Status
Tråden går ej att kommentera.
J Johan.Andersson.81 skrev:
Det ser ändå ut att ligga en inte oväsentlig del kontinuerligt under dag- och kvällstid. Summerar man lågkostnadsförbrunkningen och högkostnadsförbrukningen så ser det ut som att den totala mängden under dyra timmar fortfarande är relativt sett hög. Vilka förbrukare har ni 06-00?
I huvudsak matlagning och elektronik.

Jag har 2/3 av förbrukningen på natten.
 
M Mikael 81 skrev:
Jag tror att ni måste bo inom samma elnätsområde också för att det ska vara en rättvisande jämförelse - inte bara samma elprisområde
[länk]
Yes, det stämmer
 
M mbo2019 skrev:
Förbrukningsprofilen för medelsvensson eller kund på elbolaget?
Alldeles för många hobby proffs i tråden tror att deras egna uppfattning är verkligheten.
Förbrukningsprofilen för elhandelsbolaget schablonavräknade kunder i elnätsområdet. Och det är väl det som är din poäng också, så då förstår jag hur du menar. :) Men jag väl snarare uttrycka det som att problemet handlar om att veta att om man är genomsnittlig, utan att ta fram sina timmätningar och räkna på om man tjänar på det.
 
  • Gilla
mbo2019
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Räknade lite, en helt random fredag, 30 september.
Rätt eller fel, ni får rätta mig:D
Min förbrukning 23,06kWh, vad mitt månadsmedelpris slutade på jämfört med vad det hade kostat med timpris det dygnet. Skillnaden är 2kr+moms det specifika dygnet.

[bild]
Då återstår bara att göra samma sak med resten av månaden för att få en relevant jämförelse... ;)
 
H Hajjen skrev:
Jag är nog också skeptisk till att en eluppvärmd villa snittar på 20 000 kWh/år idag när man tänker sig den stora mängden värmepumpar.
M Matte Bygg skrev:
“20,000 kWh/år” är ett snitt som används för en ”snittvillas förbrukning” men som baseras på gammal statistik. Senaste 10-14 åren har många husägare övergått till effektiva värmepumpar, installerat solfångare och bytt ut 60W lampan till 2W LED.

Dessutom är senaste årens nybyggda småhus bättre isolerade (förutom där fuskbyggare härjat)
Enligt vår elförbrukningsjämförelse där närmare 4 000 hushåll angett hur mycket el de förbrukar så förbrukar villaägaren i genomsnitt 15 395 kWh per år.

@_Fredrik_ @admn @alfista @Allan J @Anaii @Anders_Nilsson @Andhi @Andreaska @aswespeak @Bjocal @Bo Berglund @Boan @Borgen2021 @brottochstraff @BSOD @Christer G.V. @coren123 @cpalm @Cruzze @Daniel 109 @Daniel821 @Dial_595 @Dilato @Dityramb @Elajomannen @GA Anderson @Hajjen @harry73 @heimlaga @Henrik_Skaftö @Huddingebo @Husärlivet @imported_Benno @itscire @Jaggatagga @JanneJoh56 @Jbjurback @JockeHX @Johan.Andersson.81 @Jonatan79 @K R Andersson @Kallebo @KarinC @Kekistan @Kilrain @kisumisu @L.M.Olsson @Larstkl @LasseMorin @lat @Lauwei @lbgu @Lejet @Logad @lonanders @Magnus E K @malarmaster @manula @Markarbetaren @Matsiman @Matte Bygg @mbo2019 @Mikael 81 @MikMir @MrDizzy @mrsnhp @msb @MsTake @mtmmtm @Mxyz_ @Niclas81 @Nissens @osiris @pacman42 @peter rozz @philsson87 @PiaSe @pixellegolas @Randomguy @robban1989 @Rooney @Scouten @Skopan @stefan_gsx @styren @tedpelas @Thomas N1 @Tomtom79 @TRJBerg @TSTS @tveksamt @TWX @uffeulander @Ulltand @Utsliten och utdömd @ValterP @view99 @Viktor.J @Xellvas @yonna

Jag vet att många av er har rapporterat in hur mycket el ni förbrukar men jag har också iakttagit att många inte har gjort det. Skulle såklart vara kul om så många som möjligt av er gör det. Tack på förhand!
Gå till Jämför elförbrukning och klicka på "Jämför nu".

Om ni inte vill att andra ska kunna se det ni fyllt i så kan ni välja det i era sekretessinställningar.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
M Mxyz_ skrev:
Jag har en fundering kring timpris och kallare och varmare perioder i vinter. Tex om en vecka i en månad är riktigt kall så att det automatiskt går åt mer el för uppvärmning. Elpriset är ju oftast högre under kalla perioder samtidigt som det går åt mer el. Om då priset är högre på natten under den veckan i jämförelse med dagarna resten av månaden, borde det inte bli dyrare med timpris? Det här har gjort att jag har avvaktat med att byta till timpris. Att det kan vara svårt att flytta sin elförbrukning mellan billiga och dyra dagar. Om det går åt lika mycket el dyra och billiga dagar spelar det ingen roll, men när det är kallt så dras det ju automatiskt mer el för uppvärmning.
Även månadspriset påverkas av förbrukningen. Skillnaden är att den påverkas av den totala förbrukningen hos alla schablonavräknade elkunder i ditt elnätsområde (inte elprisområde), istället för din individuella förbrukningsprofil. Så om schablonkundgruppen också använder mer el när det är dyrare så slår det igenom även på månadspriset. Men om kopplingen mellan högt elpris och hög förbrukning är ännu starkare i ditt fall än i förbrukningsprofilen så skulle du absolut förlora på timpris.

Har du tillgång till din timförbrukning från förra vintern kan du ju börja med att jämföra där, och sedan stresstesta med mer extrema scenarier när du vet hur du ligger till som utgångsläge.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Enligt vår elförbrukningsjämförelse där närmare 4 000 hushåll angett hur mycket el de förbrukar så förbrukar villaägaren i genomsnitt 15 395 kWh per år.

@_Fredrik_ @admn @alfista @Allan J @Anaii @Anders_Nilsson @Andhi @Andreaska @aswespeak @Bjocal @Bo Berglund @Boan @Borgen2021 @brottochstraff @BSOD @Christer G.V. @coren123 @cpalm @Cruzze @Daniel 109 @Daniel821 @Dial_595 @Dilato @Dityramb @Elajomannen @GA Anderson @Hajjen @harry73 @heimlaga @Henrik_Skaftö @Huddingebo @Husärlivet @imported_Benno @itscire @Jaggatagga @JanneJoh56 @Jbjurback @JockeHX @Johan.Andersson.81 @Jonatan79 @K R Andersson @Kallebo @KarinC @Kekistan @Kilrain @kisumisu @L.M.Olsson @Larstkl @LasseMorin @lat @Lauwei @lbgu @Lejet @Logad @lonanders @Magnus E K @malarmaster @manula @Markarbetaren @Matsiman @Matte Bygg @mbo2019 @Mikael 81 @MikMir @MrDizzy @mrsnhp @msb @MsTake @mtmmtm @Mxyz_ @Niclas81 @Nissens @osiris @pacman42 @peter rozz @philsson87 @PiaSe @pixellegolas @Randomguy @robban1989 @Rooney @Scouten @Skopan @stefan_gsx @styren @tedpelas @Thomas N1 @Tomtom79 @TRJBerg @TSTS @tveksamt @TWX @uffeulander @Ulltand @Utsliten och utdömd @ValterP @view99 @Viktor.J @Xellvas @yonna

Jag vet att många av er har rapporterat in hur mycket el ni förbrukar men jag har också iakttagit att många inte har gjort det. Skulle såklart vara kul om så många som möjligt av er gör det. Tack på förhand!
Gå till Jämför elförbrukning och klicka på "Jämför nu".

Om ni inte vill att andra ska kunna se det ni fyllt i så kan ni välja det i era sekretessinställningar.
kul ! Men antar att det finns en ganska kraftig bias. De som reggar sig och skriver på ett husforum är de som har sitt hus som tillräckligt stort intresse, dessa bör vara angelägna om att se över sin energikonsumtion => lägre förbrukning än snittet.

nu orkar jag inte lusläsa så någon kan ju göra en seriösare ansats. Men vad jag får fram får. Energimyndigheten så var förbrukningen 2016 (senaste året) för varmvatten och värme 16200 KWh. Sedan tillkommer hushållsel 5800 kwh => 22000 kwh.
 
  • Skärmdump av Energimyndighetens rapport om genomsnittlig energianvändning i svenska småhus år 2006 till 2016.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar ökningen av hushållsel i småhus i Sverige från 1970 till 2016 enligt Energimyndighetens statistik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Vi kan väl testa hur stor påverkan vi egentligen har.
Säg att alla här stänger av sina stora elförbrukare hemma imorgon mellan 16-17 och sedan kör vi för fullt mellan 17-18.
Sen kan vi jämföra oss med årets ”earth hour” som tog plats den 26.03 kl 20:30-21:30.
Den timmen syns så tydligt i SVKs statistik.
 
Redigerat:
M Mikael 81 skrev:
Även månadspriset påverkas av förbrukningen. Skillnaden är att den påverkas av den totala förbrukningen hos alla schablonavräknade elkunder i ditt elnätsområde (inte elprisområde), istället för din individuella förbrukningsprofil. Så om schablonkundgruppen också använder mer el när det är dyrare så slår det igenom även på månadspriset. Men om kopplingen mellan högt elpris och hög förbrukning är ännu starkare i ditt fall än i förbrukningsprofilen så skulle du absolut förlora på timpris.

Har du tillgång till din timförbrukning från förra vintern kan du ju börja med att jämföra där, och sedan stresstesta med mer extrema scenarier när du vet hur du ligger till som utgångsläge.
Vilket elnät du är ansluten till kvittar i det här fallet. Det är snarare de kunder din elhandlare har i det elområdet.
 
M Mikael 81 skrev:
Även månadspriset påverkas av förbrukningen. Skillnaden är att den påverkas av den totala förbrukningen hos alla schablonavräknade elkunder i ditt elnätsområde (inte elprisområde), istället för din individuella förbrukningsprofil. Så om schablonkundgruppen också använder mer el när det är dyrare så slår det igenom även på månadspriset. Men om kopplingen mellan högt elpris och hög förbrukning är ännu starkare i ditt fall än i förbrukningsprofilen så skulle du absolut förlora på timpris.

Har du tillgång till din timförbrukning från förra vintern kan du ju börja med att jämföra där, och sedan stresstesta med mer extrema scenarier när du vet hur du ligger till som utgångsläge.
Tack! Hittade först inget om att det var volymvägt på elbolagets hemsida (GodEl), utan de skriver bara att det är ett påslag på 2,5öre/kWh. Men hittade nu på ett annat ställe att det ju var volymvägt som många skriver om. Men timpriserna är väl också volymvägt (fast för varje h). Så lite svårt att jämföra om det inte går att hitta deras pris-statistik för timpriserna. Har tyvärr inte timmätning så långt tillbaks, men får kolla hur det ser ut för mig i vinter (om jag kan få timpriserna från GodEl att jämföra med). Jag har en gammal elpanna och mitt hus håller inte värmen jättebra, så har inte jättebra möjlighet att flytta värmeförbrukningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilket elnät du är ansluten till kvittar i det här fallet. Det är snarare de kunder din elhandlare har i det elområdet.
Elnätsägaren spelar inte någon roll, men jag tror du har fel vad gäller elnätsområde (nätavräkningsområde kanske är mer korrekt terminologi) - eller möjlighen är det olika från elhandelsbolag till elhandelsbolag om vissa bolag väljer att slå ihop siffrorna och fakturera ett genomsnitt. Men förbrukningsprofilen för månadsavräknade elabonnemang fastställs i alla fall per nätavräkningsområde. Och som vi såg tidigare i tråden hade i alla fall Telge kraft olika rörligt månadspris för olika kunder som vi kan anta beror på att de bor i olika elnätsområden.
 
Lite spännande att Vattenfalls pris för september tydligen var 247,61 öre exkl rabatter. Förklaringen som Vattenfall gav var att skillnaden berodde på "hur duktig man var på att köpa in elen"?

Här är förklaringen Telge energi gav till hur man räknar ut priset(obs min markering med fetstil):

"Varje timme på en månad har sitt egna unika elpris. När månaden är slut så sammanställs alla timmars elpris till ett jämt snittpris, det som blir föregående månads spotpris. Det som du ser i tabellen nedan "Elpriser för 2022".
Eftersom förbrukningen av el inte är jämn över alla månadens timmar tillkommer något som kallas volymvägning till månadsmedelpriset. Förenklat innebär det att elpriset viktas efter hur kundkollektivets förbrukningsprofil ser ut. Har det varit en hög förbrukning under dyra timmar blir volymvägningen högre.

Skillnaden mellan spotpriset och det elpris du blir fakturerad är kostnaden för oss att köpa elen, volymvägning, elcertifikat och vårt påslag.
I och med att elpriset varierar kraftigt under dygnets timmar och oftast är dyrare under höglasttimmar där förbrukningen är som högst blir volymvägningen allt högre."

Om man ska tolka fetstilen så bör elbolagen börja ange vilken typ av kunder de har, så att man kan undvika att bli "hopp buntad" med folk som har tex elvärme.
 
M Mxyz_ skrev:
Tack! Hittade först inget om att det var volymvägt på elbolagets hemsida (GodEl), utan de skriver bara att det är ett påslag på 2,5öre/kWh. Men hittade nu på ett annat ställe att det ju var volymvägt som många skriver om. Men timpriserna är väl också volymvägt (fast för varje h). Så lite svårt att jämföra om det inte går att hitta deras pris-statistik för timpriserna. Har tyvärr inte timmätning så långt tillbaks, men får kolla hur det ser ut för mig i vinter (om jag kan få timpriserna från GodEl att jämföra med). Jag har en gammal elpanna och mitt hus håller inte värmen jättebra, så har inte jättebra möjlighet att flytta värmeförbrukningen.
Jo i det läget hade det varit smidigt om det råkade stå en 2000L ackumulatortank i källaren att pumpa in värmen i under natten, men så mycket sparar man ju inte så det lönar sig att köpa en för ändamålet. :rofl:

Vad hade du för månadsförbrukning i vintras?
 
M Mikael 81 skrev:
Och som vi såg tidigare i tråden hade i alla fall Telge kraft olika rörligt månadspris för olika kunder som vi kan anta beror på att de bor i olika elnätsområden.
Ok, jag bor i område VAG och mitt elpris hos Telge energi exkl rabatter var för ett rörligt avtal (ej tim-pris) 250,96 öre/kWh.
Nån annan i samma elnätsområde med ett annat pris?
 
L lat skrev:
Om man ska tolka fetstilen så bör elbolagen börja ange vilken typ av kunder de har, så att man kan undvika att bli "hopp buntad" med folk som har tex elvärme.
Ja, precis. Det jag inte fått kläm på är om det egentligen påverkas av vilka som är elhandelsbolagets kunder, eller om förbrukningsprofilen fastställs enbart per nätavräkningsområde - och jag tror att det är det senare. Om det är alla i nätavräkningsområdet så är det alltså en geografisk avgränsning (https://nätområden.se), men om det är varje elhandelsbolags kunder i nätområdet skulle det ju annars precis som du säger bli helt orimligt för den personen som är kund i ett litet elbolag och dessutom bor i ett litet nätavräkningsområde. Rent bortsett från att jag inte tror att elnätsbolagen rapporterar annat än _en_ förbrukningsprofil för samtliga schablonavräknade abonnemang. Men att man antar att din elförbrukning är jämförbar med andra som bor i samma område som du är ju däremot ganska naturligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.