T
S seniorkonsult skrev:
men, om då bråkstaken påstår ”ditt” nya växthus står för nära gemensam tomtgräns utan lov, då kör ekorrhjulet vidare…
Då flyttar jag det enkelt till min egen tomt några hundra meter bort ;)
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T
Ann-Christin Asson Ann-Christin Ahl skrev:
Förstår din frustration/stress har själv varit med om detta, nu löste det sig utan kronofogden men jag fick betala en gränsstolpe grannen grävt upp och flyttat.
1) Aktuellt intrång (växthus), bäst med kronofogden
2) Framtida intrång, jag skulle gräva dike runt hela deras tomt. Grävmaskinister brukar kunna ha koll på fastighetsgränser. Ja det kommer kosta en del men då borde problemet vara ur vägen och du slipper stressen att springa bevaka.
Jag är inne på att sätta upp ett galvat fårstängsel runt hela grannens tomt. Då kan han omöjligt missförstå tomtgräns i framtiden.. men detta med växthuset måste jag lösa först :sick: hur löste det sig för dig?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H
harry73 harry73 skrev:
Om du anmäler ett svartbygge, ska kommunen starta ett ärende, och slutsatsen här borde vara solklart att det faktiskt är ett svartbygge, och då ska kommunen ge grannen en byggsanktionsavgift och ålägga grannen att ta bort svartbygget.
Be handläggaren komma med ett överklagningsbar beslut att de inte kommer att starta en utredning. Sedan ska du ha all kommunikation skriftligt till kommunens allmänna e-postadress. Då kan de inte "glömma" ärendet och det finns troligtvis mediabevakning på dessa postadresser.
Skulle nog kunna gå under egenmäktigt förfarande också när man tar någon annans mark för egen räkning.
 
H
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
Om du inte är medlem i Villaägarna så gå med, så får du gratis juridisk rådgivning hur du ska gå vidare.
 
T
H HEM2121 skrev:
Om du inte är medlem i Villaägarna så gå med, så får du gratis juridisk rådgivning hur du ska gå vidare.

Tror att både jag och sambon har rätt till juridisk rådgivning via våra fack, samt via hemförsäkringen! Men ska titta närmre på det efter att jag talat med grannen
 
H
T TommyK72 skrev:
Tror att både jag och sambon har rätt till juridisk rådgivning via våra fack, samt via hemförsäkringen! Men ska titta närmre på det efter att jag talat med grannen
Givet får de inte bygga något på någon annans mark, det är bara vilket sätt som är snabbast att få det löst. Polisanmäl för egenmäktigt förfarande kan ju vara ett sätt men där skulle jag ta råd från polis och jurist om vilket som är det är är bästa sättet och snabbaste sättet att få ert problem löst.
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
Märk ut tydligt med pinnar och spänn snöre emellan på tomtgränsen
(där du uppfattar att den går)
Ta bilder på gräns och på bygge och han tillhörigheter

Kontakta sedan kronofogden
Tror det kostar 600kr att få hjälpen, du betalar,
och får sen tillbaka dom 600 genom stämning hos fogden
Kronofogden hjälper dig att få tillbaka av grannen
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T
Okej. Nu har jag eventuellt kommit fram till hur jag ska ta upp saken med grannen. Jag tänker att jag tar med mig fastighetskartan från lantmäteriet, två stolpar och ett långt snöre.

Knackar på hos människan, gratulerar till bebisen och frågar ”hur tänkte du när du när du byggde växthuset” (eller nåt i den stilen, förslag på bättre fras mottages gärna. Vill inte låta som att jag vill starta bråk, det ska vara en öppen fråga)
Om han svarar ”jag har byggt det på min mark” så plockar jag fram kartan och föreslår att vi en gång för alla tar fram den exakta tomtgränsen med hjälp av kartan, spänner upp snöret mellan stolparna så blir det idiotsäkert.

Om han går med på detta kommer han ju själv att inse att han byggt på vår mark. Jag kommer inte att acceptera något annat än att växthuset plockas bort och grunden rivs. Vägrar han detta så säger jag att jag kommer kontakta kommun och kronofogden. Då har han ändå fått en chans av mig.
Om han mot förmodan skulle be så mycket om ursäkt och säga att han självklart ska ta bort växthus och grund så ringer jag kommunen och ber dem lägga ned ärendet. Grannen behöver inte få veta att jag anmält.

vad tros om detta?

Ska tilläggas att jag, sambon och vår dotter precis testade positivt för covid så jag avvaktar med min plan några dagar.
 
  • Gilla
K@tten och 10 till
  • Laddar…
T
B Byggahus48 skrev:
▪️Börja med att noga föra dagbok över allt som händer. Var noga med datum, tid och vad som gjorts, skrivits eller sagts.
▪️Utnyttja din möjlighet att skriva till Lawline.se och gratis få svar på dina frågor. De har duktiga jurister som kan leda dig vidare samt om du sedan är villig att betala för tjänsten även få hjälp att hantera ärendet.
▪️Sedan när jag läser det du (TS) skrivit, känns det som du varit lite flat och väntat väldigt länge på att reagera och agera. Har du så stor mark att du inte kunnat gå bort för att kolla på, vad grannen håller på med? Du skrev att du inte har för vana att göra det, men om du sedan tidigare vet att denna granne gör som han vill, så har du väl EXTRA STOR ANLEDNING att hålla koll på honom. Att nu komma till detta forum utan att tidigare ha agerat, blir väldigt konstigt i mina ögon. Du har inte själv ”orkat bry dig” genom att kontrollera grannens förehavande, men vill nu ha hjälp här, när olyckan redan har skett - det blir väldigt konstigt. Får mig att fundera på om detta är en verklig historia eller om du bara skrivit något för att få ”igång oss” på forumet.
▪️Hur i hela världen kan du ha väntat så länge UTAN ATT AGERA? Växthusbygget har ju inte skett på en dag; utgrävning, planering av mark, gjutning och till sist byggande av växthuset. Någonting i denna story stämmer inte!
▪️Jag skulle gärna vilja se bilder på bygget. Vilja se en karta med ditt hus markerat, växthuset, grannens hus samt tomtgräns markerat. Skulle vilja förstå rimligheten i att du inte kunnat upptäcka detta redan vid byggets start.
▪️Jag skulle direkt anmält grannen till ALLA MÖJLIGA INSTANSER för att få stopp på honom;

- byggnadsnämnden
- kronofogden
- polisen (egenmäktigt förfarande mm)
- tagit juridisk hjälp (finns ev gratis hjälp att få via din hemförsäkring) eller (Lawline)
- lokalpressen (de brukar gilla denna typ av story)

▪️Men DU MÅSTE AGERA. Kan inte bara sitta still i båten och sedan vända dig till oss i forumet, för att vi ska lösa problemet åt dig. Nu är det dags att DU kavlar upp ärmarna och får stopp på din granne som inte vet vad som är ”mitt och ditt”.
▪️Denna granne skulle för redan ett år sedan, när han flyttade dit och börjat använda din mark, fått veta att du inte accepterar detta. Men kanske har du inte varit HANDFAST OCH TYDLIG där och då. Sedan har grannen inte nöjt sig med lillfingret, utan tagit hela armen osv.
▪️Det finns saker i din berättelse som INTE GÅR IHOP! Du skriver att han ” i flera år haft för vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål”. Några meningar senare skriver du att ”han ägt fastigheten i ungefär ett (1) år”. Ursäkta, men hur går detta ihop?
▪️Nej, det är nog dags för några klargöranden i flera dela av denna story.

:heart::heart::heart::heart:

Jag har inte för vana att gå in på grannens bakgård för att kontrollera att han inte bygger på vår mark, nej. Kalla mig godtrogen men i våras när vi hade en diskussion med honom efter att han tippat flera kubik ved på vår mark så sa vi tydligt att veden skulle bort inom en månad och inga fler av deras saker ska finnas på vår mark. Veden försvann och efter detta ville jag tro det bästa om grannen. Så därför har vi inte kontrollerat hans bakgård mer än det vi ser från vägen. Tycker det känns olustigt.

nej grunden och utgrävningen kan inte ha skett på en dag, men kanske på 3 dagar? Jag har som sagt inte koll. Han har grävt med spade och murat för hand. Jag har bättre saker för mig än att spionera på vad han gör på som bakgård.

tro mig, jag har INTE skrivit inlägget för att dra igång något. Jag är rädd för att grannen i fråga ska hitta detta inlägg och därför bråka ännu mer med mig för att jag lagt ut det på internet. (Jag har ställt frågan här för att jag känner mig hjälplös inför situationen och behöver HJÄLP)
Jag kommer inte att ladda upp några bilder av den anledningen. Jag vill inte att han ska kunna använda detta inlägget emot mig på något sätt. Men om du absolut vill ha bevis kan jag skicka dem i ett privat meddelande till dig.

Jag har inte agerat ännu delvis för att han som sagt just kommit hem från bb med första barnet. Jag minns vår första tid som väldigt fin och blödig som jag är vill jag inte stövla över och förstöra den för hans fru, som jag tycker om.
Jag har också avvaktat med att agera eftersom jag velat samla på mig så mycket information som möjligt för att ha alla kort på handen då jag pratar med honom. Han ska inte kunna hävda att jag har fel eller att han har juridisk rätt att bygga på vår mark. Jag har tex varit där och mätt upp tomtgränser med mer då de inte varit hemma.
Och så slutligen: ja, jag är lite konflikträdd. Min sambo ännu mer konflikträdd.

Senast vi hade den här diskussionen med grannen slutade det med att han grät krokodiltårar och anklagade oss för att vara extremt själviska och osolidariska grannar. Vi försökte få honom att förstå att vi vill ha vår mark ifred, trodde att han till slut förstod det.

jo; och så detta med att han under flera år utnyttjat vår mark till sina ändamål. Detta går naturligtvis inte ihop med att han bara ägt som fastighet i ett år. Jag ska förklara. Han äger en till fastighet i samhället där vi bor, inte långt från oss. Den har han ägt i några år. Därför har vi redan hunnit dras med honom längre än han ägt den nya fastigheten.

Vet inte om jag svarat på alla dina frågor, men vill klargöra att det här inlägget INTE är fake.
 
  • Gilla
hobbs och 8 till
  • Laddar…
Tecknad bild av en karaktär "The Procrastinator" i grön dräkt och röd mantel med texten "I'll do it... EVENTUALLY".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skämt åsido, bara få det gjort inom rimlig tid. Att gå och leta efter gränsrör ihop med en granne där ni letar på varsin sida om ett växthus skapar nog inte den goda stämning du hoppas på.

Är mätpunkterna på avstyckningskartan utmärkta med exempelvis ”rm” (rör i mark) eller annan tydlig märkning borde du ju kunna hitta någon och sen med avstånd och kompassriktning relativt lätt hitta fler.

Jag skulle i alla fall försöka vara säker på läget på marken innan jag tog upp frågan igen.

Edit: Jag började skriva det här innan TS hade publicerat #219. Funderade på att ta bort bilden, men tänkte att näe, skämtet tåls nog, även om det blev lite plumpare med mer sammanhang känt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Den kommunala sektionen som ska hantera detta ärende är en myndighet. Som sådan är de skyldiga att fatta beslut i frågan. Tilldelas du inte ett diarienummer (fråga efter det) eller om beslut inte fattas, anmäl bristfällig hantering till JO Justitieombudsmannen. Om du får ett beslut från kommunen så ska det vara överklagningsbart, d.v.s. det ska tydligt stå i beslutet att det går att överklaga inom en viss tid till Länsstyrelsen. Är du inte nöjd med kommunens beslut, överklaga. Vill inte Länsstyrelsen hantera ärendet så anmäl till JO. Kan ta lång tid med dessa ärenden. En kontakt med Kronofogden är bra samt en kontakt med advokat.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[bild]

Skämt åsido, bara få det gjort inom rimlig tid. Att gå och leta efter gränsrör ihop med en granne där ni letar på varsin sida om ett växthus skapar nog inte den goda stämning du hoppas på.

Är mätpunkterna på avstyckningskartan utmärkta med exempelvis ”rm” (rör i mark) eller annan tydlig märkning borde du ju kunna hitta någon och sen med avstånd och kompassriktning relativt lätt hitta fler.

Jag skulle i alla fall försöka vara säker på läget på marken innan jag tog upp frågan igen.

Edit: Jag började skriva det här innan TS hade publicerat #219. Funderade på att ta bort bilden, men tänkte att näe, skämtet tåls nog, även om det blev lite plumpare med mer sammanhang känt.
Haha det är ingen fara, jag har tillräckligt med självinsikt för att veta att jag hittar på alla möjliga anledningar för att slippa prata med honom. Jag har tänkt sms, brev, gå dit, sen ångrat mig och tänkt allt igen. Jag vill nog bara att allt ska bli rätt och se till att jag har mitt på det torra.

Jag är helt säker på var tomtgränsen går nu efter att jag var där och mätte för några dagar sedan, det är därför jag kan tänka mig att erbjuda honom att delta i mätandet ;) 1mm på lantmäterikartan = 1m i verkligheten. Är busenkelt att räkna ut var tomtgränsen går med hjälp av detta.

Har även sökt gränsrör utan att hitta. Talade med sonen till tidigare ägaren av fastigheten (förra ägaren avliden) och han sa att det fanns gränsrör för 20 år sedan som de då behövde hjälp av en metalldetektor för att hitta.
 
  • Gilla
niklasme och 3 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Jag är inne på att sätta upp ett galvat fårstängsel runt hela grannens tomt. Då kan han omöjligt missförstå tomtgräns i framtiden.. men detta med växthuset måste jag lösa först :sick: hur löste det sig för dig?
Hej
För min del löste sig allt med ny gränsstolpe à 2000 kr :)
Jag skulle jämföra priset grävning och staket vilket inte är så billigt som man tror. Kanske passar på och kollar EUbidrag för fågelsjö.
 
T
Ann-Christin Asson Ann-Christin Ahl skrev:
Hej
För min del löste sig allt med ny gränsstolpe à 2000 kr :)
Jag skulle jämföra priset grävning och staket vilket inte är så billigt som man tror. Kanske passar på och kollar EUbidrag för fågelsjö.
så när grannen såg tydligt var tomtgränsen gick så gav hen upp ? Låter lovande
 
  • Gilla
Ann-Christin Asson
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Jag är inne på att sätta upp ett galvat fårstängsel runt hela grannens tomt. Då kan han omöjligt missförstå tomtgräns i framtiden.
Vi hade det här uppe tidigare, men kan ta det ett varv till, det är nämligen inget du har rätt att göra.

Grannen har rätt att hägna in sin tomt, men du har inte samma rätt, eftersom att allemansrätten gäller på din sida. Om du faktiskt har får där, eller gröda du vill skydda är det en sak, men du har ingen rätt att sätta upp staket för att hålla människor ute i största allmänhet (eller grannen i synnerhet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.