9%. Kanske har större betydelse för en husvagn med hög tomvikt och låg lastvikt, men men.

Rent konkret så borde ett släp med för hög totalvikt på pappret rendera i ett ganska lätt ställningstagande från polisens sida. Räcker ju med släpvagnskollen så är man rökt. Men ser allt okej ut på "pappret" så är det ju svårare för en vanlig polisman att göra en bedömning. Då ska det vägas och grejas, något som vanliga radiobilar inte ägnar sig åt.

Jag tror jag har fått min fråga besvarad vilket alternativ som är att föredra:D

Det där med vikter är riktigt lurigt om man inte räknar ordentligt utan bara höftar med ögat. Nuvarande släpkärra har en totalvikt på 750kg, lastar 540kg. Hade kluvit ved vid ett tillfälle och körde hemåt, hade väl ca.2,5m3 på kärran. Tänkte att jag åker inom en våg för skojs skull för att se vad det väger. Vågen stod på 1,24t på axeln med kärrhjulen:surprised:
Kärran klarar lasten, sitter en 1300kg axel på, men jag valde att lasta lite mindre i fortsättningen:oops:
Vad är det som är så lurigt?
Du höftar att du lastat på 2.5 kubikmeter ved.

Påstår att du måste "räkna ordentligt".
Det är självklart för de flesta att 2.5 kubikmeter ved väger bra mycket mer än 540 kg.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Skaffa BE så behöver du ingen kalkylator innan du hänger på ett släp, bara kalkylera vikten du lägger på släpet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H
Tokslut Tokslut skrev:
Skaffa BE så behöver du ingen kalkylator innan du hänger på ett släp, bara kalkylera vikten du lägger på släpet
Du måste tänka till med obromsade släp dock.
Min bil får dra 600 kg obromsat.
Släpet väger 750 kg.
Men jag som har be jag får dra släpet lagligt, men lastat jag det minsta (typ en bräda), då är det Max 40 km som jag får ha i hastighet. Så finns begränsning där med som är bra att veta.
Synd att när bilen för dra 600 obromsat, när man har be så borde man fått dragit obromsat upp till 600
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
M
lunnabo lunnabo skrev:
Det är självklart för de flesta att 2.5 kubikmeter ved väger bra mycket mer än 540 kg.
Jag tror faktist att du har fel där! Att uppskatta vikt, utan att väga, mäta, räkna, är nog svårt för dom flesta. Ta bara som exempel när folk hämtar grus och sand på sina kärror, dom flesta har ingen susning om vad det dom lastat på kärran väger.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.