Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, vet du inte skillnaden på tomt och mark kan du lära dig det genom att läsa tråden. Även om det iofs. nog finns snabbare sätt.
Jag vet att det är skillnad på tomt och fastighet men tomt är mark med ett visst ändamål. Missuppfattade TS när han skriver mark och tolkade det som hans tomt (vilket det kunnat vara)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Flytta över sakerna tillbaka till hans tomt/mark om han breder ut sig, det är dock hans egendom så var lite försiktig samtidigt.
Bygg ett stängsel runt runt växthuset eller flytta dit en STOR sten framför ingången.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sciron skrev:
Hej,

Har inte löst alla svar, men en idé fick jag.

Om du skaffar ett kvitto på ett likadant drivhus samt på eventuella tegel/mursten som använts till bygget så hävdar du därefter att bygget är ditt. För varför i all världen skulle det vara grannens när det är byggt på er mark.
Är det då också byggt innanför de 4,5 meter från gränsen till grannen kan du alltid söka grannens godkännande.
Om han inte ger dig det får du ju bita i det sura äpplet och riva bygget då det i så fall är ett svartbygge.

Ja, jag vet att man inte skall göra något olagligt/bedrägligt, men vissa personer förstår bara sitt eget sätt att handla. Om grannen då kan bevisa att han har rätt, drivhuset är hans och du att försöker "fuska", hur skall han då förklara att han medvetet har byggt på din mark utan någon form av tillåtelse/tillstånd.
Så får han nog bita i det sura äpplet och riva bygget då det i så fall är ett svartbygge.

Oavsett så lycka till. Glad att vi inte har sådana r.vh.l som grannar.
Läs tråden först, t ex 4,5 m-problemet
 
T TommyK72 skrev:
Jag äger faktiskt ett gäng får och har planerat att göra hage där i krokarna. Dock inte så nära hans tomtgräns.. men nöden har väl ingen lag :cool:
Ibland inser man att planer behöver justeras litegranna. Här kan du t.ex. vara en god granne och bygga ditt fårhägn direkt omkring deras tomt så fåren håller marken omkring öppen och snygg! :cool: Det går säkert hitta fler fördelar med att ha fåren där.
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var svensk , knyt näven i fickan och ta en folköl och skriv av dig på nätet…
Eller så kan man vara som mig, en Finne född i Sverige, som säger att kliv inte in på min tomt, då kan du få problem med både mig och mina två skapligt tränade Schäfrar.. Faan, säg åt dom att plocka bort skiten! Så enkelt är det!
 
  • Gilla
oliva och 3 till
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
Eller så kan man vara som mig, en Finne född i Sverige, som säger att kliv inte in på min tomt, då kan du få problem med både mig och mina två skapligt tränade Schäfrar.. Faan, säg åt dom att plocka bort skiten! Så enkelt är det!
Kan du inte starta konsultbyrå och föreläsa lite för harhjärtade svennar?
 
  • Haha
  • Gilla
leifa.k och 6 till
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
Eller så kan man vara som mig, en Finne född i Sverige, som säger att kliv inte in på min tomt, då kan du få problem med både mig och mina två skapligt tränade Schäfrar.. Faan, säg åt dom att plocka bort skiten! Så enkelt är det!
Var på väg till kriget i Ukraina, men frugan satte stopp för detta.
 
T TommyK72 skrev:
Oj, det låter som en riktig mardröm! Var de era hyresgäster?
Jag brukar vilja tänka det bästa om människor tills motsatsen bevisats, men tyvärr kan ju den inställningen utnyttjas av de som inte har sunt förnuft.

Nä grannar som bodde precis bredvid vår postlåderad vid vår utfart. Man kunde inte stanna med bil där upp för då kom gubben älgande ut och skulle åka med fast han inte var inbjuden. Min man vara för snäll för att säga ifrån så han tog han med till byns affär där det visade sig att gubben inte hade några pengar och tiggde av min man eller helt fräckt slängde till honom en brölimpa och sa nonchalant att
-Äh det betalar du va? Och så höll det på med mycket. Han tyckte själv att han var Guds gåva till mänskligheten då han kom ner och "hjälpte" min man som är väldigt ohändig. Det var mer skälp än hjälp men Gud nåde den som sa det. Jag är född på landet och vet men inte min man som stod och glodde beundrande. Suck. Till sist kändes det som att det var dom som bestämde och inte vi. De började till exempel gå på toan frekvent när min man brutit foten för där hade han sina morfinpiller. När jag gömde dom slutade de gå på toan igen. Och alla postlådor blev öppnade och genomgångna. Läste på vykorten och klämde på paketen. Nu är alla grannarna jätteglada att ha sluppit dom. Kronkalle kom och tog huset Jippi!!!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
MiaV och 6 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?

Hej!

Hittade denna frågelåda som kan ge svar på ditt problem:
3 kap. 12 § jordabalken innehåller regler om när någon blir skyldig att ta bort byggnad eller annan anläggning som uppförts så att den skjuter in på angränsande mark
Andra stycket säger att den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Ersättningen kan bestå av antingen ett engångsbelopp eller ett årligt belopp för tiden fram till att marken avträtts - dvs du skulle kunna ta ut hyra om du ville

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/granne-anvander-min-fastighet/

Håller annars med flera att du ska vända dig till en jurist och till kronofogden samt att all kommunikation ska ske skriftligt!

Lycka till!
Sara
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du inte starta konsultbyrå och föreläsa lite för harhjärtade svennar?[/QU
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du inte starta konsultbyrå och föreläsa lite för harhjärtade svennar?
Vet inte hur djupt du menar. Du skall veta att Finnar är såsom jag väldigt hjärtliga, öppnar våra hem för främlingar, inga problem.
När du börjar gräva i detta ämne, skall du veta att vi fick ta emot en massa skit, ända från grundskolan där vi blev trackade, vilket gjorde att vi blev utmärkta slagskämpar.. Är nu 60+ och drar mig inte från att försvara mig.. Det är vad min uppväxt har lärt mig i Sverige. ;) Kom och testa mig vilken dag i veckan som helst. Kanske har mina Schäfrar med mig för att visa det jag menar, bråka inte, lev i fred med varandra!
 
  • Wow
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Okej. Nu har jag eventuellt kommit fram till hur jag ska ta upp saken med grannen. Jag tänker att jag tar med mig fastighetskartan från lantmäteriet, två stolpar och ett långt snöre.

Knackar på hos människan, gratulerar till bebisen och frågar ”hur tänkte du när du när du byggde växthuset” (eller nåt i den stilen, förslag på bättre fras mottages gärna. Vill inte låta som att jag vill starta bråk, det ska vara en öppen fråga)
Om han svarar ”jag har byggt det på min mark” så plockar jag fram kartan och föreslår att vi en gång för alla tar fram den exakta tomtgränsen med hjälp av kartan, spänner upp snöret mellan stolparna så blir det idiotsäkert.

Om han går med på detta kommer han ju själv att inse att han byggt på vår mark. Jag kommer inte att acceptera något annat än att växthuset plockas bort och grunden rivs. Vägrar han detta så säger jag att jag kommer kontakta kommun och kronofogden. Då har han ändå fått en chans av mig.
Om han mot förmodan skulle be så mycket om ursäkt och säga att han självklart ska ta bort växthus och grund så ringer jag kommunen och ber dem lägga ned ärendet. Grannen behöver inte få veta att jag anmält.

vad tros om detta?

Ska tilläggas att jag, sambon och vår dotter precis testade positivt för covid så jag avvaktar med min plan några dagar.
Låter som en god idé tycker jag. Var väldigt tydlig dock med att du inte tänker låta honom ställa/bygga fler saker i fortsättningen på din tomt - ja alltså om han går med på att flytta växthuset.
Jag tycker också att du ska kontakta polisen och kolla om inte detta går under egenmäktigt förfarande.
Det tror jag faktiskt att det gör. Om det gör det så har du dessutom det att använda dej av mot honom om han inte tar bort växthuset. Jag är inte alls så säker på som andra skrev här att polisen lägger ner det iom att du kan bevisa att han är på din mark. Vad du än gör så låt honom inte ” vinna” för att vara snäll för med en sån som honom kommer det inte att bli bättre i framtiden .... snarare tvärtom. Lycka till och hoppas det löser sig för dej!
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
T
D dinos skrev:
Låter som en god idé tycker jag. Var väldigt tydlig dock med att du inte tänker låta honom ställa/bygga fler saker i fortsättningen på din tomt - ja alltså om han går med på att flytta växthuset.
Jag tycker också att du ska kontakta polisen och kolla om inte detta går under egenmäktigt förfarande.
Det tror jag faktiskt att det gör. Om det gör det så har du dessutom det att använda dej av mot honom om han inte tar bort växthuset. Jag är inte alls så säker på som andra skrev här att polisen lägger ner det iom att du kan bevisa att han är på din mark. Vad du än gör så låt honom inte ” vinna” för att vara snäll för med en sån som honom kommer det inte att bli bättre i framtiden .... snarare tvärtom. Lycka till och hoppas det löser sig för dej!
Tack!
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Hej igen,
Jag förundrar mig över hur mycket energi ni alla har att slösa på en sådan i grund och botten oerhört trivial sak. Har ni inga jobb att gå till, kunder att ta hand om och pengar som måste tjänas? Jag börjar faktiskt undra vem som egentligen är idioten i historien.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
marieed2 och 4 till
  • Laddar…
H hundfan skrev:
Hej igen,
Jag förundrar mig över hur mycket energi ni alla har att slösa på en sådan i grund och botten oerhört trivial sak. Har ni inga jobb att gå till, kunder att ta hand om och pengar som måste tjänas? Jag börjar faktiskt undra vem som egentligen är idioten i historien.
Slappna, ta en öl å ta de lugnt
Som min mormor brukade säga…
Irriterar man sig på småsaker, är man int mycket större själv
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Självklart ska du omedelbart förhindra nyttjande av växthuset.
Virkeshög, ensilagebalar eller liknande direkt utanför ingången.
Med du kan ju försöka köra gränsdragningsövningen tillsammans med honom först.
Handräckning hos kronofogden är sannolikt det som lagligen går fortast om han inte vill flytta det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.